ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

اخلاقي صورتحال : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-10-27
داخلا نمبر 829
عنوان اخلاقي صورتحال
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1351
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

اخلاقي صورتحال جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

اخلاقي صورتحال - مان نڪتل ٻيون شاخون-

اخلاقي صورتحال


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

اخلاقي صورتحال
سنڌ جي عام ماڻهن بابت مٿي ڄاڻايل صورتحال ڪتابي حوالن جي محتاج نه آهي، اهو هڪ تسلسل آهي جيڪو اڄ تائين ڪنهن نه ڪنهن صورت ۾ زنده سلامت آهي ۽ ان ۾ ڪا وڏي ڦير ڦار ڪونه آئي آهي. مون چوريءَ جي عادت جو ذڪر ڪونه ڪيو. ان خرابيءَ جو اتهاس ۾ ڪو سياسي سبب هجي يا نه هجي، مال جي چوري سنڌ ۾ هڪ هـُـنر رهيو آهي ۽ ان جون باقاعدي پاٿاريون موجود رهنديون آهن.
ايڇ ٽي سورلي سنڌين جي خوش طبع هجڻ جا ڪجهه حوالا ڏنا ۽ ڪجهه خرابين جو حوالو 1641ع جي پس منظر ۾ ڏنو آهي. جنهن ۾، "هڪ مذهبي خيالن وارو انگريزء ٺٽي ۾ بد اخلاقي ۽ "چالوء عورتن جي بي شرمائي ڏسي دنگ رهجي ويو هو. ماڻهو ڳڙ ۽ کارڪن مان شراب ٺاهي پيئندا هئا. ڀنگ جو نشو ته عام هو جيڪو فقيرن ۽ جوڳين کان وٺي خوشحال طبقي جي ماڻهن لاءِ هڪ جهڙو پر لطف ۽ دلپسند هو. سنڌي ماڻهن ۾ تفريح جو روشن پهلو ڪچهريون، کل ڀوڳ، چرچا، راڳ، وڄائڻ به هو پر هـُـو بداخلاق ناچڻين ۽ کدڙن جو ناچ ڏسڻ جا به شوقين هئاء.. سڀ کان صحتمند تفريحون ملهه ملاکڙو ۽ راڳ هو. ۽ غالباً سڀ کان ڏکوئيندڙ ادارو اوتارن ۽ مڪانن جو هو، جيڪي ڳوٺ ڳوٺ ۾ پيرن جي درگاهن تي قائم هئا. مذهبي لحاظ کان مسلمانن جون عيدون ۽ هندن جا وڏا ڌرمي ڏينهن وڏين رونقن جا ڏينهن هئا. اهي سماجي ميل ميلاپ، سوکڙين جي ڏيڻ وٺڻ، ٽهڪ ڏيڻ جا لازمي موقعا هئا. ننڍا ننڍا ڏڻ ۽ مندرن جا وڄندڙ گھنڊ گھڙيال هـ؛ـندن لاءِ ۽ مسلمانن لاءِ درويشن جون درگاهون ۽ اتي سومر، سائو سومر، جمعرات ۽ جمعي تي وڄندڙ ڀيرون، ڌمال ۽ سماع ڄڻڪه الله سان ناتو جوڙڻ جا سڏ هئا. هي درويش هندو مسلمان جي ڦير بدران خالق ۽ مخلوق جو رشتو سمجهائي رهيا هئا ۽ هڪ ٻئي وقت هندن ۽ مسلمانن وٽ عزت جوڳا هئا. ٻئي پاسي حڪومت جي اثر هيٺ هلندڙ مسجدون ۽ فتوائون هيون جيڪي تصوف واري فلسفي جي ڪاٽ ۾ مصروف هيون.
روزگار جي حوالي سان اسان چئي سگھون ٿا ته ڀٽائي صاحب جو دور مجموعي طور تي ڌنارڪو زرعي سماج هو، جنهن تي هڪ ئي وقت ڪلهوڙا، مغلن جا نواب ۽ يورپي واپاري لوڪ پنهنجن گماشتن ۽ دلالن سان مسلط هئا. زراعت به ڀاڳ جي روزي! انڪري عام ماڻهو ڄڻڪه ڏهاڙيءَ جو مزدور هو، ڪو پورهيو هٿ لڳي ويو ته اهو ڪري ڇڏيو، ڪا مزوري ملي ته اها ڪري ڇڏي، اڄ کاٽي، سڀاڻي کيت، اڄ ونگار، سڀاڻي کڏن کوٻن ۾ ڄار وجهي مڇي جهلي پيا وڪڻدا. ڪنهن مهل ڏسو ته گاهه پٺي جي چڪر ۾، ڪنهن مهل مال جي پويان، ڪنهن ويل ڪاٺيون پيا ڪندا ته ڪڏهن ڪجهه ٻيو، ڪجهه به ڪونه سـُـجهندن ته وڃي خفتين وارا ڪم ڪندا ۽ جوئا ۽ شرطن ۾ پوندا.




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

اخلاقي صورتحال ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
اخلاقي صورتحال
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون