ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

احمد علي قريشي جي مزار : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-10-27
داخلا نمبر 815
عنوان احمد علي قريشي جي مزار
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1217
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

احمد علي قريشي جي مزار جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

احمد علي قريشي جي مزار - مان نڪتل ٻيون شاخون-

احمد علي قريشي جي مزار


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

احمد علي قريشي جي مزار
اسان لال باغ مان ٻاهر نڪري آياسين. سامهون ڇنڊڻ واهه جي ڪنڌيءَ تي هڪ نئون مقبرو ڏاڍي تيزيءَ سان ٺهيو آهي. هي احمد علي قريشي صاحب جو مقبرو آهي جنهن کي سندس مريد ’بابا سائين‘ چوندا آھن ۽ ’وقت جو قلندر‘ سمجهن ٿا. قريشي صاحب پاڻ سيوهڻ جو هو ۽ اعليٰ سرڪاري عهدن تي فائز رهيو. سندس طريقت ’قلندري اويسي‘ هئي ۽ پنهنجن مريدن کي هر وقت درود شريف پڙهڻ جو تاڪيد ڪندو هو. ان حوالي سان هن سن 01-2000 تائين اجتماعي درود شريف جا وڏا اجتماع ڪرايا. سندن چوڻ هو ته، ”آئون سنڌي نوجوان وٽ ڪلاشنڪوف بدران علم ۽ زبان تي درود شريف ڏسڻ ٿو چاهيان!“ نوجوان مريدن سندس مزار تي سيوهاڻي بزرگن خاص ڪري قلندر جي طرز جو ڳاڙهو تاج رکيو آهي.

لال باغ جي سير دوران اسان کي اها دعويٰ ڏاڍي عجيب لڳي ته سنڌ ۾ سياحت جي گنجائش نه آهي. پهرين ڳالهه ته سياحت جي شعبن کي ترقي وٺائڻ جي نيت موجود نه ٿي لڳي. ٻي ڳالهه ته سياحت بطور صنعت پاڻمرادي پيدا ڪونه ٿيندي آهي. انهن ماڳن تي جتي ماڻهو ازخود ويندا آهن، انهن کي ترقي وٺائبي آهي، سهوليتون پيدا ڪبيون آهن، اتي نيون دلچسپيون پيدا ڪبيون آهن ۽ هر شئ کي منظم ڪبو آهي، پر اسان وٽ سرڪاري توڙي پرائيويٽ سيڪٽر ۾ ڪجهه به نٿو ٿئي. لال باغ جو ئي مثال وٺجي! مقامي سطح جي انتظاميه هڪ بورنگ ڪرائي ته لال باغ نروار ٿي پيو. هر وڻ ٻوٽي ۽ چشمي لاءِ فقيرن دلچسپ قصا ڪهاڻيون جوڙي ٻڌائڻ شروع ڪيون آهن ۽ سڄي ملڪ مان عام ماڻهو اهي ٻڌڻ لاءِ اتي اچن ٿا.
خود اسان کي ان مختصر وقت ۾ ڪيئي گائيڊ فقيرن جي صورت ۾ ملي ويا جو سڄو لال باغ سمجهڻ سولو ٿي پيو.
”گائيڊ ته هڪ کان ٽي مليا پر ھُو (حڪومت وارا) اها عجيب ڳالهه ٿا چون ته سنڌ ۾ ٽوئرازم ترقي نٿي ڪري سگهي!... هوڏانهن ڏاني ڌانڌل (ٿر جو هڪ ڳوٺ) ۾ به ڪو ٽوئرسٽ وڃي رهي ته هن کي پندرهن ڏينهن کاڌو به مفت، هنڌ به مفت ملي! گائيڊ به ملي ... پر هنن (سرڪار) کي ٽوئرازم کي ترقي ڏيڻي ئي ناهي ته پوءِ ڇا ڪجي؟ ... ’ڪم چيلهه نه ڪري باقي ٿڪ لعنت آ، گوڏن تي!“ انور ان راءِ سان سهمت هو ته سنڌ ۾ سياحت جي پوري سگهه آهي ۽ مقامي ماڻهو اهڙيون سهولتون پيدا ڪري به ڏين ٿا. انور جو خيال هو ته سرڪار سان گڏ ملڪي ماڻهن ۾ به سياحت جو شوق نه آهي!

واپسيءَ مهل سج ريلوي اسٽيشن جي هن پار يڪٿنڀي ۽ چؤياريءَ وارن ٽڪرين جي پويان لٿو. اڌ ڏينهن جا ٿڪل مسافر هاڻي ريسٽ ۾ اچي ويٺا پر اڄوڪو سفر اڃا ختم نه ٿيو هو. اسان کي ميان نصير محمد ڪلهوڙي جي مقبرن کان گاج تائين هڪ سونهون دادوءَ مان ملڻو ٿيو هو. صبح جو سوير دادوءَ مان نڪرڻ لاءِ ضروري هو ته اڄ ئي ڏينهن ٻن جو سامان کڻي دادوءَ لاءِ نڪري پئجي. اسان وڏو سامان سيوهڻ ۾ ئي ڇڏيو فوٽوگرافيءَ لاءِ ضروري شيون ۽ هلڪو ڦلڪو ثمر سامان کڻي گاڏيءَ ۾ وڌو.

اڱارو، 2 جولاءِ 2002
صبح جو سوير ئي اسان سفر لاءِ تيار هئاسون پر سونهون اڃا نه پهتو هو. اسان نقشو وڇايو.
”هتان ٻه رستا آهن، جيڪڏهن ڊرگهه کان هلنداسون ته موٽ ميان نصير کان ٿيندي، پر جيڪڏهن ميان نصير کان هلبو ته موٽ ڊرگهه واري پاسي کان ٿيندي. ڇو ته اسان کي ٻئي پاسا ڪرڻا آهن. جيڪڏهن ڊرگهه کان گاج هلنداسين ته پوءِ گاج ۾ هلڻ جي ڪوشش ڪبي، ڏسجي ته پاڻ اُٺن جو بندوبست ڪري ٿا سگهون يا موٽر سائيڪلن جو!“ بخاري صاحب چيو، ”پاڻ ڪوشش ڪنداسون ته گاج ۾ ان جاءِ تائين پهچون جتي آبشار آهي. ان کي ’ٿخ‘ چون ٿا ... مونکي عزيز ڪنگراڻيءَ ٻڌايو هو ته ٿخ اهو پهريون ڪنڀ آهي جتي پاڻي گاج ۾ ڪري ٿو. ان کانپوءِ ٻيو ننڍو ڪنڀ ۽ آبشار آهي. ان وهڪري ۾ پوءِ آبشار نه آهن بلڪه پاڻي لاهيءَ سان وهندو هليو ٿو اچي. عزيز ڪنگراڻي ٿخ تائين اٺن تي ۽ پنڌ ٻه دفعا ويو آهي، ان اھا ڳالهه ڪئي ته پاڻ ۾ ٽي چار ڄڻا هتي هُتي رهندا ۽ هلندا ٿي ويا، هُو مڪاني ماڻهو آهن رهڻ لاءِ سهوليت ٿيندي وين.“
ڏينهن چڙهندو ٿي ويو سونهون اڃا ظاهر ڪونه ٿيو هو. گرميءَ رنگ ڏيکارڻ شروع ڪيو ته ڪنهن گرميءَ جي دانهن ڪئي، ”اڄ ته ڏاڍي گرمي آهي!“
”جون ۽ جولاءِ جي مهيني ۾ کيرٿر جو سفر ڪو پاراتو ٿو لڳي!“ بخاري صاحب ٽهڪ ڏنو.
”ها! سائين سيارو ته سولو آ، اونهارو هجي ته پوءِ ... اهي حال آهن!“
حاجي ڪَؤڙو لغاري چانڊيو اسان کي سونهون ٿي مليو. سندس ڳوٺ ’قصبو‘ به ساڳي علائقي ۾ هو. اسان کي اطمينان ٿيو ته هُو گاج ۾ اندر (ٿنک) تائين سفر جو ڪونه ڪو بندوبست ڪري ڏيندو! هو ٺيڪ ان رستي تي ويٺل آهي جيڪو ڪَڪڙ کان گاج ۽ گورک ڏانهن وڃي ٿو. مٿي جبل تي يا جبل جي هن پار جيڪو وڃي ٿو، اهو ان رستي سان هلي ٿو.
سفر کان اڳ اسان حاجيءَ کان سندس علائقي ۽ گاج جو حال احوال ورتو.
”اهو مکيه رستو آهي جيئن اسان جي ظفر لغاري صاحب جي (وزارت جي) وقت ۾ رستو ٿيو هو. اهو رستو اڳتي وڃي ٿو، وچ ۾ ڪم بيهي رهيو هو، هاڻي وري نئون ٺيڪو ٿيو آهي، ٻه ٽي ڪلوميٽر پيا آهن. نئين اسڪيم ۾ اسانجي مَلڪ صاحب هتي ٽڪرو ڏنو آهي. اڳوڻي اسڪيم قصبي کان ٿورو مٿي وڃي بند ٿي وئي. هاڻي، وري نئين اسڪيم مٿي هلي ٿي پئي، ان ۾ روڊ جو ڪم هلي ٿو پيو، اڃا وچ تي ٻه ٽي ڪلوميٽر ڪچو ٽڪرو رهيل آهي ... الله ڪندو ته اهو به تيار ٿي ويندو!“ حاجي لغاريءَ روڊ جي خبر چار ڏني.
”گاج بنگلي کان ممٿل جو آبشار ڪيترو پري آهي؟“ انور حاجيءَ کان پڇيو.
”اهو گاج بنگلي کان مٿي 25-26 ڪلوميٽر آهي.“ ڪؤڙل جواب ڏنو.
”موٽر سائيڪل تي وڃبو ته گهڻا ڪلوميٽر آهن؟“ انور پڇيو.
”گهڻا ميل هلڻو پوندو ... پنجويهه ڇوويهه ميل.“
”ممٿل کان ٿخ جو پنڌ ڪيترو آهي؟“ انور نئون سوال ڪيو.
”اهو پنج ڇهه ڪلوميٽر ٿيندو، جيستائين سواري اڳتي وڃي، ان کانپوءِ چار پنج ڪلوميٽر آهي.“ (ممٿل کان اڳتي، حاجي ڪَؤڙي خان جو اندازو ڌڪن تي ٻڌل ھو).
ساڍي نائين بجي ڌاري شهر مان برف پاڻيءَ جو بندوبست ڪري، لسيءَ جا ٺونٺ جيڏا گلاس پي نڪتاسين. اسان جو سفر شروع ٿيو. گاڏيءَ انڊس هاءِ وي تي ’مخدوم بلاول‘ طرف ڊوڙ ڀري.
هلندڙ گاڏيءَ ۾ بخاري صاحب گاج بابت خبرون ڪندو هليو، ”جڏهن گهڻيون برساتون پونديون آهن تڏهن نئه گاج جو وڌ ۾ وڌ ۽ ڪئين دفعا آيل وهڪرو ساڍا چار لک ڪيوسڪ رڪارڊ ڪيو ويو آهي ... ۽ نئه ايتري طاقتور هوندي آهي جو چون ٿا ته ڏهه ڏهه پندرهن ڪلو جا پٿر نئه جي سطح تي ترندا آهن.“ ان ۾ ايڏي سگهه آهي ... ڄڻ جانور ترندا پيا اچن.“
”مار!“ انور پنهنجي خاص انداز ۾ چيو.
”پن ٻوڙين پاتال ۾، پهڻ تارين تون!“ مون کي ڀٽائي صاحب جي سِٽ ياد آئي.
”ها سائين ها! اها ئي ڳالهه آهي، پنهونءَ جي ڳوٺ جا ماڻهو،




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

احمد علي قريشي جي مزار ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
احمد علي قريشي جي مزار
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون