ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

جڏهن جهونا به بغاوت جون ڳالهيون ڪن! : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-06
داخلا نمبر 1183
عنوان جڏهن جهونا به بغاوت جون ڳالهيون ڪن!
شاخ پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي
پڙهيو ويو 1029
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

جڏهن جهونا به بغاوت جون ڳالهيون ڪن! جا بنياد
پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي / بدر ابڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

جڏهن جهونا به بغاوت جون ڳالهيون ڪن! - مان نڪتل ٻيون شاخون-

جڏهن جهونا به بغاوت جون ڳالهيون ڪن!


شاخ پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

6 جنوري 1996ع
جڏهن جهونا به بغاوت جون ڳالهيون ڪن!

هاڻي اهو نتيجو ڪڍڻ جو جواز آهي ته پاڪستان ۾ شعور جو توازن ان حد تائين ڦٽي چڪو آهي جو ان جو ٺيڪ ٿيڻ محال آهي. اڳي خراب روايتن جي خلاف ڪا عقل جي ڳالهه وقت سان هوريان هوريان هيٺين عوامي سطح تي قبول ٿيڻ لڳندي هئي، هاڻي ڳالهه ابتي آهي جو اهي ماڻهو جن مان اميد هئي ته اهي ذهني توازن وڃائي ويٺل گمراهه طبقي جي رهنمائي ڪندا، پاڻ به هوا سان گڏ ڪک پن وانگر اڏامي ويا آهن. هاڻي هو به اها ئي زبان ڳالهائي رهيا آهن، جيڪا ڪالهه گهٽيءَ جا جذباتي ڇوڪرا استعمال ڪندا هئا. غلطي ڪنهن ٻئي جي نه، اسان جي پنهنجي آهي. اسان ئي هئاسون جن ڪالهه ڪن ماڻهن کي شعور جو پهاڙ ٿي سمجهيو پر اهي واريءَ جي ڀٽ وانگر هڪ رات جي جذباتي طوفان ۾ پنهنجي جاءِ تي ڇڏي ويا. هنن 48 سال اڳ به ايئن ڪئي ڪيو هو. جڏهن پنهنجي جاءِ ڇڏي هوا جي ڪلهن تي سوار ٿيا هئا. هوا جي ڪلهن تي سندن سوچ جو سفر اڄ به جاري آهي.
اسان ته سمجهيو پئي ته حڪيم سعيد تاريخ جو وڏو ڄاڻو شخص آهي ۽ اڄ جي حالتن ۾ هو جيڪڏهن ماٺ آهي ته شايد ان ڪري جو دهشتگردن جي ”گار ۽ گوليءَ جي زبان“ ڪو به شريف ماڻهن سهي نه سگهندو آهي. ان ۾ ڪو به شڪ نه آهي ته پاڪستان جي مختصر تاريخ ۾ حڪيم صاحب جي سڃاڻپ اها ئي آهي جنهن کي ايم ڪيو ايم ”مهاجر“ سڏي ٿي پر، سنڌين ايئن ڪڏهن به ڪو نه سوچيو هو ته حڪيم صاحب به ”مهاجر“ آهي. اڳوڻو گورنر، جيڪو ڪنهن به ريت سياسي ماڻهو نه آهي، رات وچ ۾ سياسي بڻجي ويو آهي ۽ اهڙو بيان ڏنو اٿس جنهن جي توقع منجهائنس ڪو نه هئي، هن قوم کي ”حڪومت جي خلاف بغاوت لاءِ تيار ٿيڻ “ جي هدايت ڪئي آهي.
حڪيم صاحب جڏهن لاهور ۾ ويهي قوم جو لفظ استعمال ڪري ٿو ۽ ان کي بغاوت لاءِ اڀاري ٿو، تڏهن ڇرڪ نڪري وڃي ٿو. حڪيم صاحب جي نظر ۾ قوم ڇا ٿيندي آهي؟ ۽ هو پاڪستان جي چئن قومن مان ڪنهن کي ٿو بغاوت جي تياري ڪرڻ لاءِ چوي؟ ڇا هو ڪنهن خاص طبقي کي پاڪستان جي سڄي قوم سجهي ٿو؟
هو وضاحت ڪري ٿو ته، ”پاڪستاني قوم دنيا جي سڀ کان وڌيڪ خود دار قوم آهي پر خود دار قوم کي بدقسمتيءَ سان مردار ليڊر ملي ويا آهن، ملڪ جون سڀ سياسي جماعتون بي ايمان آهن ۽ ڪا به جماعت ڪراچيءَ جو مسئلو حل ڪرڻ ئي نٿي چاهي. اول ته دنيا جون سڀ قومون خوددار ٿينديون آهن ۽ ٻيو ته زندهه ۽ مردار اڳواڻ هر جاءِ تي هوندا آهن. ڳالهه ظاهر پئي آهي ته حڪيم صاحب لاهور ۾ ويهي ڪراچيءَ جي مسئلي تي ڳالهايو آهي ۽ اتي ويهي قوم جي اهو ئي تصور کڻي ڳالهايو اٿس جيڪو اڄ تائين بحث هيٺ آهي. قومون جيڪڏهن رات وچ ۾ ڄمي پون ته پوءِ تاريخ جو ڊگهو عمل الائي ته ڇاکي چئبو آهي؟ هي ته ڪجهه ايئن آهي ته ڪو اڌيءَ رات جو سپنو ڏسي صبح جوگن پوائنٽ تي تعبير هٿ ڪرڻ لاءِ نڪري پوي.
تاريخ شخصي خواهشن جي تابع نه هوندي آهي ۽ شخصيتون تاريخ جي ورقن تي ڪيولين ۽ ماڪوڙين وانگر ميون پيون هونديون آهن. حڪيم صاحب جڏهن پاڻ گورنر هو تڏهن سڀ ڪجهه ٺيڪ هو ۽ هاڻي سڀ سياسي جماعتون بي ايمان ۽ سڀ ليڊر مردار ٿي ويا آهن. هڪ چڱي شيءَ بچي آهي ته شايد اها جنهن کي ”همدرد فائونڊيشن“ چئبو آهي ۽ هڪ زندهه شخص بچيو آهي ته شايد اهو جناب حڪيم صاحب پاڻ آهي! گهڙي سوا لاءِ حڪيم صاحب جي ڳالهه تسليم ڪجي ته پوءِ به سوال اهو آهي ته حل ڪهڙو آهي؟ حڪيم صاحب جواب ڏئي ٿو، ”انقلاب برپا ڪرڻ هر شخص حڪومت خلاف بغاوت ڪرڻ لاءِ تيار ٿي وڃي.“ هڪ سوال جي جواب ۾ حڪيم صاحب چيو، ”ملڪ جا پنج ڪروڙ ٻار منهنجي فوج آهن، عوام کي بيدار ڪرڻ لاءِ مون بغاوت جو اعلان ڪري ڇڏيو آهي. ملڪ کي بچائڻ لاءِ سڀ کان پهرين مان پنهنجي قرباني ڏيندس.“
هاڻي جڏهن، حڪيم صاحب سياسي بيان ڏيئي سياست ۾ ڪاهي پيو آهي ته پوءِ کيس تنقيد به برداشت ڪرڻي پوندي ۽ گهڻن ئي سوالن جا جواب به ڏيڻا پوندا؟ اهي پنج ڪروڙ ٻار ڪير آهن؟ پاڪستان جي ڪل آبادي ته 13 ڪروڙ آهي. ڇا هن جو اشارو پنجاب ۽ ”مهاجر“ آباديءَ ڏانهن آهي؟ ڇا هن جو اشارو پاڪستان جي انهن معصوم ٻارن ڏانهن آهي جن جا ڏينهن پڙهڻ ۽ کيڏڻ جا آهن؟ حڪيم صاحب جيڪا قرباني ڏيڻ چاهي ٿو، اها ڪنهن جي قدمن تي ڏيڻ چاهي ٿو؟ ڇا هن به لنڊن ۾ ويٺل پير صاحب جي هٿ تي بعيت جو فيصلو ڪري ورتو آهي؟ حڪيم صاحب بغاوت جو سڏ حڪومت جي خلاف ڏنو آهي ۽ نه سڀني واسطيدار (مردار) تنظيمن ۽ پارٽين جي خلاف!
حڪومت جي خلاف بغاوت جي ڳالهه رڳو حڪيم صاحب ڪو نه ڪئي آهي اهو ئي فيصلو ٻه ڏينهن اڳ لنڊن ۾ الطاف حسين ۽ نواز شريف پاڻ ۾ ويهي ڪيو آهي. حڪومت سان امن لاءِ ڳالهين جا رستا ته ان سان گڏ ئي ان وقت بند ڪيا ويا جڏهن اجمل دهلويءَ چيو ته ڳالهين کان اڳ گولي ۽ گالي بند ڪرڻي پوندي. گولي ۽ گار جو رواج ملڪ ۾ ڪنهن وڌو؟ گوليون ايم ڪيو ايم جي پاسي کان هليون ۽ سياست ۾ ڪچيون گاريون آءِ جي آءِ واري زماني ۾ نواز شريف واري ڌر ڏنيون.“ پيار جو جواب پيار سان ملندو آهي، گار ۽ گولي جي جواب ۾ گل نه ٿا ملن ته انهن جي فرمائش به نه ڪجي، جيتوڻيڪ خواهش اها ئي رکجي ته گولي جو جواب گوليءَ سان ۽ گار جو جواب گار سان ڏيڻ جي روايت نه وڌي وڃي. گار ۽ گولي بند ڪرڻ جو مطالبو ته پاڻ حڪومت ايم ڪيو ايم کان ڪيو آهي پر ايم ڪيو ايم وڌيڪ هوشيار آهي. جنهن حڪومت جو به اڳ جهليو آهي.
نيٺ 4 جنوري تي لنڊن ۾ ايم ڪيو ايم ۽ مسلم ليگ (ن) پاڻ ۾ ٺاهه ڪيو ۽ اعلان ڪيو ته هو حڪومت جي خلاف ”فيصله ڪن“ تحريڪ هلائيندا. ٻئي پارٽيون حڪومت جي خلاف ”متفقه“ ۽ گڏيل حڪمت عملي اختيار ڪنديون ۽ مسلم ليگ واضح لفظن ۾ ايم ڪيو ايم جي حمايت ڪندي! نواز شريف هن موقعي تي چيو ته ”مهاجرن جو قتل نظريه پاڪستان جو قتل آهي.“ شايد سنڌين، پنجابين، پٺاڻن ۽ بلوچن جو قتل نظريه پاڪستان جو قتل نه آهي ۽ جيڪو به اردو ڳالهائيندڙ شخص پاڻ کي مهاجر نٿو سڏي، هن جو قتل به نظريه پاڪستان جو قتل نه آهي. حڪيم سعيد پنهنجي سياسي بيان ۾ جيڪڏهن الطاف حسين ۽ نواز شريف کي به شامل ڪري ٿو ته پوءِ سندس ”بغاوت“ کي ڪنهن حد تائين چڱائيءَ جي معنيٰ ۾ وٺي سگهجي ٿو پر جيڪڏهن ايئن نه آهي ته پوءِ؟
جنهن ڏينهن تي الطاف-نواز ٺاهه يا 4 جنوري لنڊن ٺاهه ٿيو، ان ئي ڏينهن تي نواز شريف جي دور واري آمريڪي سفير بيگم عابده حسين چيو ته نواز شريف حڪومت جو خاتمو واشنگٽن جي اشاري تي ٿيو ۽ ان ئي ڏينهن تي اخبارن ۾ خبر ڇپي ته ڪراچي وارو آمريڪي قونصليٽ خانو جاسوسيءَ جو اهم مرڪز بڻجي ويو ۽ ڪراچي ۾ دهشتگرديءَ ۾ مارجي ويل آفيسر نيشنل سيڪيورٽي ايجنسيءَ جو جاسوس هو، جيڪا سي آءِ اي کان به وڏي آهي. پر انهن ئي ڏينهن ۾ ايم ڪيو ايم جا آمريڪي حلقن سان رابطا ڪنهن نئين منزل تي نظر آيا آهن.
شايد هو هاڻي ان ئي فارمولا تي ڪم ڪري رهيا آهن ته اندروني اتحاد پ پ دشمنن سان، پرڏيهي سفارتي مدد آمريڪا کان ۽ تخريب جي لائين هندستان سان ڳنڍي رکجي ته جيئن سندن حق ۾ سڀ سڻائي ٿئي!
4 جنوري تي ئي سينيٽر اشتياق اظهر ۽ اي




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

جڏهن جهونا به بغاوت جون ڳالهيون ڪن! ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
جڏهن جهونا به بغاوت جون ڳالهيون ڪن!
پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي - موضوع جون ٻيون داخلائون-
انساني حقن جي ڳالهه تي بغاوت جو ڪيس!
خاص مهمان جي آمد
ڪنهن کي ساهه جي، ڪنهن کي سُود جي
عالمي ادبي ڪانفرنس ڇا ڏنو؟
وفاقي مرڪزيت ناڪام ٿي وئي آهي؟
چيلهه ڀڳل پورهيت، صارف ۽ مستقبل جون اميدون
ڪالاباغ تي ”همخياليءَ“ لاءِ سختي ڇو؟
ديوتائن جي محل ۾ ڌرتيءَ جي صورتحال تي بحث
سنڌ جي سوچ بدلجي رهي آهي؟
الطاف حسين جي مائٽن جو پراسرار قتل
ٽن تلوارن کان مڪه چوڪ تائين ...
ٺهڻ ۽ نه ٺهڻ جون ڳالهيون
جنازي تي گوليون هلڻ نه ڏنيون ويون پر ...
آمريڪي مداخلت ۽ ڪراچيءَ جي ڳِجهن جا سڏ
ڀور ڀور ٿيل اعتماد تي ڪالاباغ بند جا بنياد ڪيئن رکبا؟
ٽين دنيا ۾ آزاديءَ جا ”نوحا“ ڳائيندڙ ملڪ
ائٽمي هٿيارن جي ڊوڙ ۾ ڪيستائين ڊوڙبو؟
سنڌ سوچي ٿي ...
قوم کي گاهه کارايو ويندو!؟
حڪومت جي ”بي وفائيءَ“ سبب دهشتگردن ۾ ڀاڄ
واپڊا جو نئون وار سنڌ ۽ بلوچستان ۾ تڪرار جا ٻج پوکڻ جي ڪوشش
رياست جي چئني ٿنڀن کي اڏوهي کائي وئي!
پشاور ۾ قيامت
شديد ٽڪراءُ واري سياست ڇا ڏيندي؟
”تحويل ۾ موت“ ۽ زندگيءَ جي ضمانت جو سوال
ٺڪر تي پاڙ لڳڻ کانپوءِ!
اعلانِ ”اسلام آباد“ سنڌ جي آئيني حيثيت کي چئلينج
اين ايف سي ايوارڊ: ايڊهاڪ ازم جو شڪار نه ٿيڻ گهرجي
ڪارو ڪاري مسئلو: قانون ۾ ترميم جي ضرورت
پرائي جنگ پنهنجي شهر ۾
جتي ٻار ٿاڻن منجهه مرن – سو ديس مسافر!
جنگ جي ميدان ۾ سال بدلجي ٿو
پاڪستانين لاءِ 1996ع جو پهريون تحفو، اگائيز گَن
شاگردن جو ٽيون طبقو
دهشتگرن جو اعلان نامو!
نواز شريف ۽ اجمل دهلوي لنڊن ڏانهن
غير قانوني پرڏيهي – آدمشماريءَ ۾ رنڊڪ
مسيحا کانپوءِ
جڏهن جهونا به بغاوت جون ڳالهيون ڪن!
مزاحمتي جنگ جي پر امن واٽ به آهي
ڌرتيءَ جي قوتن کي گڏجڻ گهرجي
حڪومت جي هجڻ جو جواز وڌي ويو آهي
گاج جا گهايل ۽ ”دنيا جو دستور
ٽه ڌري سياست کان وحشت تائين
وفاق ۽ صوبن وچ ۾ تڪرار جو سوال
سياسي امتحان مان نڪتل نتيجا
ڳالهه، طاقت جي نشي جي آهي
ٿر جي ترقيءَ جو ڇا ٿيو؟
هڪ مڪمل انفارميشن ۽ ريسرچ سينٽر جي ضرورت
وحشت جي ميدان ۾ پٺاڻي خان جو آواز
رت هاڻيون گهٽيون ڌوئڻ لاءِ سفر
عورت ”اڌوري“ پر ووٽ ”پورو“
بنگالين جا ساٿي صنعتڪار قانون کان مٿي ناهن
ڪالاباغ: عبدالله شاهه جا خيال بدلجي ويا؟
ماحوليات، مافيا ۽ پوليس جو ڪردار
پڙاڏو سوئي سڏ
آبادگار ڪمند ڪن يا ڪاٺيون؟
ڪراچيءَ ۾ پٺاڻن کي قربان ڪرڻ جي ڳالهه
سرڪاري گولين جا آواز ايوانن تائين نه پهتا؟
ٿر اڌ ۾، ڪيٽي بندر پنڌ ۾
بئنچن تي بيٺل سياستدان
... ۽ هاڻي ”روپوش“ سياست
ڪراچي ڇا ٿي سوچي؟.
”گورک، منڇر، بڊو ٽوئرسٽ زون“- ڏسو ته ڪيئن مڪمل نٿو ٿئي!
هٿيارن جي ڊوڙ- ماريو ماريو نه، خدا خدا ڪيو!
اهو خدا جو حڪم نه، ڪجهه ٻيو آهي
ڪيٽي بندر: ڪجهه خطرا، ڪجهه تجويزون
اُڀو ايئن چوين ته آڳڙيو آهيان!
ملير ۾ دهشتگردي
هڪ ڊٺل گهر جو نقشو
ساهه کڻڻ تي به ٽيڪس لڳندو؟
حواله ڪيس قسط 2 ڪڏهن رليز ٿيندي؟
ورلڊ ڪپ ۽ دهشتگرديءَ جو ماحول
هڪ قوم جا ڏک، فنڊ وڌائڻ جو اسم
ڏنڊا ٻيڙين ۾ پوڙهو موت
ڪراچي يونيورسٽي ۾ ميرٽ جو خون
ڪراچيءَ ۾ روزگار، سنڌين جو آئيني حق
...۽ هٿيارن جي سپلاءِ لائين برقرار آهي
ايندڙ ٻوڏن جو اونو
فوجي بغاوت لاءِ اُڀارڻ ڏوهه ناهي؟
زرعي شعبو ۽ غير پيداواري طبقن جو نفعو
ايٽمي هٿيارن کان آجي دنيا ڇو نه؟
وحشت ختم ته ڪو نه ٿي آهي!
ولي خان ۽ ايم ڪيو ايم
سنڌوءَ مان پاڻي جي چوري
سنڌ اسيمبلي ٽوڙڻ جي فرمائش
آمريڪا، ميان صاحب ۽ ڪراچي
اتحاد ڙي اتحاد!
عيد: دليون ڌوپجن پر ڪيئن؟
اڄ ته هڪٻئي جي زخمن تي پٽيون ٻڌو!
بجلي سستي ڪرڻ طرف سوچيو!
ڪجهه ڪاوڙ پاڻ تي به ڪيو!
پوليس جي تعريف تي عوام تاڙيون نه وڄايون!
نئون معاشي نظام: هڪ خواب جي تعبير؟
.... ڳالهه پهتي صدر پاڪستان تائين
عام چونڊون ۽ سڃاڻپ ڪارڊ جو سوال
هٿيارن اڳ ڇا ڏنو آهي جو وري کڻجن؟
ڇا ڪجهه ”آف دي رڪارڊ“ به آهي؟
قوم ڪرڪيٽ ڏسي..... ايم ڪيو ايم پنهنجو ڪم ڪري!
مڊل مين: زرعي شعبي جو قاتل ڪردار
سنڌ مان هڪ لک ڪتاب ۽ قديم وستو پنجاب منتقل ڪرڻ جون ڪوششون
هيءَ چوٿين مارچ جي ڪهاڻي آهي
هاڻي اچو جعلي دستاويز ٺاهيندڙ مافيا تي ....
ٽيليفون کاتي مان نيڪاليون ۽ نيون ڀرتيون!
جان جي امان ملي ته عرض ڪجي!
اسپتال جي جنرل وارڊ ۾ رلندڙ صدارتي ايوارڊ
امداد محمد شاهه – مل جي حدن ۾ قيد ماڻهو
وڏيرن جي رياستن ۾ زخمي صحافت
هاليجيءَ تي وائلڊ لائف ڇاپو
واپڊا جو سنڌ دشمن رويو
وسيم اڪرم کي پيپسي نه ملندي!
اينٽيڪس جي ملڪيت جو سوال
رلي ويل رٿائون ۽ ترقيءَ جي خواهش
شهر ٺريا ته ٻهراڙيون ٻرڻ لڳيون
هڪ شيطان جي شهادت
رضيه ڀٽي سنڌ توکي ياد رکندي!
”جاڙيجا“ رڳو هندستان ۾ ناهن!
ثقافتي اڳراين ۾ ايڏو اڳتي نه وڃو!
.. ۽ هاڻي عظيم ٿل ڪئنال رٿا
سينٽرل ضلعي مان ماس ٽرانزٽ پروگرام
عالمي فورم ۾ پاڪستان جي پيشي!
سياسي دڪانن آڏو بيٺل غير منظم صارف
الطاف حسين جو خط – ساڳيا لاٽون ساڳيا چگهه
تعليمي ماحول هڪ قومي ضرورت
سنڌي ٻوليءَ جي سرڪاري حيثيت ۽ مهڻا
انتظام جي معنيٰ ”انتظام“ آهي، لٺ نه
نياڻي – ست قرآن ۽ سنڌو ماٿري
هڪ مقدس تحرير جنهن جو احترام نه ٿيو
غلطيءَ کان پاڪ سچ ڳالهايو!
قديم آثار: متان عدالت تائين وڃڻو پوي!
نازڪ سوالن تي به غير سنجيده سياست
هندستاني جنرل شرما جا دليل
ٺيڪيدارن کي ڍر ڏني ته ڪنهن؟
۽ هاڻي مادام به چيو….
ماحوليات دشمن مافيا جا قانون جي ڳچيءَ ۾ هٿ
”خبيث چڪر“ ۾ ڦاٿل عوام ۽ سگا


.....پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي موضوع جون وڌيڪ داخلائون