ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

ادب، ثقافت ۽ جمهوريت ڪانفرنس : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-05
داخلا نمبر 1142
عنوان ادب، ثقافت ۽ جمهوريت ڪانفرنس
شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
پڙهيو ويو 1099
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

ادب، ثقافت ۽ جمهوريت ڪانفرنس جا بنياد
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي / بدر ابڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

ادب، ثقافت ۽ جمهوريت ڪانفرنس - مان نڪتل ٻيون شاخون-

ادب، ثقافت ۽ جمهوريت ڪانفرنس


شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

30 نومبر 1995ع
ادب، ثقافت ۽ جمهوريت ڪانفرنس

اڄ اسلام آباد ۾ دنيا جي 100 ملڪن مان 600 چونڊ ڏانهن جو ميڙاڪو آهي، ان عالمي ادبي ڪانفرنس جو موضوع رکيو ويو آهي ”ادب، ثقافت ۽ جمهوريت.“ اهي ٽيئي شعبا اهڙا آهن جو اهي پاڻ ۾ ”تند، ڪٽارو ۽ ڪنڌ“ جهڙو رشتو رکن ٿا جيڪي پاڻ ۾ پرچيل هئڻ گهرجن! جيسين انهن جو پاڻ ۾ ناتو ڳنڍيل هوندو ماڻهوءَ جي ڪائنات هڪ ئي رهندي پر ايئن ڪٿي آهي؟
ڪالهه تائين انهن ٽنهي اهم شعبن جي جيڪا تشريح ڪئي ويندي هئي، اها اڄ رڳو ڪتابن ۾ لکيل رهجي وئي آهي. سچي ڳالهه اها آهي ته ماضيءَ ۾ رياستي ادارن ادب جي اوسر کي ملڪ دشمني سمجهي هر تخليقي اداري ۽ فرد کي سي آءِ ڊي وارن جو ٽارگيٽ بڻائي ڇڏيو هو ته ان سان ملڪ ۾ مزاحمت جا جيوڙا اهو ايوب خان ۽ ضياءُ الحق جو ئي مارشل لائي دور هو جڏهن سنڌ ۾ اديبن جي تربيت ڪندڙ ادارو سنڌي ادبي سنگت (جنهن کي اڪثر سنڌي سندي اديب پنهنجي ماءُ سمجهندا آهن) سخت عتاب هيٺ آيو. تخليقڪار ڏاڍين ڏکين حالتن ۾ گڏجي پنهنجيون تخليقون تنقيد لاءِ پيش ڪري هڪٻئي جي تخليقي تربيت ڪندا هئا. هي اهڙو چڱو ڪم هو، جيڪو حڪومت کي پاڻ ڪرڻ کپندو هو پر اهو سنڌي اديبن ڪيو ۽ واهه جو ڪيو! توڻي جو سي آءِ ڊي جي صاحبن ( جن کي ڪي اديب ڀائر ”چاچي جا پٽ“ چوندا هئا) کين ڏاڍو هيسائيو ۽ گڏجاڻين جا ٿاڪ پٽايا.
رياستي جبر ڪندڙن کي ان مهل شايد احساس ئي ڪو نه هو ته هو جيترو جبر ڪري رهيا آهن ۽ جيترو ظلم ٻاري رهيا آهن، اهو تخليقي ادب جي سرگرمين کي اڃا جلا بخشي رهيو آهي ۽ تخليقڪار معاشري جي ڪرب، ايذاءَ ۽ اڌمن ۾ ٻڏي امن ۽ روشنيءَ جو شاهڪار مزاحمتي ادب سرجڻ لڳا آهن. سنڌيءَ ۾ اهڙو طاقتور ادب شايد ان جبر جي ڪري ئي پيدا ٿيو جو دنيا جي ڪنهن به شاهڪار ادب سان ان کي ڀيٽي سگهجي ٿو.
ان ادب جنهن سياسي هلچل مان اتساهه ورتو، جڏهن اها پاڻ ئي دٻجي وئي ته تخليقي ادب بدران تحقيقي ۽ تنقيدي ادب پيدا ٿيڻ لڳو. شايد ايئن ئي ٿيندو آهي ته هر ويڙهه کانپوءِ ان ويڙهه ۽ ان جي اثرن جو تجزيو ٿيندو آهي. ڪو ايئن به ناهي ته مزاحمتي ادب سرجڻ بند ٿي ويو آهي، سماج تي شيطاني قوتن جي گرفت اڃا قائم آهي، اڃا به ايئن چئجي ته شديد ٿي وئي آهي. ان ڪري مزاحمتي ادب برابر سرجي رهيو آهي. پيپلز پارٽي جنهن کي عوام مان ۽ جنهن مان عوام کي اميدون آهن، ٻئي ان صورتحال تي حيران آهن ته آخر اها شيطاني گرفت ڪيئن ڍري ٿيندي؟ پر هڪ ڳالهه واضح آهي ته اڄوڪو مزاحمتي ادب فقط دهشتگردن جي ئي خلاف نه آهي پر انهن رياستي طاقتن جي خلاف به آهي، جيڪي اکيون پوري سڪن سان گڏ ساونبه ساڙي رهيون آهن، جيڪي ڪرپشن جي ڌٻڻ ۾ ڳچيءَ تائين گتل آهن ۽ طاقت جي نشي ۾ ڪيئي حدون اورانگهي ويون آهن.
ادب آسمان مان نه، زمين مان ڦٽندو آهي. جهڙا ٻج پوکيل هوندا، تهڙو ئي ڦل لهندو. ثقافت محض اجرڪ، رلي ۽ هوجمالي جو نالو نه آهي. پاڪستان جي ثقافت ۾ ڪلاشنڪوف، هيروئن، رشوت، هٻڇ، منافقت، ڌاڙا ۽ الائي ته ڪهڙا ڪهڙا زهر شامل ٿي چڪا آهن. ڳالهه تڏهن آهي جڏهن دنيا جي ڇيڙن کان آيل ڏاها اسان کي اهو ٻڌائين ته ان زهر جي دوا ڪئين ٺهندي؟ اجرڪ ۽ گج، جنڊي ۽ ڪاشي ته واقعي سهڻا هنر آهن، انهن جي تعريف ته هر ڪو ڪندو پر موت جو ڪاروبار هن ثقافت مان ڪيئن ختم ٿئي؟ نفرتون، ويڇا ۽ بد ڪرداري ڪيئن ختم ٿئي ۽ هن ڊٺل سماج جي ٻيهر اڏاوت ڪيئن ٿئي؟ اهو ٻڌايو!
سياسي حڪومت چوي ٿي ته حل جمهوريت ۽ جمهوري قدرن جي مضبوطي ۾ آهي. حڪومت غلط ڪو نه ٿي چوي پر عوام اڃا تائين جمهوريت جو ڦل نه چکيو آهي. اهو ميوو ڪڏهن لهندو ۽ ڪڏهن ان جو سواد محسوس ڪبو؟ هي سوال فقط حڪومت کان نه آهي، اهو ئي سوال حزب اختلاف کان ۽ هر ان ماڻهو کان آهي. جيڪو ٻنهي ڌرين مان ڪنهن هڪ سان گڏ بيٺل آهي يا ماڳهي بقول فيض اڃا ”نه هن صف ۾ آهي ۽ نه هن صف ۾، ۽ چپ چاپ بيٺو ٻنهي کي تڪي رهيو آهي.“
بي شڪ مسئلن جو حل جمهوريت ۾ آهي پر پاڪستان جو عوام اڃا تائين جمهوري جو نالو ٻڌي چپ چٽي رهيو آهي، نه حل مليو آهي ۽ نه ڦل! جمهوريت رڳو پاڪستان جو مسئلو ناهي، ان ڪري دنيا جا ڏاها ”جمهوريت، ثقافت ۽ ادب“ جي ٽڪنڊي کي سمجهڻ ۽ سمجهائڻ جي هڪ ڀيرو وري ڪوشش ڪندا. شايد ان حوالي سان ڪو نئون نڪتو سوچڻ لاءِ اڀري اچي! شايد ڪو اها به ڳالهه چوي ته دنيا کي سڌارڻ لاءِ ادب، ثقافت ۽ جمهوريت جو وظيفو سڄي دنيا کي گڏجي پڙهڻ گهرجي ۽ ان سلسلي ۾ عملي اپاءَ به ڪجن! پر اها ڳالهه ته ديمقراطيس کان افلاطون ۽ اڄ تائين هر ڏاهو چوندو پيو اچي! هيءَ ڪانفرنس في الحال ان خيال کي هڪ ڀيرو ٻيهر هٿي ته ڏيئي ويندي پر پوءِ ڇا ٿيندو؟ في الحال، شايد جمهوري، ثقافت ۽ ادب جي ان ٽڪنڊي رشتي جي اهميت جي احساس جي تجديد ئي هڪ وڏي لاڀائتي ڳالهه آهي.
پاڪستان ۾ اديبن جي عالمي ڪانفرنس سان جوهي ۽ ننگرپارڪر ۾ ويٺل گاجي ڪنڀار ۽ نواز کوسي جي صحت تي ڪو به اثر ڪو نه پوندو، انهن کي ته خبر ئي ڪو نه هوندي ته دنيا جا چونڊ ڏاها عقل ۽ ڏاهپون ڳالهيون ڪرڻ سندن ملڪ ۾ پهتل آهن، پر اها به وڏي ڳالهه آهي جو پاڪستان ۾، خاص ڪري اسلام آباد ۾ ڪي ”عقل جون ڳالهيون“ هڪٻئي کي ٻڌايون وڃن. اها ٻي ڳالهه آهي ته هن بي حس دنيا جون سٺيون ڳالهيون، عقل ۽ امن جون ڳالهيون هاڻي عام جلسن ۾ سائونڊ پروف ڪانفرنس هالن ۾ ٿينديون آهن ۽ عقل وارا جڏهن ڪانفرنس هال مان ٻاهر نڪرندا آهن ته اهي علم ۽ دانش جون ٻڌل ڳالهيون عوام کي ٻڌائڻ بدران هڪٻئي کي ٻڌائيندا آهن. هو پڙهيلن کي پڙهائيندا آهن. ڪيڏو نه چڱو ٿئي جو دنيا جي ڏاهن جون ڏاهپ ڀريون ڳالهيون بنا ڪاٽ ڪوٽ ۽ سينسرشپ جي ٽيليويزن تان عوام تائين پهچايون وڃن.
هن ڪانفرنس جي حاصلات ڇا ٿيندي؟ في الحال سٺيون اميدون آهن پر سڀ کان چڱي ڳالهه اها ٿي آهي ته اڪيڊمي آف ليٽرز ان موقعي تي يا ان موقعي جي بهاني سان پاڪستان جي ڪلاسيڪل شاعرن جو ڪلام گڏيل قومن جي ڇهن ٻولين ۾ ترجمو ڪيو آهي. ڪانفرنس ڪرڻ کان وڌيڪ، اڪيڊمي آف ليٽرز اهو ڪم ڪرڻ تي مبارڪ جي حقدار آهي. جڏهن اسان چئون ٿا ته اسان جو ڪلاسيڪل ادب دنيا جي وڏي کان وڏي ۽ عظيم ڪلاسيڪل ادب کان گهٽ نه آهي ته پوءِ ان جو تائيد ڪرڻ وارو ڪير آهي؟ فقط اينميري شمل، ڊاڪٽر سورلي، ڊاڪٽر ارنيسٽ ٽرمپ.... ۽ بس؟ ڀلي ته ٻين ٻولين جا ڏاها به سنڌو ماٿريءَ جي ميدانن پنجاب، سرحد ۽ بلوچستان جي مٽيءَ جي ڏاهپ جو سواد چکن ۽ پنهنجي راءَ ڏين!
اڪيڊمي آف ليٽرز جي هيءَ بين الاقوامي ڪانفرنس پنهنجي جاءِ تي ! پاڪستان جون سڀ قومون اڃا تائين انهن ٺهرائن تي عمل ٿيڻ جون منتظر آهن، جيڪي گذريل سال تقريباً انهن ئي ڏينهن ۾ ”پاڪستان جي اديبن جي قومي اسيمبليءَ“ ٺهرائن جي صورت ۾ حڪومت آڏو پيش ڪيا هئا.




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

ادب، ثقافت ۽ جمهوريت ڪانفرنس ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
ادب، ثقافت ۽ جمهوريت ڪانفرنس
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي - موضوع جون ٻيون داخلائون-
جيڪڏهن تون به پاڪستان ۽ مان به پاڪستان!
هاڻي يا وري ڪڏهن به نه
آپريشن لاءِ خون جو ٻليدان ضروري هو؟
سرڪار! عوام لاءِ هاڻي ڇا حڪم آهي؟
حيدرآباد: دهشتگرد ناڪام نه ٿيا آهن
محبتن جا ٻج پوکيندڙ – جي ايم مهڪري
لياري ۽ ملير ڊيولپمينٽ اٿارٽيز
سياسي اتحادين جي امپورٽ جو سلسلو
ڪراچي پئڪيج يا ڪجهه ٻيو؟
پريس جي خلاف روايتي اڳرائي
آپگهات ڪندڙ قديم آثار ۽ هڪ مئل گهوڙو
سرڪاري دستاويزن تائين عوام جي پهچ
پنهنجي ئي خول ۾ بند ڪراچي سياست
دهشتگرديءَ واري هڙتال ۽ ”دهشتزدهه“ عوام
صنعتڪار ۽ کنڊ جو هٿرادو بحران
ڌاڙيلن لاءِ به هڪ ”نصيرالله بابر“ گهرجي
استادن ۽ ڪلارڪن جي هڙتال
سنڌ جي برپٽن لاءِ پاڻيءَ جو خواب
غير قانوني پرڏيهين جي سڃاڻپ ڏکي ناهي
اسڪول في لاءِ اسڪول ۾ پِنايل ٻار
دهشتگردي ۽ سياستدانن جون خوش فهميون
دهشتگرد، ايجنسيون ۽ سنڌ
پاڪستان: دنيا ۾ ٽيون نمبر رشوتي ملڪ
دهشتگردن جي موت تي ماتم
مقدس رشتا ته بارود ۾ نه ٻاريو!
ملازمتن تان برطرفين جو مامرو
پاڻيءَ جو مسئلو: پنجاب ۽ هندستان جو هڪجهڙو رويو
جنگ بنديءَ جي بدلي ۾ اقتدار جي آڇ
وچ مدي واريون چونڊون ۽ جناتي چُرپُر
اخباري ڪاغذ جو بحران
سنڌي ٻوليءَ جو بااختيار ادارو جنگي بنيادن تي ڪم جي ضرورت
هڪ جيل ۾ بک هڙتال، ٻئي ۾ شاهي دعوت
ڳالهه جڏهن پاڻ تي آئي......
پيپلز پارٽيءَ جو وڻ ۽ وڻ ويڙهيون
ڪوڙ کي پير نه سهي، پَرَ ته آهن!
ايم ڪيو ايم جي ڪا به هڙتال ڪامياب نه ٿي آهي
سنڌ جو وڪيل برطانيا ۾
گهاتوئڙن جي نِڙيءَ ۾ ڦاٿل دانهن
.... خطرو اڃا موجود آهي
پنجاب جو سياسي بحران
افغانستان ۾ پاڪستاني سفارتخاني جي تباهي
ڪرپشن جي ڪينسر ۾ وڪوڙيل صحت کاتو
سيڙپ ڪمپنين ۾ ڦاٿل رقمون ملي سگهن ٿيون
بيجنگ ڪانفرنس تي مهربانن جي چڙ
جوکم کانسواءِ ڪا ٻي واٽ نه هئي
معاشي ون يونٽ ڏانهن وڌندڙ وکون
محمود غزنوي سومناٿ ۾ ڇا پيو ڪري؟
رينجرز هٿان برمي ۽ بنگالي ملاحن جي سرپرستي
ڪوڙ ۽ منظم پرچار جو ٽوڙ ڇاهي؟
اقليت جي مٺ ۾ اڪثريت
رت جا نشان ڌوئڻ لاءِ ڪيئي برساتون گهرجن
سچ ضرور ڳالهايو پر زور سان
سفيرن خلاف اڳرائيءَ بابت لنڊن مان آڪاش واڻي
طالبان راڄ ۾ ڇوڪرين جا اسڪول بند
انتظاميا کان مايوس 200 ڳوٺاڻن جي لڏ پلاڻ
سنڌي ميڊيم اسڪول ڪنهن ڳڙڪايا؟
هڪ دهشتگرد ”هيرو“ جو بُت
ڇا ڪالاباغ ڊيم جي اڏاوت جاري آهي؟
آزاد رهڻ جو حق ڦري نٿو سگهجي؟
ڪابل سان ناتن جو نئون مرحلو
پر ”اونداهي ۾ فرار“ جو ڇا ٿيندو؟
ڊيلٽا: شڪاري ٻار جي مٺ ۾ جهرڪي
ڳالهين جي نائين دور کانپوءِ به.....
ڏکئي وقت ۾ پراڻن ساٿين جي سار
برائون ترميم
هندي اسٽائل فساد ۽ ايم ڪيو ايم
”ڇا پنجاب کي ويٽو پاور حاصل آهي؟“
ڪراچيءَ جي سنڌين جو اعتماد نه لوڏيو
قتلام ڪندڙ ڪارخاني کي رعايت ڏيئي نٿي سگهجي
غير قانوني غير ملڪي ۽ ووٽر لسٽن جو مرحلو
سرڪار! ”غريبن لاءِ بينڪاريءَ“ تي سوچيو
گرينڊ الائنس جون تياريون
ايم ڪيو ايم پاران گهرو لڙائيءَ جي ڌمڪي
وڏو وزير پنهنجي حڪم تي عمل ڪرائي سگهندو؟
گهرو لڙائيءَ ڏانهن پهرين وک؟
ٿر ۾ ڏڪار ۽ نمائنده نانگ
پاڪستان جي ثقافتي پاليسي
انسٽيٽيوٽ..... پر ڪنهن جي لاءِ؟
ولي، الطاف ۽ نواز اتحاد عمل
پهرين آڪٽوبر 1988ع کان پهرين آڪٽوبر 1995ع تائين
ڪور ڪمانڊرن جي اجلاس ۾ الطاف حسين کي جواب
سنڌ بابت مولانا فضل الرحمان جو موقف
خوني پرولي ڪڏهن ڀڄندي؟
... ۽ هاڻي سنڌوءَ ۾ سم جو پاڻي
پوليس: هڪ مافيا
ٺٽو – جتي پورهيتن پيٽ سان پٿر ٻڌا
پور بندر ۾ ڦاٿل پاڪستاني
بينڪاريءَ جو ڏيوالو نڪرندو؟
جهاز اغوا ڪرڻ جي ڪوشش
غير قانوني پرڏيهي خلاف وٺ پڪڙ ۽ پاسپورٽ دڪان
پي ٽي سي ريفرنڊم
گهڻن بنيادي مسئلن جو حل لياقت – نهرو ٺاهه تي عمل
پوليس مايوس ڪيو آهي
ٻهراڙيءَ ۾ ڊاڪٽرن جي تقرري حقيقت پسنديءَ جي ضرورت
سنڌ سيڪريٽريٽ تي حملو سنڌ جي تاريخي، سياسي ۽ انتظامي وجود کي للڪار
دهشتگردن جو موت ۽ ذهني گدلاڻ
امن جا گيت ڳائيندڙ ٿڪجي پيا آهن؟
ڇاڪاڻ ته توهان ٽين دنيا جا آهيو!
جتي دهشت کي سوڳ چئجي ٿو
مالاڪنڊ کان کاري ڇاڻ تائين
ايمنسٽي انٽرنيشنل ساک وڃائي ڇڏي
پڙدي جي پويان ڪهڙو ڊرامو هليو؟
باغي آفسيرن لاءِ آئين ڇا ٿو چوي؟
ڪارو ڏينهن: سياسي سج گرهڻ
ايم ڪيو ايم تاملن جي نقش قدم تي
گڏيل قومون ۽ ٽين دنيا
”آسمان“ ايمنسٽي انٽرنيشنل جو هيڊ ڪوارٽر ناهي
”اگر ... مگر“ مان نڪرڻ جون تياريون
سياسي ڪروکيتر ۾ شهيد ٿيل خواب ڳڻيو!
نواز شريف ۽ خالي بوتل جو نشو
رُپيو، روبل جو پوئلڳ!
”گرم هوا“ کان گرم هوا تائين
قومي حڪومت – ڪنهن حادثي کان بچڻ جي ڪوشش
نجڪاريءَ ڇا ڏنو؟
ڦلنگين کي ملڪي معيشت جي ٻيڙيءَ تان لاهڻو پوندو
ڪراچيءَ ۾ خون ئي خون
هو، جي اونداهين راتين ۾ ماريا ويا!
نانگ کي ريجهائڻ جي ڳالهه
نيٺ ڇا ٿيندو ۽ ڇا ٿيڻ گهرجي؟
ازهاڪ رابن جو موت
اهو بُروٽس وارو خنجر ته نه آهي؟
بُک ۽ بنيادي حق گڏ ڪيئن هلندا؟
رت جي پيالي ۾ سچ ۽ ڪوڙ
اڳوڻا معاشي زخم ۽ ڀرڻ بدران هڪ ٻيو چهڪ
نئين جهاد جون تياريون
توهان ماڻهو ٽنگي سگهو ٿا، خيال ۽ آدرش نه
هڪ دوزخ کان ٻئي دوزخ تائين ڊوڙون
سنڌ جو تعليمي ماحول مٿي ۾ گولي هڻي آپگهات جي ڪوشش
ووٽر، اميدوار ۽ سياسي پارٽين وارا جاڳن!
ناڪام بغاوت کانپوءِ هڪ سوال
آمريڪي معيشت جو ڀرم باقي نه رهيو
مخالف ڌر جي باغي فوجين لاءِ همدردي!!
سڻيءَ جي ديس مان نڪري ڪپهه جي ملڪ ۾ ڦاٿل ماڻهو
سنڌ ۾ غلاميءَ جي دور جي واپسي
سنڌ دشمن آفيسرن کي ڇـُوٽ ڇو؟
جافنا: امن ۽ دهشت جي آخري جنگ؟
پاڪستان: سڀني لاءِ جنگ جو کليل ميدان
ماڻهو هيڏانهن هوڏانهن ڇو پيا ڏسن؟
عوام ”عالمي مقروض“ هجڻ کان انڪار ڪري ٿو
رسول بخش مريءَ جو فلسفو
قيامت کان اڳ ۾ قيامت جي ڳالهه!
سڀ بيگناهه شهيد منهنجا ڀائر آهن!
ڌڌڙ ۾ پير
بنگله ديش ۾ سياسي بحران
چڪنا چور ٿيل سنڌي سماج: هڪ سوال
دهشتگردي-اولهه جو تحفو
رت ۽ ماس بچيو هجي ته ڀلي ٻيهر ڪهو!
ڪشڪول کپائڻ جي نوبت آدمشماري
پنجاب کي سنڌ سان ويڙهائڻ جون ڳالهيون
ڪو ڪيئن ڪري!؟
ادب، ثقافت ۽ جمهوريت ڪانفرنس


.....ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي موضوع جون وڌيڪ داخلائون