ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

ثقافتي اڳراين ۾ ايڏو اڳتي نه وڃو! : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-06
داخلا نمبر 1262
عنوان ثقافتي اڳراين ۾ ايڏو اڳتي نه وڃو!
شاخ پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي
پڙهيو ويو 1106
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

ثقافتي اڳراين ۾ ايڏو اڳتي نه وڃو! جا بنياد
پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي / بدر ابڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

ثقافتي اڳراين ۾ ايڏو اڳتي نه وڃو! - مان نڪتل ٻيون شاخون-

ثقافتي اڳراين ۾ ايڏو اڳتي نه وڃو!


شاخ پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

15 مارچ 1996ع
ثقافتي اڳراين ۾ ايڏو اڳتي نه وڃو!

سونيا گانڌي شايد پنهنجي ئي لفظن تي بيهي نه سگهي ۽ جواب ۾ ٿيندڙ تنقيد نه سگهڻ سبب پنهنجي ئي بيان تان ڦري وئي. هڪ خبر ايجنسيءَ موجب سونيا چيو ته ” ڀارت پاڪستان تي ثقافتي يلغار ڪري پاڪستان کي فتح ڪري چڪو آهي ۽ اهو ڪم جيڪو فوجون نه ڪري سگهيون ، ثقافتي يلغار سان ٿي ويو!“ ممڪن آهي ته سونيا ايئن نه چيو هجي ۽ خبر ايجنسيءَ پنهنجي دل مان هڪ خبر گهڙي اها سونيا جي نالي هلائي ڇڏي هجي! پر ان ۾ شڪ نه آهي ته ڀارت جو ميڊيائي ڪلچر سنڌو ماٿريءَ جي روايتي ڪلچر تي رنگ چاڙهيندو پيو وڃي.
پاڪستان جي عالم سڳورن کي ته شايد رڳو هندستاني راڳ رنگ ککي رهيو آهي ۽ کين ڀارتي فلمون ۽ انهن ۾ نظر ايندڙ اهي منظر ياد اچي رهيا آهن جيڪي خود ڀارتي ڪلچر ۾ ڪو نه اهن. ڀارت ڳو ممبئي، ڪلڪتي ۽ دهليءَ جي ڀڙڪندڙ نائٽ ڪلبن جو ملڪ نه آهي ۽ نه وري اتي روڊن، رستن ۽ باغيچن ۾ ان ريت ” عشق جو اظهار “ ڪيو ويندو آهي جيئن ڀارتي فلمن ۾ ڏيکاريو وڃي ٿو. ڀارت به ڪو اهڙو ئي ملڪ آهي جهرو پاڪستان، بنگله ديش، سريلنڪا يا اوڀر جا ٻيا ملڪ آهن. اها ٻي ڳالهه آهي ته ڀارتي ميڊيا پنهنجي ئي معاشري جي غلط تصوير ڪشي ڪري پنهنجي ۽ ٻين پاڙيسري معاشرن جا سٺا گڻ ۽ قدر تباهه ڪري ڇڏڻ ۾ ڪا ڪسر ڪو نه ڇڏي آهي. هندستان ۾ به ٿر ۽ چولستان آهن، اتي به برپٽ، ٻيلا ۽ ڪوهستان آهن. اتي ته اهڙو ئي ڪلچر اهي جهڙو پاڪستان ۾! ته پوءِ هڪ جعلي ڪلچر پيدا ڪرڻ ۽ پکيڙڻ مان ڇا حاصل؟
هندستان جو معاشرو ”هالي ووڊ“ ڪو نه آهي نه وري هندستان ۾ ”بالي ووڊ“ ٺاهڻ سان هندستان اولهه جو ملڪ ٿي ويندو. البت اهو ضرور ٿيندو ته اوڀر جو سياڻو ڪانءُ پنهنجي حرفت ۾ ٻه ٽنگو ڦاسندو، پاڻ به ڦاسندو ۽ ٻين کي به ڏکيو ڪندو! هندستان هماليه کان الپس جي چوٽين تائين جو سفر هڪ ٽپي سان پورو ڪرڻ ٿو چاهي خدا ڄاڻي ان جو حشر ڇا ٿيندو!
پاڪستان جا مولوي صاحب ڊش ۽ وڊيو ڪلچر جي خلاف جيڪا واويلا ڪن ٿا، اها غلط نه آهي. جيڪڏهن سندن راءِ سان ڪو سئو سيڪڙو اختلاف رکي ته اها سراسر زيادتي ٿيندي. مولوي صاحبن جي دليل ۾ وزن آهي. اسان جي معاشري ۽ هالي ووڊ واري ”جعلي ڪلچر“ ۾ زمين آسمان جو فرق آهي جيڪا ڊش جي ذريعي پاڪستان تي وسي ٿي . ڇا ان وسڪاري کي منهن ڏيڻ جو طريقو اهو آهي ته ڊش نه هڻجي؟ ممڪن آهي ته ان جي جواب ۾ بين وٽ به دليل هجن ۽ مولوي صاحبن جي تجويز ڪيل حل کي غلط ثابت به ڪري سگهن. پر، هڪ ڳالهه واضح آهي ته سوويت يونين کي ٽوڙڻ جي ذميوار جتي ان معاشري ۾ پيدا ٿيل سوشلسٽ بيورو ڪريسي هئي اتي يورو-آمريڪي سئٽلائيٽ جو به وڏو هٿ هو. روسي ماڻهو اها عجيب ڳالهه ٻڌائين ٿا ته سوويت يونين جي ٽٽڻ ۾ ”جينز ۽ چاڪليٽن“ جو وڏو حصو آهي! جينز ۽ چاڪليٽ سوويت يونين ۾ ”آزاد دنيا جي مزن“ جي علامت بڻجي ويا ۽ عظيم سوشلسٽ رياست ڊهي پئي!
هڪ مخصوص معاشري ۾ رهي پاڻ تي ٻيو معاشرو طاري ڪيو ته ڇا ٿيندو؟ هڪ اهڙي ڊوڙ شروع ٿيندي جنهن جو انت ڪجهه نه ڪجهه ٽٽڻ تي ٿيندو. دل کان معيشت، رياست ۽ معاشري تائين ڪجهه به يا سڀ ڪجهه ٽٽي سگهي ٿو. پاڪستان ۾ اڃا جاگيرداري پيداواري رشتا قائم آهن ۽ انهن رشتن ۾ جڪڙيل ماڻهن کي ”ٽائم اڪاناميءَ“ جي رشتن جي ترغيب ڏني وڃي ٿي جن تي ڪو هلڻ به چاهي ته هلي نٿو سگهي! معاشرتي لاڙن ۽ رشتن جو تعين پيداواري ذريعن موجب ئي ٿيندو آهي. جتي فقط ڏاند گاڏي هلندي هجي اتي بنا ڪنهن متبادل ڏيڻ جي تڙ تڪڙ ۾ ڏاند ۽ گاڏيءَ جو پاڻ ۾ قائم رشتو ٽوڙن سان ڪهڙو فرق پوندو، سواءِ ان جي ته اها گاڏي به بيهي رهي!
اسان ايئن ڪو نه ٿا چئون ته ڏاند ۽ گاڏيءَ جو رشتو ٽٽڻ نه گهرجي ۽ ان جي جاءِ تي ٽريڪٽر کان اڳتي واري ٽيڪنالاجيءَ جا خواب نه ڏسجن. اسان ڊش جي مخالفت به نٿا ڪيون ڇاڪاڻ ته ڊش اسان جي لاءِ رڳو ناپسنديده شيون نٿو آڻي پر علم جا اهڙا خزانا به کڻي اچي ٿو جن کانسواءِ معاشي ۽ ذهني ترقيءَ جي رفتار تيز ڪرڻ ممڪن نه آهي. ”اطلاع“ جي دروازي تي ڪنهن کي لٺ بردار داروغو ٿي بيهڻ جي اجازت ڏئي نٿي سگهجي. ماڻهوءَ جو حق آهي ته ”اطلاع“ حاصل ڪري. اها اجازت ڪنهن کي به نٿي ڏيئي سگهجي ته هو عوام تائين اهو اطلاع پهچڻ کان روڪي ڇڏي جيڪو ڪنهن خاص طبقي کي پسند ناهي! هوا ۾ ڀانت ڀانت جا جيوڙا موجود آهن پر ساهه کڻڻ تي بندش ته نٿي وجهي سگهجي! ان ئي هوا مان آڪسيجن کڻڻي آهي ۽ انهن جيوڻ کي منهن ڏيڻو آهي. هونئن به هاڻي اهو زمانو ڪو نه آهي جو سئٽلائٽ جي لهرن کي جهلي سگهجي!
سونيا گانڌي جيڪڏهن پاڪستان تي ڪامياب ڪلچر يلغار جي دعويٰ نه به ڪئي آهي تڏهن اها به ڳالهه غلط ڪو نه آهي. معذرت سان! اسان جي وڏن وڏن مولوي صاحبن ۽ عالمج سڳورن جا گهر به فتح ٿي چڪا آهن. معاف ڪجو! ڳالهه رڳو ناچ گاني واري ڪلچر جي ڪو نه آهي. هڪ ”جنون ڪلچر“ به آهي. هڪ اهڙو جنون جيڪو خاطريءَ سان چئي سگهجي ٿو ته اهو گهٽ ۾ گهٽ سنڌ ۾ ته ڪڏهن به ڪو نه رهيو آهي! هاڻي، گذريل 20-25 سالن کان جنون جي اها نئين صورت پاڙ هڻي چڪي آهي جنهن جو بنياد ”زهريلن بنيادن“ تي رکيل آهي. اسان ڏٺو ته ڪرڪيٽ مئچ جڏهن هندستان پاڪستان جي وچ ۾ ٿي رهيهئي ته اها ”اسلام ۽ ڪفر“ جي جنگ هئي، اسان اهو به ڏٺو ته جڏهن اها مئچ سريلنڪا ۽ ڀارت جي وچ ۾ ٿي اها ”رام ۽ راوڻ“ واري لڙائيءَ جو پس منظر کڻي سامهون آئي، ان حد تائين جو تماشائين ٻيو ڪو چارو نه ڏسي اسٽيڊيم کي ئي راوڻ جو شهر لنڪا سمجهي ٻيهر باهه ڏيئي ڇڏي!
اهو صحيح آهي ته پاڪستان جي هار تي سڄو پاڪستان ”ڏک ۾ نڍال“ ٿي ويو هو پر ان جي ذميواري به ان ميڊيا تي آهي جنهن ”ڪرڪيٽ جنون“ پکيڙيو، پوءِ کڻي اها ميڊيا پاڪستاني ئي ڇو نه هجي! اها به فطري ڳالهه آهي ته ڀارتي عوام کان ڀارتي ٽيم جي هار برداشت نه ٿي ۽ هنن پنهنجي ٽيم تي ”آءِ ايس آءِ“ کان پئسا وٺڻ جو الزام لڳايو. پر ڪلڪتي واري اسٽيڊيم کي جن ماڻهن راوڻ جو محل سمجهي باهه هنئي، انهن سڄي هندستان جي ترجمان ڪو نه پئي ڪئي. ان سڙندڙ لنڪا ۾ اهڙا هندستاني به هئا جن ”اسان شرمندهه آهيون، سريلنڪا کي فتح مبارڪ!“ جا پوسٽر جهولايا هئا!
هندستان پاران ثقافتي يلغار اڄ کان نه، شروع کان جاري آهي. پاڪستان ۾ اڙدو عام فهم ٻولي نه هجي ها جيڪڏهن هندستاني فلمون هتي ڪڏهن به نه هليون هجن ها! هندي ٻولي جيڪا سرحد ٽپڻ کانپوءِ پاڪستان ۾ اڙدو بڻجي پوي ٿي، جو ڦهلاءُ صرف فلمن ۽ ريڊيو جي ڪري ٿيو آهي. اها ثقافتي يلغار نه آهي ته ٻيو ڇا آهي؟ هندستاني ثقاف جي يلغار رڳو ٻوليءَ جي صورت ۾ ته ڪو نه ٿي آهي؟ ڇا تاريخدان تاريخ جو ڪو اهڙو باب کولي سگهن ٿا جنهن ۾ اهو ٻڌايل هجي ته پاڪستان ٺهڻ کان اڳ سنڌ ۾ ڪڏهن ”گهيراءُ جلاو!“ ٿيو هجي ۽ اهڙي دهشتگردي ٿي هجي جو ماڻهو اکين ۾ رت لاهي هڪٻئي کي بيگناهه ماريندا هجن! باهين جا منظر اسان هندستان ۾ اجهو ايئن ڏٺا، لنڪا کان ڪلڪته اسٽيڊيم تائين جو هڪ ڊگهو تسلسل، جي




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

ثقافتي اڳراين ۾ ايڏو اڳتي نه وڃو! ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
ثقافتي اڳراين ۾ ايڏو اڳتي نه وڃو!
پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي - موضوع جون ٻيون داخلائون-
انساني حقن جي ڳالهه تي بغاوت جو ڪيس!
خاص مهمان جي آمد
ڪنهن کي ساهه جي، ڪنهن کي سُود جي
عالمي ادبي ڪانفرنس ڇا ڏنو؟
وفاقي مرڪزيت ناڪام ٿي وئي آهي؟
چيلهه ڀڳل پورهيت، صارف ۽ مستقبل جون اميدون
ڪالاباغ تي ”همخياليءَ“ لاءِ سختي ڇو؟
ديوتائن جي محل ۾ ڌرتيءَ جي صورتحال تي بحث
سنڌ جي سوچ بدلجي رهي آهي؟
الطاف حسين جي مائٽن جو پراسرار قتل
ٽن تلوارن کان مڪه چوڪ تائين ...
ٺهڻ ۽ نه ٺهڻ جون ڳالهيون
جنازي تي گوليون هلڻ نه ڏنيون ويون پر ...
آمريڪي مداخلت ۽ ڪراچيءَ جي ڳِجهن جا سڏ
ڀور ڀور ٿيل اعتماد تي ڪالاباغ بند جا بنياد ڪيئن رکبا؟
ٽين دنيا ۾ آزاديءَ جا ”نوحا“ ڳائيندڙ ملڪ
ائٽمي هٿيارن جي ڊوڙ ۾ ڪيستائين ڊوڙبو؟
سنڌ سوچي ٿي ...
قوم کي گاهه کارايو ويندو!؟
حڪومت جي ”بي وفائيءَ“ سبب دهشتگردن ۾ ڀاڄ
واپڊا جو نئون وار سنڌ ۽ بلوچستان ۾ تڪرار جا ٻج پوکڻ جي ڪوشش
رياست جي چئني ٿنڀن کي اڏوهي کائي وئي!
پشاور ۾ قيامت
شديد ٽڪراءُ واري سياست ڇا ڏيندي؟
”تحويل ۾ موت“ ۽ زندگيءَ جي ضمانت جو سوال
ٺڪر تي پاڙ لڳڻ کانپوءِ!
اعلانِ ”اسلام آباد“ سنڌ جي آئيني حيثيت کي چئلينج
اين ايف سي ايوارڊ: ايڊهاڪ ازم جو شڪار نه ٿيڻ گهرجي
ڪارو ڪاري مسئلو: قانون ۾ ترميم جي ضرورت
پرائي جنگ پنهنجي شهر ۾
جتي ٻار ٿاڻن منجهه مرن – سو ديس مسافر!
جنگ جي ميدان ۾ سال بدلجي ٿو
پاڪستانين لاءِ 1996ع جو پهريون تحفو، اگائيز گَن
شاگردن جو ٽيون طبقو
دهشتگرن جو اعلان نامو!
نواز شريف ۽ اجمل دهلوي لنڊن ڏانهن
غير قانوني پرڏيهي – آدمشماريءَ ۾ رنڊڪ
مسيحا کانپوءِ
جڏهن جهونا به بغاوت جون ڳالهيون ڪن!
مزاحمتي جنگ جي پر امن واٽ به آهي
ڌرتيءَ جي قوتن کي گڏجڻ گهرجي
حڪومت جي هجڻ جو جواز وڌي ويو آهي
گاج جا گهايل ۽ ”دنيا جو دستور
ٽه ڌري سياست کان وحشت تائين
وفاق ۽ صوبن وچ ۾ تڪرار جو سوال
سياسي امتحان مان نڪتل نتيجا
ڳالهه، طاقت جي نشي جي آهي
ٿر جي ترقيءَ جو ڇا ٿيو؟
هڪ مڪمل انفارميشن ۽ ريسرچ سينٽر جي ضرورت
وحشت جي ميدان ۾ پٺاڻي خان جو آواز
رت هاڻيون گهٽيون ڌوئڻ لاءِ سفر
عورت ”اڌوري“ پر ووٽ ”پورو“
بنگالين جا ساٿي صنعتڪار قانون کان مٿي ناهن
ڪالاباغ: عبدالله شاهه جا خيال بدلجي ويا؟
ماحوليات، مافيا ۽ پوليس جو ڪردار
پڙاڏو سوئي سڏ
آبادگار ڪمند ڪن يا ڪاٺيون؟
ڪراچيءَ ۾ پٺاڻن کي قربان ڪرڻ جي ڳالهه
سرڪاري گولين جا آواز ايوانن تائين نه پهتا؟
ٿر اڌ ۾، ڪيٽي بندر پنڌ ۾
بئنچن تي بيٺل سياستدان
... ۽ هاڻي ”روپوش“ سياست
ڪراچي ڇا ٿي سوچي؟.
”گورک، منڇر، بڊو ٽوئرسٽ زون“- ڏسو ته ڪيئن مڪمل نٿو ٿئي!
هٿيارن جي ڊوڙ- ماريو ماريو نه، خدا خدا ڪيو!
اهو خدا جو حڪم نه، ڪجهه ٻيو آهي
ڪيٽي بندر: ڪجهه خطرا، ڪجهه تجويزون
اُڀو ايئن چوين ته آڳڙيو آهيان!
ملير ۾ دهشتگردي
هڪ ڊٺل گهر جو نقشو
ساهه کڻڻ تي به ٽيڪس لڳندو؟
حواله ڪيس قسط 2 ڪڏهن رليز ٿيندي؟
ورلڊ ڪپ ۽ دهشتگرديءَ جو ماحول
هڪ قوم جا ڏک، فنڊ وڌائڻ جو اسم
ڏنڊا ٻيڙين ۾ پوڙهو موت
ڪراچي يونيورسٽي ۾ ميرٽ جو خون
ڪراچيءَ ۾ روزگار، سنڌين جو آئيني حق
...۽ هٿيارن جي سپلاءِ لائين برقرار آهي
ايندڙ ٻوڏن جو اونو
فوجي بغاوت لاءِ اُڀارڻ ڏوهه ناهي؟
زرعي شعبو ۽ غير پيداواري طبقن جو نفعو
ايٽمي هٿيارن کان آجي دنيا ڇو نه؟
وحشت ختم ته ڪو نه ٿي آهي!
ولي خان ۽ ايم ڪيو ايم
سنڌوءَ مان پاڻي جي چوري
سنڌ اسيمبلي ٽوڙڻ جي فرمائش
آمريڪا، ميان صاحب ۽ ڪراچي
اتحاد ڙي اتحاد!
عيد: دليون ڌوپجن پر ڪيئن؟
اڄ ته هڪٻئي جي زخمن تي پٽيون ٻڌو!
بجلي سستي ڪرڻ طرف سوچيو!
ڪجهه ڪاوڙ پاڻ تي به ڪيو!
پوليس جي تعريف تي عوام تاڙيون نه وڄايون!
نئون معاشي نظام: هڪ خواب جي تعبير؟
.... ڳالهه پهتي صدر پاڪستان تائين
عام چونڊون ۽ سڃاڻپ ڪارڊ جو سوال
هٿيارن اڳ ڇا ڏنو آهي جو وري کڻجن؟
ڇا ڪجهه ”آف دي رڪارڊ“ به آهي؟
قوم ڪرڪيٽ ڏسي..... ايم ڪيو ايم پنهنجو ڪم ڪري!
مڊل مين: زرعي شعبي جو قاتل ڪردار
سنڌ مان هڪ لک ڪتاب ۽ قديم وستو پنجاب منتقل ڪرڻ جون ڪوششون
هيءَ چوٿين مارچ جي ڪهاڻي آهي
هاڻي اچو جعلي دستاويز ٺاهيندڙ مافيا تي ....
ٽيليفون کاتي مان نيڪاليون ۽ نيون ڀرتيون!
جان جي امان ملي ته عرض ڪجي!
اسپتال جي جنرل وارڊ ۾ رلندڙ صدارتي ايوارڊ
امداد محمد شاهه – مل جي حدن ۾ قيد ماڻهو
وڏيرن جي رياستن ۾ زخمي صحافت
هاليجيءَ تي وائلڊ لائف ڇاپو
واپڊا جو سنڌ دشمن رويو
وسيم اڪرم کي پيپسي نه ملندي!
اينٽيڪس جي ملڪيت جو سوال
رلي ويل رٿائون ۽ ترقيءَ جي خواهش
شهر ٺريا ته ٻهراڙيون ٻرڻ لڳيون
هڪ شيطان جي شهادت
رضيه ڀٽي سنڌ توکي ياد رکندي!
”جاڙيجا“ رڳو هندستان ۾ ناهن!
ثقافتي اڳراين ۾ ايڏو اڳتي نه وڃو!
.. ۽ هاڻي عظيم ٿل ڪئنال رٿا
سينٽرل ضلعي مان ماس ٽرانزٽ پروگرام
عالمي فورم ۾ پاڪستان جي پيشي!
سياسي دڪانن آڏو بيٺل غير منظم صارف
الطاف حسين جو خط – ساڳيا لاٽون ساڳيا چگهه
تعليمي ماحول هڪ قومي ضرورت
سنڌي ٻوليءَ جي سرڪاري حيثيت ۽ مهڻا
انتظام جي معنيٰ ”انتظام“ آهي، لٺ نه
نياڻي – ست قرآن ۽ سنڌو ماٿري
هڪ مقدس تحرير جنهن جو احترام نه ٿيو
غلطيءَ کان پاڪ سچ ڳالهايو!
قديم آثار: متان عدالت تائين وڃڻو پوي!
نازڪ سوالن تي به غير سنجيده سياست
هندستاني جنرل شرما جا دليل
ٺيڪيدارن کي ڍر ڏني ته ڪنهن؟
۽ هاڻي مادام به چيو….
ماحوليات دشمن مافيا جا قانون جي ڳچيءَ ۾ هٿ
”خبيث چڪر“ ۾ ڦاٿل عوام ۽ سگا


.....پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي موضوع جون وڌيڪ داخلائون