ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

بُک ۽ بنيادي حق گڏ ڪيئن هلندا؟ : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-05
داخلا نمبر 1113
عنوان بُک ۽ بنيادي حق گڏ ڪيئن هلندا؟
شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
پڙهيو ويو 1125
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

بُک ۽ بنيادي حق گڏ ڪيئن هلندا؟ جا بنياد
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي / بدر ابڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

بُک ۽ بنيادي حق گڏ ڪيئن هلندا؟ - مان نڪتل ٻيون شاخون-

بُک ۽ بنيادي حق گڏ ڪيئن هلندا؟


شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

8 نومبر 1995ع
بُک ۽ بنيادي حق گڏ ڪيئن هلندا؟

اهو معاشرو به ڪيڏو نه بد نصيب آهي جيڪو پنهنجن اڪثر ٻارن کي سندن ”ننڍپڻ“ به نه ڏيئي سگهي ۽ اهي پنهنجي ٻالڪپڻ ۾ ئي بقا جي ويڙهه وڙهڻ ۾ مصروف ٿي وڃن. اهو به ڪهرو معاشرو جيڪو ٻار کي ننڍپڻ، جوان کي جواني ۽ ٻڍي کي ٻڍاپي جو سک ڏيئي نه سگهي! چؤواٽن تي جڏهن گاڏي بيهي ٿي يا ڪنهن درگاهه تي ڪو حاضري ڀرڻ پهچي ٿو تڏهن بيشمار هٿ سندس آڏو ٽنگجي پون ٿا. نرم ۽ نازڪ ننڍڙا هٿ، شيشي جي چوڙين وارا هٿ، جهرين وارا ڏڪندڙ هٿ.... هر پاسي کان خيرات وٺڻ لاءِ آتا هٿ!
معاشري جو سڀ کان هيٺيون طبقو خيرات تي پلجي رهيو آهي ۽ سڀ کان مٿيون طبقو قرض تي. خود حڪومت به امداد ۽ قرض تي هلي رهي آهي. سڌريل دنيا، انساني شعور ۽ ملڪ جا خير خواهه چون ٿا ته ”انساني حق ڏيو!“ پر اهو عالمي تجزيو هر ڪنهن کان وسري ٿو وڃي ته ”بک ۽ انساني حق گڏوگڏ هلي نه سگهندا آهن!“ بينظير ڀٽو ڪنهن برطانوي رسالي کي انٽرويوءَ ۾ جڏهن ايئن چوي ٿي ته ”تمام گهڻن خاندانن جي آمدنيءَ جو ذريعو ٻارن جي ملازمت آهي تنهنڪري ان کي ختم ڪرڻ سولي ڳالهه نه آهي.“ تڏهن دل روئي پوي ٿي ۽ ذهن اهو سوچڻ لڳي ٿو ته ڇا اسان سماجي اذيتن کي مقدر سمجهي هميشه لاءِ قبول ڪري ورتو آهي؟
ملڪ ته ٿائيلينڊ به آهي جنهن جي ڪمائي جو وڏي ۾ وڏو ذريعو ان سياحت تي ٻڌل هو جنهن جا بنياد ”حسن جي بازارن“ تي رکيل هئا. اڄ به ان ملڪ ڏانهن ويندڙ اڪثر ايشيائي سياح صرف ان ڪارڻ تي اوڏانهن وڃن ٿا پر ٿائلينڊ جي سرڪار ايئن ڪڏهن به ڪو نه چيو هوندو ته ”اڪثر ڪٽنبن جو روزگار حسن جي بازارن تي آهي ۽ جيئن ته ان سان ملڪ ۾ سياحت وڌي آهي، تنهنڪري ان کي بند ڪرڻ ڏکيو آهي.“ ٿائيلينڊ پنهنجي نراڙ تي لڳل ان داغ مان نڪرڻ لاءِ پنهنجي صنعت ۽ پيداواري ذريعن کي ايڏو وڌائي چڪو آهي جو هاني سندس معيشت حسن جي بازارن بدران صنعتي شين جي بازارن تي اچي بيٺي آهي ۽ اتان جو سڪو (ڀات) جيڪو ڪڏهن پاڪستاني ٻارهن آنن جي برابر هو هاڻي اچي ڏيڍ رپئي تي بيٺو آهي.
ملڪن ۾ بڇڙايون پيدا ٿينديون آهن، انهن بڇڙاين تي معيشتون بيهي به رهنديون اهن پر انهن بڇڙاين کي ختم ڪرڻ ڪنهن جو ڪم آهي؟ ايئن ته ڪو ارڙهين صديءَ جو يورپي صنعتي ملڪ ئي چئي سگهيو ٿي ته انساني غلاميءَ کي ان ڪري ختم ڪرڻ ڏکيو آهي ته ملڪ جي معيشت غلامن تي بيٺي آهي. پاڪستان جي وزيراعظم جڏهن ٻارن جي مزدوريءَ تي بي وسي ظاهر ڪري ٿي ته ان مهل اسلامي جمهوريه پاڪستان جي مقدس آئين جي پيشانيءَ تي ڄڻڪ پگهر ڦڙا اچي وڃن ٿا.
ان ڳالهه تي پاڪستان ڏاڍي چڙ ڏيکاري ته هندستان جي زي ٽي ويءَ سيالڪوٽ ۾ ٺهندڙ راندين جي سامان ۾ چائلڊ ليبر جو مسئلو ٽيلي ڪاسٽ ڪيو. اهو سچ آهي ته زي ٽي ويءَ تان ٽيلي ڪاسٽ ٿيل ان دستاويزي فلم ۾ سوئڊش ٽي ويءَ ڪي ”مرچ مصالحا“ به وڌا هئا پر ان کان ته ڪو به انڪار نٿو ڪري سگهي ته سڄي دنيا ۾، راندين جي بهترين سامان جي تياريءَ ۾ نالو ڪمائيندڙ سيالڪوٽ واري صنعت ۾ پاڪستان جي معصوم ٻارن جو وڏو هٿ آهي. پاڪستان جا ٻار سڄي دنيا جي ٻارن وانگر ڏاڍا بينظير آهن، هنن کي بينظير حڪومت مان بينظير سڌارن جي اميد آهي، کين بينظير حال ۽ مستقبل جي اميد آهي.
اهو به سچ آهي ته پاڪستان جي معاشي حالت اها آهي جو ان جا گهٽ ۾ گهٽ پنجاهه سيڪڙو ڪٽنب پنهنجن هٿن سان پنهنجن ٻارن کي پورهئي تي اماڻين ٿا. سيالڪوٽ وارو راندين جو سامان هجي يا ڪنهن مستريءَ جو گئراج! جمعي نماز کانپوءِ مسيت جو در هجي يا ڪنهن وليءَ الله جي چائنٺ، ڪنهن گهر ۾ پورهيو هجي يا کيت هجن! ڀلي ته ٿر جي غاليچن واري صنعت يا ڌناري. هر جاءِ تي ٻار پورهئي ۾ مصروف آهي پر بادشاهن جون اکيون پوريل آهن. هنن جا قدم ان مهل ڏڪي وڃڻ گهرجن جڏهن هو وي آءِ پي ريڊيڪارپيٽ تان هلي هوائي جهاز ۾ چڙهن ٿا يا جلسي گاهه جي اسٽيج تي ڦولدار غاليچن تي بوٽ رکن ٿا. سندن قدم ته ڇا ڏڪندا، هو ته اهو سوچن به نٿا ته اهي نفيس غاليچا ننڍڙن ٻارن جي معصوم آڱرين جي پورهئي سان تيار ٿيل هوندا آهن، جيڪي هنن اسڪول ۾ سبق پڙهڻ ۽ راند جي ميدان ۾ ڊوڙون پائڻ جي وقت ۾ تيار ڪيا هوندا آهن.
ميرپور ساڪري کان ميرپورخاص تائين ويهين صديءَ جي هنن پڇاڙڪن سالن ۾ جيڪي خانگي جيل پڌرا ٿيا آهن، انهن مان ٻارڙن به نڪتا آهن. اهي ٻار جيڪي پنهنجن وڏڙن جي ورتل قرضن ۾ گروي ٿيا پيا آهن، پنهنجن وڏن جو ڪڏهن به ختم نه ٿيندڙ قرض لاهڻ ۾ ڳهي رهيا آهن. صرف ايترو ئي نه، مدرسن ۾ بند، پيرن ۾ ٻيڙيون ۽ زنجيرون پاتل ٻار به بينظير حڪومت ۾ اميدون رکي ويٺا آهن ته اها اڄ ئي سندن جسمن تان زنجيرون لاهيندي-ڪاش! اهو ڪم اڄ ئي ٿي سگهي!
حڪومت ٻارن جي پورهئي جو خاتمو ڪرڻ کان لاچاري ظاهر ڪري قوم کي خوش ڪو نه ڪيو آهي. هڪ ڳالهه اصولي طور تي غلط ۽ وڏي معاشي بڇڙائي آهي، جيڪڏهن ملڪ جي معيشت ڪنهن بڇڙائيءَ تي بيٺل آهي ته ان کي ختم ڪرڻ ڪنهن ٻئي جو نه خود حڪومت جو پنهنجو ڪم آهي. حڪومت ڪنهن جي به هجي، ان تي بحث نه آهي. اصل ڳالهه اها آهي ته خرابي ختم ٿئي، اها ٻي ڳالهه آهي ته قوم چاهي ٿي سڀ چڱا ڪم بينظير حڪومت هٿان ٿين ۽ ان کان اڳ جو ڪا ٻي حڪومت اهو ڪم ڪرڻ لاءِ اڳتي وڌي بينظير حڪومت اهو ڪم پورو ڪري وٺي.
محترمه ڀٽو ٻه ڏينهن اڳ ٽيلي ويزن تي چئي رهي هئي، ”سڄي دنيا مالي بحران ۾ آهي، ملڪ مالي بحران ۾ آهن، اقوام متحده مالي بحران ۾ آهي، ڪميونزم ختم ٿي چڪو آهي، سرمائيداريءَ ۾ به خرابيون آهن ۽ جن ملڪن ۾ اسلامي نظام لاڳو آهي اتي به سڀ مسئلا حل ٿيل نه آهن، تنهنڪري اتر ۽ ڏکڻ جي وچ ۾ مسئلي جي نبيري لاءِ ڳالهيون ٿيڻ گهرجن!“ پر اسان چئون ٿا ته اهو درست نه آهي ته دنيا وت پئسا ڪو نه آهن. سڄي دنيا جا پورهيت پورهيو ڪري رهيا آهن پر دولت تي قبضا آهن. پاڻ کي معاشي طور آزاد ڪيو ته توهان وٽ به وڏي دولت اچي ويندي.
”پاڻڀري جٽاءُ دار معيشت“ نئين معاشي دنيا جو نئون اصطلاح آهي. يونيسيف سميت ٻيا فنڊ ڏيندڙ ادارا ٻارن کي پورهئي جي دنيا مان ڪڍي سندن پنهنجي دنيا ۾ واپس آڻڻ لاءِ بيشمار فنڊ ڏيئي رهيا آهن، ڪٽنبن جي معاشي حالت سڌارڻ لاءِ غير سرڪاري تنظيمن جي مدد ڪري رهيا آهن. هو اهو ڪجهه ڪري رهيا آهن جيڪو ڪري سگهن ٿا. افسوس! اهي فنڊ پوريءَ طرح خرچ نٿا ٿين. هن کان اڳي جڏهن حڪومت جي معرفت فنڊ ايندا هئا، ڪامورن ۾ حصو پتي ٿي ويندا هئا ۽ هاڻي تنظيمون پنهنجي ساک وڃائي رهيون آهن، خاص ڪري اهي جيڪي اسلام آباد ۾ آهن. ڪير ڪنهن تي نظر رکي؟ هر ڪو پنهنجي ڪرت کان واقف آهي انڪري هرڪو اکيون چورائي ٿو.
معيشت کي آزاد ڪيو ته سڀ ڪجهه آزاد ٿي ويندو، بک جي خاتمي لاءِ ڪم، پيداوار ۽ ڪمائيءَ جي ورڇ جو نظام بهتر ڪريو ته سڀ ڪجهه بهتر ٿي ويندو. هيءُ اولهه ۽ اوڀر، اتر ۽ ڏکڻ، پهرين ۽ ٽين دنيا جي وچ ۾ ٽنگيل سوال ته برابر آهن پر انهن جا جواب اسان جي پنهنجي ۽ معاشي سرشتي ۾ موجود آهن. ٻارن کي سندن ”ننڍپڻ جا حق“ جوانن کي ج




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

بُک ۽ بنيادي حق گڏ ڪيئن هلندا؟ ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
بُک ۽ بنيادي حق گڏ ڪيئن هلندا؟
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي - موضوع جون ٻيون داخلائون-
جيڪڏهن تون به پاڪستان ۽ مان به پاڪستان!
هاڻي يا وري ڪڏهن به نه
آپريشن لاءِ خون جو ٻليدان ضروري هو؟
سرڪار! عوام لاءِ هاڻي ڇا حڪم آهي؟
حيدرآباد: دهشتگرد ناڪام نه ٿيا آهن
محبتن جا ٻج پوکيندڙ – جي ايم مهڪري
لياري ۽ ملير ڊيولپمينٽ اٿارٽيز
سياسي اتحادين جي امپورٽ جو سلسلو
ڪراچي پئڪيج يا ڪجهه ٻيو؟
پريس جي خلاف روايتي اڳرائي
آپگهات ڪندڙ قديم آثار ۽ هڪ مئل گهوڙو
سرڪاري دستاويزن تائين عوام جي پهچ
پنهنجي ئي خول ۾ بند ڪراچي سياست
دهشتگرديءَ واري هڙتال ۽ ”دهشتزدهه“ عوام
صنعتڪار ۽ کنڊ جو هٿرادو بحران
ڌاڙيلن لاءِ به هڪ ”نصيرالله بابر“ گهرجي
استادن ۽ ڪلارڪن جي هڙتال
سنڌ جي برپٽن لاءِ پاڻيءَ جو خواب
غير قانوني پرڏيهين جي سڃاڻپ ڏکي ناهي
اسڪول في لاءِ اسڪول ۾ پِنايل ٻار
دهشتگردي ۽ سياستدانن جون خوش فهميون
دهشتگرد، ايجنسيون ۽ سنڌ
پاڪستان: دنيا ۾ ٽيون نمبر رشوتي ملڪ
دهشتگردن جي موت تي ماتم
مقدس رشتا ته بارود ۾ نه ٻاريو!
ملازمتن تان برطرفين جو مامرو
پاڻيءَ جو مسئلو: پنجاب ۽ هندستان جو هڪجهڙو رويو
جنگ بنديءَ جي بدلي ۾ اقتدار جي آڇ
وچ مدي واريون چونڊون ۽ جناتي چُرپُر
اخباري ڪاغذ جو بحران
سنڌي ٻوليءَ جو بااختيار ادارو جنگي بنيادن تي ڪم جي ضرورت
هڪ جيل ۾ بک هڙتال، ٻئي ۾ شاهي دعوت
ڳالهه جڏهن پاڻ تي آئي......
پيپلز پارٽيءَ جو وڻ ۽ وڻ ويڙهيون
ڪوڙ کي پير نه سهي، پَرَ ته آهن!
ايم ڪيو ايم جي ڪا به هڙتال ڪامياب نه ٿي آهي
سنڌ جو وڪيل برطانيا ۾
گهاتوئڙن جي نِڙيءَ ۾ ڦاٿل دانهن
.... خطرو اڃا موجود آهي
پنجاب جو سياسي بحران
افغانستان ۾ پاڪستاني سفارتخاني جي تباهي
ڪرپشن جي ڪينسر ۾ وڪوڙيل صحت کاتو
سيڙپ ڪمپنين ۾ ڦاٿل رقمون ملي سگهن ٿيون
بيجنگ ڪانفرنس تي مهربانن جي چڙ
جوکم کانسواءِ ڪا ٻي واٽ نه هئي
معاشي ون يونٽ ڏانهن وڌندڙ وکون
محمود غزنوي سومناٿ ۾ ڇا پيو ڪري؟
رينجرز هٿان برمي ۽ بنگالي ملاحن جي سرپرستي
ڪوڙ ۽ منظم پرچار جو ٽوڙ ڇاهي؟
اقليت جي مٺ ۾ اڪثريت
رت جا نشان ڌوئڻ لاءِ ڪيئي برساتون گهرجن
سچ ضرور ڳالهايو پر زور سان
سفيرن خلاف اڳرائيءَ بابت لنڊن مان آڪاش واڻي
طالبان راڄ ۾ ڇوڪرين جا اسڪول بند
انتظاميا کان مايوس 200 ڳوٺاڻن جي لڏ پلاڻ
سنڌي ميڊيم اسڪول ڪنهن ڳڙڪايا؟
هڪ دهشتگرد ”هيرو“ جو بُت
ڇا ڪالاباغ ڊيم جي اڏاوت جاري آهي؟
آزاد رهڻ جو حق ڦري نٿو سگهجي؟
ڪابل سان ناتن جو نئون مرحلو
پر ”اونداهي ۾ فرار“ جو ڇا ٿيندو؟
ڊيلٽا: شڪاري ٻار جي مٺ ۾ جهرڪي
ڳالهين جي نائين دور کانپوءِ به.....
ڏکئي وقت ۾ پراڻن ساٿين جي سار
برائون ترميم
هندي اسٽائل فساد ۽ ايم ڪيو ايم
”ڇا پنجاب کي ويٽو پاور حاصل آهي؟“
ڪراچيءَ جي سنڌين جو اعتماد نه لوڏيو
قتلام ڪندڙ ڪارخاني کي رعايت ڏيئي نٿي سگهجي
غير قانوني غير ملڪي ۽ ووٽر لسٽن جو مرحلو
سرڪار! ”غريبن لاءِ بينڪاريءَ“ تي سوچيو
گرينڊ الائنس جون تياريون
ايم ڪيو ايم پاران گهرو لڙائيءَ جي ڌمڪي
وڏو وزير پنهنجي حڪم تي عمل ڪرائي سگهندو؟
گهرو لڙائيءَ ڏانهن پهرين وک؟
ٿر ۾ ڏڪار ۽ نمائنده نانگ
پاڪستان جي ثقافتي پاليسي
انسٽيٽيوٽ..... پر ڪنهن جي لاءِ؟
ولي، الطاف ۽ نواز اتحاد عمل
پهرين آڪٽوبر 1988ع کان پهرين آڪٽوبر 1995ع تائين
ڪور ڪمانڊرن جي اجلاس ۾ الطاف حسين کي جواب
سنڌ بابت مولانا فضل الرحمان جو موقف
خوني پرولي ڪڏهن ڀڄندي؟
... ۽ هاڻي سنڌوءَ ۾ سم جو پاڻي
پوليس: هڪ مافيا
ٺٽو – جتي پورهيتن پيٽ سان پٿر ٻڌا
پور بندر ۾ ڦاٿل پاڪستاني
بينڪاريءَ جو ڏيوالو نڪرندو؟
جهاز اغوا ڪرڻ جي ڪوشش
غير قانوني پرڏيهي خلاف وٺ پڪڙ ۽ پاسپورٽ دڪان
پي ٽي سي ريفرنڊم
گهڻن بنيادي مسئلن جو حل لياقت – نهرو ٺاهه تي عمل
پوليس مايوس ڪيو آهي
ٻهراڙيءَ ۾ ڊاڪٽرن جي تقرري حقيقت پسنديءَ جي ضرورت
سنڌ سيڪريٽريٽ تي حملو سنڌ جي تاريخي، سياسي ۽ انتظامي وجود کي للڪار
دهشتگردن جو موت ۽ ذهني گدلاڻ
امن جا گيت ڳائيندڙ ٿڪجي پيا آهن؟
ڇاڪاڻ ته توهان ٽين دنيا جا آهيو!
جتي دهشت کي سوڳ چئجي ٿو
مالاڪنڊ کان کاري ڇاڻ تائين
ايمنسٽي انٽرنيشنل ساک وڃائي ڇڏي
پڙدي جي پويان ڪهڙو ڊرامو هليو؟
باغي آفسيرن لاءِ آئين ڇا ٿو چوي؟
ڪارو ڏينهن: سياسي سج گرهڻ
ايم ڪيو ايم تاملن جي نقش قدم تي
گڏيل قومون ۽ ٽين دنيا
”آسمان“ ايمنسٽي انٽرنيشنل جو هيڊ ڪوارٽر ناهي
”اگر ... مگر“ مان نڪرڻ جون تياريون
سياسي ڪروکيتر ۾ شهيد ٿيل خواب ڳڻيو!
نواز شريف ۽ خالي بوتل جو نشو
رُپيو، روبل جو پوئلڳ!
”گرم هوا“ کان گرم هوا تائين
قومي حڪومت – ڪنهن حادثي کان بچڻ جي ڪوشش
نجڪاريءَ ڇا ڏنو؟
ڦلنگين کي ملڪي معيشت جي ٻيڙيءَ تان لاهڻو پوندو
ڪراچيءَ ۾ خون ئي خون
هو، جي اونداهين راتين ۾ ماريا ويا!
نانگ کي ريجهائڻ جي ڳالهه
نيٺ ڇا ٿيندو ۽ ڇا ٿيڻ گهرجي؟
ازهاڪ رابن جو موت
اهو بُروٽس وارو خنجر ته نه آهي؟
بُک ۽ بنيادي حق گڏ ڪيئن هلندا؟
رت جي پيالي ۾ سچ ۽ ڪوڙ
اڳوڻا معاشي زخم ۽ ڀرڻ بدران هڪ ٻيو چهڪ
نئين جهاد جون تياريون
توهان ماڻهو ٽنگي سگهو ٿا، خيال ۽ آدرش نه
هڪ دوزخ کان ٻئي دوزخ تائين ڊوڙون
سنڌ جو تعليمي ماحول مٿي ۾ گولي هڻي آپگهات جي ڪوشش
ووٽر، اميدوار ۽ سياسي پارٽين وارا جاڳن!
ناڪام بغاوت کانپوءِ هڪ سوال
آمريڪي معيشت جو ڀرم باقي نه رهيو
مخالف ڌر جي باغي فوجين لاءِ همدردي!!
سڻيءَ جي ديس مان نڪري ڪپهه جي ملڪ ۾ ڦاٿل ماڻهو
سنڌ ۾ غلاميءَ جي دور جي واپسي
سنڌ دشمن آفيسرن کي ڇـُوٽ ڇو؟
جافنا: امن ۽ دهشت جي آخري جنگ؟
پاڪستان: سڀني لاءِ جنگ جو کليل ميدان
ماڻهو هيڏانهن هوڏانهن ڇو پيا ڏسن؟
عوام ”عالمي مقروض“ هجڻ کان انڪار ڪري ٿو
رسول بخش مريءَ جو فلسفو
قيامت کان اڳ ۾ قيامت جي ڳالهه!
سڀ بيگناهه شهيد منهنجا ڀائر آهن!
ڌڌڙ ۾ پير
بنگله ديش ۾ سياسي بحران
چڪنا چور ٿيل سنڌي سماج: هڪ سوال
دهشتگردي-اولهه جو تحفو
رت ۽ ماس بچيو هجي ته ڀلي ٻيهر ڪهو!
ڪشڪول کپائڻ جي نوبت آدمشماري
پنجاب کي سنڌ سان ويڙهائڻ جون ڳالهيون
ڪو ڪيئن ڪري!؟
ادب، ثقافت ۽ جمهوريت ڪانفرنس


.....ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي موضوع جون وڌيڪ داخلائون