ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

ازهاڪ رابن جو موت : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-05
داخلا نمبر 1111
عنوان ازهاڪ رابن جو موت
شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
پڙهيو ويو 1248
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

ازهاڪ رابن جو موت جا بنياد
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي / بدر ابڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

ازهاڪ رابن جو موت - مان نڪتل ٻيون شاخون-

ازهاڪ رابن جو موت


شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

6 نومبر 1995ع
ازهاڪ رابن جو موت

جن جون اکيون سرحدن کان ٻاهر بنياد پرستن جي کوج ۾ هيون ۽ سڄي عرب و مسلم دنيا جي هر هڪ قوم کي دهشتگرد ٿي سمجهيائون سي پنهنجي ئي اندر جي بنياد پرستيءَ جو شڪار ٿي ويا. ويهين صديءَ جي ڳچ حصي تائين جنهن قوم کي ”دهشتگرد فلسطيني“ سڏيو ويو، انهن ته ”پٿرن سان مزاحمتي جنگ“ ڪئي پر جن لاءِ چيو ويو ته اهي مظلوم اسرائيلي آهن ۽ اڳرائي مان ڪو نه ڄاڻن انهن جي هٿان عربن جو جيترو رت وهيو، ان سان وچ اوڀر جي تاريخ ڳاڙهي آهي. جنون، اسرائيل جي وجود ۾ ڪيتري حد تائين ڀريل آهي؟ ان جو جواب ازهاڪ رابن جي سيني ۾ لٿل گوليون ڏينديون، جيڪو فلسطين سان جنگ ۽ امن جو ذميوار هو ۽ جيڪو مرڻ کان اڳ امن ريلي کي خطاب ڪري چڪو هو!
ازهاڪ رابن ماضيءَ ۾ ڇا هو ۽ سندس رت فلسطين جو نالو ٻڌي ڪيئن ٽهڪندو هو؟ اهو به سڀني معلوم آهي. هي اهو ئي جنگجو ازهاڪ رابن آهي جنهن 1967 ۾ فقط ڇهن ڏينهن جي جنگ ۾ اردن، مصر ۽ سام جا گوڏا کوڙائي غزه ۽ اولهندو ڪنارو اسرائيلي حدن ۾ شامل ڪري ڇڏيو هو. پر اهو به تاريخ جو عجيب واقعو آهي ته ساڳيو شخص وچ اوڀر ۾ امن جو ايڏو وڏو نشان بڻجي وڃي جو هن جي مرڻ تي سندس سڀ کان وڏو مخالف اڳواڻ ياسر عرفات به ڀريل آواز سان چوي ته ”رابن جي موت تي مون کي ڏاڍو ڏک پهتو آهي، ان سان امن جي پنڌ کي ڌڪ لڳو آهي، مان مسز رابن ۽ سندس ڪٽنب سان سندن ڏک ۾ شريڪ آهيان.“
تل ابيب ۾ ازهاڪ رابن کي ڪنهن فلسطينيءَ ڪو نه ماريو. کيس هڪ بنياد پرست يهودي نوجوان ماريو جنهن جي عمر 27 سال هئي. هو ڪو ڪورو بوز يهودي هو، هو يونيورسٽي جو شاگرد هو. رابن کي ان ڪري ڪو نه ماريو ويو هو جو هو اسرائيل جو وزيراعظم هو ۽ نه ان ڪري ماريو ويو جو هو يهودي ڪو نه هو. سندس فعل فقط اهو هو ته هن وچ اوڀر ۾ امن جون ڳالهيون ڪيون. فلسطين ۽ اسرائيل جو اڌي صديءَ کان وڌيڪ پراڻو تڪرار نبيرڻ طرف ڪجهه وکون کنيون، دربدر فلسطينين کي سندن ڌرتيءَ جي هڪ ننڍڙي حصي تي آباد ٿيڻ جي اجازت ڏني ۽ وڌيڪ ”رعايتن“ تي ڳالهيون جاري رکيون هيون. اڌ صديءَ جي ويڙهه کانپوءِ جڏهن فلسطين ۽ اسرائيل جي قيادت ان نتيجي تي پهتي ته جنگ مان ڪو به فائدو نه آهي ۽ دائمي امن لاءِ ڳالهين مان ئي رستو نڪرندو، تڏهن بنياد پرست يعودين کي اها ڳالهه نه وڻي جيئن هندستان جون بي جي پي، شو سينا ۽ پاڪستان جون فلاڻيون فلاڻيون جماعتون آهن. اسان ڏٺو ته ازهاڪ رابن کي ٺيڪ ان مهل گوليون هڻي ماريو ويو، جڏهن هو هڪ لک اسرائيلن جي ميڙ کي امن جي ضرورت تي اعتماد ۾ وٺي رهيو هو.
هڪ لک اسرائيلين جو ميڙ سندن تاريخ جو پهريون واقعو آهي. ان ميڙ امن لاءِ نعرا هنيا، تاڙيون پر نوجوان يهودي شاگرد جنهن جي ذهني تربيت بنياد پرستن ڪئي هئي، پنهنجي دهشتگردي ڪري ڇڏي.
نوجوان يهوديءَ ازهاڪ رابن کي مرتد يهودي سمجهي ماريو هوندو.بالڪل ايئن جيئن ٻه ڏينهن اڳ سرگوڌا لڳ 15 ۽ 16 سال جي ڄمار جي ٻن ڇوڪرن 25 سالن جي هڪ نوجوان قادياڻيءَ کي ”جهنم رسيد“ (اخبار نواءِ وقت ايئن ئي لکيو آهي) ڪري ڇڏيو. ازهاڪ رابن جي موت کانپوءِ فلسطين ۽ اسرائيل جي وچ ۾ هلندڙ امن ڳالهيون اڳتي وڌنديون رهنديون، اها ڳالهه ڏينهن ٻن ۾ وڌيڪ واضح ٿي ويندي پر آمريڪي صدر مسٽر ڪلنٽن کي اسرائيل ۾ يهودي بنياد پرستيءَ تي ضرور سوچڻو پوندو. ڪالهه تائين ته ڪنهن به گوري چمڙيءَ واري اهو تسليم ته ڇا، تصور به نٿي ڪيو ته ڪو يهودي به اسرائيل ۾ دهشتگردي ڪري سگهي ٿو. پر اهو هاڻي ثابت ٿي چڪو آهي ڇاڪاڻ ته نه رڳو ڏوهاري موقعي تان جهليو ويو آهي پر اطلاعن موجب هڪ يهودي تنظيم ان واقعي جي ذميواري به قبول ڪئي آهي.
مسٽر ڪلنٽن جڏهن 73 ورهن جي پوڙهي ازهاڪ رابن جي موت تي سرڪاري طرح جذبا ظاهر ڪيا ته زبان مان اکر نه پيو اڪليس. بس ايترو چيائين ”رابن امن جو عظيم اڳواڻ ۽ منهنجو سٺو دوست هو، مان صدمي سبب پنهنجا جذبا بيان نٿو ڪري سگهان، تنهنڪري فقط اهو چوان ٿو ته ”الوداع دوست!“ لڳ ڀڳ اهڙا ئي تاثر آمريڪا جي هر اڳوڻي صدر جا هئا. آمريڪي جهنڊو به اسرائيلي وزيراعظم جي سوڳ ۾ سرڪاري طرح ڪنڌ جهڪائي چڪو آهي. سوال فقط اهو آهي ته ڇا ازهاڪ رابن جي قتل کانپوءِ ڳوري دنيا اهو سبق ياد رکندي ته دهشتگردي ۽ بنياد پرستي هڪ طرفي نه آهي. طاقتور دنيا جي لٺ جيڪا فقط عرب، مسلم ۽ آفريڪي ملڪن تي ڦري رهي هئي، اها خود آمريڪا جي هٿ ۾ هئي. اسرائيل مان امن جي لاءِ ڪوشش ڪندڙ وزيراعظم جي هڪ يهودي دهشتگرد هٿان موت کانپوءِ هاڻي يورو آمريڪي لابي ڇا ٿي سوچي؟
ازهاڪ رابن پنهنجي آخري تقرير ۾ ڇا ڇا چيو؟ هن چيو ”مون هميشه ايئن ئي سوچيو آهي ته اڪثريت امن چاهي ٿي ۽ اهي ان لاءِ جوکم کڻڻ لاءِ تيار آهن... هي ميڙ اسرائيلي عوام، سڄي دنيا ۾ موجود يهودي عوام ۽ هر هنڌ رهندڙ ماڻهن لاءِ اعلان ٿو ڪري ته اسرائيل جو عوام امن چاهي ٿو ۽ امن جي حمايت ڪري ٿو.“ ازهاڪ ته اها ڳالهه هاڻي ڪئي پر ان وقت، جڏهن 80 واري ڏهاڪي جي شروعات ۾ شطيله ۽ صابره ڪئمپن ۾ اسرائيلي فوجن فلسطينين کي ۽ فلسطيني ويڙهاڪن اسرائيلي فوجن کي پئي ماريو، تڏهن ئي يهودي مائرن جلوس ڪڍي فرياد ٿي ڪيا ته ”اسان جي ٻچن کي نه ڪهايو ۽ امن ڪيو!“ ان وقت ڪنهن به آمريڪي صدر مرندڙ شهرين لاءِ لڙڪ لاڙي ”گڊ ۽ چلڊرن ۽ گڊ باءِ فرينڊس!“ ڪو نه چيو هو.
اسرائيلي وزيراعظم کي پي ايل او سان 1993ع ۾ ٺاهه ڪرڻ جي سزا ڏيڻ ۾ يهودي دهشتگردن دير نه ڪئي. ان وقت، جڏهن رابن آخري تقرير پئي ڪئي انتهاپسند اسرائيلين جو هڪ گروهه سائن بورڊ کڻي بيٺو هو ”غدارن لاءِ ڦاسي.“ سندن خيال ۾ ازهاڪ اسرائيلين جو غدار هو ڇاڪاڻ ته هن فلسطينين کي سندن زمين جو ڪجهه ٽڪرو موٽائي ڏنو هو. هاڻي اهو سوال ”سڌريل دنيا“ جي آڏو آهي ته اها هڪ اهڙي اسرائيلي وزيراعظم جيڪو ڪڏهن فوج جو سربراهه به هو ۽ جنهن کي امن جو نوبل انعام 1993ع ۾ ڏنو ويو، جي موت تي ڇا ٿي ڪري؟
ازهاڪ رابن فلسطين جي نڙيءَ تي ننهن رکڻ کانپوءِ موٽي کائي اهڙي امن لاءِ رستو ڪڍيو جنهن جو امڪان نظر ئي نٿي آيو. اها فلسطين جي فتح هئي، ان ۾ ڪو به شڪ نه آهي پر اسرائيل ايترو ڪمزور به ڪو نه هو جو فلسطين جي آڏو گوڏا کوڙي وجهي. هي مسئلو نبرڻو هو، ان کانسواءِ اسرائيلي به سک سان ترقي ڪري نٿي سگهيو. دشمنيءَ جي برف رجائڻ جو ڪم ازهاڪ کانسواءِ ٻيو ڪري نٿي سگهيو. هڪ موقعي تي هن چيو هو، ”اسان ڇا ٿا ڪري سگهون؟ دوستن سان امن لاءِ ڪهڙيون ڳالهيون ڪبيون. امن لاءِ جاني دشمن سان ڳالهائڻو پوندو آهي. پي ايل او دشمن هئي ۽ آهي پر دشمن سان ڳالهيون ضرور ٿيڻ گهرجن.“ نيٺ ازهاڪ اها به باهه ٺارڻ جو ڪم ڪيو، جيڪا هن پاڻ ٻاري هئي. اها باهه اڃا پوريءَ طرح ڪو نه وسامي آهي. خود ازهاڪ پاڻ ان باهه ۾ سڙي مري ويو، توڻي جو امن جي نوبل انعام جو تمغو به سندس ڇاتي تي لڳو.
جيڪي ماڻهو دهشت جي بنياد تي راڄ ڪندا آهن. انهن جو موت به دهشت تي ٿيندو آهي. هڪ جنون يروشلم واري ”واعدو


ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

ازهاڪ رابن جو موت ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
جنگ جي ميدان ۾ سال بدلجي ٿو
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي - موضوع جون ٻيون داخلائون-
جيڪڏهن تون به پاڪستان ۽ مان به پاڪستان!
هاڻي يا وري ڪڏهن به نه
آپريشن لاءِ خون جو ٻليدان ضروري هو؟
سرڪار! عوام لاءِ هاڻي ڇا حڪم آهي؟
حيدرآباد: دهشتگرد ناڪام نه ٿيا آهن
محبتن جا ٻج پوکيندڙ – جي ايم مهڪري
لياري ۽ ملير ڊيولپمينٽ اٿارٽيز
سياسي اتحادين جي امپورٽ جو سلسلو
ڪراچي پئڪيج يا ڪجهه ٻيو؟
پريس جي خلاف روايتي اڳرائي
آپگهات ڪندڙ قديم آثار ۽ هڪ مئل گهوڙو
سرڪاري دستاويزن تائين عوام جي پهچ
پنهنجي ئي خول ۾ بند ڪراچي سياست
دهشتگرديءَ واري هڙتال ۽ ”دهشتزدهه“ عوام
صنعتڪار ۽ کنڊ جو هٿرادو بحران
ڌاڙيلن لاءِ به هڪ ”نصيرالله بابر“ گهرجي
استادن ۽ ڪلارڪن جي هڙتال
سنڌ جي برپٽن لاءِ پاڻيءَ جو خواب
غير قانوني پرڏيهين جي سڃاڻپ ڏکي ناهي
اسڪول في لاءِ اسڪول ۾ پِنايل ٻار
دهشتگردي ۽ سياستدانن جون خوش فهميون
دهشتگرد، ايجنسيون ۽ سنڌ
پاڪستان: دنيا ۾ ٽيون نمبر رشوتي ملڪ
دهشتگردن جي موت تي ماتم
مقدس رشتا ته بارود ۾ نه ٻاريو!
ملازمتن تان برطرفين جو مامرو
پاڻيءَ جو مسئلو: پنجاب ۽ هندستان جو هڪجهڙو رويو
جنگ بنديءَ جي بدلي ۾ اقتدار جي آڇ
وچ مدي واريون چونڊون ۽ جناتي چُرپُر
اخباري ڪاغذ جو بحران
سنڌي ٻوليءَ جو بااختيار ادارو جنگي بنيادن تي ڪم جي ضرورت
هڪ جيل ۾ بک هڙتال، ٻئي ۾ شاهي دعوت
ڳالهه جڏهن پاڻ تي آئي......
پيپلز پارٽيءَ جو وڻ ۽ وڻ ويڙهيون
ڪوڙ کي پير نه سهي، پَرَ ته آهن!
ايم ڪيو ايم جي ڪا به هڙتال ڪامياب نه ٿي آهي
سنڌ جو وڪيل برطانيا ۾
گهاتوئڙن جي نِڙيءَ ۾ ڦاٿل دانهن
.... خطرو اڃا موجود آهي
پنجاب جو سياسي بحران
افغانستان ۾ پاڪستاني سفارتخاني جي تباهي
ڪرپشن جي ڪينسر ۾ وڪوڙيل صحت کاتو
سيڙپ ڪمپنين ۾ ڦاٿل رقمون ملي سگهن ٿيون
بيجنگ ڪانفرنس تي مهربانن جي چڙ
جوکم کانسواءِ ڪا ٻي واٽ نه هئي
معاشي ون يونٽ ڏانهن وڌندڙ وکون
محمود غزنوي سومناٿ ۾ ڇا پيو ڪري؟
رينجرز هٿان برمي ۽ بنگالي ملاحن جي سرپرستي
ڪوڙ ۽ منظم پرچار جو ٽوڙ ڇاهي؟
اقليت جي مٺ ۾ اڪثريت
رت جا نشان ڌوئڻ لاءِ ڪيئي برساتون گهرجن
سچ ضرور ڳالهايو پر زور سان
سفيرن خلاف اڳرائيءَ بابت لنڊن مان آڪاش واڻي
طالبان راڄ ۾ ڇوڪرين جا اسڪول بند
انتظاميا کان مايوس 200 ڳوٺاڻن جي لڏ پلاڻ
سنڌي ميڊيم اسڪول ڪنهن ڳڙڪايا؟
هڪ دهشتگرد ”هيرو“ جو بُت
ڇا ڪالاباغ ڊيم جي اڏاوت جاري آهي؟
آزاد رهڻ جو حق ڦري نٿو سگهجي؟
ڪابل سان ناتن جو نئون مرحلو
پر ”اونداهي ۾ فرار“ جو ڇا ٿيندو؟
ڊيلٽا: شڪاري ٻار جي مٺ ۾ جهرڪي
ڳالهين جي نائين دور کانپوءِ به.....
ڏکئي وقت ۾ پراڻن ساٿين جي سار
برائون ترميم
هندي اسٽائل فساد ۽ ايم ڪيو ايم
”ڇا پنجاب کي ويٽو پاور حاصل آهي؟“
ڪراچيءَ جي سنڌين جو اعتماد نه لوڏيو
قتلام ڪندڙ ڪارخاني کي رعايت ڏيئي نٿي سگهجي
غير قانوني غير ملڪي ۽ ووٽر لسٽن جو مرحلو
سرڪار! ”غريبن لاءِ بينڪاريءَ“ تي سوچيو
گرينڊ الائنس جون تياريون
ايم ڪيو ايم پاران گهرو لڙائيءَ جي ڌمڪي
وڏو وزير پنهنجي حڪم تي عمل ڪرائي سگهندو؟
گهرو لڙائيءَ ڏانهن پهرين وک؟
ٿر ۾ ڏڪار ۽ نمائنده نانگ
پاڪستان جي ثقافتي پاليسي
انسٽيٽيوٽ..... پر ڪنهن جي لاءِ؟
ولي، الطاف ۽ نواز اتحاد عمل
پهرين آڪٽوبر 1988ع کان پهرين آڪٽوبر 1995ع تائين
ڪور ڪمانڊرن جي اجلاس ۾ الطاف حسين کي جواب
سنڌ بابت مولانا فضل الرحمان جو موقف
خوني پرولي ڪڏهن ڀڄندي؟
... ۽ هاڻي سنڌوءَ ۾ سم جو پاڻي
پوليس: هڪ مافيا
ٺٽو – جتي پورهيتن پيٽ سان پٿر ٻڌا
پور بندر ۾ ڦاٿل پاڪستاني
بينڪاريءَ جو ڏيوالو نڪرندو؟
جهاز اغوا ڪرڻ جي ڪوشش
غير قانوني پرڏيهي خلاف وٺ پڪڙ ۽ پاسپورٽ دڪان
پي ٽي سي ريفرنڊم
گهڻن بنيادي مسئلن جو حل لياقت – نهرو ٺاهه تي عمل
پوليس مايوس ڪيو آهي
ٻهراڙيءَ ۾ ڊاڪٽرن جي تقرري حقيقت پسنديءَ جي ضرورت
سنڌ سيڪريٽريٽ تي حملو سنڌ جي تاريخي، سياسي ۽ انتظامي وجود کي للڪار
دهشتگردن جو موت ۽ ذهني گدلاڻ
امن جا گيت ڳائيندڙ ٿڪجي پيا آهن؟
ڇاڪاڻ ته توهان ٽين دنيا جا آهيو!
جتي دهشت کي سوڳ چئجي ٿو
مالاڪنڊ کان کاري ڇاڻ تائين
ايمنسٽي انٽرنيشنل ساک وڃائي ڇڏي
پڙدي جي پويان ڪهڙو ڊرامو هليو؟
باغي آفسيرن لاءِ آئين ڇا ٿو چوي؟
ڪارو ڏينهن: سياسي سج گرهڻ
ايم ڪيو ايم تاملن جي نقش قدم تي
گڏيل قومون ۽ ٽين دنيا
”آسمان“ ايمنسٽي انٽرنيشنل جو هيڊ ڪوارٽر ناهي
”اگر ... مگر“ مان نڪرڻ جون تياريون
سياسي ڪروکيتر ۾ شهيد ٿيل خواب ڳڻيو!
نواز شريف ۽ خالي بوتل جو نشو
رُپيو، روبل جو پوئلڳ!
”گرم هوا“ کان گرم هوا تائين
قومي حڪومت – ڪنهن حادثي کان بچڻ جي ڪوشش
نجڪاريءَ ڇا ڏنو؟
ڦلنگين کي ملڪي معيشت جي ٻيڙيءَ تان لاهڻو پوندو
ڪراچيءَ ۾ خون ئي خون
هو، جي اونداهين راتين ۾ ماريا ويا!
نانگ کي ريجهائڻ جي ڳالهه
نيٺ ڇا ٿيندو ۽ ڇا ٿيڻ گهرجي؟
ازهاڪ رابن جو موت
اهو بُروٽس وارو خنجر ته نه آهي؟
بُک ۽ بنيادي حق گڏ ڪيئن هلندا؟
رت جي پيالي ۾ سچ ۽ ڪوڙ
اڳوڻا معاشي زخم ۽ ڀرڻ بدران هڪ ٻيو چهڪ
نئين جهاد جون تياريون
توهان ماڻهو ٽنگي سگهو ٿا، خيال ۽ آدرش نه
هڪ دوزخ کان ٻئي دوزخ تائين ڊوڙون
سنڌ جو تعليمي ماحول مٿي ۾ گولي هڻي آپگهات جي ڪوشش
ووٽر، اميدوار ۽ سياسي پارٽين وارا جاڳن!
ناڪام بغاوت کانپوءِ هڪ سوال
آمريڪي معيشت جو ڀرم باقي نه رهيو
مخالف ڌر جي باغي فوجين لاءِ همدردي!!
سڻيءَ جي ديس مان نڪري ڪپهه جي ملڪ ۾ ڦاٿل ماڻهو
سنڌ ۾ غلاميءَ جي دور جي واپسي
سنڌ دشمن آفيسرن کي ڇـُوٽ ڇو؟
جافنا: امن ۽ دهشت جي آخري جنگ؟
پاڪستان: سڀني لاءِ جنگ جو کليل ميدان
ماڻهو هيڏانهن هوڏانهن ڇو پيا ڏسن؟
عوام ”عالمي مقروض“ هجڻ کان انڪار ڪري ٿو
رسول بخش مريءَ جو فلسفو
قيامت کان اڳ ۾ قيامت جي ڳالهه!
سڀ بيگناهه شهيد منهنجا ڀائر آهن!
ڌڌڙ ۾ پير
بنگله ديش ۾ سياسي بحران
چڪنا چور ٿيل سنڌي سماج: هڪ سوال
دهشتگردي-اولهه جو تحفو
رت ۽ ماس بچيو هجي ته ڀلي ٻيهر ڪهو!
ڪشڪول کپائڻ جي نوبت آدمشماري
پنجاب کي سنڌ سان ويڙهائڻ جون ڳالهيون
ڪو ڪيئن ڪري!؟
ادب، ثقافت ۽ جمهوريت ڪانفرنس


.....ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي موضوع جون وڌيڪ داخلائون