ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

توهان ماڻهو ٽنگي سگهو ٿا، خيال ۽ آدرش نه : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-05
داخلا نمبر 1117
عنوان توهان ماڻهو ٽنگي سگهو ٿا، خيال ۽ آدرش نه
شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
پڙهيو ويو 1116
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

توهان ماڻهو ٽنگي سگهو ٿا، خيال ۽ آدرش نه جا بنياد
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي / بدر ابڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

توهان ماڻهو ٽنگي سگهو ٿا، خيال ۽ آدرش نه - مان نڪتل ٻيون شاخون-

توهان ماڻهو ٽنگي سگهو ٿا، خيال ۽ آدرش نه


شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

13 نومبر 1995ع
توهان ماڻهو ٽنگي سگهو ٿا، خيال ۽ آدرش نه

”آفريڪا جي جهنگن مان رڳو چانهه جي سوغات“ نه ايندي آهي، اتان اهڙيون خبرون به اينديون آهن جو لڱ ڪانڊارجي وڃن! اڳي يوگنڊا جو عيدي امين هو جنهن جي ريفريجريٽر مان انساني گوشت جون ٻوٽيون نڪتيون هيون ۽ هاڻي 10 نومبر 1995ع تي لاگوس نائجيريا مان خبر آئي ته اقليت جي حقن جي ڳالهه ڪندڙ 8 ڄڻن سميت سندن اڳواڻ ڪين سارو ويوا، کي ڦاهي چاڙهيو ويو آهي. خبر ناهي ته نائجيريا جي پورٽ هارڪورٽ جيل جي ڦاهي گهاٽ ڪيرن سياسي قيدين کي ڦاهي چڙهندي ڏٺو، پر هي قيدن ان لحافظ کان مختلف هئا ته دولت مشترڪه جي 52 ملڪن سميت انساني حقن جي ڪافي تنظيمن هنن لاءِ معافيءَ جي اپيل ڪئي هئي.
ڪين سارو ويوا ۽ سندن ساٿين کي خونن جي ڏوهه م موت جي سزا ٻڌائي وئي. فوجي صدر رحم جي هر اپيل نامنظور ڪري ڇڏي ۽ ثابت ڪيو ته ”ضياءُ الحق“ اڃا جيئرو آهي. ڪين سارو ويوا ۽ سندس ساٿين جي ڦاسيءَ جو ٻڌي پاڪستان جي مقبول اڳواڻ مسٽر ڀٽي جي ڦاسي وارا واقعا هڪ هڪ ڪري سامهون اچن ٿا. هتي به ايئن ئي ٿيو هو جيئن هتي ٿيو آهي. ڪين سارو ويوا ۽ سندس ساٿين کي ڦاهيون ڏيڻ کانپوءِ انهن جا لاش به مائٽن کي نه ڏنا ويا ۽ کين رات جي اونداهيءَ ۾ فوج جي سخت پهري ۾ دفن ڪيو ويو. فوجي حڳڪومت سجهيو هو ته مسٽر ويوا ۽ سندس ساٿين کي ڦاهي ڏيئي هو اوگوني قبيلي جو آواز بند ڪري سگهندا پر ايئن نه ٿيو ۽ سندن موت پڙاڏو بڻجي سڄي دنيا ۾ ظلم خلاف طاقتور احتجاج جي صورت ۾ پکڙجي ويو. بقول شيخ اياز ”سڏ کي ڪي هڏ ناهن جو اهي ٽوڙي سگهن....... ٽوڙ جي ٽوڙي سگهين!“
مسٽر سارو ويوا ڪو عام ماڻهو ڪو نه هو. هو هڪ ناميارو ۽ مقبول اديب هو پر هنن سڀني تي هڪ خوني ڪيس هلايو ويو ته هنن حڪومت جي حامي چئن اوگوني قبائلي سردارن کي 1994ع ۾ قتل ڪيو هو. سارو ويوا جو اصل ”ڏوهه“ اهو هو ته هن اوگوني اقليت لاءِ حق خود اختياريءَ جي مهم هلائي هئي. سندس مطالبو هو ته سندن مادر وطن جي ماحوليات نه ڦٽائي وڃي جيڪا تيل جي پرڏيهي سيڙپڪارن هٿان تباهه ٿي رهي هئي. سارو ويوا جا مطالبا سڌيءَ طرح سان پنهنجي ڌرتيءَ جي ماڻهن، وڻن ٽڻن ۽ ماحوليات سان ڳنڍيل هئا، تنهنڪري اهڙي ڪنهن به مونجهاري جي گنجائش نه هئي جو انساني حقن جي ڪا تنظيم هٻڪي پوي.
نائجيريا سرڪار 9 قوم پرستن جي ڦاهيءَ کي سياسي قتل مڃڻ لاءِ تيار نه آهي. ڪا به آمر حڪومت سياسي قتل کي سياسي قتل سڏڻ لاءِ قيامت تائين تيار نه ٿيندي آهي. آمرن اياز سمي کي به قاتل سڏيو هو، ناصر بلوچ کي به ۽ مسٽر زيڊ اي ڀٽي کي به. نائيجيريا جي حڪمران فوجي ڪائونسل ته دير ئي نه ڪئي، عدالت قوم پرست اڳواڻن کي اڃا هڪ هفتو اڳ موت جي سزا ٻڌائي هئي جنهن جي توثيق فوجي ڪائونسل 8 نومبر تي ڪري ڇڏي ۽ 10 نومبر تي ڦاهيون به ڏيئي ڇڏيون.
قبيلي جي ماڻهن کي اها توقع ئي ڪو نه هئي ته ڪو فوجي حڪومت ايڏي تڪڙ ڪندي پر آمر ڊڄڻو به هوندو آهي. هنن رات وچ ۾ پنهنجن ارادن تي عمل ڪري ڇڏيو ان هوندي به ماڻهن جا هشام ان وقت مڙي آيا جڏهن سندن جرئت مند اڳواڻن جا ٿڌا ٿيل جسم جيل کان باهر آندا پئي ويا. جيل تي سخت پهرو رکيو ويو هو ته جيئن ڪو وڳوڙ نه ٿئي، آخر به، هي انهن ماڻهن جا لاش هئا جن لاءِ دولت مشترڪه جي 52 قومن کي ڳڻتي هئي. اتفاق سان هي، اهو موقعو هو جڏهن دولت مشترڪه جي 52 قومن کي ڳڻتي هئي. اتفاق سان هي، اهو موقعو هو جڏهن دولت مشترڪه جي سربراهي گڏجاڻي نيوزيلينڊ ۾ نه رڳو جاري هئي پر مهاراڻي ايلزبيٿ ان جي صدارت به ڪري رهي هئي. ان ئي موقعي تي ڪامن ويلٿ اڳواڻن قيدين لاءِ رحم جي اپيل ڪئي هئي ۽ انگريز شاگردن ۽ شاگردياڻين آفريڪي اڳواڻن جي سياسي قتل تي پنهنجن واتن تي پٽيون ٻڌي ۽ پلي ڪارڊ هٿن ۾ کڻي مظاهرو ڪيو هو.آمرن کي اڪيلو ٿيڻ ئي گهرجي، ان ڪري دولت مشترڪه جي اڳواڻن نائجيريا جي خلاف سخت موقف اختيار ڪري في الحال ان جي رڪنيت معطل ڪري ڇڏي آهي. افسوس! 1977ع کان 19988ع جي وچ واري عرصي ۾ پاڪستاني آمريت جي خلاف عالمي سطح تي ڪنهن به فورم اهڙو رويو اختيار نه ڪيو ۽ ضياءَ کي پنهنجائپ ۾ ڊگهي رسي ڏني وئي.
دولت مشترڪه پنهنجن اجلاسن ۾ نائجيرين قيدين لاءِ سوچيندي ۽ ڪميٽيون ٺاهيندي رهجي وئي پر دنيا ۾ جمهوريت اڳتي وڌڻ بدران پوئتي هٽي وئي. دنيا ۾ جيڪڏهن ڪنهن به هنڌ تي غير جمهوري قدم کڄي ٿو ته ”جمهوريت جي پيش قدمي“ واري دعوا کي ڪيئن قبول ڪبو؟ 54 سالن جي ڄمار وارو مسٽر سارو ويوا پنهنجي ملڪ توڻي پرڏيهه ۾ قلمڪار، دانشور ۽ سياستدان طور ڄاتو سڃاتو ٿي ويو ۽ سڀني کي خبر هئي ته هو پنهنجي ديس جي معدني دولت (تيل) مان قوم کي بنيادي حصو طلبي رهيو هو، بالڪل ايئن جيئن بدين جا ماڻهو تيل تي رائلٽي گهرن ٿا يا ٿر جا ماڻهو ڪوئلي تي پنهنجو هق سمجهن ٿا. بدقسمتيءَ سان بدين، ٿر يا سڄي سنڌ اڃا تائين مسٽر سارو ويوا جهڙو بي لوث، ذهين ۽ جرئت مند اڳواڻ پيدا نه ڪيو آهي جيڪو معدنيات تي مقامي ماڻهن جي حقن لاءِ ڏيهه پرڏيهه تائين آواز اٿاري سگهي!
نائجيريا دولت مشترڪه جي پليٽ فارم تي موجود آهي. ڏهن اڳواڻن جي قتل واري ڏينهن تي نائجيريا جي نمائندگي ڪندڙ پرڏيهي وزير پنهنجي قبائلي لباس ۾ پنهنجي جاءِ تي ڏاڍي فخر سان ويٺو هو، بالڪل ايئن جيئن سنڌ، پنجاب، سرحد ۽ بلوچستان جا رئيس، چوڌري، خان ۽ سردار قومي لباس ۽ وڏا پٽڪا پهري ۽ مڇن کي تاءُ ڏيئي قومي اسيمبليءَ ۾ اچڻ تي فخر ڪندا آهن. پنهنجي قوم تي ظلم ڪندڙن کي پنهنجو قومي لباس پائي ڪنهن اسيمبلي يا ڪنهن ٻئي فورم ۾ وڃڻ تي شرم اچڻ کپي ڇاڪاڻ ته اهو باوقار لباس سندن ظلم جو نشان بڻجي ڏيهي پرڏيهي لوڪن جي ذهنن تي ويهجي رهجي ٿو. پنهنجي قوم جي لباس کي جيترو بڇڙو نائيجيريا سميت دنيا جي اڪثر ”بادشاهن“ ڪيو آهي، اوترو ڪير ڪري سگهندو؟
انساني حقن جي ڀڃڪڙي تي نائيجيريا جي آمر حڪومت کي سزا ملڻ شروع ٿي وئي آهي. اٽليءَ جي سفير ان خبر تي ”صدمي ۽ خوف“ جو اظهار ڪيو. هن نائجيريا جي هڪ عملدار کي چيو، ”مون کي تمام زور سان ۽ چٽيءَ طرح چوڻ ڏيو ته توهان ماڻهن کي ٽگني سگهو ٿا پر سوچن ۽ آدرشن کي ڦاهي ڏئي نٿا سگهو!“
دولت مشترڪه سوچي رهي آهي ته انساني حقن جي ترجماني ڪندڙن کي ڦاسي ڏيڻ تي نائجيريا خلاف اڃا سخت قدم کنيا وڃن، انهن ڦاسين سان دولت مشترڪه ۾ ويٺل فوجي حڪومتن طرف هڪ خاص رويي جنم ورتو آهي. ڪامن ويلٿ کي ڦاسين تي ته ڏک آهي ئي پر ان ڳالهه تي وڌيڪ ناراضگي آهي ته جڏهن ڪامن ويلٿ جي اڪثر ميمبرن رحم جي اپيل ڪئي ته انهن کي ڇو نظر انداز ڪيو ويو؟ في الحال آمريڪا، فرانس، برطانيا، اٽلي ۽ ڏکڻ ڪوريا سميت ڪيئي ملڪن نائجيريا مان پنهنجا سفير واپس گهرائي ورتا آهن، نائجيريا جي امداد بند ڪئي وئي آهي ۽ دولت مشترڪه نائجيريا جي رڪنيت معطل ڪري ڇڏي آهي، نائجيريا جيڪڏهن باقي 43 سياسي قيدين کي، جن ۾ مشهور جمهوري اڳواڻ دبيولا به شامل آهي جلد آزاد ڪيو




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

توهان ماڻهو ٽنگي سگهو ٿا، خيال ۽ آدرش نه ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
توهان ماڻهو ٽنگي سگهو ٿا، خيال ۽ آدرش نه
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي - موضوع جون ٻيون داخلائون-
جيڪڏهن تون به پاڪستان ۽ مان به پاڪستان!
هاڻي يا وري ڪڏهن به نه
آپريشن لاءِ خون جو ٻليدان ضروري هو؟
سرڪار! عوام لاءِ هاڻي ڇا حڪم آهي؟
حيدرآباد: دهشتگرد ناڪام نه ٿيا آهن
محبتن جا ٻج پوکيندڙ – جي ايم مهڪري
لياري ۽ ملير ڊيولپمينٽ اٿارٽيز
سياسي اتحادين جي امپورٽ جو سلسلو
ڪراچي پئڪيج يا ڪجهه ٻيو؟
پريس جي خلاف روايتي اڳرائي
آپگهات ڪندڙ قديم آثار ۽ هڪ مئل گهوڙو
سرڪاري دستاويزن تائين عوام جي پهچ
پنهنجي ئي خول ۾ بند ڪراچي سياست
دهشتگرديءَ واري هڙتال ۽ ”دهشتزدهه“ عوام
صنعتڪار ۽ کنڊ جو هٿرادو بحران
ڌاڙيلن لاءِ به هڪ ”نصيرالله بابر“ گهرجي
استادن ۽ ڪلارڪن جي هڙتال
سنڌ جي برپٽن لاءِ پاڻيءَ جو خواب
غير قانوني پرڏيهين جي سڃاڻپ ڏکي ناهي
اسڪول في لاءِ اسڪول ۾ پِنايل ٻار
دهشتگردي ۽ سياستدانن جون خوش فهميون
دهشتگرد، ايجنسيون ۽ سنڌ
پاڪستان: دنيا ۾ ٽيون نمبر رشوتي ملڪ
دهشتگردن جي موت تي ماتم
مقدس رشتا ته بارود ۾ نه ٻاريو!
ملازمتن تان برطرفين جو مامرو
پاڻيءَ جو مسئلو: پنجاب ۽ هندستان جو هڪجهڙو رويو
جنگ بنديءَ جي بدلي ۾ اقتدار جي آڇ
وچ مدي واريون چونڊون ۽ جناتي چُرپُر
اخباري ڪاغذ جو بحران
سنڌي ٻوليءَ جو بااختيار ادارو جنگي بنيادن تي ڪم جي ضرورت
هڪ جيل ۾ بک هڙتال، ٻئي ۾ شاهي دعوت
ڳالهه جڏهن پاڻ تي آئي......
پيپلز پارٽيءَ جو وڻ ۽ وڻ ويڙهيون
ڪوڙ کي پير نه سهي، پَرَ ته آهن!
ايم ڪيو ايم جي ڪا به هڙتال ڪامياب نه ٿي آهي
سنڌ جو وڪيل برطانيا ۾
گهاتوئڙن جي نِڙيءَ ۾ ڦاٿل دانهن
.... خطرو اڃا موجود آهي
پنجاب جو سياسي بحران
افغانستان ۾ پاڪستاني سفارتخاني جي تباهي
ڪرپشن جي ڪينسر ۾ وڪوڙيل صحت کاتو
سيڙپ ڪمپنين ۾ ڦاٿل رقمون ملي سگهن ٿيون
بيجنگ ڪانفرنس تي مهربانن جي چڙ
جوکم کانسواءِ ڪا ٻي واٽ نه هئي
معاشي ون يونٽ ڏانهن وڌندڙ وکون
محمود غزنوي سومناٿ ۾ ڇا پيو ڪري؟
رينجرز هٿان برمي ۽ بنگالي ملاحن جي سرپرستي
ڪوڙ ۽ منظم پرچار جو ٽوڙ ڇاهي؟
اقليت جي مٺ ۾ اڪثريت
رت جا نشان ڌوئڻ لاءِ ڪيئي برساتون گهرجن
سچ ضرور ڳالهايو پر زور سان
سفيرن خلاف اڳرائيءَ بابت لنڊن مان آڪاش واڻي
طالبان راڄ ۾ ڇوڪرين جا اسڪول بند
انتظاميا کان مايوس 200 ڳوٺاڻن جي لڏ پلاڻ
سنڌي ميڊيم اسڪول ڪنهن ڳڙڪايا؟
هڪ دهشتگرد ”هيرو“ جو بُت
ڇا ڪالاباغ ڊيم جي اڏاوت جاري آهي؟
آزاد رهڻ جو حق ڦري نٿو سگهجي؟
ڪابل سان ناتن جو نئون مرحلو
پر ”اونداهي ۾ فرار“ جو ڇا ٿيندو؟
ڊيلٽا: شڪاري ٻار جي مٺ ۾ جهرڪي
ڳالهين جي نائين دور کانپوءِ به.....
ڏکئي وقت ۾ پراڻن ساٿين جي سار
برائون ترميم
هندي اسٽائل فساد ۽ ايم ڪيو ايم
”ڇا پنجاب کي ويٽو پاور حاصل آهي؟“
ڪراچيءَ جي سنڌين جو اعتماد نه لوڏيو
قتلام ڪندڙ ڪارخاني کي رعايت ڏيئي نٿي سگهجي
غير قانوني غير ملڪي ۽ ووٽر لسٽن جو مرحلو
سرڪار! ”غريبن لاءِ بينڪاريءَ“ تي سوچيو
گرينڊ الائنس جون تياريون
ايم ڪيو ايم پاران گهرو لڙائيءَ جي ڌمڪي
وڏو وزير پنهنجي حڪم تي عمل ڪرائي سگهندو؟
گهرو لڙائيءَ ڏانهن پهرين وک؟
ٿر ۾ ڏڪار ۽ نمائنده نانگ
پاڪستان جي ثقافتي پاليسي
انسٽيٽيوٽ..... پر ڪنهن جي لاءِ؟
ولي، الطاف ۽ نواز اتحاد عمل
پهرين آڪٽوبر 1988ع کان پهرين آڪٽوبر 1995ع تائين
ڪور ڪمانڊرن جي اجلاس ۾ الطاف حسين کي جواب
سنڌ بابت مولانا فضل الرحمان جو موقف
خوني پرولي ڪڏهن ڀڄندي؟
... ۽ هاڻي سنڌوءَ ۾ سم جو پاڻي
پوليس: هڪ مافيا
ٺٽو – جتي پورهيتن پيٽ سان پٿر ٻڌا
پور بندر ۾ ڦاٿل پاڪستاني
بينڪاريءَ جو ڏيوالو نڪرندو؟
جهاز اغوا ڪرڻ جي ڪوشش
غير قانوني پرڏيهي خلاف وٺ پڪڙ ۽ پاسپورٽ دڪان
پي ٽي سي ريفرنڊم
گهڻن بنيادي مسئلن جو حل لياقت – نهرو ٺاهه تي عمل
پوليس مايوس ڪيو آهي
ٻهراڙيءَ ۾ ڊاڪٽرن جي تقرري حقيقت پسنديءَ جي ضرورت
سنڌ سيڪريٽريٽ تي حملو سنڌ جي تاريخي، سياسي ۽ انتظامي وجود کي للڪار
دهشتگردن جو موت ۽ ذهني گدلاڻ
امن جا گيت ڳائيندڙ ٿڪجي پيا آهن؟
ڇاڪاڻ ته توهان ٽين دنيا جا آهيو!
جتي دهشت کي سوڳ چئجي ٿو
مالاڪنڊ کان کاري ڇاڻ تائين
ايمنسٽي انٽرنيشنل ساک وڃائي ڇڏي
پڙدي جي پويان ڪهڙو ڊرامو هليو؟
باغي آفسيرن لاءِ آئين ڇا ٿو چوي؟
ڪارو ڏينهن: سياسي سج گرهڻ
ايم ڪيو ايم تاملن جي نقش قدم تي
گڏيل قومون ۽ ٽين دنيا
”آسمان“ ايمنسٽي انٽرنيشنل جو هيڊ ڪوارٽر ناهي
”اگر ... مگر“ مان نڪرڻ جون تياريون
سياسي ڪروکيتر ۾ شهيد ٿيل خواب ڳڻيو!
نواز شريف ۽ خالي بوتل جو نشو
رُپيو، روبل جو پوئلڳ!
”گرم هوا“ کان گرم هوا تائين
قومي حڪومت – ڪنهن حادثي کان بچڻ جي ڪوشش
نجڪاريءَ ڇا ڏنو؟
ڦلنگين کي ملڪي معيشت جي ٻيڙيءَ تان لاهڻو پوندو
ڪراچيءَ ۾ خون ئي خون
هو، جي اونداهين راتين ۾ ماريا ويا!
نانگ کي ريجهائڻ جي ڳالهه
نيٺ ڇا ٿيندو ۽ ڇا ٿيڻ گهرجي؟
ازهاڪ رابن جو موت
اهو بُروٽس وارو خنجر ته نه آهي؟
بُک ۽ بنيادي حق گڏ ڪيئن هلندا؟
رت جي پيالي ۾ سچ ۽ ڪوڙ
اڳوڻا معاشي زخم ۽ ڀرڻ بدران هڪ ٻيو چهڪ
نئين جهاد جون تياريون
توهان ماڻهو ٽنگي سگهو ٿا، خيال ۽ آدرش نه
هڪ دوزخ کان ٻئي دوزخ تائين ڊوڙون
سنڌ جو تعليمي ماحول مٿي ۾ گولي هڻي آپگهات جي ڪوشش
ووٽر، اميدوار ۽ سياسي پارٽين وارا جاڳن!
ناڪام بغاوت کانپوءِ هڪ سوال
آمريڪي معيشت جو ڀرم باقي نه رهيو
مخالف ڌر جي باغي فوجين لاءِ همدردي!!
سڻيءَ جي ديس مان نڪري ڪپهه جي ملڪ ۾ ڦاٿل ماڻهو
سنڌ ۾ غلاميءَ جي دور جي واپسي
سنڌ دشمن آفيسرن کي ڇـُوٽ ڇو؟
جافنا: امن ۽ دهشت جي آخري جنگ؟
پاڪستان: سڀني لاءِ جنگ جو کليل ميدان
ماڻهو هيڏانهن هوڏانهن ڇو پيا ڏسن؟
عوام ”عالمي مقروض“ هجڻ کان انڪار ڪري ٿو
رسول بخش مريءَ جو فلسفو
قيامت کان اڳ ۾ قيامت جي ڳالهه!
سڀ بيگناهه شهيد منهنجا ڀائر آهن!
ڌڌڙ ۾ پير
بنگله ديش ۾ سياسي بحران
چڪنا چور ٿيل سنڌي سماج: هڪ سوال
دهشتگردي-اولهه جو تحفو
رت ۽ ماس بچيو هجي ته ڀلي ٻيهر ڪهو!
ڪشڪول کپائڻ جي نوبت آدمشماري
پنجاب کي سنڌ سان ويڙهائڻ جون ڳالهيون
ڪو ڪيئن ڪري!؟
ادب، ثقافت ۽ جمهوريت ڪانفرنس


.....ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي موضوع جون وڌيڪ داخلائون