ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-10-27
داخلا نمبر 875
عنوان جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1193
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو - مان نڪتل ٻيون شاخون-

جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا5
موجودہ صفحو3
اڳلو صفحو-0--1--2--3--4-گذريل صفحو

و پيو ٻرندو، چمپل کڻي هڻندو (ڀڃندو)“ عام طور گهوٽ چانئٺ تي ڍڪڻي ڀڃندو آهي، ان بدران منڇر تي هيءَ ساٺ رائج هو. آنر کي هٿ ۾ ڏيندا آهيون ڪاتي! پوءِ جڏهن هو ايندا ته گهوٽ جو بوٽ چورائي لڪائي رکندا آهيون. پوءِ ڏيندا هو ڀُنگ! ٻه سئو ڏين، اڍائي سئو ڏين، پوءِ وري موٽائي ڏيون.“
”نکيٽي ڪندا آهيون؟“
”شام جو ڪندا آهيون، نکيٽيءَ ۾ ڌڪ هڻندا آهيون، پئسا چوندا آهيون، ٻيڙين ۾ جدا ڪندا آهيون ۽ جاين ۾ الڳ ڪندا آهيون. ٻيڙيءَ ۾ آڳل کان هيٺئين ٻڌندا آهيون.
”توهان زائفون پاڻ ۾ مائٽياڻيون آهيو يا الڳ الڳ ذاتيون آهيو؟“ انور شايد معلوم ڪرڻ ٿي چاهيو ته مهاڻا/ ملاح شاديون خاندان ۾ ئي ڪندا آهن يا ٻاهر به ڪندا آهن.
”مائي تون ڪير آهين؟“
”شيخ!“ هڪ مائي چيو، ”پارهيڙي“ ٻي مائي چيو، ”چنڊاڻي“ ٽين مائي چيو، ”کاٿراڻي“ چوٿينءَ چيو. يعني سڀ مختلف ذاتين قبيلن مان هيون.
”گهوٽ سان گڏ آنرو ويهي ٿو، ڪنوار سان ڪير ويهندو آهي؟“
”ڪنوار جي ماءُ، ڀيڻ، ماسيون ويهنديون آهن، نکيٽيءَ مهل ماءُ گڏ هوندي آهي.“
”نکيٽيءَ مهل ڪنوار کي مانڌاڻي نه ڏيندا آهيو؟“ انور پڇيو.
”نه ! نه!“ سڀني گڏجي چيو، ”ها ڪو ڇوڪرو (ٻار) کڻي هنج ۾ ڏيندا آهيون، اهو جهوليءَ ۾ ڪري ماني کائيندا آهن.“ اها رسم ان ڪري ته جيئن کين پُٽ جو اولاد ٿئي.
”گهوٽ کي موڙ به ٻڌو؟ ”انور پڇيو. ”ها!“ سڀني چيو
سُيون ڇو رکندا آهيو”؟
”ته قابو ٿين، کڏڙو ڪڍي اُن ۾ سُيون رکندا آهيون، اهو ان ڪري ته آرو ڪيو ويٺو هجي!“ مائي ساٺ سان موجود دليل سمجهايو.
سُئي ٻن ڪپڙن کي پاڻ ۾ جوڙيندي آهي. ”سنهي سُئي سبيوم، مارن سين من!“ باقي آري واري ڳالهه ته سولي هئي، ”آرو ڪيو ويٺو هجي!“ يعني گهر ٻار سان رشتو مضبوط هجي، نسل وڌي! مون سوچيو.
”جڏهن ڪنهن زائفان جو ٻيڙيءَ ۾ ويم ٿيندو آهي ته ان لاءِ دائي وغيره هتي آهي؟
”ويم ٿئي ته اسان وٽ پنهنجيون دايون آهن.“ هڪ مهاڻيءَ چيو.
”ها دائي گهرائيندا آهيون، پوءِ مائي يارهين ڏ ينهن تي پاڻي وجهندي!“ ٻي مهاڻيءَ چيو.
”هتي ڊاڪٽرياڻي ڪو نه اچي؟“ انور پڇيو.
”نه! دايون آهن، انگريزي طريقي سان ڪو نه ٿئي. ڳالهه چڙهي وئي ته پوءِ سيوهڻ ۾ مئڊمون (ڊاڪٽرياڻيون) آهن. نه ته سڀ ڪجهه هتي دايون ڪنديون آهن. ويم هتي ٻيڙين ۾ ئي ٿيندو آهي. پوءِ ٻار جي ڇٺي وغيره به ڪن.“
”ڇوڪري جو طهر ڪرايو؟“
”ها! طوهر لاءِ حجم ٻاهران بوبڪ مان اچي..!“
”توهان ڀرت جو ڪم ڪريو؟“ انورپڇيو
”ها!“ سڀني وراڻيو.
”ڄار ٺاهيو؟“ انور پڇيو.
”ها گڏجي سڏجي ٺاهيون،“ هڪ مائي چيو.
”مايون سڳيون، اڳٺ ٺاهين، ڀرت ڀرين، رليون سوڙيون پاڻ سبن!“ هڪ ملاح چيو، ”وڏيون ڪاريگر آهن!“
”اسين پاڻ ڪيون. پشاوري ماين کي ڏيون، اهي وري اٺين ڏينهن وکر وٺيو اچن! هاڻي ته ڏڪر پئجي ويو آهي، برسات ڪانهي، غريب ٿي ويا آهيون.“ چؤطرف کان دانهن ڪوڪ شروع ٿي وئي. هر ڪنهن جا سور جاڳي پيا هئا.
”ڀلا اها ڪهڙي مڇي آهي، جيڪا ماءُ جو کير وڌائيندي آهي؟“
”اها ڇيلري! ان ۾ ڪارا مرچ پوندا، ڦوٽا پوندا!“
”سينگاري ڄرڪو نه؟“
”نه! نه! اهي بادِي آهن“
”هاڻي ڇيلري منڇر ۾ مري؟“
”هاڻي ڪونهي، ڪا قسمتي آهي، منڇر ۾!“ ماين چيو
”منڇر مان ڪي ماڻهو لڏي به ويا آهن ڇا؟“ انور پڇيو
”کوڙ! گهڻا! هاڻي به ڏسندي (مهيني) مينهن وسيا ته ٺيڪ، نه ته ٻيا به لڏي ويندا. پاڻي نه آيو ته سڀ لڏي وينداسين!“ سڀني عورتن مردن واري واري سان چيو. قادري صاحب جي ڪئمرا سڀئي چهرا ڪئمرا ۾ محفوظ ڪندي ٿي وئي.
”توهان ننڍي هوندي هيءَ ڍنڍ ڪيئن ڏٺي؟“ انور سڀني ڏانهن ڏسي پڇيو.
”پاڻي گهڻو هو، مڇي، جام هئي ... وچ تي ڍنڍون لهنديون ويون، وري چڙهنديون ويون، وري گهٽيون ۽ وڌيون ... هاڻي حال خراب ٿي ويو آهي. ٻچا بک تي آهن. ليلم (نيلم) هيون، واليون هيون. نٿُون .... اٺون ڏهون سال آهي ته وڪڻي کائي کپائي ڇڏيوسون.... هاڻي ڪجهه ناهي، سڀ کائي کپائي ڇڏي سون“ مائي ڇـُٽيءَ سڀني جي پاران ڳالهايو.
”توهان وٽ دهريون به هيون؟“
”ها! دهريون، نٿون، هاڻي ڪجهه به ناهي، هاڻي ته پورو ڇلو به ناهي!“
”توهان وٽ مڇي پچائڻ جا ڪهڙا طريقا آهن؟“ انور رڌ پچاءُ تي سوال ڪيا.
”ڀاڄي ڪندا آهيون، سيئيون، تريون، ڀت ڌار ڪيون، پلاءُ ڪيون“ مايون چونديون ويون.
”پلاءُ جو هڪ قسم رنڌبو ئي مڇيءَ جي پاڻيءَ ۾ آهي، اهو ڪيئن رنڌينديون آهيو؟ اسان به بورچيءَ جو ڪم ڄاڻندا آهيون. پر مڙئي توهان جو نمونو ٿا پڇون!“ انور چيو.
”مڇيءَ به اتي وجهون، پاڻي به اتي وجهون، چانور... داڳ ڏيئي بصر جو پچايون!“
”مڇي ڪاٺين تي رکي به پچائينديون آهيو؟“
”ها! سيئندا آهيون، پچائڻ مهل ديڳڙيءَ ۾ پاڻي وجهي، ان جي مٿان پاٺا (ڪاٺڙيون يا ڪانا) رکي ان تي رکجي مڇي، پوءِ هيٺان پاڻيءَ کي ڏيندا آهيون باهه! پوءِ، رڳو ٻاڦ تي رنڌبو، ان کي چئبو سينئل مڇي.“
”هتي منڇر ۾ پلو ٿئي؟“
”نه نه! هتي ڪو نه ٿئي، باقي وٺي کائيندا آهيون!“
”مڇي واريءَ ۾ به پچايو؟“
”ها ها! هتي ڪِر ۾ وجهي بچائيندا آهيون،“ مائي ٻيڙيءَ ۾ رکيل چلهه ڏانهن اشارو ڪيو. ٽانڊن جي مٿان سڌي مڇي رکندا آهيون ... سوتليءَ سان ٻڌي به رکون، مصالحو به وجهونس ... بصر، مرچ، ڪارو مرچ، ڳاڙهو، سائو مرچ، ڌاڻو، پلاءُ جِيري سڀ ڪجهه، جنهن کي جهڙي وڻي، اها رڌي کائي!“
”گيهه استعمال ڪيو يا مڇيءَ جي چرٻي؟“
”مڇي جي چرٻي، چرٻي ڪنهن ۾ گهٽ ڪنهن ۾ گهڻي، ڪُرڙي ۾ وڏي چرٻي آهي... لَهر، ٿيلهي، لهر ۾ وڏي چرٻي هوندي آهي. هونئن ئي ڀت ۾ وجهو ته پيو ڳڙي... اسان گيهه ڪو نه کائيندا آهيون، اسان کي جيڪڏهن ڏڪر سبب هتان (ڍنڍ ڇڏي) لڏڻو پيو ته. پوءِ الائي ڪيئن ٿيندو... اسان جون ست پيڙهيون هتي گذر ٿيون.“ مائي ڇُٽي مستقبل بابت ڏاڍي ڳڻتي ڏيکاري، ”الله ڪري ته هتي ئي وسندي ڪري!“.
”قادر ڪرين ڪَرمُ ته سندن وطن تي وس ٿئي!“ انور کي ڀٽائي جي دعا ياد آئي. ”هتي ڇوڪريون ٽڪن تي ڏيڻ جو رواج آهي ڇا؟“
”ها! ڏهه، ويهه، پنجويهه، ٽيهه هزار، وڌ ۾ وڌ پنجاهه هزار، اڳي ته اڍائي هزارن ۾ به ڏني ورتي!“ مائي ٻڌايو!
”اسان ٽن سون ۾ به ورتي!” هڪ مائيءَ پري کان چيو.
”ابول!“ انور کان دانهن نڪري وئي. ”ڪنوار کي ڏاج ۾ ڇا ڏيو؟“
”هوند هئي ته واليون، نٿون، ليلم، چوڙيون، ڏهه پندرهن، ويس وڳا... هاڻي ته ڪا به شئ ئي ڪو نه ڏيون.“ مائيءَ جو مطلب هو ته هاڻي ڏاج ۾ ڪي قيمتي شيون ڏيڻ وس ۾ نه رهيو آهي.
”پائڻ لاءِ سلوار قميص ۽ پوتيءَ کان سواءِ ڇا ڏيو؟ پـَڙو ڏيو؟“ انور خاص ڪري پـَڙي بابت ان ڪري پڇيو جو منڇر کان ٻاهر قديم قبيلن ۾ پڙو عام هو. ڇا پڙو مهاڻن ۾ به رائج هو؟ هي اهم سوال هو.
”پڙو اسان جو رواج آ، اڳي هيو، هاڻي ڪونهي.!“ جواب مليو.
”سدائين يا رڳو شاديء




ٽوٽل صفحا5
موجودہ صفحو3
اڳيون صفحو-0--1--2--3--4-گذريل صفحو

No Article found
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون