Bootstrap Example
شاهه روهي : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-06-25
داخلا نمبر 272
عنوان شاهه روهي
شاخ سنڌوءَ جو سفر
پڙهيو ويو 1321
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

شاهه روهي جا بنياد
سنڌوءَ جو سفر / بدر ابڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

شاهه روهي - مان نڪتل ٻيون شاخون-

شاهه روهي


شاخ سنڌوءَ جو سفر
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

شاهه روهي



شاهه روهيءَ جي ڪٿا دلچسپ لڳي ٿي. اسان ان ڪٿا جا ٽڙيل پکڙيل تفصيل ميڙڻ شروع ڪيا ته هڪ ڪهاڻي جڙي پئي:

”هن واديءَ ۾ لکمير ڪافر جو قبضو هو. لکمير کي هڪ ڌيءَ هئي. ان زماني ۾ هتي علي سائين آيو هو. ڪنهن غريب، علي سائينءَ آڏو صدا هنئي ته کيس ڏوڪڙ گهرجن. علي سائينءَ چيو ته، مون وٽ پئسا ناهن تنهن ڪري مونکي ڪافر وٽ هلي بيهاريو ان وٽ ڪمائيندس. جڏهن تنهنجي ضرورت جيترا پئسا پورا ٿين ته پوءِ مان هليو ويندس!“

”اهڙي طرح علي سائين ڪافر وٽ بيٺو. ڪافر حضرت علي سائينءَ کي ڪاٺيون ڪرڻ لاءِ موڪليو. علي سائين گڏهه ڪاهي ويو ته ان کي شينهن کڻي ويا. پوءِ علي سائين شينهن تي ڪاٺيون کڻي آيو ... اِتي اچي ڳالهه ظاهر ٿي ته هي ماڻهو ڪو ٻيو نه پر پاڻ ’ ... مشڪل ڪشا‘ آهي.“

ان کان پوءِ ڪافر لکمير، علي سائين سان مقابلو ڪيو ۽ مٿس وڏا وڏا پٿر اڇلايا پر وڙهي نه سگهيو ۽ وٺي ڀڳو ۽ سامهون ڀت جبل تي چڙهيو. علي سائين اتي وڃي پهتس ... ۽ جهلي تِريءَ سان وٺي جو زور ڏنائين ته ڪافر ڇپَ ۾ هليو ويو (مقامي ماڻهو ڀت جبل ۾ نظر ايندڙ هڪ وڏي نشان کي حضرت عليءَ جي تِريءَ جو نشان ٻڌائين ٿا). علي سائين پوءِ اتان ڪاٺيون ڪري آيو. (ان جاءِ کي هاڻي شاهه (حضرت علي) جا ڪنڊا ڪري سڏين ٿا. ان ڪاٺيءَ جي ڇوڏي کي ڪرامتي حيثيت ملي وئي آهي. جنهن کي بخار ٿئي ان کي ڇوڏو ٻڌيو ڇڏين. اهو ماڳ هاڻي لاهوتين جي هڪ منزل آهي)

لکمير ڪافر جي ڌيءَ هڪ ڏينهن حضرت عليءَ کي چيو ته، ”مان قرآن شريف پڙهان ٿي، مسلمان آهيان، منهنجو توتي ايمان آهي ۽ توتي عاشق آهيان.“

ان تي علي سائين کيس چيو ته، ” جيڪڏهن تون مسلمان آهين ته پوءِ توکي اهڙو لقب ڏيئي ٿو وڃان جو تو وٽ هزارين ماڻهو ايندا ۽ تنهنجي زيارت ڪندا. لاهوتين جي لاهوت ان زيارت کان سواءِ نه ٿيندو. ان کان پوءِ علي سائينءَ ان عورت کي پنڊپهڻ ڪري هتي بيهاري ڇڏيو!“

جنهن هنڌ ”شاهه روهي“ وارو پٿر کتل آهي. مقامي ڏند ڪٿا موجب، حضرت علي اتي نماز پڙهندو هو. ان هنڌ پٿر جي آڏو هڪ هٿرادو قبر ٺاهي وئي آهي ته جيئن عقيدتمند جيڪڏهن پڙ وجهڻ گهرن ته ان تي وجهن.

ماڻهو، جنهن کتل پٿر کي شاهه روهي چون ٿا سو مجسمو ناهي. اهو هڪ مستطيل گهڙيل پٿر آهي، جنهن کي اُڀو کوڙيو ويو آهي. اهو پٿر اڍائي فوٽ ويڪرو، ڇهه فوٽ چار انچ ڊگهو ۽ ڏهه انچ ويڪرو آهي. پٿر کي چيرولي پلستر ڪيو ويو هو جيڪو پڻ ڪافي اکڙي چڪو آهي. ڇاڪاڻ ته اهو پٿر اُڀو کتل آهي تنهن ڪري مجاور ٻڌائي ٿو ته مائي روهي بيٺل آهي. پٿر ڪنهن پرانهين علائقي جو نٿو لڳي اهو هن ئي علائقي مان ڳولي ۽ ڇلي ٺاهيل لڳي ٿو. تاج صحرائيءَ جو خيال آهي ته، اهو پٿر حمورابي (1792_1750 يا 2100 ق. م.) جي قانون وارين تختين مان هڪ ٿي سگهي جن جي ماپ به لڳ ڀڳ ساڳي هئي. هن صاحب دادو ضلعي ۾ اهڙيون ٻيون تختيون به ڏٺيون آهن.




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

شاهه روهي ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
شاهه روهي
سنڌوءَ جو سفر - موضوع جون ٻيون داخلائون-
پبلشر پاران
ليکڪ پاران : سنڌوءَ جو سفر
سنڌوءَ جي زندگي ۽ موت جو سُوال
اسڪائي ليڪس جي نقش قدم تي
سنڌوءَ جي جاگرافيائي تاريخ
سنڌو ندي شروع ڪٿان ٿئي ٿي؟
سنڌو طاس
سنڌو طاس ٺاهه
رگ ويِد ۾ سنڌو
سنڌو مهم ۾ شرڪت
آديسي اڄ مر سڀان مرندو سڀڪو
ٽيڪسيلا
سڪندر اعظم
ڪئمپ ڏانهن
ڪابل نديءَ جي ڪنڌيءَ تي
گليشئر جي هاڃا
اٽڪ وٽ سنڌو
اٽڪ قلعو
اٽڪ پُل
نيرن نيڻن واري ۽ چانديءَ روپ مست
پوٺوهار
غازي گهڙيالا پروجيڪٽ
پاور ڪامپليڪس
پوٺو هار جا ڪجهه درويش
خوشحال ڳڙهه
سنڌوءَ جا خوفناڪ لنگهه
جبلن ۾ ڦاٿل سنڌو
نوري پِير ۽ جوڳي
گهوڙا تڙپ
سوڪڙيان
طوطي خان کان انٽرويو
خوشحال ڳڙهه کان اڳتي
عزيز شڪاريءَ جي قبر
ست سهيليون
ٻيو وڏو وڪڙ
مکڊ شريف
سنڌوءَ ۾ سون
سوان ندي
ڪالاباغ ڏانهن
ڪالاباغ بند
ڪالاباغ بند- ڪجهه تفصيل
ڪالاباغ بند ٺاهڻ جا مقصد
فني جوڙجڪ
بند ڪيئن ٺهندو؟
جبلن جي صورتحال
پٺاڻن کي اعتراض جا سبب
ڪالاباغ شهر
جناح بئراج
ڪالاباغ کان چشمه تائين
ڪيل
دراوڙ
ڪيل بستيءَ کان اڳتي
بوٽ لاڪ
بلوٽ شريف
بلوٽ جي اصل ڪهاڻي
چشمه بئراج ۽ چشمه جهلم لنڪ ڪئنال
بئراج تي
ڪلور ڪوٽ
درياخان ڏانهن
دريا خان ۾
ديرو اسماعيل خان
آلودگي
طوطي خان سان ڪچهري
رحمان ٺيڙهي
رولاڪ افغان قبيلو
ڊي-آءِ خان شهر جو چڪر
ڪروڙ شريف ڏانهن
هڪ ڳوٺ-نوتڪ
ڪروڙ شريف
ليهّ پتڻ تي
نئون ڏينهن
تونسه بئراج
تونسه شريف پير پٺاڻ
بئراج ڏانهن واپسي
زندهه پير
ديري غازي خان ڏانهن
ديرو غازي خان شهر
تاريخ جاگرافي
موسم
قديم علاج
شهر جو ماضي
قديم مندر ۽ مسجدون
سياسي ڇڪتاڻ
نئون سج
ٻيڙي ناهي ته به پرواهه ناهي
ٻار لنگهيائون ٻاجهه سين
ڄام پور وٽ ٻيڙين جي پُل
ڄام پور
ڄام پور جي تاريخ
ڄام جادم جکرو
دلوراءِ جي ٺيڙهه
هرڻاڪس يا هَڙند؟
سنڌو ماٿريءَ ۾ ديوتائن سان جنگ
ورتر اَسر ۽ اِندر جي جنگ
ڪارو پاڻي
ڄام پور جي سياسي ۽ سماجي حالت
مولانا عبيدالله سنڌي رحه
گهاڙِي والا
مٺڻ ڪوٽ ڏانهن
ڌٻڻ ۾
پتڻ تي حال احوال
درگاهه بابا فريد
شهر مٺڻ ڪوٽ
عمرڪوٽ کان اوڀر ۾ هُن پار
ڪشمور
گرنٿ صاحب جو درشن
سک مت
گرونانڪ
گرونانڪ - هڪ فنڪار
گڊو بئراج
سنڌ جي گم ٿيل ندي
ستلج جو وهڪرو
سنڌوءَ جا قديم وهڪرا
گهاڙ
مهراڻ
وهڪرا ۽ انهن جا زمانا
سنڌوءَ جي لاهِي
درياهه ۽ زمين جي سطح
گڊو بئراج تي حادثو
ماڇڪو - سنڌ ۾ پنجاب جو ٻيٽ
ڪنڌڪوٽ ۾
ٽوڙي بنگلي ۾
دنيا جو ڊگهي ۾ ڊگهو ماڻهو
ماٿيلو
مومل ۽ ڀينرون
شڪارپور
عجيب اطلاع
سکر
عجيب ٽڪريون
لب مهراڻ تي آجيان
اسوريا جي راڻي
ڏهاڳڻ سهاڳڻ
اروڙ
ڪالڪان غار
اروڙ ۾ هڪ ٻي غار
نَينهن ٽڪر
سکر ۽ بکر جي تاريخ
خواجه خضر جو آستانو
ساڌ ٻيلو
سَتين جو آستان
روهڙي
وار مبارڪ
پتن جي ماڙي
معصوم شاهه جو منارو
آدم شاهه جو مقبرو
سکر پتڻ
مسجد منزل گاهه
لئنسڊائون پُل
ايوب پُل
سکر بئراج
ٽالپر
نوشهرو فيروز
ڪوٽ ڏيجي
مٿي جو سور لاهيندڙ پير - شادي شهيد
راڪاس جو روڻو
خيرپور ضلعي ۾ درگاهن پويان ڏندڪٿائون
ابراهيم اڌم جي ڏند ڪٿا
آستانو ابراهيم اڌم بلخي
هرڻيءَ جو کير
هنو
شيطان
خيرپور ضلعي ۾ موجود اولهه - اوڀر قبرون
ٻيا پير ۽ قبرون
سيد حسين شاهه بخاري
سيد ڇتن شاهه
لونگ فقير
پير مشائخ مهيسر يا مهيسر مشائخ
سلطان اڌم ڪٿا جو ٻيو حصو
خيرپور ۾ کجي
کجيءَ جو پرڏيهي واپار
فيصلي جي گهڙي
سکر کان لاڙڪاڻي ڏانهن
لاڙڪاڻي ۾
قُبو ڀانڊو ۽ ٿهيمن جا قُبا
شاهه بهارو
ميان الياس ۽ ميان شاهه علي (شاهل) ڪلهوڙي جا مقبرا
اڍاٽ، ڪانڌڙا، جهڪڙ ۽ خيرپور جُوسو
ڌاڙيلن جو خوني حملو
مُهين جو دڙو
مُهين جي دڙي وٽ سنڌو
مهين جي تباهي
ڌرتي ماتا
اينڪي ۽ نِن مهه جي ڪهاڻي
بهشت دلمون ڪيئن ٺهيو؟
مُهين جي دڙي بابت ڏند ڪٿائون
مُهين جي دڙي جا ڪنڀار
ويهڙ ڏانهن
مهاڻا درياهه تان لڏي ويا
ميان گاجي ديرو
وِيهڙ
اولهه وارا پراسرار جبل
لڪل خزاني جي واٽ
دانا ٽاورز
کيرٿر جو ن چوٽيون
مخدوم بلاول
درگاهه مخدوم بلاول
ميان يار محمد ڪلهوڙي جو مقبرو
آبپاشي لاءِ هٿرادو واهه
گاجي شاهه - قديم واهيون
ڪافر ڪوٽ
سڪندر جو پڙاڏو
سيوهڻ
مي رقصم قلندر شهباز
ڇُٽو اُمراڻي
بودلو بهار ۽ هُنود ڪاسائي
يڪ ٿنڀي
لال باغ
نه ملاح نه مڪڙي
کيرٿر ۽ ان جي ڀرپاسي ۾ گبر بند
نُڪو بٺي آثار
ڪائي ماٿري
جِنن جا گهر
نئگ ڏانهن
شاهه روهي
لنگم تي رت ڀيٽا
لکمير جي ماڙي
هتي نالو لکڻ سان بخار لهي ٿو
سنڌو کيرٿر ماٿري تهذيب
سيوهڻ کان اڳتي
لڪي
بهشت جي دري
تيرٿ ڌارا
بِزن جهڏو
آمري
سن
رني ڪوٽ
رني ڪوٽ بابت ڪجهه تجويزون
سنڌ: پنڊ پهڻن جي دنيا
سنڌ جا ٻيلا
هُڙيون
ڪچي جا ٻيلا
پڪي جا ٻيلا
وڏن ماڻهن سان سنڌوءَ جي جُٺ
حيدرآباد
حيدرآباد ۾ ٽالپرن جي دلچسپي
شهر جون چاڙهيون
قديم آثار
گنجو ڏونگر گام
سياسي ماضي
مرسون مرسون سنڌ نه ڏيسون
مياڻيءَ واري جنگ کانپوءِ
ڪوٽڙي
جِهرڪَ
ميل ـ101
ماجيران جي ماڙي
ڪينجهر
ڪينجهر لڳ ٻيا قديم آثار
هيم ڪوٽ
سونڊا
سونڊا پتڻ
کبڙ پاتڻيءَ جون خبرون
ميربحر ڪير آهن؟
جهنڊو پاتڻي
ٺٽو
دبگير مسجد
مسجد خضري
شاهجهاني مسجد
ٺٽي جا پراڻا پاڙا
سريچند درٻار - فقير جو ڳوٺ
مڪلي
قديم مسجد
پير پٺي ۽ شاهه ڏاتار جي ڪٿا
پير پٺو ماڳ
ٻيڙيءَ جي مرمت ٿي وئي
خدا آباد
ڪلان ڪوٽ
سنڌ ۾ تيل ۽ گئس
قديم غارون
سنياسيءَ جي غار
جَت ۽ وَڳ
اُڏيرو مندر
جنگي سرڏانهن
درياهه ۽ کاريون
جنگي سر پتڻ جي اهميت
مانگر مڇ يا ويسر
ڊيلٽا ۾ ڦيرڦار
ڪيٽي بندر
ڳاڙهن چانورن جي پوک
ٻيا فصل
شڪارين جون تياريون
گهاتو ڪيئن گهارين؟
پورٽ قاسم ڏانهن
تِمر جا ٻيلا
ڊيلٽا ۾ فطرت جي دهشتگردي
بئراجن جي تعمير کان اڳ
جاکي بندر
رتوڪوٽ
ملاڪي ڪوٽ
درياهه پير ماڳ
ٿنڀن واري مسجد
وڏا هڏا
گُجو
سنڌ ۾ قديم ترين لکت
ٿرون ٽڪري
هاليجي
پکين جا رستا
ڀنڀور
موکي متارا
اوچتو ڦاٽ
سمنڊ ۽ ويرون
مهم جي پڄاڻي
چوکنڊي
سانڊي تان جنگ
بلوچ ٽومبس
ملير ماٿري
ڪراچيءَ جا ڪجهه ٻيا آثار
ريڙهي مياڻ
کديجي
منگهو پير
مورڙيو مانگر مڇ
پڄاڻي
حوالا
بُلهو کوسو ۽ بُـلهي جي بُـٺي


.....سنڌوءَ جو سفر موضوع جون وڌيڪ داخلائون