ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

دخمو يا اسٽوپا؟ : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-10-27
داخلا نمبر 809
عنوان دخمو يا اسٽوپا؟
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1181
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

دخمو يا اسٽوپا؟ جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

دخمو يا اسٽوپا؟ - مان نڪتل ٻيون شاخون-

دخمو يا اسٽوپا؟


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

دخمو يا اسٽوپا؟
ڪوبه همراهه گوزباني تائين سونهون ٿيڻ لاءِ تيار نه هو. هاڻي سج به لٿو ٿي ويو، اسان نئنگ ٽڪريءَ جي اتر ۾ ان پاسي رخ ڪيو جتي هڪ اهڙي اڏاوت هئي جنهن کي تاج صحرائي صاحب ”پارسين جو دخمو“ (Tower of silence) چيو آهي.
ڪلوميٽر ڏيڍ جي پنڌ تي اها دلچسپ اڏاوت ٽڪريءَ جي ڪنڌيءَ سان ڪجهه ايئن بيٺي هئي ڄڻ پري پري تائين نظر ڊوڙائيندڙ مورچو هجي پر هيءَ ڪا فوجي اڏاوت ڪونه هئي.
پٿر گولائي ۾ اوساريا ويا هئا ۽ ٺلهه جهڙي بيهڪ ۾ ان جي گولائي 20-22 ميٽر ۽ قطر 6.45 ميٽر آهيس. اوچائيءَ ۾ هن وقت 12 فٽ بيٺل آهي پر ان جي اصل اوچائي اڃا به وڌيڪ هئي. ٺلهه جا ٻه دائرا آهن. هڪ ٻاهريون ۽ ٻيو اندريون. اندريون ننڍو دائرو ٻاهرئين دائري کان به ٽي فٽ مٿي ڪجهه ان ريت بيٺو آهي جو وڏي دائري تي چڙهي ننڍي دائري جي چوڌاري ڦري سگهجي ٿو. يقيناً هن ٺلهه جو مقصد به اهو ئي هو. 4.80 ميٽر ڊگهي ۽ 1.5 ميٽر ويڪري هڪ ڏاڪڻ زمين کان مٿي ٺلهه تائين وٺي وڃي ٿي، ان ۾ ڏهاڪو ڏاڪا رکيل آهن. تاج صاحب جو خيال هو ته جڏهن هن علائقي ۾ پارسي لوڪن جو اثر هو، تڏهن اهي پنهنجا مڙدا ان ٺلهه تي رکي ويندا هئا ته جيئن ڳجهون ۽ ٻيا پکي اهو کائي کپائي ڇڏين.
پر ڇا هي سچ پچ ’دخمه‘ هو؟ بخاري صاحب جي خيال ۾ اهو ٻُڌڪو اسٽوپا ٿي سگهي ٿو جنهن جا امڪان وڌيڪ آهن ڇاڪاڻ ته هي خطو ٻڌن جي اثر هيٺ رھيو آھي، ان کانسواءِ سنڌ ۾ ملندڙ ڪافي اسٽوپا ان ئي نموني جا آهن. هن اسٽوپا (يا دخمه) جي پٿرن جي اوساريءَ ۾ ڪوبه مصالحو استعمال ٿيل نه آهي. پٿر جا اڻگهڙيل بلاڪ هڪ ٻئي مٿان گولائيءَ ۾ سٿيا ويا آهن ۽ ڪوشش ڪئي وئي آهي ته پٿرن کي هڪٻئي سان ڀچائڻ ۽ مضبوطي رکڻ لاءِ ننڍا ننڍا پٿر وٿين ۾ ڀريا وڃن. ننڍڙن پٿرن پنهنجي ذميواري خوب نڀائي آهي.
ان اسٽوپا جي ڀرسان ئي محرابي دروازي ۽ حجري سان هڪ ننڍي مسجد پٿر ۽ جپسم جي گچ سان تيار ٿيل بيٺي آهي. اها صحيح سالم حالت ۾ آهي ۽ ان کي آرائش طور ڪنگرا ڏنا ويا آهن. هي ڪو مورچو نه آهي، ان خيال جو سبب اھو آھي ته مسجد مان اندران ڪنگرن تائين پهچڻ جو ڪو به بندوبست نه آهي ۽ نه وري ڪنگرن جي پويان بيهڻ جي ڪا جاءِ آھي. ان ئي ٽڪريءَ تي پٿرن جا کوڙ نظر اچن ٿا. مقامي ماڻهو چون ٿا ته ”ڪافرن اتي قلعو ٻَڌڻ لاءِ اهي پٿر جمع ڪيا هئا پر کين موقعو ئي ڪونه مليو.“
جلد ئي سج لهي ويو. انور ’بٺي ٿل‘ لاءِ غلام محمد نوحاڻيءَ سان سڀاڻي جو وقت طئه ڪيو، ”سڀاڻي اسان ساجهر نڪري سڌو تو وٽ اينداسين!“
”سڀ سڻائي!“ غلام محمد چيو ۽ جيپ اوڀر ڏانهن منهن ڪري اچي سيوهڻ جي ريسٽ هائوس ۾ ساهه پٽيو.
رات جا 9 ٿيا هوندا جو اسان ريسٽ هائوس ۾ اڄوڪي ڏينهن تي ڏٺل شين ۽ ٻڌل ڳالهين تي نظر وجهي رهيا هئاسون.




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

دخمو يا اسٽوپا؟ ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
دخمو يا اسٽوپا؟
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون