ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

ايم ڪيو ايم تاملن جي نقش قدم تي : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-05
داخلا نمبر 1095
عنوان ايم ڪيو ايم تاملن جي نقش قدم تي
شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
پڙهيو ويو 1146
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

ايم ڪيو ايم تاملن جي نقش قدم تي جا بنياد
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي / بدر ابڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

ايم ڪيو ايم تاملن جي نقش قدم تي - مان نڪتل ٻيون شاخون-

ايم ڪيو ايم تاملن جي نقش قدم تي


شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

20 آڪٽوبر 1995ع
ايم ڪيو ايم تاملن جي نقش قدم تي

”شاخ تي گل جو رت وهي رهيو آهي پر گلستان جي رنگ جي شوخي اها ئي آهي! کنوڻ سئو ڀيرا ڪري خاڪ ٿي وئي پر آشياني جي خاڪ جا رونق اها ئي آهي.“ جڏهن وطن ئي مقتل ٿي وڃي تڏهن فيض ۽ اياز جهڙا شاعر درد ايئن نه ونڊيندا ته ٻيو ڇا ڪندا؟ پر، هوڏانهن هو اهن جيڪي فيصلو ڪري چڪا آهن ته گل جو رت پڇاڙيءَ تائين وهائيندا رهندا ۽ آشيانن تي کنوڻ هميشه ڪيرائيندا رهندا.
باقي بچيل پاڪستان جي ورهاڱي جو ”عزم“ ڪرڻ کان هڪ ڏينهن پوءِ 18 آڪٽوبر تي سنڌ ۾ وري هڪ وڏي خوني راند رچائي وئي. ڪراچيءَ ۾ فائرنگ سان هڪ عورت سميت 5 ماڻهو مري ويا ۽ ڪافي زخمي ٿيا، هڙتال کان هڪ ڏينهن اڳ دهشت پکيڙڻ لاءِ موتن جو تعداد ان کان جدا آهن. ”هڙتال“ جي ڏينهن تي پوليس موبائل تي فائرنگ ڪئي وئي، هڪ بس تي فائرنگ ڪئي وئي، گهرن ۾ گهڙي مالڪن کي گوليون هنيون ويون، واٽهڙو ماريا ويا، گاڏيون ساڙيون ويون، حيدرآباد ۾ ٻه ماڻهو ماريا ويا، پوليس ۽ رينجرز جي چوڪين تي فائرنگ ڪئي وئي، ڌماڪا ڪيا ويا. انهن ”ڪارنامن“ کي الطاف حسين ”پر امن تاريخي احتجاج“ سڏي عوام کي خراج تحسين ڏنو ۽ دعوا ڪئي ته ان تحسين جوڳي ڪم ۾ ”مهاجرن“ سان پنجابين، سنڌين، بلوچن، پٺاڻن ۽ سرائيڪي عوام ڀرپور اتحاد ڪيو!
سڄي سنڌ مان پهتل خبرون شاهد آهن ته الطاف حسين جي هڪ به دعوا درست نه آهي. ڪو به غير ايم ڪيو ايم ايمي هن خونريزيءَ ۾ شريڪ ڪو نه هو ۽ نه ئي سڀ ”مهاجر“ هن ظلم ۾ ايم ڪيو ايم سان گڏ هئا. سنڌ جا ماڻهو الطاف حسين جي هن ڪوڙي الزام ۽ بهتان کان انڪار ڪن ٿا. توقع ڪجي ٿي ته ڪراچي سميت سنڌ جي باقي سڀني شهرن ۾ رهندڙ پنجابي، پٺاڻ ۽ بلوچ ۽ سرائيڪي کليءَ طرح اعلان ڪندا ته هو انساني رت جي راند ۾ الطاف هسين سان شريڪ نه آهن. ڪو به شهري پنهنجي سر تي اهڙي خون جو الزام ڇو کڻي جيڪو هن ڪيو ئي نه آهي.
اها ڳالهه جيڪا هندستان جي ورهاڱي کان شروع ڪئي وئي، هاڻي پاڪستان جي ورهاڱي تي اچي پهتي آهي. هندستان مان لڏي آيل ”مهاجرن“ جي ذهن ۾ الائي ته ڇو اها ڳالهه گهر ڪري ويهي رهي آهي ته هر مسئلي جو حل ورهاڱو آهي! پهرين هندستان ورهايو ويو پر عوامي مسئلا جيئرا ئي رهيا، پوءِ بنگلا ديش ٺهيو پر بنگالين جا مسئلا حل نه ٿيا ۽ هاڻي سنڌ سان گڏ پاڪستان جي ٽوڙڻ جا نعرا هنيا ويا آهن. فرض ڪريو ته ”مهاجرستان“ ٺهي ويو، ڇا ”مهاجرن“ جا مسئلا حل ٿي ويندا؟ جتي ماڻهو هوندا اتي مسئلا به هوندا پر مسئلي جو حل چئن ڄڻن جي گڏجي سوچڻ ۾ هوندو آهي، ورهاڱي ۾ نه.
17 آڪٽوبر تي نيويارڪ ۾ ايم ڪيو ايم 800 ڪارڪنن جي ميڙ کي جڏهن الطاف حسين فون تي خطاب فرمائي رهيو هو، تڏهن ايم ڪيو ايم جي حامين پهريون ڀيرو نعرا هنيا، ”بٽ ڪي رهيگا پاڪستان، بن ڪي رهيگا مهاجرستان!“ الطاف حسين فون تي اهي نعرا ٻڌا پر ايئن ڪنهن کي به نه چيائين ته اهي نعرا نه هڻو! هو تقرير ڪندو رهيو، جذبا اڀاريندو رهيو ۽ ماڻهو نعرا هڻندا رهيا. ها تقرير ڏيڍ ڪلاڪ جاري رهي. جنهن ۾ الطاف حسين پاڪستان پاڪستان جي خاتون وزيراعظم لاءِ بي حد گٿا لفظ استعمال ڪري پنهنجي ئي اخلاق جي حد جو مظاهرو ڪيو.
اها ڳالهه جيڪا اپکنڊ جي ورهاڱي کان شروع ٿي، سنڌ جي ورهاڱي جي مطالبي کان ٿيندي، هاڻي پاڪستان جي ورهاڱي تائين پهتي آهي. پاڪستان جي ورهاڱي جو مطالبو به اهي ئي ڪري رهيا آهن جن ڪالهه تائين هندستان جي ورهاڱي جي ٺيڪيداريءَ جي دعوا پئي ڪئي. ڀلي ته کڻي ايم يو ايم ”مهاجرن، کي ان غلط فهميءَ ۾ مبتلا ڪرڻ ۾ ڪامياب ٿي وئي هجي ته ”مهاجرن“ کي حق نه مليا آهن پر اها حقيقت رڪارڊ ۾ موجود ۽ اکين سان پئي ڏسجي ته پاڪستان ۾ ترقيءَ جا سڀ کان وڌيڪ موقعا ۽ سهوليتون انهن کي ئي مليون آهن، پر اها حقيقت رڪارڊ ۾ موجود آهي ۽ اکين سان پئي ڏسجي ته پاڪستان ۾ ترقيءَ جا سڀ کان وڌيڪ موقعا ۽ سهوليتون انهن کي ئي مليون آهن جيڪي پاڻ کي ”مهاجر“ سمجهن ٿا. تعليم جي سڀان وڌيڪ شرح انهن ئي وٽ آهي، جيڪي پاڻ کي ”محروم“ چوڻ کان نٿا ٿڪجن!
هٿ ٺوڪئي احساس محروميءَ سان گلستان جي گلن جو رت ورهائي، ايم ڪيو ايم پاڪستان جي هر هڪ قوم کي سڏڪن ۾ وجهي ڇڏيو آهي.
بنگلاديش، سنڌو ديش ۽ پشتونستان جا نعرا هڻندڙ ماڻهن لاءِ غداريءَ جو لقب پسند ڪندڙ هاڻي جڏهن ”مهاجرستان“ جو نعرو هڻڻ لڳا آهن ته هنن سان ڪهڙو ورتاءُ ڪرڻ گهرجي؟ سنڌ جو وڏو وزير ته ”دشمنن جهڙو ورتاءُ“ ڪرڻ جي ڳالهه ڪري ٿو پر ميان نواز شريف ڇا ٿو فرمائي جيڪو اڄڪلهه الطاف حسين جي ڪلهن تي سواري ڪري وزيراعظم هائوس تائين پهچڻ گهري ٿو؟ مولانا غفور احمد ڇا ٿو چوي ۽ مولانا نوراني ڪٿي بيٺو آهيئ مسٽر گوهر ايوب ڇا ٿو سوچي؟ اسان جن ”مهاجر“ ترقي پسند صاحبن معراج محمد خان ۽ فتحياب علي خان جي ترقي پسندي ڇا ٿي چوي؟
افسوس! هندستان مان لڏي آيل ”مهاجرن“ جي سوچ نه بدلي. شايد اها بدلجندي به ڪو نه، ڇاڪاڻ ته دنيا ۾ هر هنڌ جتي به هڪ ملڪ مان ٻئي ملڪ ۾ لڏ پلاڻ ٿي آهي، اتي مهاجرن جي ذهنيت ساڳي رهي آهي. جافنا، سريلنڪا، بوسنيا، قبرص، سنڌ، سرائيل، نيپال ۾ تبتي، ڏکڻ آفريڪا، سرحد صوبي ۾ افغان ۽ ٻيا بيشمار مثال پيش ڪري سگهجن ٿا. هو جتي به ويا آهن ورهاڱي جو نظريو پاڻ سان گڏ کڻي ويا آهن. نتيجو اهو ئي نڪتو آهي، جيڪو تاريخ جي ڪتابن ۽ اخبارن ۾ لکيو پيو آهي. قبرص تي ترڪي ۽ يونان وڙهيا، تاملن تان هندستان ۽ سريلنڪا پيا وڙهن، اسرائيل جي مسئلي تي فلسطيني بي دخل ٿي ويا ۽ پاڙيسري ملڪ جنگن ۾ وڪوڙجي ويا. ڪنهن به ملڪ جا اصلي ماڻهو مهاجرن کي اها اجازت نٿا ڏئي سگهن ته هو، جيڪي ڪالهه پناهه وٺڻ آيا هئا، اڄ ملڪ جو ٽڪرو جدا ڪري وڃن. اهو ٽڪراءُ ايترو ئي شايد ٿئي ٿو، جيترو سريلنڪا ۽ بوسنيا ۾ آهي. ايم ڪيو ايم سنڌ کي اهڙي ئي صورتحال ۾ اڙائي رهي آهي، بلڪ اڙائي چڪي آهي ۽ مٿان ايئن چئي رهي آهي ته حڪومت ملڪ کي گهرو لڙائيءَ ڏانهن وٺي پئي وڃي!
سنڌ هن کان اڳ ته ڪڏهن به گهرو لڙائيءَ ۾ مبتلا ڪو نه ٿي، اوچتو ئي اوچتو ڪهڙو عنصر داخل ٿي ويو آهي؟ ظاهر آهي ته الطاف حسين جو نظريو ئي اهو فتنو آهي، جنهن سنڌ جي شهري علائقن کي ”جافنا“ بڻائي ڇڏيو آهي. جافنا جي تامل ٽائيگرن ۽ ايم ڪيو ايم جي تربيت يافته دهشتگردن جي مطالبن ۽ عمل ۾ ڪهڙو فرق آهي؟ جيڪڏهن ڪو فرق آهي ته فقط ايترو ته سريلنڪا جا ”مهاجر“ 25-30 سالن کان وڙهي رهيا آهن ۽ ايم ڪيو ايم جا دهشگرد هڪ ڏهاڪي کان. ٻنهي جون پاڙون هندستان ۾ آهن ۽ ٻنهي کي دهلي سرڪار جي سرپرستي حاصل آهي. ٻنهي ڌرين ۾ هڪ ٻيو فرق به آهي، يعني تامل ٽائيگر دنيا ۾ پاڻ کي ”مظلوم“ قرار ڏيارڻ ۾ ڪامياب نه ٿيا آهن، جڏهن ته ايم ڪيو ايم جي مشنريءَ اهو ڪم هيل تائين ڏاڍي ڪاميابيءَ سان ڪيو آهي. ان حد تائين جو ايمنسٽي انٽرنيشنل وارن کي به چڪرائي ۽ قائل ڪري ڇڏيو اٿائون.
دنيا کي گهڻو وقت دوکي ۾ نٿو رکي سگهجي. شروع ۾




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

ايم ڪيو ايم تاملن جي نقش قدم تي ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
ايم ڪيو ايم تاملن جي نقش قدم تي
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي - موضوع جون ٻيون داخلائون-
جيڪڏهن تون به پاڪستان ۽ مان به پاڪستان!
هاڻي يا وري ڪڏهن به نه
آپريشن لاءِ خون جو ٻليدان ضروري هو؟
سرڪار! عوام لاءِ هاڻي ڇا حڪم آهي؟
حيدرآباد: دهشتگرد ناڪام نه ٿيا آهن
محبتن جا ٻج پوکيندڙ – جي ايم مهڪري
لياري ۽ ملير ڊيولپمينٽ اٿارٽيز
سياسي اتحادين جي امپورٽ جو سلسلو
ڪراچي پئڪيج يا ڪجهه ٻيو؟
پريس جي خلاف روايتي اڳرائي
آپگهات ڪندڙ قديم آثار ۽ هڪ مئل گهوڙو
سرڪاري دستاويزن تائين عوام جي پهچ
پنهنجي ئي خول ۾ بند ڪراچي سياست
دهشتگرديءَ واري هڙتال ۽ ”دهشتزدهه“ عوام
صنعتڪار ۽ کنڊ جو هٿرادو بحران
ڌاڙيلن لاءِ به هڪ ”نصيرالله بابر“ گهرجي
استادن ۽ ڪلارڪن جي هڙتال
سنڌ جي برپٽن لاءِ پاڻيءَ جو خواب
غير قانوني پرڏيهين جي سڃاڻپ ڏکي ناهي
اسڪول في لاءِ اسڪول ۾ پِنايل ٻار
دهشتگردي ۽ سياستدانن جون خوش فهميون
دهشتگرد، ايجنسيون ۽ سنڌ
پاڪستان: دنيا ۾ ٽيون نمبر رشوتي ملڪ
دهشتگردن جي موت تي ماتم
مقدس رشتا ته بارود ۾ نه ٻاريو!
ملازمتن تان برطرفين جو مامرو
پاڻيءَ جو مسئلو: پنجاب ۽ هندستان جو هڪجهڙو رويو
جنگ بنديءَ جي بدلي ۾ اقتدار جي آڇ
وچ مدي واريون چونڊون ۽ جناتي چُرپُر
اخباري ڪاغذ جو بحران
سنڌي ٻوليءَ جو بااختيار ادارو جنگي بنيادن تي ڪم جي ضرورت
هڪ جيل ۾ بک هڙتال، ٻئي ۾ شاهي دعوت
ڳالهه جڏهن پاڻ تي آئي......
پيپلز پارٽيءَ جو وڻ ۽ وڻ ويڙهيون
ڪوڙ کي پير نه سهي، پَرَ ته آهن!
ايم ڪيو ايم جي ڪا به هڙتال ڪامياب نه ٿي آهي
سنڌ جو وڪيل برطانيا ۾
گهاتوئڙن جي نِڙيءَ ۾ ڦاٿل دانهن
.... خطرو اڃا موجود آهي
پنجاب جو سياسي بحران
افغانستان ۾ پاڪستاني سفارتخاني جي تباهي
ڪرپشن جي ڪينسر ۾ وڪوڙيل صحت کاتو
سيڙپ ڪمپنين ۾ ڦاٿل رقمون ملي سگهن ٿيون
بيجنگ ڪانفرنس تي مهربانن جي چڙ
جوکم کانسواءِ ڪا ٻي واٽ نه هئي
معاشي ون يونٽ ڏانهن وڌندڙ وکون
محمود غزنوي سومناٿ ۾ ڇا پيو ڪري؟
رينجرز هٿان برمي ۽ بنگالي ملاحن جي سرپرستي
ڪوڙ ۽ منظم پرچار جو ٽوڙ ڇاهي؟
اقليت جي مٺ ۾ اڪثريت
رت جا نشان ڌوئڻ لاءِ ڪيئي برساتون گهرجن
سچ ضرور ڳالهايو پر زور سان
سفيرن خلاف اڳرائيءَ بابت لنڊن مان آڪاش واڻي
طالبان راڄ ۾ ڇوڪرين جا اسڪول بند
انتظاميا کان مايوس 200 ڳوٺاڻن جي لڏ پلاڻ
سنڌي ميڊيم اسڪول ڪنهن ڳڙڪايا؟
هڪ دهشتگرد ”هيرو“ جو بُت
ڇا ڪالاباغ ڊيم جي اڏاوت جاري آهي؟
آزاد رهڻ جو حق ڦري نٿو سگهجي؟
ڪابل سان ناتن جو نئون مرحلو
پر ”اونداهي ۾ فرار“ جو ڇا ٿيندو؟
ڊيلٽا: شڪاري ٻار جي مٺ ۾ جهرڪي
ڳالهين جي نائين دور کانپوءِ به.....
ڏکئي وقت ۾ پراڻن ساٿين جي سار
برائون ترميم
هندي اسٽائل فساد ۽ ايم ڪيو ايم
”ڇا پنجاب کي ويٽو پاور حاصل آهي؟“
ڪراچيءَ جي سنڌين جو اعتماد نه لوڏيو
قتلام ڪندڙ ڪارخاني کي رعايت ڏيئي نٿي سگهجي
غير قانوني غير ملڪي ۽ ووٽر لسٽن جو مرحلو
سرڪار! ”غريبن لاءِ بينڪاريءَ“ تي سوچيو
گرينڊ الائنس جون تياريون
ايم ڪيو ايم پاران گهرو لڙائيءَ جي ڌمڪي
وڏو وزير پنهنجي حڪم تي عمل ڪرائي سگهندو؟
گهرو لڙائيءَ ڏانهن پهرين وک؟
ٿر ۾ ڏڪار ۽ نمائنده نانگ
پاڪستان جي ثقافتي پاليسي
انسٽيٽيوٽ..... پر ڪنهن جي لاءِ؟
ولي، الطاف ۽ نواز اتحاد عمل
پهرين آڪٽوبر 1988ع کان پهرين آڪٽوبر 1995ع تائين
ڪور ڪمانڊرن جي اجلاس ۾ الطاف حسين کي جواب
سنڌ بابت مولانا فضل الرحمان جو موقف
خوني پرولي ڪڏهن ڀڄندي؟
... ۽ هاڻي سنڌوءَ ۾ سم جو پاڻي
پوليس: هڪ مافيا
ٺٽو – جتي پورهيتن پيٽ سان پٿر ٻڌا
پور بندر ۾ ڦاٿل پاڪستاني
بينڪاريءَ جو ڏيوالو نڪرندو؟
جهاز اغوا ڪرڻ جي ڪوشش
غير قانوني پرڏيهي خلاف وٺ پڪڙ ۽ پاسپورٽ دڪان
پي ٽي سي ريفرنڊم
گهڻن بنيادي مسئلن جو حل لياقت – نهرو ٺاهه تي عمل
پوليس مايوس ڪيو آهي
ٻهراڙيءَ ۾ ڊاڪٽرن جي تقرري حقيقت پسنديءَ جي ضرورت
سنڌ سيڪريٽريٽ تي حملو سنڌ جي تاريخي، سياسي ۽ انتظامي وجود کي للڪار
دهشتگردن جو موت ۽ ذهني گدلاڻ
امن جا گيت ڳائيندڙ ٿڪجي پيا آهن؟
ڇاڪاڻ ته توهان ٽين دنيا جا آهيو!
جتي دهشت کي سوڳ چئجي ٿو
مالاڪنڊ کان کاري ڇاڻ تائين
ايمنسٽي انٽرنيشنل ساک وڃائي ڇڏي
پڙدي جي پويان ڪهڙو ڊرامو هليو؟
باغي آفسيرن لاءِ آئين ڇا ٿو چوي؟
ڪارو ڏينهن: سياسي سج گرهڻ
ايم ڪيو ايم تاملن جي نقش قدم تي
گڏيل قومون ۽ ٽين دنيا
”آسمان“ ايمنسٽي انٽرنيشنل جو هيڊ ڪوارٽر ناهي
”اگر ... مگر“ مان نڪرڻ جون تياريون
سياسي ڪروکيتر ۾ شهيد ٿيل خواب ڳڻيو!
نواز شريف ۽ خالي بوتل جو نشو
رُپيو، روبل جو پوئلڳ!
”گرم هوا“ کان گرم هوا تائين
قومي حڪومت – ڪنهن حادثي کان بچڻ جي ڪوشش
نجڪاريءَ ڇا ڏنو؟
ڦلنگين کي ملڪي معيشت جي ٻيڙيءَ تان لاهڻو پوندو
ڪراچيءَ ۾ خون ئي خون
هو، جي اونداهين راتين ۾ ماريا ويا!
نانگ کي ريجهائڻ جي ڳالهه
نيٺ ڇا ٿيندو ۽ ڇا ٿيڻ گهرجي؟
ازهاڪ رابن جو موت
اهو بُروٽس وارو خنجر ته نه آهي؟
بُک ۽ بنيادي حق گڏ ڪيئن هلندا؟
رت جي پيالي ۾ سچ ۽ ڪوڙ
اڳوڻا معاشي زخم ۽ ڀرڻ بدران هڪ ٻيو چهڪ
نئين جهاد جون تياريون
توهان ماڻهو ٽنگي سگهو ٿا، خيال ۽ آدرش نه
هڪ دوزخ کان ٻئي دوزخ تائين ڊوڙون
سنڌ جو تعليمي ماحول مٿي ۾ گولي هڻي آپگهات جي ڪوشش
ووٽر، اميدوار ۽ سياسي پارٽين وارا جاڳن!
ناڪام بغاوت کانپوءِ هڪ سوال
آمريڪي معيشت جو ڀرم باقي نه رهيو
مخالف ڌر جي باغي فوجين لاءِ همدردي!!
سڻيءَ جي ديس مان نڪري ڪپهه جي ملڪ ۾ ڦاٿل ماڻهو
سنڌ ۾ غلاميءَ جي دور جي واپسي
سنڌ دشمن آفيسرن کي ڇـُوٽ ڇو؟
جافنا: امن ۽ دهشت جي آخري جنگ؟
پاڪستان: سڀني لاءِ جنگ جو کليل ميدان
ماڻهو هيڏانهن هوڏانهن ڇو پيا ڏسن؟
عوام ”عالمي مقروض“ هجڻ کان انڪار ڪري ٿو
رسول بخش مريءَ جو فلسفو
قيامت کان اڳ ۾ قيامت جي ڳالهه!
سڀ بيگناهه شهيد منهنجا ڀائر آهن!
ڌڌڙ ۾ پير
بنگله ديش ۾ سياسي بحران
چڪنا چور ٿيل سنڌي سماج: هڪ سوال
دهشتگردي-اولهه جو تحفو
رت ۽ ماس بچيو هجي ته ڀلي ٻيهر ڪهو!
ڪشڪول کپائڻ جي نوبت آدمشماري
پنجاب کي سنڌ سان ويڙهائڻ جون ڳالهيون
ڪو ڪيئن ڪري!؟
ادب، ثقافت ۽ جمهوريت ڪانفرنس


.....ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي موضوع جون وڌيڪ داخلائون