ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-10-27
داخلا نمبر 803
عنوان بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1171
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس - مان نڪتل ٻيون شاخون-

بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
”اصل ماڻهن جا نشان ڪاٿي آھن؟“ مون پڇيو .
”ڪاري (جبل) جي گس چٽ تي آهن.“ جواب مليو .
”توهان پاڻ اکين سان ڏٺا آهن؟“ مون خاطريءَ لاءِ پڇيو.
”ها! اسان پاڻ ڏٺا آهن ... ڇِپون آهن وڏين وڏيون ... ننڍيون ننڍيون ... انهن تي اهي تصويرون چِٽ ٿيل آهن.“ غلا محمد چيو.
”انهن ۾ ڇا ٺاهيو اٿن؟“
”خبر ناهي! پر انهن ۾ ڪي نالا يا ڪي نشان لکيا اٿن!“
”سنڌيءَ ۾؟“ لکيل آھن مون پڇيو.
”اسان کي خبر ناهي اسان نٿا پڙهي سگهون. هتان جا ماڻهو چون ٿا ته سڀ هنديءَ ۾ لکيل آهن.“ غلام محمدچيو.
”اهو ڪارو جبل ڪهڙو آهي؟ هتي ته چوڌار ڪارا جبل ٿا لڳن.“ مون چوڌاري جبلن ڏانهن نگاھه ڊوڙائي.
”شاهه حسڻ ۽ بٺي ٿَل ڪري سڏبو آهي ... پنهوارن جو ڳوٺ آهي.“
”اوستائين گاڏي ويندي؟“ مون جيپ ڏانهن اشارو ڪيو.
”رستو لڳو پيو آ اوستائين ... اڳي اسان اتان اُٺن تي ايندا ويندا آهيون“ غلام محمد ڪجهه سال اڳ تائين جي ڳالهه ڪئي.
”اڄوڪي تاريخ ۾ ڏيکاري سگهندؤ؟“ مون شوق ڏيکاريو.
”ايڏانهن ويندؤ ته وري هيڏانهن(گوزباني طرف) نه وڃي سگهندؤ !“ جواب مليو.
”انهن ڇِپن تي ڪا تصوير ناهي، ڪو پکي، ڪا مڇي، ڪا ٻيڙي؟“ ھاڻي انور به ھن دلچسپ اطلاع ڏانهن ڌيان ڏنو.
”نه نه، ايئن ناهي!“
”ماڻهو چون ٿا ته اهي لکتون هِنديءَ ۾ آهن جو چون ٿا ته اسان نٿا پڙهي سگهون!“ غلام محمد وري وضاحت ڪئي
”اهڙا چٽ گهڻا آهن؟ پنج، ست، ڏهه“ انور پڇا ڪئي.
”گهڻا گهڻا، گهڻا آهن، وڏيون ڇپون آهن، ڪي ته سڄيون ڇِپون چِٽيون پيون آهن!“
”زمين کان ڪيترو مٿي آهن ؟“ مون پڇيو.
”مٿي ناهن، اتي جو اتي، هيٺ آهن ۽ انهن تي اکر لکيا پيا آهن! ... اهي نشان بٺي ٿل کان اور تي جبل ۾ آهن .... جبل جي گس ۾ آهن. اتي ماڻهو ويندو ته پريان شاهه حسڻ ڏسبو... بٺي ٿل به ڏسجي ٿي. معنيٰ ان جي ڏکڻ پاسي.“
”شاهه حسڻ کان ڪهڙي پاسي وڃون؟“
”ڏکڻ پاسي!“
”اتي اسان ماڻهن کان ڇا ڪري پڇون؟“
”اهو ته پٿرن تي ڪي نشان يا چٽ هجن ته ڏيکاريو! جنهن جا ڏٺل هوندا، اهو ٻڌائيندو!“ غلامحمد چيو.
”نشان هڪ جاءِ تي آهن يا ٽڙيل پکڙيل آھن؟“
”ٻن ٽن جاين تي آهن سائين! ٻه ٽي ڇپون گس تي آھن ، انهن تي آھن.“ جواب مليو.
”اتي ڪو چشمو ، ڪا نئه آهي، ڪو پاڻي يا ڍوري؟“ مون ان اطلاع تي غلام محمد نوحاڻيءَ کان آخري سوال ڪيو.
”نه اهڙو ڪجهه ڪونهي. منڇر ڍنڍ آهي، جيڪا وري هيٺ آهي. منڇر ڍنڍ انهن نشانن کان ٻه ٽي ڪلوميٽر اتر طرف ٿيندي“ غلام محمد آخري ڏس ڏنو.
تفصيل ٻڌي انور چيو، ”واه !... اها ڳالهه ٻڌي دل خوش ٿي وئي!“




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون