ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

بَٺ ڪارو ڪوٽ: : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-04
داخلا نمبر 941
عنوان بَٺ ڪارو ڪوٽ:
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1215
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

بَٺ ڪارو ڪوٽ: جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

بَٺ ڪارو ڪوٽ: - مان نڪتل ٻيون شاخون-

بَٺ ڪارو ڪوٽ:


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

بَٺ ڪارو ڪوٽ:
ڪاري ڪوٽ واري ٽڪري جنهن کي ماڻهو ’بَٺ ڪارو ڪوٽ‘ چوندا آهن پِپراسَر کان اڌ ڪلوميٽر اولهه ڏکڻ ۾ آهي. ڊگهائي ويڪرائي ڦاڪ هن ريت اٿس: 26° 36´ 86˝ N, 67° 14´ 62˝ E . ٽڪريءَ جي اولهه ڏکڻ کان مٿي چڙهڻ جو رستو آهي. مٿي چڙهڻ دوران محسوس ڪري سگهبو ته آڳاٽن ماڻهن هن ٽڪريءَ کي ڪافي هيٺ کان ئي پوريءَ طرح قلعيبند ڪرڻ جي ڪوشش ڪئي آهي ۽ ان ٽڪريءَ جي ڪنڌين سان موڪريون ۽ مضبوط ديوارون بيهاريون اٿن. وڪوڙيل ايراضي ٻه ايڪڙ يا اڃا به ڪجهه مٿي آهي. ڪوٽ جي اندر ڪمرا ۽ اڏاوتون آهن پر انهن ۾ ڪا خاص ترتيب نظر نٿي اچي. هتي ڪافي ٺڪراٽو موجود آهي، جيڪو تاريخ کان آڳاٽو ۽ ٻُڌڪي دور جو به آهي، يعني، هي ماڳ ٻنهي دورن ۾ وڏي بيٺڪ رهي آهي. ٿي سگهي ٿو ته هتي ڪو ٻـُڌڪو وِهارو قائم هجي. پپراسر هڪ سٺو تيرٿ اسٿان نظر اچي ٿو، هن ڪنڀ ۾ اهي سڀ گڻ آهن جو آڳاٽن ڌرمن جا ماڻهو ان سان ڪا به ديومالائي ڳالهه جوڙي ان کي پوتر اسٿان جو درجو ڏيئي سگهيا ٿي. هونئن به هي خطو قديم ’ٻـُڌيه‘ جي حدن ۾ آهي ۽ نئه نريءَ ۾ ٻـُڌڪي دور جي سرگرمي پٿرن تي قديم نقاشيءَ مان ثابت آهي.
هاڻي سج لهي چڪو هو. نئه جو پيٽ ٽپڻ لاءِ ضروري هو ته باقي بچيل روشنيءَ ۾ تيز کان تيز تر هلجي. اسان ڄاتو ٿي ته هتي ٽارچن جي روشني ڪابه مدد ڏيئي نه سگهندي! اسان جيئن ئي نئه جي آخري ڇاڙهه کان ٻيءَ ڀر قدم رکيو، اونداهي لهي پئي. اڳتي پيچرو سڌو هو ۽ گپ ڪونه هئي. پپراسر کان پرڀرو اُٺ ٻڌل هو ۽ موٽر سائيڪلن تي پهتل ٽيم حيران هئي ته هن اونداهيءَ ۾ ڇا ڪجي؟ ڪيڏانهن وڃجي ۽ ڪيمپ ڪٿي هڻجي؟
هاڻي قافلي ۾ اڪبر لاشاري، ڊاڪٽر زبير، ذوالفقار برهماڻي، حسين برهماڻي، عزيز رستماڻي ۽ ممتاز علي برهماڻي شامل ٿي چڪا هئا. عرس لغاريءَ جو اڃا ڪو به پتو ڪونه هو.
”حاجي عرس ته کؤٿي وٽ انتظار ڪندو هوندو!“ جمن چيو.
”پر ايندو ته هن واٽ کان! عرس ۽ مولا بخش وٽ موٽر سائيڪل آهي، مون کين ٻڌايو هو ته تيل ڪمپنيءَ جي هن واٽ کان اچن!“ ڊاڪٽر زبير ڳڻتي ڏيکاري.
نيٺ، ميان ڪوٽ ويجهو هڪ کليل ميدان ۾ ڪيمپ هنئي وئي. جمن اُٺ تا سامان ڇوڙيو ۽ لنگر خاني جا منتظم رڌ پچاءَ کي لڳي ويا. ڪا مهل گذري ته عرس ۽ مولا بخش موٽر سائيڪل تي کؤٿي کان ايندا نظر آيا. سڀ حيران هئا ته هي ڪهڙي واٽ سان آيا؟
”سلام عليڪم!“ حاجي عرس سلام ته ڪيو پر ڪافي خفي نظر ٿي آيو.
”ڪهڙي واٽ سان آيا آهيو؟“ ڊاڪٽر پڇيو.
”واٽ وري ڪهڙي؟ رُونگاڻ کان گاڏي ٽپائي اٿئون!“ حاجي عرس چيو. هيڪر ته واه ! واه! پئجي وئي، رُونگاڻ تان گاڏي ٽپائڻ ڪو چرچو ته ڪونه هو! جلد ئي وڏو بحث ڇڙي پيو، ”اڳتي جو پروگرام ڪيئن ٿيندو؟“
سڀني جي مرضي هئي ته سڀاڻڪي تاريخ ۾ موٽ ڪجي، ”پوئتي ڪم ڪاريون آهن، ڪي ڪمٽمنٽس، ڪي ذميواريون آهن!“ هر ڪنهن چيو.
”توهان سڀ ڀلي وڃو، مون کي ٻن ڏينهن لاءِ عرس ۽ جمن ڏيئي وڃو ته سڀ ماڳ ڏسي وڃان ... وري ڪير ايندو؟“ منهنجو دليل هو.
”سڀاڻي ڏسنداين، جيڪو موٽيو، جيڪو ترسيو!“ حاجي عرس معامله فهميءَ جو مظاهرو ڪيو.

18 فيبروري، 2007
اها تمام ٿڌي رات هئي. کليل آسمان هيٺ سڄي رات زورائتي ماڪ وسندي رهي. هر شئ آلي ٿي وئي. ٿڌي زمين تي هڪ پٿراڻي ۽ مٿان آلو ٿي ويل ريشمي ڪمبل! آڌيءَ کان پوءِ وٺي جو ڏڪڻيءَ ورايو ته ڏند کڙڪڻ لڳا. مون ان اونداهيءَ ۾ هٿوراڙيون ڏيئي پنهنجي ٿيلهي مان سوئيٽر، جيڪيٽ، لوئي، گرم ٽوپي ۽ جوراب ڪڍي پاڻ کي ويڙهيو ۽ آلو ڪمبل مٿان وجهي ڇڏيم. نيٺ صبح ٿيو. مون ڏٺو ته حاجي عرس سميت اڪثر همراهن وٽ رات گذارڻ جو مناسب بندوبست ڪونه هو، حاجي عرس کانسواءِ شايد ڪنهن کي به اهڙي صورتحال جو انديشو ڪونه هو.
”انڪري مون چيو هو ته رات کؤٿي وٽ ترسڻ گهرجي جو اتي جبل جي اوٽ آهي، پر يار منهنجي ڪو ٻڌي به ته سهي!“ حاجي عرس جيڪو پاڻ کي هڪ شال ۾ ويڙهي سيڙهي منهنجي ڀر ۾ ويٺو هو، مون سان ڳالهايو.
”ڀلا! اڄ جو پروگرام ڪيئن آهي؟“ مون پڇيو.
”ڪوشش وڏي ڪنداسون ته وڌ ۾ وڌ ڏسون پر اهو تڏهن ٿيندو جڏهن هتان اٿئون!“ عرس چيو. سندس مرضي هئي ته ڪيمپ هڪدم پٽجي ته جيئن وڌ کان وڌ ماڳ ڏسجن.
قافلو وڏو ٿي ويو هو، منهنجي ڪم جي تقاضا ڪا ٻي هئي. مون محسوس پئي ڪيو ته قافلي ۾ اڪثر جوان اهڙا هئا جن کي اُونڌ جبل طرف وڃڻ جو شوق هو. اُونڌ تائين وڃڻ اتساهڪ ايڊونچر هو ۽ قديم ماڳ ڳولڻ ڪو ايڏو پرڪشش موضوع ٿي نه ٿي سگهيو. مون جيڪي ماڳ ڏسڻ پئي گهريا سي اتر پاسي هئا، اُونڌ جو پنڌ اولهه ڏکڻ طرف هو. هڪ ڏينهن ۾ ٻئي پاسا وڃڻ ممڪن ئي ڪونه هو، بلڪه امڪان هو ته جيڪڏهن اونڌ وڃجي ته رات اتي پوندي. بس! اها ڳالهه.




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

بَٺ ڪارو ڪوٽ: ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون