ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

اقليت جي مٺ ۾ اڪثريت : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-05
داخلا نمبر 1039
عنوان اقليت جي مٺ ۾ اڪثريت
شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
پڙهيو ويو 1227
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

اقليت جي مٺ ۾ اڪثريت جا بنياد
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي / بدر ابڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

اقليت جي مٺ ۾ اڪثريت - مان نڪتل ٻيون شاخون-

اقليت جي مٺ ۾ اڪثريت


شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

14 سيپٽمبر 1995ع
اقليت جي مٺ ۾ اڪثريت

مسلم ليگ (ج) جي وڏي وزير واري سيٽ وري به مسلم ليگ (ج) کي ملي ۽ سردار محمد عارف 152 ووٽ کڻي پنجاب جو نئون وڏو وزير ٿي ويو ۽ هن کان اڳ پنجاب جو هڪ پاپي شينهن فقط ستن منٽن ۾ پنهنجي گڦا مان ٻاهر نڪري ويو، سياسي ايوان ايڏي ئي طاقتور شئي آهي. ميان نواز شريف جا سمورا سياسي ڄار ۽ پنجوڙ گڦا جو منهن بند ڪري نه سگهيا توڻي جو هن مسلم ليگ (ج) ۽ مذهبي جماعتن کي بار بار منٿ ڪئي ۽ چيو ته ”موقعو اٿو ته فقط هي.... وقت لنگهي ويو ته پوءِ ڪجهه به ڪو نه ٿيندو.“ اهو سمجهڻ درست نه ٿيندو ته نواز شريف منظور وٽوءَ سان سچو هو. اهو وٽو ئي هو جنهن نواز شريف کي ڏينهن جا تارا ڏيکاريا هئا. نواز شريف اصل ۾ وٽوءَ سان کيڏي رهيو هو. هن وٽوءَ جي حمايت ۾ بيان حب عليءَ ۾ نه، بغض معاويه ۾ پئي ڏنا، نواز شريف محض هڪ ڪوڙڪي رکي هئي ته من ان ۾ مسلم ليگ (ج) ڦاسي پوي!
پر وقت لنگهي ويو، نه منظور وٽوءَ جي حڪومت ٺهي سگهي ۽ نه ميان نواز شريف جو ڪو ٻيو خواب پورو ٿيو. پيرپاڳاري جهڙو جهونو سياستدان به هن ڀيري ستارن جي چال کي پوري طرح نه سمجهي سگهيو ۽ وٽوءَ کي بچائڻ واريون پير صاحب جون اهي ڪوششون ڪامياب نه ٿيون، جن لاءِ پاڻ لاهور وڃي ٽڪي پيو هو. هاڻي جڏهن پنجاب جي بحران جو ٻيو ۽ ٽيون مرحلو به لنگهي ويو آهي، پير صاحب پاڳارو ۽ نوابزادو نصرالله خان ڊگهي حال احوال کانپوءِ وري ان نتيجي تي پهتا آهن ته ” پيپلز پارٽيءَ جي تسلط جو گڏجي سڏجي ئي مقابلو ڪري سگهجي ٿو.“
اهو ئي نتيجو هو جنهن تي پير صاحب ۽ نوابزادو صاحب پنهنجن ٻين ستن ستارن سان قومي اتحاد جي شڪل ۾ 1977ع ۾ پهتا هئا. اڄ 1995ع ۾ وري به ساڳي نتيجي تي پهتا آهن. لڳي ايئن ٿو ته پاڪستان جي سڄي مخالف ڌر جي قوت پيپلز پارٽيءَ جي مخالفت مان ڦٽي ٿي. جيڪڏهن اڄ پيپلز پارٽي ڪنهن سبب جي ڪري گم ٿي وڃي ته غالباً سڀني سياسي پارٽين جو پئٽرول کپي ويندو. جنهن به شخص خليل جبران جو ”شيطان“ پڙهيو آهي، هن کي وڌيڪ بهتر احساس هوندو ته شيطان جي وجود تي هوندو آهي. جيڪڏهن شيطان نه هوندو ته پادريءَ جو ڪهڙو ڪارج باقي رهندو؟ اسان جي ملڪي سياست ۾ بيشمار ڪردار آهن، ڪهڙو ڪردار ڪٿي بيٺو آهي؟ ڪير شيطان آهي ۽ ڪير پادري؟ اهو فيصلو ڀلي ته هرڪو پنهنجي سمجهه سان ڪري!
جيڪا ڌر 1977ع واري نتيجي تي 1995ع ۾ ٻيهر پهتي آهي، ڇا ان کان مارشل لا جا ڪارا 11 سال به وسري ويا آهن؟ ڇا ايم آر ڊي به وسري وئي؟ ڇا ايم ڪيو ايم جي حقيقت تان به اک هٽي ٿي وڃين؟ پير صاحب پاڳارو ته سدائين ساڳئي جاءِ تي بيٺو هوندو آهي. پوءِ ڪو ان کي پير جو ڳوٺ چوي، ڪراچي چوي، لاهور چوي يا جي ايڇ ڪيو چوي، هو جتي به هوندو آهي اها جاءِ ڀلاري ٿي پوندي آهي. اڪثرڪري ڀليون جايون ڳريون به هونديون آهن ڇاڪاڻ ته اتي نيڪ ۽ بد روح به ايندا اهن. پر نوابزادي نصرالله خان کي ڇا ٿيو وڃي جيڪو ڪالهه تائين ”ظلمت کي ضياءَ ۽ سرسر کي صبا“ چوڻ وارن تي ڦٽڪار وجهندو هو؟
خبر نه آهي ته ڇو تاريخ جو ڦيٿو اڳتي چوريندي چوريندي اڳواڻن جا ذهن اوچتو ئي اوچتو اونڌي قلابازي کائي اڌ ۽ چوٿائي صدي پوئتي ڇڏيل ماضيءَ ۾ ٽٻي هڻڻ چاهيندا آهن؟ ڳالهه اها آهي ته عادت نه ويندي آهي. ننڍپڻ جي سنگتين سان پيريءَ ۾ ڪچهريون ڪرڻ سان وڌيڪ لطف ملندو آهي، نئين صديءَ ۾ ته نوجوانن ۽ نون خيالن کي وڃڻو آهي، ان صديءَ سان پير صاحب ۽ نوابزادي جو ڪهڙو تعلق؟ سندن وس پڄي ته جيڪر وقت کي 1977ع جي ڪلي سان ٻڌي پيا ڏهن۽ کير مکڻ سان جاوا ڪن. شڪر اهي ته وقت ڳئون نه آهي ۽ اها ڪنهن جي ملڪيت به نه اهي، خدانخواسته جيڪڏهن ايئن هجي ها ته هن وقت پڪ ئي پڪ ڪنهن ڏاڍي مڙس جي واڙي ۾ بيٺل هجي ها.
سردار محمد عارف پنجاب جو وڏو وزير ڇو ٿيو؟ پيپلز پارٽيءَ وارا ڀلي ان کي قسمت کان وڌيڪ بدقمستي چون پر اها اڃا به ڪا ٻي شيءَ آهي هي جوڙ، ڪٽ، ونڊ، ضرب، وياج ۽ نري وياج جو سوال آهي، جنهن جو جواب اهو ئي نڪرڻو هو. بقول محترمه جي، ”جڏهن ڪرڪيٽ جي راند ۾ بس اهي ئي رانديگر هجن ته پوءِ توهان کي انهن مان ئي چونڊ ڪرڻي آهي ۽ پنهنجي ٽيم مضبوط ۽ مڪمل ڪرڻي آهي.“ جواب ظاهر آهي ته پيپلز پارٽيءَ وٽ پنهنجي ٽيم به مڪمل نه آهي ۽ جيڪا به آهي ان کي ڪرڪيٽ جي سليڪشن ڪميٽيءَ جو ٿورائتو ٿيڻ گهرجي. باقي اها ڳالهه ثابت ٿي چڪي آهي ته انهن ۾ ميدان مارڻ ۽ ڇڪا هڻڻ جي ڪيتري نه صلاحيت آهي!
جوڻيجو گروپ کي وڏ وزارت ملڻ واري واقعي کي فقط پنجاب جي سرحدن اندر ڏسڻ مناسب نه آهي. اها ئي صورتحال اسلام آباد ۾ آهي، اها ئي صورتحال پاڪستان جي ٻين صوبن ۾ آهي ۽ اها ئي صورتحال کٽمنڊو ۾ آهي. ٿي سگهي ٿو ته ايئن اپکنڊ جي ٻين ملڪن ۾ به هجي! ڇا اهو محض اتفاق آهي؟ ڪڏهن ڪڏهن ”غيبات“ جي رٿابندي ايڏي زبردست هوندي آهي جو منطقي نتيجا به اتفاق لڳندا آهن. اپکنڊ جي ملڪن اندر هنڌ هنڌ سياسي تواز هڪ مڻ تي هڪ ڇٽانگ جي فرق سان ساهميءَ ۾ لڏي رهيو آهي. ان جو فائدو انهن کي ٿئي ٿو، جيڪي اڌ پاءُ جيترو وزن رکن ٿا. اهو اڌ پاءُ جنهن پڙ ۾ پئجي وڃي ان جو پاسو ڳرو.
نيپال جي ڪميونسٽن جو ڪهڙو ڏوهه ثواب هو جو سندن حڪومت جو لغڙ منٽن ۾ ڪاٽا ٿي ويو؟ ڪامريد من موهن اڌيڪاري ته اڃا ڪرسيءَ تي ٺهي ويٺو به ڪو نه هو. نيپالي ڪانگريس ۽ نيپالي ڪميونسٽ اتحاد جي وچ ۾ سيٽن جو توازن به ايئن ئي آهي، جيئن پاڪستان ۾ پيپلز پارٽيءَ ۽ مسلم ليگ (ن) جو آهي. لڳي ٿو ته ڪامريڊ من موهن اڌيڪاريءَ سڄي عمر رڳو انقلاب آڻڻ جي آئيني طريقن تي سوچڻ ۾ وڃائي ڇڏي. هن کي ڪانگريس جي بلائن جي جوڙ ڪٽ ۽ ونڊ ضرب وارا حساب ڪرڻ ئي ڪو نه آيا. هن ۾ محترمه جيترو تجربو هو ۽ نه توانائي، انقلاب ٻي ڳالهه آهي ۽ ايوانن ۾ جوڙ ڪٽ ٻي ڳالهه آهي.
هڪ مڻ ته هڪ ڇٽانگ جي فرق سان سڄي اهميت اڌ پاءُ واري جماعت کي ملي ٿي. اسان ڏٺو ته مرڪز ۾ پيپلز پارٽيءَ جي حڪومت ٺهي پر پنجاب ۾ پيپلز پارٽيءَ کي پنهنجو حق ڇڏڻو پيو. جيڪڏهن ايئن نه ڪيو وڃي ها ته مسلم ليگ (ن) ساڳئي فارمولا سان حڪومت ٺاهي ها. ثابت ٿيو ته جڏهن ٻه وڏيون جماعتون هڪ ٻئي خلاف شديد ٽڪراءُ ۾ اچي وڃن ته ان جو فائدو ڪا طاقتور اقليت حاصل ڪندي آهي. اهو ئي فائدو پنجاب ۾ مسلم ليگ (ج) حاصل ڪيو ۽ اهو ئي فائدو ڪراچيءَ ۾ ايم ڪيو ايم وٺڻ جي ڪوشش ڪري رهي آهي.
جمهوري اصولن جي تقاضا آهي ته وڏيون جماعتون ٽڪراءُ واري حالت مان نڪري اچن ۽ هڪٻئي جون سهڪاري ٿين. سياسي مخالفت کي جاني دشمنين جو درجو نه ڏين ۽ رانديگرن ۽ قومي ڪارڪنن جي روح سان ملڪي مفادن کي سنڀالين. جيڪڏهن ڪنهن اقليت سان سوديبازي ممڪن آهي ته پوءِ ڪهڙي ڪارڻ هڪ وڏي جماعت سان اتحاد ۽ دوستي ممڪن نه آهي؟ پاڪستان جي حڪومت ۽ مخالف ڌر کي جيڪڏهن ڳالهه سمجهه ۾ اچي ته سمجهائي. جناب اهو ئي عوام جي ڀلي ۾ آهي ۽ اهو ئي توهان جي پنهنجي ڀلي ۾ آهي ته مهرباني ڪري پاڻ ۾ ٺهي وڃ




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

اقليت جي مٺ ۾ اڪثريت ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
اقليت جي مٺ ۾ اڪثريت
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي - موضوع جون ٻيون داخلائون-
جيڪڏهن تون به پاڪستان ۽ مان به پاڪستان!
هاڻي يا وري ڪڏهن به نه
آپريشن لاءِ خون جو ٻليدان ضروري هو؟
سرڪار! عوام لاءِ هاڻي ڇا حڪم آهي؟
حيدرآباد: دهشتگرد ناڪام نه ٿيا آهن
محبتن جا ٻج پوکيندڙ – جي ايم مهڪري
لياري ۽ ملير ڊيولپمينٽ اٿارٽيز
سياسي اتحادين جي امپورٽ جو سلسلو
ڪراچي پئڪيج يا ڪجهه ٻيو؟
پريس جي خلاف روايتي اڳرائي
آپگهات ڪندڙ قديم آثار ۽ هڪ مئل گهوڙو
سرڪاري دستاويزن تائين عوام جي پهچ
پنهنجي ئي خول ۾ بند ڪراچي سياست
دهشتگرديءَ واري هڙتال ۽ ”دهشتزدهه“ عوام
صنعتڪار ۽ کنڊ جو هٿرادو بحران
ڌاڙيلن لاءِ به هڪ ”نصيرالله بابر“ گهرجي
استادن ۽ ڪلارڪن جي هڙتال
سنڌ جي برپٽن لاءِ پاڻيءَ جو خواب
غير قانوني پرڏيهين جي سڃاڻپ ڏکي ناهي
اسڪول في لاءِ اسڪول ۾ پِنايل ٻار
دهشتگردي ۽ سياستدانن جون خوش فهميون
دهشتگرد، ايجنسيون ۽ سنڌ
پاڪستان: دنيا ۾ ٽيون نمبر رشوتي ملڪ
دهشتگردن جي موت تي ماتم
مقدس رشتا ته بارود ۾ نه ٻاريو!
ملازمتن تان برطرفين جو مامرو
پاڻيءَ جو مسئلو: پنجاب ۽ هندستان جو هڪجهڙو رويو
جنگ بنديءَ جي بدلي ۾ اقتدار جي آڇ
وچ مدي واريون چونڊون ۽ جناتي چُرپُر
اخباري ڪاغذ جو بحران
سنڌي ٻوليءَ جو بااختيار ادارو جنگي بنيادن تي ڪم جي ضرورت
هڪ جيل ۾ بک هڙتال، ٻئي ۾ شاهي دعوت
ڳالهه جڏهن پاڻ تي آئي......
پيپلز پارٽيءَ جو وڻ ۽ وڻ ويڙهيون
ڪوڙ کي پير نه سهي، پَرَ ته آهن!
ايم ڪيو ايم جي ڪا به هڙتال ڪامياب نه ٿي آهي
سنڌ جو وڪيل برطانيا ۾
گهاتوئڙن جي نِڙيءَ ۾ ڦاٿل دانهن
.... خطرو اڃا موجود آهي
پنجاب جو سياسي بحران
افغانستان ۾ پاڪستاني سفارتخاني جي تباهي
ڪرپشن جي ڪينسر ۾ وڪوڙيل صحت کاتو
سيڙپ ڪمپنين ۾ ڦاٿل رقمون ملي سگهن ٿيون
بيجنگ ڪانفرنس تي مهربانن جي چڙ
جوکم کانسواءِ ڪا ٻي واٽ نه هئي
معاشي ون يونٽ ڏانهن وڌندڙ وکون
محمود غزنوي سومناٿ ۾ ڇا پيو ڪري؟
رينجرز هٿان برمي ۽ بنگالي ملاحن جي سرپرستي
ڪوڙ ۽ منظم پرچار جو ٽوڙ ڇاهي؟
اقليت جي مٺ ۾ اڪثريت
رت جا نشان ڌوئڻ لاءِ ڪيئي برساتون گهرجن
سچ ضرور ڳالهايو پر زور سان
سفيرن خلاف اڳرائيءَ بابت لنڊن مان آڪاش واڻي
طالبان راڄ ۾ ڇوڪرين جا اسڪول بند
انتظاميا کان مايوس 200 ڳوٺاڻن جي لڏ پلاڻ
سنڌي ميڊيم اسڪول ڪنهن ڳڙڪايا؟
هڪ دهشتگرد ”هيرو“ جو بُت
ڇا ڪالاباغ ڊيم جي اڏاوت جاري آهي؟
آزاد رهڻ جو حق ڦري نٿو سگهجي؟
ڪابل سان ناتن جو نئون مرحلو
پر ”اونداهي ۾ فرار“ جو ڇا ٿيندو؟
ڊيلٽا: شڪاري ٻار جي مٺ ۾ جهرڪي
ڳالهين جي نائين دور کانپوءِ به.....
ڏکئي وقت ۾ پراڻن ساٿين جي سار
برائون ترميم
هندي اسٽائل فساد ۽ ايم ڪيو ايم
”ڇا پنجاب کي ويٽو پاور حاصل آهي؟“
ڪراچيءَ جي سنڌين جو اعتماد نه لوڏيو
قتلام ڪندڙ ڪارخاني کي رعايت ڏيئي نٿي سگهجي
غير قانوني غير ملڪي ۽ ووٽر لسٽن جو مرحلو
سرڪار! ”غريبن لاءِ بينڪاريءَ“ تي سوچيو
گرينڊ الائنس جون تياريون
ايم ڪيو ايم پاران گهرو لڙائيءَ جي ڌمڪي
وڏو وزير پنهنجي حڪم تي عمل ڪرائي سگهندو؟
گهرو لڙائيءَ ڏانهن پهرين وک؟
ٿر ۾ ڏڪار ۽ نمائنده نانگ
پاڪستان جي ثقافتي پاليسي
انسٽيٽيوٽ..... پر ڪنهن جي لاءِ؟
ولي، الطاف ۽ نواز اتحاد عمل
پهرين آڪٽوبر 1988ع کان پهرين آڪٽوبر 1995ع تائين
ڪور ڪمانڊرن جي اجلاس ۾ الطاف حسين کي جواب
سنڌ بابت مولانا فضل الرحمان جو موقف
خوني پرولي ڪڏهن ڀڄندي؟
... ۽ هاڻي سنڌوءَ ۾ سم جو پاڻي
پوليس: هڪ مافيا
ٺٽو – جتي پورهيتن پيٽ سان پٿر ٻڌا
پور بندر ۾ ڦاٿل پاڪستاني
بينڪاريءَ جو ڏيوالو نڪرندو؟
جهاز اغوا ڪرڻ جي ڪوشش
غير قانوني پرڏيهي خلاف وٺ پڪڙ ۽ پاسپورٽ دڪان
پي ٽي سي ريفرنڊم
گهڻن بنيادي مسئلن جو حل لياقت – نهرو ٺاهه تي عمل
پوليس مايوس ڪيو آهي
ٻهراڙيءَ ۾ ڊاڪٽرن جي تقرري حقيقت پسنديءَ جي ضرورت
سنڌ سيڪريٽريٽ تي حملو سنڌ جي تاريخي، سياسي ۽ انتظامي وجود کي للڪار
دهشتگردن جو موت ۽ ذهني گدلاڻ
امن جا گيت ڳائيندڙ ٿڪجي پيا آهن؟
ڇاڪاڻ ته توهان ٽين دنيا جا آهيو!
جتي دهشت کي سوڳ چئجي ٿو
مالاڪنڊ کان کاري ڇاڻ تائين
ايمنسٽي انٽرنيشنل ساک وڃائي ڇڏي
پڙدي جي پويان ڪهڙو ڊرامو هليو؟
باغي آفسيرن لاءِ آئين ڇا ٿو چوي؟
ڪارو ڏينهن: سياسي سج گرهڻ
ايم ڪيو ايم تاملن جي نقش قدم تي
گڏيل قومون ۽ ٽين دنيا
”آسمان“ ايمنسٽي انٽرنيشنل جو هيڊ ڪوارٽر ناهي
”اگر ... مگر“ مان نڪرڻ جون تياريون
سياسي ڪروکيتر ۾ شهيد ٿيل خواب ڳڻيو!
نواز شريف ۽ خالي بوتل جو نشو
رُپيو، روبل جو پوئلڳ!
”گرم هوا“ کان گرم هوا تائين
قومي حڪومت – ڪنهن حادثي کان بچڻ جي ڪوشش
نجڪاريءَ ڇا ڏنو؟
ڦلنگين کي ملڪي معيشت جي ٻيڙيءَ تان لاهڻو پوندو
ڪراچيءَ ۾ خون ئي خون
هو، جي اونداهين راتين ۾ ماريا ويا!
نانگ کي ريجهائڻ جي ڳالهه
نيٺ ڇا ٿيندو ۽ ڇا ٿيڻ گهرجي؟
ازهاڪ رابن جو موت
اهو بُروٽس وارو خنجر ته نه آهي؟
بُک ۽ بنيادي حق گڏ ڪيئن هلندا؟
رت جي پيالي ۾ سچ ۽ ڪوڙ
اڳوڻا معاشي زخم ۽ ڀرڻ بدران هڪ ٻيو چهڪ
نئين جهاد جون تياريون
توهان ماڻهو ٽنگي سگهو ٿا، خيال ۽ آدرش نه
هڪ دوزخ کان ٻئي دوزخ تائين ڊوڙون
سنڌ جو تعليمي ماحول مٿي ۾ گولي هڻي آپگهات جي ڪوشش
ووٽر، اميدوار ۽ سياسي پارٽين وارا جاڳن!
ناڪام بغاوت کانپوءِ هڪ سوال
آمريڪي معيشت جو ڀرم باقي نه رهيو
مخالف ڌر جي باغي فوجين لاءِ همدردي!!
سڻيءَ جي ديس مان نڪري ڪپهه جي ملڪ ۾ ڦاٿل ماڻهو
سنڌ ۾ غلاميءَ جي دور جي واپسي
سنڌ دشمن آفيسرن کي ڇـُوٽ ڇو؟
جافنا: امن ۽ دهشت جي آخري جنگ؟
پاڪستان: سڀني لاءِ جنگ جو کليل ميدان
ماڻهو هيڏانهن هوڏانهن ڇو پيا ڏسن؟
عوام ”عالمي مقروض“ هجڻ کان انڪار ڪري ٿو
رسول بخش مريءَ جو فلسفو
قيامت کان اڳ ۾ قيامت جي ڳالهه!
سڀ بيگناهه شهيد منهنجا ڀائر آهن!
ڌڌڙ ۾ پير
بنگله ديش ۾ سياسي بحران
چڪنا چور ٿيل سنڌي سماج: هڪ سوال
دهشتگردي-اولهه جو تحفو
رت ۽ ماس بچيو هجي ته ڀلي ٻيهر ڪهو!
ڪشڪول کپائڻ جي نوبت آدمشماري
پنجاب کي سنڌ سان ويڙهائڻ جون ڳالهيون
ڪو ڪيئن ڪري!؟
ادب، ثقافت ۽ جمهوريت ڪانفرنس


.....ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي موضوع جون وڌيڪ داخلائون