ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

درگاهه آري پير: : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-04
داخلا نمبر 893
عنوان درگاهه آري پير:
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1226
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

درگاهه آري پير: جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

درگاهه آري پير: - مان نڪتل ٻيون شاخون-

درگاهه آري پير:


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو1
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

ڪِري! ... ماڻهو ڊاڪٽر ڏانهن ٿا وڃن پوءِ اهي سُئي ٿا هڻن ... هيڏي نٿا اچن يا ٻئي هنڌ نٿا وڃن ته پوءِ (ڪيس) بگڙجي ٿا پون. ڇتي جو کاڌو آ ... جيڪو ماڻهو گهڻو ڦٽيل آهي، ان کي اسان 21 ڏينهن رهائيندا آهيون ڪوٺيءَ ۾، ان دوران هو نه حق شرع ڪندو، نه ٻيو ڪجهه، مٿي ميرو ماڻهو ان جي ماني نه پچائيندو ... آئي ڳالهه سمجهه ۾!؟ اهو (مريض) اندر گهر ۾ ويٺو هوندو، گهمندو ڦرندو، کليل تلاءَ يا ٻنيءَ تي به نه ويندو، ساوڪ به نه ڏسندو ... اهو اسان (جي علاج) جو قانون (طريقو) آهي. هاڻي ته ڊاڪٽر ٿي پيا آهن، هر ڳالهه تي هڻ سئي!“
”مريض کي ڪوٺي ۾ بند ڪندا آهيو ڇا؟“ مون پڇيو.
”نه! ڀلي ايئن کلئي ميدان ۾ ويٺو هجي پر مٿي ميرو ماڻهو ان جي منهن نه چڙهندو، تنهن جي هٿ جي ماني به نه کائيندو، 21 ڏينهن ڪڻڪ جي ڦڪي ماني کائيندو، نه چانور، نه پٽاٽو، نه ڪو ريڍو کير، ڳائو ٻاڪرو کير ڀلي پيئي، ٻاڪر گوشت کائي، ننڍا چوزا کائي، اهو اسان جو (علاج لاءِ) قانون (اصول) آهي. علاج کان پوءِ ڇا به ڪري، ڀلي حق شرع ڪري، ائين اسان ڪيترا ڪيس ڪيا!؟
... بابا مرحوم وٽ هڪڙا ماڻهو ڦٽجي آيو، ’ميوو‘ نالو هئس، جوان مڙس هو... زال هئس قاضي احمد ۾ ... مثال طور ٿو ٻڌايان متان چئو ته ... اهي ماڻهو اسان وٽ چوڏهن پندرهن ڏينهن رهيا ... پنج تن پاڪ جي مهربانيءَ سان ... اسان جي ٿُڪ بجي کان پوءِ ڦٽ اچانڪ ڇٽي ويندو آهي. قدرتي ڳالهه آهي. نه ته سائين (اسان کي ڪهڙي طاقت؟) پوءِ هن ماڻهو (مريض) چيو بابا مان چاڪ آهيان ... مان وڃان ٿو زال ڏي! ... نه مڙيو، وٺ وٺان ... سائين کي چوان! درياهه هجي موج تي، هي ٻيڙيءَ تي چڙهيو، هن پاسي پهتو، زال سان جماع ڪيائين. پوءِ زال کي پوئتي ڳوٺ ڇڪيو اٿائين“ متوليءَ اهو چوڻ پئي چاهيو ته ڇتي ڪتي جي کاڌل مريض کي، جنهن کي پاڻيءَ کان خوف به ٿيندو آهي، ايترو نوبنو ٿي ويو جو موٽ ڀريو مهراڻ به بي خوف ٽپي ويو ۽ زال سان رهڻ جي لائق ٿي ويو. يعني هو بلڪل ٺيڪ ٿي ويو. متوليءَ ٻيا واقعا به ٻڌائڻ چاهيا پر مون موضوع مٽايو.
”آري پير گهڻا ٿا ٻڌجن، هڪڙو آري پير شاهه ديوانه کان اڳتي آهي، ٻيو“
”اهو محموداڻي آهي، هي (آري پير) جيلاني آهي. هُتي چورن کي قسم ڏيندا آهن.... مون کي خبر آهي، مون کان پڇو، اهو آري محموداڻي آهي، اتي ماڻهو چور کي قسم لاءِ وٺي ويندا آهن. اتي واڳونءَ کي گوشت ڏيئي هڪ وڏو ڪاٺ ونجهه لڳو پيو آهي. اهو ڏيئي چوندس ته اندر لهي تري مان مٽي کڻي اچ. پوءِ جي چور هوندو ته پاڻي ان کي اندر نه ڇڏيندو، پر جي چور نه هوندو ته پوءِ هيٺان تري مان مٽي ڪڍي ايندو ... اهو اسان ٻڌو آهي، ڏٺو ڪونهي! قبله بابا جن ڏٺو آهي ڇو ته ايڏانهن ڪوهستان ۾ اسان جا مريد آهن. بابا سائين اٺن تي سوار قافلي ۾ ويندو هو.
”پير صاحب انبن کي ڇو پِٽيو؟“ مون متوليءَ جو دليل معلوم ڪرڻ کائنس پڇيو.
”ٻڌل ڳالهه آهي، گذريل وقت ۾ هتي انب هوندا هئا. ليمن جا، انبن جا، ليمن کي پٽي، ان جي کل کي زور ڏيندا ته انهن مان خوشبوءِ ايندي هئي، اهي سائينءَ جا پنهنجا قدرتي ليما هئا، ڪنهن باغائي ڪو نه رکيا هئا. اسان جي هتي ستين پيڙهي آهي. ڪنهن انب چوري ڪري وڪيا. ڏاڏي پڇيو انب ڇو وڪيوَ پوءِ انب سُڪي ويا!، اهڙو قانون! (ايئن ٿيو).“
پوءِ اسان انب پوکيا. هيڏا هيڏا گولي جيڏا ٿين ٿا پر پوءِ ڌمال جو آواز ٻڌن ٿا ته سُڪي ٿا وڃن. ڀرسان سان بيٺل خادم چيو.
”ٻڌءِ! ٻڌءِ! بس نوبت (ڌمال جو نغارو) ٻڌبي ته سُڪي ويندا.“ متوليءَ چيو، ”پوءِ گهڻن ماڻهن پوکيا پر انب نه ٿيندو. ليما ٿيندا، ليسوڙا ٿيندا، ڄمون ٿيندا، توهان وڃي ڏهه پٽيو، ڪو ويهه پٽي، ڪو چاليهه ... هاڻي اسان ڪو نه جهليون ته ڇو پٽيئه؟ ڀلي زيارتين جون ڄڃون اچن، هڙئي وڃي پٽين، اسان ڪو نه جهلينداسون!“ متوليءَ چيو . اسان موڪلائي اڳتي روانا ٿياسون، صبح جا 9 ٿيا هئا ۽ گرميءَ جو ڪانٽو 35O تي پهچي ويو هو. هن ماڳ جي سمنڊ کان اوچائي 135 فٽ هوندي.
اسان نوٽ ڪيو ته هتان جي ماڻهن جي ٻولي عام سيوهاڻي لهجي کان مختلف هئي، جيتوڻيڪ سيوهڻ ڪو خاص پنڌ ڪو نه آهي. هتان جي ماڻهن جي ٻوليءَ تي جبل جي ٻوليءَ جو اثر وڌيڪ هو. بنيادي طرح هي جابلو لهجي واري ٻولي هئي جنهن ۾ منڇر ۽ سيوهڻ جا لهجا شامل ٿي ويا هئا.




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو1
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

درگاهه آري پير: ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
درگاهه آري پير:
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون