ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-10-27
داخلا نمبر 875
عنوان جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1191
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو - مان نڪتل ٻيون شاخون-

جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا5
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0--1--2--3--4-گذريل صفحو

جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
اڄ منڇر تمام اداس هئي. هيءَ هلڪي ڦلڪي بازار هئي، جنهن ۾ ’نه ڪا بوءِ بازار ۾، نه ڪي ڇِلري ڇَٽَ ‘ واري حالت هئي. جيپ مان لٿاسون ئي مس ته ملاح ويجهو آيا. ”جي سائين‘؟ (ڪهڙي خيال سان آيا آهيو؟)، منڇر جو سير ڪندؤ؟“
آئون منڇر جي بند تي بيٺو هئس، مون پري پري تائين نظر ڊوڙائي، مون کي منڇر (من+ ڇر مَن لڀائيندڙ ڍنڍ) نظر نه آئي. بس! هڪڙو بيٺل پاڻي جو ڌپارو واهه هو جنهن ۾ ننڍيون ننڍيون ٻيڙيون بيٺيون هيون، (هي دانستر واهه جو منڇر بند جي اندر وارو حصو هو) ”منڇر ڪٿي آهي؟“ مون منڇرين کان پڇيو.
”هيءَ منڇر آ سائين!“ منڇرين خشڪ زمين ڏانهن اشارو ڪيو، ”پاڻي اڳتي آهي“ ڄڻ پڪ ڏياريندا هجن ته آئون بلڪل ٺيڪ جاءِ تي بيٺو آهيان. ان ڪري وسوسو نه ڪريان.
مون هڪ ڀيرو وري ماحول جو جائزو ورتو. منڇر جي بند لڳ قائم ان ڳوٺ جو نالو ’دوست محمد رودناڻي‘ آهي، هتي بند تي ننڍڙي بازار هئي. بازار ۾ دڪاندارن جا هوڪا، خريدارن جي نعريبازي ۽ دولت جون تجليون نظر اينديون پر هتي غربت جو راڄ هو، بيروزگاريءَ جو مقابلو هو. بازار ۾ مڇي ۽ ڍنڍ ۾ شڪار نه هئڻ سبب هتي ڪو به خريدار ڪو نه هو، هر ماڻهوءَ جا کيسا خالي هئا. منڇر ۾ اڄ به هزارين ماڻهو هئا پر بازار ۾ دڪاندارن سميت ڪل پنجاهه سٺ ماڻهو مس هئا.
”منڇر وارا هتان ڪجهه نه ڪجهه وٺڻ ايندا رهندا آهن!“ بخاري صاحب چيو. ”منڇر هيٺ آهي، پاڻي لهي ويو آهي، پاڻي هوندو آهي ته هن بند تائين ايندو آهي، چوٿون پنجون سال آهي جو پاڻي ڪونهي. پاپليٽن تي گذارو ٿا ڪريون. هي دانستر واهه آهي... ان جو ڇوڙ هيٺ اوڀر ۾ درياهه ۾ ٿيندو آهي، اسان هينئر منڇر جي اوڀر ۾ بيٺا آهيون. دانستر جو پاڻي اوڀر ڏانهن وهندو آهي“ ملاح سمجهائڻ لڳو. منڇر جا ماڻهو پاڻي ڪهڙو پيئن؟ هي منڇر يا دانستر جو پاڻي ته زهر ٿو ڏسجي، پاڻي لين (واٽر سپلاءِ) جو آهي. ايئرپورٽ کان اچي ٿو. منڇر جي لڳ بور ڪجي ٿو ته پاڻي کارو نڪري ٿو. چار ئي پاسا کارو آهي. وچ ڍنڍ جي خبر نه آهي جو اتي اڃا تائين بور نه ٿيو آهي.
منڇر جا ماڻهو پيئڻ لاءِ پاڻي هتان بند تان ڀرين يا وري جهانگارن مان ڪيڏي نه حيرت جي ڳالهه آهي پاڻي تي ترندڙ ڳوٺن جا ڳوٺ پيئڻ جو پاڻي ڪنڌيءَ تان واٽر سپلاءِ اسڪيم مان حاصل ڪن ٿا. ”پاڻيءَ مٿي جهوپڙا، مورک اُڃ مرن“ جي صورتحال اڃا ڪا ٻي ٿيندي؟
”اسان کي ڪونتل ٻيڙي ڏسڻي آهي جنهن ۾ گهر هوندو آهي.“ انور پيرزادي ملاحن کان پڇيو ته ڇا هو اسان کي ڪنهن اهڙي ٻيڙيءَ تائين وٺي هلي سگهن ٿا؟. ”درياهه ۾ ته ان کي ڪونتل ٿا چون، توهان الائجي ڇا ٿا چئو!؟“
”ان جهڙي سڀ کان پراڻي ٻيڙي سنڌوءَ تي ساڌ ٻيلي وٽ بيٺل آهي اها ’لانگ‘ ٻيڙي آهي، مون کي مصطفيٰ ميراڻيءَ ٻڌايو هو“ مون کي ياد آيو. ”گاليو!“ هڪ ملاح چيو، ”ان ۾ رڌ پچاءُ ٿيندو آهي!“
منڇر جا ملاح جڏهن لفظ ٻيڙي استعمال ڪن ته ان جي معنيٰ آهي اها ٻيڙي جنهن ۾ گهر ٿئي ٿو، جنهن ٻيڙيءَ ۾ گهر آهي، ان تي منجڻ هوندو آهي جيڪو گهر جي ڇت بڻجي ٿو ۽ اها ئي ڇت هنن جو ڪوٺو آهي جنهن تي چڙهي ننڊ ڪن ٿا. گاليو بنيادي طرح منڇر جي ٻيڙي نه آهي، ڪنهن منڇريي درياهه ۾ اها ٻيڙي ڏٺي ۽ پوءِ اتان ڪاريگر وٺي منڇر ۾ پهريون گاليو ٺهرايو. منڇرين کي اها ٻيڙي ان ڪري پسند آئي جو اها لانگ ٻيڙيءَ جي ڀيٽ ۾ هلڪي آهي ۽ واءُ کي نه ٿي جهلي، ان کان سواءِ ان جي آڳل ۽ پاڇل ٻئي استعمال ٿي سگهن ٿا جو ٻنهي پاسي جا تخت افقي سڌا آهن. لانگ ٻيڙيءَ جي پاڇل تمام لاهي دار هئڻ ڪري اهو حصو استعمال لائق نٿي ورهي. لانگ ٻيڙيءَ جا به ٻه نمونا آهن هڪ ڪنڊي ٻيڙي ۽ ٻي سادي ٻيڙي، هاڻي اهي تمام ٿورڙيون وڃي بچيون آهن.
”ملاحن جو گهر، زائفون ۽ ٻار اسان انهن جو فوٽو ڪڍنداسين! ”انور اڳواٽ پنهنجو ارادو ظاهر ڪيو ته جيئن ملاح ان تي اعتراض نه ڪن.
”اهو ناممڪن آهي، اهو نه ٿيندو!“ ملاح سختيءَ سان انڪار ڪري ڇڏيو.
”جيڪڏهن اهو ممڪن ٿئي ته پوءِ اسان انهن ماڻهن کي خرچي ڏينداسين“. انور آڇ ڪئي، ان آڇ تڪڙو نتيجو ڏنو.
”فرض آهي اسان تي، توهان کي وٺي هلنداسين... اندر ٻيڙي بيٺي آ، اسان جي“ ساڳئي ملاح چيو ۽ گاليي تائين پهچائڻ لاءِ موٽر لڳل بتيلو ڪاهڻ هليو ويو.
”هتي ٻيون ڪهڙيون ٻيڙيون هونديون آهن؟“ اسان باقي بيٺل ملاحن کان پڇيو. ”هڪ وڏي ٻيڙي هوندي آهي ’محفل‘ ٻيو هتي ڪونتل آهي، بتيلو، ڊونڊي، هڙيو، ڪٽارو ، گاليو . .. اهي سڀ نالا ايئن آهن جيئن توهان وٽ جيپ آهي، ڪار آهي، پڪ اپ آهي، سامان کڻڻ جي ٽرڪ آهي. سڀني جا پنهنجا پنهنجا ڪم آهن.“ ملاح ٻڌايو، پر حقيقت اها آهي ته هن وقت منڇر ۾ فقط ٻن قسمن جون ٻيڙيون باقي بچيون آهن: هڪڙا بتيلا ۽ ٻيا گاليا يعني گهرن واريون ٻيڙيون! ٻيڙين جا ٻيا قسم هاڻي تاريخ جو حصو ٿي ويا آهن. علي نواز رڪڻائيءَ پنهنجي ڪتاب ”سنڌي ٻوليءَ جو درياهي لهجو“ ۾ ٻيڙين جا ڪجهه نالا ڏنا آهن. ڪونتل، بتيلو (بنا پاتاري)، پاتاريءَ سان ڪونتلو، بتيلو، جهمٽي، ونگي، ڪشتارو، ڊونڊي، هڙيو يا هڙهيو، ڪئونٽو، گاليو، مڪڙي، تراز، ترازو نائو، وانءِ، ڇوڏو، نيهه، محفل، هوڙاڪ، واڻ يا واهڻ، ڪٽار، غوراب، ڪؤنٽيو، زنئونرڪ، بگوڇڻ، نامڪڙي، ڊونڊو“.
” ٻيڙيون ٺاهڻ جا ڪاريگر ڊکڻ اڃا به آهن؟“ مون هڪ ملاح کان پڇيو.
”ها ها! آهن.“ جواب مليو.
”هاڻي به هتي ڪنهن کي نئين ٻيڙي ٺهرائڻ جو شوق ٿئي ٿو؟“
”شوق ڇا تي ڪن؟ پئسا ڪونهن، روزگار ڪونهي، گهر جي ٻيڙي لک رپيا کائي وڃي ٿي، روزگار واري ٻيڙي به 20- 25 هزار (رپيا) کائي ويندي. مڇي مارڻ لاءِ ننڍي ٻيڙي ٻن ماڻهن واري به ڇهه ست هزار کائي ويندي!“ حاجي قادر بخش چنڊاڻي ملاح ٻڌايو. قادر بخش به شايد ان ملاح جو عزيز هو جيڪو بتيلو ڪاهڻ ويو هو.
هاڻي ڪهڙو روزگار بچيو آهي؟
”هاڻي! ڪاري مڇي ڪُڪڙين وارن کي فيڊ (Feed) ڏينداهون پوءِ جيڪو اگهه هوندو، ٽي سئو ساڍا ٽي سئو رپيا جو پوءِ مڻ ٿيو يا ٽي مڻ ٿيا، ان ڪاري مڇيءَ کي ’گند‘ چوندا آهن، ’ڪِڇ‘ به چوندا آهن!“ ملاح چيو.
’۽ سنڌي مڇي؟“ انور پڇيو
”اها ختم ٿي وئي، ڇنڊڻ جي زهريلي پاڻيءَ زهر ڪري ڇڏيو. ڪُرڙي، موراکو، ٿيلهي، ڏاهي، ڄرڪو، سينگاري، گوج ۽ ننڍو شاڪر، اهي سنڌي مڇيون آهن. “
”منڇر مان مڇيءَ جو شڪار ڪيترو گهٽيو آهي؟“
”اڳي سڄي ڍنڍ مان اسان وٽ ڏهه ٻارهن گاڏيون ڀربيون هيون. هاڻي هڪ گاڏي مس اڌ ٿي ٿئي. سا به گوج، ٻٽن يا شاڪر جي! اها گاڏي ڪرا




ٽوٽل صفحا5
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0--1--2--3--4-گذريل صفحو

No Article found
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون