ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

جيڪڏهن تون به پاڪستان ۽ مان به پاڪستان! : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-05
داخلا نمبر 988
عنوان جيڪڏهن تون به پاڪستان ۽ مان به پاڪستان!
شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
پڙهيو ويو 1046
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

جيڪڏهن تون به پاڪستان ۽ مان به پاڪستان! جا بنياد
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي / بدر ابڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

جيڪڏهن تون به پاڪستان ۽ مان به پاڪستان! - مان نڪتل ٻيون شاخون-

جيڪڏهن تون به پاڪستان ۽ مان به پاڪستان!


شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

14 آگسٽ 1995ع
جيڪڏهن تون به پاڪستان ۽ مان به پاڪستان!

حساب ڪجي ته خبر پوندي ته 14 آگسٽ 1947ع کان 14 آگسٽ 1995ع واري ذري گهٽ اڌ صديءَ جو سفر ٻن نسلن جو سفر آهي، ر ان سفر ۾ ٻن نسلن ڇا ڏٺو؟ ڀارت سان ٽي لڙايون ۽ امن جي وقت ۾ ان سان سرد جنگ جيڪا کُٽي ئي نٿي. افغانستان سان سڄي عمر جي نااتفاقي، ملڪ جو ورهاڱو ۽ پاڪستان ۾ رهندڙ قومن جي دلين ۾ هڪٻئي خلاف بي اعتمادي، سياسي طور پهريان ڏهه سال حڪومتي ڀڃ ڊاهه، ٻيا ٻارنهن سال ايوب ۽ يحيٰ خان جي مارشل لا ۽ ان کانپوءِ 11 سال ضياءُ الحق جي وحشت! باقي بچيل وقت جي وٿين ۾ چونڊيل حڪومتن کي ڳچيءَ کان وٺي هيٺ لاهي ايوانن مان ٻاهر ڦٽو ڪرڻ لاءِ ڊگهي دهشتگردي. وفاقي وزير داخلا اڃا ڪالهه ئي ٻڌايو ته گذريل 11-12 سالن ۾ 11 هزار ماڻهو دهشتگردن جي هٿان قتل ٿي ويا آهن.
ڇا اهو ئي صبح آهي، جنهن جي آسري تي اپکنڊ جي ماڻهن انگريزن جي خلاف هڪ صديءَ جي ويڙهاند ڪئي هئي؟ ان جو جواب پاڪستان جي سڀني سياستدانن کي، پاڪستان جي فوج کي ۽ پنهنجين ذميوارين کان طوطي جيان اکيون ڦيرائيندڙ ڪامورن کي ڏيڻو آهي جن هميشه مارشل لائن جو ساٿ ڏنو آهي. نه، هي اهو صبح نه آهي، جنهن جو واعدو ڪيو ويو هو ۽ نه ئي هي اهو بهشت آهي، جنهن جو خواب تحريڪ پاڪستان دوران ڏيکاريو ويو هو. يا ته هي قافلو رستي تي ڦرجي ويو آهي يا منزل تي پهچڻ کان اڳ ڪٿي ڀٽڪي ويو آهي، يا ته وري منزل تي پهچڻ کانپوءِ ڪنهن پناهه گير ڪيمپ وانگر هِن هُن جي وڏي بک جو شڪار ٿي ويو آهي. جيڪڏهن ايئن نه آهي ته پوءِ خدا جي خلق بي حال ڇو آهي؟ اٻهرن جنرلن ۽ بکايل سياستدانن ڊگهين مارشل لائن دوران عوامي حق کي ايئن ڇيڇاڙي ڇڏيو آهي جيئن رڍن ۽ ٻڪرين جي ڌڻ ۾ بگهڙ پون.
اڄ 14 آگسٽ جو ڏينهن آهي ته اها 14 آگسٽ به ياد ڪرڻ گهرجي جيڪا 1983ع ۾ آئي هئي، جڏهن ايم آر ڊي واري هلچل هلائي وئي هئي، جڏهن سڄي ملڪ خاص ڪري سنڌ جي ڌرتي ٽامي وانگر تپي وئي هئي، جڏهن ملڪ تي مارشل لا ريگيوليشن 4 حڪومت ڪري رهيو هو. ”پاڪستان“ جا چپ سبيل هئا ۽ ان جي پٺن تي ڦٽڪن جون رت ڄميل ليڪون ٺاهيون ويون هيون.
جمهوريت جي بحاليءَ جي ان تحريڪ ٻو جهليو، انبڙيون به ٿيون، پر جڏهن انب لٿا ته سڄو باغ ٻيهر زوران زوري نيلام ٿي ويو. جمهوريت جي لشڪر کي جيڪي ڪجهه ملڻو هو، سو قيد خانن ۽ اذيت گهرن ۾ ملي چڪو، باقي سڀ ڪجهه ”احمد شاهه ابدالي“ کڻي ويو. جيڪڏهن ”تون به پاڪستان ۽ آئون به پاڪستان “ وارو قومي نغمو سچو آهي ته پوءِ ثابت ڪيو وڃي ته ان پاڪستان کي ڇا مليو آهي جنهن جو نالو ”عام پاڪستاني شهري“ آهي؟ جيڪڏهن توهان ان ماڻهوءَ کي ”پاڪستان“ چئو ٿا جيڪو مارشل لا ايڊمنسٽريٽر ٿي وڃي ٿو، يا مارشل لا ايڊمنسٽريٽر جو ساٿاري ٿئي ٿو ته پوءِ انهن ماڻهن کي ڪيئن ”پاڪستان“ چوندا، جن کي ورديءَ وارن ٽڪٽڪيءَ تي ٻڌي، اگهاڙو ڪري، چؤ واٽن تي ڦٽڪا هنيا؟ توهان انهن کي ڪيئن ”پاڪستان“ چوندا جيڪي ڪاڇي ۾ ڪاري پاڻيءَ ۾ لڙهي ويا، توهان انهن ماڻهن کي ڪيئن پاڪستان چوندا جيڪي سنڌوءَ جي ڪچي ۾، زرخيز ميدانن ۽ ڪراچيءَ ۾ بندوقن جو کاڄ ٿي ويا؟ نه جناب! يا ته هو ”پاڪستان“ نه آهن يا وري هي ”پاڪستان“ نه آهن. اسان ۽ توهان کي ”پاڪستان“ ۽ ”نه پاڪستان“ جي وچ ۾ ليڪ ڇڪڻي پوندي ۽ اهو به اقرار ڪرڻو پوندو ته هي اهو صبح نه آهي، جنهن جو واعدو 1940ع کان وٺي اڄ تائين ڪيو ويندو رهيو آهي.
هي ته ڪجهه ايئن آهي، جيئن پاڪستان جي هڪ هڪ سر رکي سڄي ساري عمارت جوڙيندڙ پورهيتن کي اجورو ملڻ جو وقت آيو ته انهن کي پرهه ڦٽيءَ مهل کوٽو سڪو تري تي رکيو ويو. جڏهن احتجاج ڪيو ويو ته موٽ ۾ بندوق اڀي ڪري ديوار سان بيهاريو ويو. صورتحال اتي وڃي بيٺي جو سنڌ اسيمبليءَ مان پاڪستان کا بد دل ٿي ويو. اهي پناهه گير جيڪي هندستان مان عاليشان مستقبل جا خواب کڻي پاڪستان آيا تن جا پويان پاڪستان جو جهنڊو ساڙڻ لڳن ٿا ۽ نئين سر ورهاڱي جو نعرو هڻن ٿا. آخرڪار ته ڳالهه آهي جو ملڪ پاڪستان ۾ ٻه چار سيڪڙو ماڻهن کانسواءِ هر ماڻهو بد دل ۽ لاتعلق آهي.
سرڪار وڌ ۾ وڌ پاڪستاني جهنڊا ڦڙڪائيندڙ ضلعن کي انعام ڏيڻ جو اعلان ته بيشڪ ڪري! پر فقط بيان ڏيڻ، تلقين ڪرڻ ۽ ڌاڙيلن ۽ دهشتگردن جي پاڙ پٽي ڇڏڻ جا واعدا ڪرن سان دليون ڪو نه ورنديون! ڳالهه تڏهن آهي، جڏهن هر ماڻهوءَ جو هر رياستي اداري تي اعتماد قائم ٿئي. عام شهري خوف ۽ وحشت وچان پوليس ۽ قانون نافظ ڪندڙ ٻين ادارن جي آڏو جهڪي رهيا آهن، عدليه ۽ قانون ساز ادارن جي عزت به ڪري رهيا آهن، پر ڳالهه تڏهن آهي، جڏهن ماڻهو انهن سان پيار ڪن، ايئن ته ماڻهو ڌاڙيل ۽ دهشتگردن آڏو به ماٺ آهن ۽ ڪڇن ٿا.
اڄ 14 آگسٽ آهي. سڄي ملڪ ۾ پاڪستان جا بيشمار ننڍا وڏا جهنڊا ڦڙڪي رهيا آهن، تمام چڱي ڳالهه! پر اچو ته اهي لڙڪ به ڳڻيون جيڪي اڄوڪي تاريخ تي پاڪستان جي شهرين جي اکين مان زار قطار وهن ٿا. ڪن کي پنهنجين ننڍين ننڍين اميدن جي قتل تي روئڻ پيو اچي ته ڪي پنهنجي بيگناهه قتل ٿيل پيئرن، ڀائرن ۽ پٽن جي ياد ۾ سڏڪي رهيا آهن!
14 آگسٽ 1947ع جو سفر جڏهن 5 جولاءِ 1977ع کان ٿيندو 14 آگسٽ 1978ع تي پهتو هو، ان وقت اهي ”جمهوريت پسند“ خاص طور مسلم ليگ ڪٿي بيٺي هئي، جنهن نئين سر عام چونڊن لاءِ اپريل 77ع کان آسمان مٿي تي کنيو هو؟ هنن کي ڪهڙي مجبوري هئي جو عام چونڊن کان اڳ ئي مارشل لا جا رضاڪار ٿي ويا ۽ نسوري ظلم کي ڊيگهه ڏيڻ ۾ مددگار ٿي ويا؟ جيڪڏهن ”تون به پاڪستان آهين ۽ مان به پاڪستان آهين“ وارو قومي گيت اڃا ساک رکي ٿو ته پوءِ پاڪستان جي هر ماڻهو کي اڄ يعني 14 آگسٽ 1995ع تي ”قومي قيادت“ ي دعويٰ ڪندڙ هر سياسي پارٽيءَ ۽ مهم جو جنرل کان پڇڻ جو حق آهي ته آخر جنرلن ۽ سياستدانن جي هيءَ خطرناڪ فٽبال راند ڪڏهن ختم به ٿيندي يا نه؟ ڇا پاڪستان جو خواب اهو ئي آهي ته ماڻهو ڇرڪ ڀريندا رهن؟ هي سوال اڄ به اوترو ئي اهم آهي جيترو 5 جولاءِ 1977ع تي ۽ ان کان اڳ اهم هو ڇاڪاڻ ته اڄوڪي مسلم ليگ جيڪا ضياءُ راڄ جي پاڇين مان آهي، اڄ به ”مڊ ٽرم چونڊن“ جي مطالبي ۽ 17 آگسٽ تي ڀرپور طاقت جي مظاهري سان ڏينهن بدلائڻ جون ڳالهيون ڪري رهي آهي.




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

جيڪڏهن تون به پاڪستان ۽ مان به پاڪستان! ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
جيڪڏهن تون به پاڪستان ۽ مان به پاڪستان!
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي - موضوع جون ٻيون داخلائون-
جيڪڏهن تون به پاڪستان ۽ مان به پاڪستان!
هاڻي يا وري ڪڏهن به نه
آپريشن لاءِ خون جو ٻليدان ضروري هو؟
سرڪار! عوام لاءِ هاڻي ڇا حڪم آهي؟
حيدرآباد: دهشتگرد ناڪام نه ٿيا آهن
محبتن جا ٻج پوکيندڙ – جي ايم مهڪري
لياري ۽ ملير ڊيولپمينٽ اٿارٽيز
سياسي اتحادين جي امپورٽ جو سلسلو
ڪراچي پئڪيج يا ڪجهه ٻيو؟
پريس جي خلاف روايتي اڳرائي
آپگهات ڪندڙ قديم آثار ۽ هڪ مئل گهوڙو
سرڪاري دستاويزن تائين عوام جي پهچ
پنهنجي ئي خول ۾ بند ڪراچي سياست
دهشتگرديءَ واري هڙتال ۽ ”دهشتزدهه“ عوام
صنعتڪار ۽ کنڊ جو هٿرادو بحران
ڌاڙيلن لاءِ به هڪ ”نصيرالله بابر“ گهرجي
استادن ۽ ڪلارڪن جي هڙتال
سنڌ جي برپٽن لاءِ پاڻيءَ جو خواب
غير قانوني پرڏيهين جي سڃاڻپ ڏکي ناهي
اسڪول في لاءِ اسڪول ۾ پِنايل ٻار
دهشتگردي ۽ سياستدانن جون خوش فهميون
دهشتگرد، ايجنسيون ۽ سنڌ
پاڪستان: دنيا ۾ ٽيون نمبر رشوتي ملڪ
دهشتگردن جي موت تي ماتم
مقدس رشتا ته بارود ۾ نه ٻاريو!
ملازمتن تان برطرفين جو مامرو
پاڻيءَ جو مسئلو: پنجاب ۽ هندستان جو هڪجهڙو رويو
جنگ بنديءَ جي بدلي ۾ اقتدار جي آڇ
وچ مدي واريون چونڊون ۽ جناتي چُرپُر
اخباري ڪاغذ جو بحران
سنڌي ٻوليءَ جو بااختيار ادارو جنگي بنيادن تي ڪم جي ضرورت
هڪ جيل ۾ بک هڙتال، ٻئي ۾ شاهي دعوت
ڳالهه جڏهن پاڻ تي آئي......
پيپلز پارٽيءَ جو وڻ ۽ وڻ ويڙهيون
ڪوڙ کي پير نه سهي، پَرَ ته آهن!
ايم ڪيو ايم جي ڪا به هڙتال ڪامياب نه ٿي آهي
سنڌ جو وڪيل برطانيا ۾
گهاتوئڙن جي نِڙيءَ ۾ ڦاٿل دانهن
.... خطرو اڃا موجود آهي
پنجاب جو سياسي بحران
افغانستان ۾ پاڪستاني سفارتخاني جي تباهي
ڪرپشن جي ڪينسر ۾ وڪوڙيل صحت کاتو
سيڙپ ڪمپنين ۾ ڦاٿل رقمون ملي سگهن ٿيون
بيجنگ ڪانفرنس تي مهربانن جي چڙ
جوکم کانسواءِ ڪا ٻي واٽ نه هئي
معاشي ون يونٽ ڏانهن وڌندڙ وکون
محمود غزنوي سومناٿ ۾ ڇا پيو ڪري؟
رينجرز هٿان برمي ۽ بنگالي ملاحن جي سرپرستي
ڪوڙ ۽ منظم پرچار جو ٽوڙ ڇاهي؟
اقليت جي مٺ ۾ اڪثريت
رت جا نشان ڌوئڻ لاءِ ڪيئي برساتون گهرجن
سچ ضرور ڳالهايو پر زور سان
سفيرن خلاف اڳرائيءَ بابت لنڊن مان آڪاش واڻي
طالبان راڄ ۾ ڇوڪرين جا اسڪول بند
انتظاميا کان مايوس 200 ڳوٺاڻن جي لڏ پلاڻ
سنڌي ميڊيم اسڪول ڪنهن ڳڙڪايا؟
هڪ دهشتگرد ”هيرو“ جو بُت
ڇا ڪالاباغ ڊيم جي اڏاوت جاري آهي؟
آزاد رهڻ جو حق ڦري نٿو سگهجي؟
ڪابل سان ناتن جو نئون مرحلو
پر ”اونداهي ۾ فرار“ جو ڇا ٿيندو؟
ڊيلٽا: شڪاري ٻار جي مٺ ۾ جهرڪي
ڳالهين جي نائين دور کانپوءِ به.....
ڏکئي وقت ۾ پراڻن ساٿين جي سار
برائون ترميم
هندي اسٽائل فساد ۽ ايم ڪيو ايم
”ڇا پنجاب کي ويٽو پاور حاصل آهي؟“
ڪراچيءَ جي سنڌين جو اعتماد نه لوڏيو
قتلام ڪندڙ ڪارخاني کي رعايت ڏيئي نٿي سگهجي
غير قانوني غير ملڪي ۽ ووٽر لسٽن جو مرحلو
سرڪار! ”غريبن لاءِ بينڪاريءَ“ تي سوچيو
گرينڊ الائنس جون تياريون
ايم ڪيو ايم پاران گهرو لڙائيءَ جي ڌمڪي
وڏو وزير پنهنجي حڪم تي عمل ڪرائي سگهندو؟
گهرو لڙائيءَ ڏانهن پهرين وک؟
ٿر ۾ ڏڪار ۽ نمائنده نانگ
پاڪستان جي ثقافتي پاليسي
انسٽيٽيوٽ..... پر ڪنهن جي لاءِ؟
ولي، الطاف ۽ نواز اتحاد عمل
پهرين آڪٽوبر 1988ع کان پهرين آڪٽوبر 1995ع تائين
ڪور ڪمانڊرن جي اجلاس ۾ الطاف حسين کي جواب
سنڌ بابت مولانا فضل الرحمان جو موقف
خوني پرولي ڪڏهن ڀڄندي؟
... ۽ هاڻي سنڌوءَ ۾ سم جو پاڻي
پوليس: هڪ مافيا
ٺٽو – جتي پورهيتن پيٽ سان پٿر ٻڌا
پور بندر ۾ ڦاٿل پاڪستاني
بينڪاريءَ جو ڏيوالو نڪرندو؟
جهاز اغوا ڪرڻ جي ڪوشش
غير قانوني پرڏيهي خلاف وٺ پڪڙ ۽ پاسپورٽ دڪان
پي ٽي سي ريفرنڊم
گهڻن بنيادي مسئلن جو حل لياقت – نهرو ٺاهه تي عمل
پوليس مايوس ڪيو آهي
ٻهراڙيءَ ۾ ڊاڪٽرن جي تقرري حقيقت پسنديءَ جي ضرورت
سنڌ سيڪريٽريٽ تي حملو سنڌ جي تاريخي، سياسي ۽ انتظامي وجود کي للڪار
دهشتگردن جو موت ۽ ذهني گدلاڻ
امن جا گيت ڳائيندڙ ٿڪجي پيا آهن؟
ڇاڪاڻ ته توهان ٽين دنيا جا آهيو!
جتي دهشت کي سوڳ چئجي ٿو
مالاڪنڊ کان کاري ڇاڻ تائين
ايمنسٽي انٽرنيشنل ساک وڃائي ڇڏي
پڙدي جي پويان ڪهڙو ڊرامو هليو؟
باغي آفسيرن لاءِ آئين ڇا ٿو چوي؟
ڪارو ڏينهن: سياسي سج گرهڻ
ايم ڪيو ايم تاملن جي نقش قدم تي
گڏيل قومون ۽ ٽين دنيا
”آسمان“ ايمنسٽي انٽرنيشنل جو هيڊ ڪوارٽر ناهي
”اگر ... مگر“ مان نڪرڻ جون تياريون
سياسي ڪروکيتر ۾ شهيد ٿيل خواب ڳڻيو!
نواز شريف ۽ خالي بوتل جو نشو
رُپيو، روبل جو پوئلڳ!
”گرم هوا“ کان گرم هوا تائين
قومي حڪومت – ڪنهن حادثي کان بچڻ جي ڪوشش
نجڪاريءَ ڇا ڏنو؟
ڦلنگين کي ملڪي معيشت جي ٻيڙيءَ تان لاهڻو پوندو
ڪراچيءَ ۾ خون ئي خون
هو، جي اونداهين راتين ۾ ماريا ويا!
نانگ کي ريجهائڻ جي ڳالهه
نيٺ ڇا ٿيندو ۽ ڇا ٿيڻ گهرجي؟
ازهاڪ رابن جو موت
اهو بُروٽس وارو خنجر ته نه آهي؟
بُک ۽ بنيادي حق گڏ ڪيئن هلندا؟
رت جي پيالي ۾ سچ ۽ ڪوڙ
اڳوڻا معاشي زخم ۽ ڀرڻ بدران هڪ ٻيو چهڪ
نئين جهاد جون تياريون
توهان ماڻهو ٽنگي سگهو ٿا، خيال ۽ آدرش نه
هڪ دوزخ کان ٻئي دوزخ تائين ڊوڙون
سنڌ جو تعليمي ماحول مٿي ۾ گولي هڻي آپگهات جي ڪوشش
ووٽر، اميدوار ۽ سياسي پارٽين وارا جاڳن!
ناڪام بغاوت کانپوءِ هڪ سوال
آمريڪي معيشت جو ڀرم باقي نه رهيو
مخالف ڌر جي باغي فوجين لاءِ همدردي!!
سڻيءَ جي ديس مان نڪري ڪپهه جي ملڪ ۾ ڦاٿل ماڻهو
سنڌ ۾ غلاميءَ جي دور جي واپسي
سنڌ دشمن آفيسرن کي ڇـُوٽ ڇو؟
جافنا: امن ۽ دهشت جي آخري جنگ؟
پاڪستان: سڀني لاءِ جنگ جو کليل ميدان
ماڻهو هيڏانهن هوڏانهن ڇو پيا ڏسن؟
عوام ”عالمي مقروض“ هجڻ کان انڪار ڪري ٿو
رسول بخش مريءَ جو فلسفو
قيامت کان اڳ ۾ قيامت جي ڳالهه!
سڀ بيگناهه شهيد منهنجا ڀائر آهن!
ڌڌڙ ۾ پير
بنگله ديش ۾ سياسي بحران
چڪنا چور ٿيل سنڌي سماج: هڪ سوال
دهشتگردي-اولهه جو تحفو
رت ۽ ماس بچيو هجي ته ڀلي ٻيهر ڪهو!
ڪشڪول کپائڻ جي نوبت آدمشماري
پنجاب کي سنڌ سان ويڙهائڻ جون ڳالهيون
ڪو ڪيئن ڪري!؟
ادب، ثقافت ۽ جمهوريت ڪانفرنس


.....ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي موضوع جون وڌيڪ داخلائون