ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

جڏهن گورک جو رستو کليو .... : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-04
داخلا نمبر 972
عنوان جڏهن گورک جو رستو کليو ....
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1222
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

جڏهن گورک جو رستو کليو .... جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

جڏهن گورک جو رستو کليو .... - مان نڪتل ٻيون شاخون-

جڏهن گورک جو رستو کليو ....


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

جڏهن گورک جو رستو کليو ....
اها 14 آگسٽ 1996ع هئي، جڏهن سيوهڻ ڊيولپمينٽ اٿارٽيءَ گورک تائين رستو ڪڍڻ واري پنهنجي ڪاميابيءَ جو جشن پاڪستان جي 49 سالگرهه سان جوڙي ايئن ملهايو جو اهو سنڌ ۾ 14 آگسٽ جي حوالي سان سرڪاري سطح تي وڏي ۾ وڏو واقعو بڻجي پيو. سيوهڻ ڊيولپمينٽ اٿارٽيءَ ان ڏينهن تي ڪراچيءَ کان گورک تائين موٽر سائيڪل ريليءَ جو اعلان ڪيو هو.
قائداعظم جي مقبري وٽ، 14 آگسٽ تي صبح جو ڊوڙ لاءِ تيار موٽر سائيڪلون گورک تي پهچڻ لاءِ ڄڻڪ هٿن مان پئي ويون. سنڌ جي ٻهراڙين، ڪراچي شهر، پنجاب ۽ بلوچستان جا نوجوان موٽر سائيڪل سوار پنهنجن پنهنجن مشيني گهوڙن جي هينڊلن ۾ ايئن هٿ وجهيو ويٺا هئا ڄڻ اهي منهن زور گهوڙا گورک چوٽي سر ڪرڻ لاءِ بي تاب هجن ۽ شهسوار پوري قوت سان انهن جون واڳون ڇڪيو ويٺا هجن.
جيتوڻيڪ اڃا سيٽي نه وڳي هئي، پر ڪي ڪي موٽر سائيڪلون اوچتو ڊوڙي اڳتي نڪري ٿي ويون، ڪي ته هڪ ڦيٿي تي ايئن اڀيون ٿي پئي ويون ڄڻ ڪنهن ضدي گهوڙي اڳيان سنب مٿي کنيا هجن! ... ۽ پوءِ سيٽي وڳي، اکڇنڀ ۾ ميدان صاف ٿي ويو! پر، موٽر سائيڪل سوار گورک پهچي نه سگهيا. اها ڊوڙ 2500 فٽ اوچي بڊي جبل تي ٺهندڙ نئين شهر وٽ ختم ڪئي وئي. ’ موٽر سائيڪل ڊوڙ انتظاميه‘ کي خطرو محسوس ٿيو هو ته ڪٿي نوجوان موٽر سائيڪل سوار ۽ سندن موٽر سائيڪلون کيرٿر جبل جي ڪرنگهي تان ڊوڙ پائڻ مهل بولاٽيون کائي وڃي کاهين ۾ نه پون! پر سرڪاري طور چيو ويو هو ته ”اوڏانهن امن امان جي حالت ٺيڪ ڪونه آهي!“
ڀلي ته نوجوانن گورک کي للڪاريو هجي، کيرٿر به ڄڻڪ سندن چئلينج قبول ڪري چپن ۾ مـُرڪي رهيو هو. اڪثر موٽرسائيڪل سوارن هن ڊوڙ دوران سپر هاءِ وي تي ڄامشوري تائين ۽ پوءِ انڊس هاءِ تي، سيوهڻ تائين جنهن ڇڙواڳيءَ جو مظاهرو ڪيو، ان سان SDA وارن کي اندازو ٿي ويو هو ته کيرٿر انهن جوانن کي کڻي کڻي اڇلائيندو ۽ جيڪڏهن هيءَ راند جاري رهي ته ميلو ماتم ٿي ويندو.
سيوهڻ تي ئي اعلان ڪيو ويو ته هيءَ ڊوڙ بڊي جبل تي ختم ٿيندي جيڪو اتان چاليهارو کن ڪلوميٽر آهي. ڪن ٿڪل سوارن اطمينان جو ڊگهو ساهه کنيو ته ڪِن کي ڳالهه ڪونه وڻي. ٽنڊي رحيم جو هڪ نوجوان جمالي جنهن پنهنجي ڳري موٽرسائيڪل تي هن ڊوڙ ۾ حصو ورتو هو ۽ ڊوڙ جي سڀني مرحلن ۾ سڀني کان اڳتي ٿي نظر آيو، چئي رهيو هو، ”اسان جو ته هي مُلڪ آهي، ڀلي گورک تائين ريس پڄائين ته جيئن خبر پوين ته سنڌ ۾ به جوان آهن!“ پر هن جوان کي ريس جي پُڄاڻيءَ مهل اهو چئي ڊسڪوائليفاءِ ڪيو ويو ته هن ٻين کان اڳ ضرورو ڪڍيو هو پر هن ريس لاءِ مقرر ٻيا ضابطا ٽوڙيا هئا.
جيئن ته هيءَ هڪ راند هئي ۽ ججن جي فيصلي کي چئلينج ڪرڻ جي گنجائش ڪونه هئي، ان ڪري جمالي صاحب عدالت جو دروازو کڙڪائي نه سگهيو، نه ته هن جو پڪو ارادو هو ته عدالت ۾ وڃي ۽ پنهنجو حق وٺي!
سيوهڻ ۾ جيئن ئي اعلان ڪيو ويو ته ’موٽر سائيڪلن جي ڊوڙ بڊي تي ختم ٿيندي،‘ اسان فيصلو ڪيو ته وقت وڃائڻ کانسواءِ پنهنجي منهن گورک جو رخ ڪجي. گورک چوٽي سيوهڻ کان ٺيڪ 150 ڪلوميٽر پري هئي. هن کان اڳ اسان چوٽيءَ تائين سفر ۾ ٻه ڀيرا ناڪام ٿي اڌ مان موٽيا هئاسون، هاڻي جڏهن اوستائين جيپ جو ڏکيو ۽ خطرناڪ سهي پر هڪ رستو تيار ٿي چڪو هو ۽ اسان اتي پهچڻ جي نيت سان سيوهڻ تائين پهچي چڪا هئاسون، اڌ مان موٽي وڃڻ مهڻي جي برابر هو.
سيوهڻ ڊيولپمينٽ اٿارٽيءَ جي ڊائريڪٽر جنرل بشير انصاريءَ جنهن وڏي جفاڪشي ۽ پنهنجي ٽيم سان کيرٿر جي لَڪن، پٺاڙن، ڪلهن ۽ ڪرنگهي کي ٽُڪي انگڙ وانگر لاهين چاڙهين وارو پيچرو تيار ڪرايو هو، اسان سان تعاون ڪيو. شام جو ساڍي ڇهين لڳي هڪ جيپ ۽ ٻه فور ويل پڪ اپس گورک ڏانهن ڪاهي پيون. هيءُ سفر ڏهه ڪلاڪ جاري رهڻو هو. ٻه ڪلاڪ ٽنڊي رحيم تائين، باقي اڳتي.
سج، جلدي لهي ويو ۽ هر شئ تي اونداهيءَ جو ڪارو رنگ چڙهي ويو. هر منظر اک کان گم ٿي ويو. پر، هي منظر منهنجا گَري جبل تائين ڏٺل هئا. گرو جبل جتي، جنوري 1992ع ۾ اسان جي ڪشادي جيپ جا ٻه ٽائر هڪٻئي پٺيان برسٽ ٿي پيا هئا ۽ اسان، نه اڳتي وڌي پئي سگهياسين ۽ نه پوئتي هٽي ٿي سگهياسين.
جبل، جبل آهي. ان جي آڏو ڪا به حجت نه هلندي آهي. جبل ۾ سفر ڪندڙ هر قافلي کي جبل جي حڪم موجب هلڻو، ترسڻو يا پوئتي موٽڻو پوندو آهي. موٽ جو رستو ڏيڻ به جبل جو صوابديد اختيار آهي. 1992ع ۾ ڪجهه دوستن لاءِ اهو نئون تجربو هوندو پر جبل جا اصول اسان کي ياد هئا ۽ ڪڏهن به نه وسرندا. شاهه لطيف ايئن ئي ته ڪونه چيو ته، ”واڪا ڪنديس وو! مون سين جبل ٿو جاڙون ڪري!“
14 آگسٽ 1996ع واري هن سفر ۾ انور پيرزادو اڪثر سفرن وانگر هن سفر ۾ به منهنجو ساٿي هو. اسان وٽ ان لحاظ کان وقت ڪونه هو ته اخبار جي نوڪريءَ ۾ گُسائي نٿو سگهجي. اسان وٽ فقط ٽي ڏينهن هئا، هڪ چوڏيهن آگسٽ جو موڪل وارو ڏينهن ۽ ٻه ٻيا. 14 آگسٽ جو سج ته سيوهڻ وٽ ئي لهي چڪو هو. گورک تائين پهچڻ ۽ شيڊول موجب موٽڻ فقط تڏهن ممڪن هو جڏهن رات ۽ ڏينهن جي فرق کانسواءِ سفر جاري رکجي (ان شرط سان ته جبل به اهڙي اجازت ڏئي).
مختصر قافلو، اولهه رخ ۾ جهانگارن باجارن کان ٿيندو، نُڪو بٺي، ڪائي (بڊو) کان ٿيندو گاجي شاهه ۽ ٽنڊي رحيم وٽ پهتو. اهي سڀئي ماڳ آرڪيالاجيءَ جي لحاظ کان ڏاڍا اهم آهن. ٽنڊي رحيم پريس ڪلب جي صحافين عباس جنگواڻي ۽ ٻين وٽ گورک ڏانهن ويندڙ رستي تي هلندڙ ڪم جون ڪافي سنهيون ٿلهيون خبرون هيون، البت کين شڪايت هئي ته SDA وارن مقامي صحافين کي بنهه نظر انداز رکيو آهي. ”ڪم دوران فلاڻي جاءِ تي هيترا ڏينهن مشينون کريون پيون هيون ... فلاڻي مزدور جي حياتي وئي، فلاڻي کي زخم رسيا ...“ سنڌي صحافي ديس جي ترقي ۽ مقامي ماڻهوءَ جي ڀلائيءَ جي سوال تي ڪابه سودي بازي ڪري نه سگهندو، ’درد جو رشتو‘ جو ٿيو!
گورک جي ترقي ڪهڙين حالتن ۾ ٿي رهي هئي؟ سال 1994ع ۾ جڏهن سنڌ جي تڏهوڪي وڏي وزير سيد عبداالله شاهه سيوهڻ ڊيولپمينٽ اٿارٽيءَ لاءِ ڪُل ڏهه لک رپيا رليز ڪيا، تڏهن گورک جي ترقيءَ لاءِ ڏاڍو پُرجوش هو. پر اهو جوش گورک جي ترقيءَ لاءِ مخصوص ڪيل هڪ لک رپين جي ’ڪثير رقم‘ مان ظاهر هو. انهن ڏينهن ۾ موٽر رڪشا جي قيمت به ڏيڍ کان ٻه لک رپيا هئي. ان رقم سان گورک جي ترقي ڪيئن ممڪن هئي؟ اٿارٽيءَ ٻيو رستو ڳوليو. بنيادي خيال اهو رکيو ويو ته گورک تائين رسائي ممڪن ڪري، نجي شعبي کي دعوت ڏجي ته ”اچي گورک ته ڊيولپمينٽ ڪريو جنهن لاءِ اٿارٽي نجي شعبي کي مدد ڏيندي.“
في الح




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

No Article found
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون