ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

درگاهه ڇُٽو امراڻي : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-10-27
داخلا نمبر 814
عنوان درگاهه ڇُٽو امراڻي
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1233
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

درگاهه ڇُٽو امراڻي جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

درگاهه ڇُٽو امراڻي - مان نڪتل ٻيون شاخون-

درگاهه ڇُٽو امراڻي


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

درگاهه ڇُٽو امراڻي
ڪنهن فارسي شاعر سيوهڻ ۽ ملتان لاءِ چيو، ”هتي چار شيون گهڻيون آهن: گرمي، ڌوڙ، فقير ۽ قبرون“ چار ئي ڳالهيون اڄ به درست آهن، بس! قبرون ڪجهه گهٽجي ويون آهن جو قبضا وڌي ويا آهن. قبضه گيرن قبرون ڊاهي پلاٽ والاري وڪڻڻ شروع ڪيا آهن، ايستائين جو ڇُٽي امراڻيءَ جي مقبري تائين والار ٿي وئي آهي.
درويش ڇُٽو امراڻي ان وقت به سيوهڻ ۾ هو جڏهن قلندر شهباز سيوهڻ ۾ مستقل قيام لاءِ لڪيءَ کان شاهه صدر وٽان ٿيندو آيو. چون ٿا ته قلندر جي آمد شروع ۾ ڇٽي امراڻيءَ کي نه وڻي، پر پوءِ هڪٻئي کي تسليم ڪيائون. روايت چوي ٿي ته جڏهن قلندر شهباز سيوهڻ ۾ آيو، تڏهن ڇٽي امراڻيءَ کير جو ٽمٽار وٽو قلندر ڏانهن موڪليو. جنهن جو مطلب هو سيوهڻ اڳ ئي بزرگن سان ٽمٽار آهي. ان ۾ ڪنهن ٻئي درويش جي گنجائش ڪو نه آهي. قلندر ان کير تي گلاب جو گل رکي واپس اماڻيو! جنهن جو مطلب هو ته، آئون ايئن رهندس جيئن هي گلاب کير تي آهي. ان پس منظر ۾، اڄ به هر شام جو ڇٽي امراڻي جي مزار تي پهرين بتي ٻرندي آهي، پوءِ قلندر جي درگاهه تي!“ اها ان وقت کان روايت جاري آهي!
ڇٽي امراڻيءَ جو مقبرو شاهجهان بادشاهه جي دور ۾ مرزا نواب ديندار خان ٺهرايو. هن وقت اها عمارت سيوهڻ ۾ مغلن جي زماني جي آخري عمارت آهي. باقي سڀ مقبرا ۽ اڏاوتون پنهنجي شڪل صورت بدلائي ’جديد‘ ٿي ويون آهن. جڏهن آئون ان قديم مقبري ۾ اندر ويس ته ٿڌڪار لڳي پئي هئي. مقبري جي محرابي درين ۾ ڪبوتر سڪون سان ويٺا هئا. مون گهڙي کن اکيون پوري ڇڏيون ۽ ’وقت جي وڇوٽي‘ پار ڪري ويس.
ماڻهو ڇٽي امراڻيءَ کي اهڙو پير مڃين ٿا جتي چور چوري باسن ٿا ۽ هتان ڪنهن جي شيء چوري ڪونه ٿي ٿئي! هتي هڪ ڪوٺڙيءَ ۾ ڪاشيءَ جو برتن پيل آهي. برتن جي هيٺئين پاسي سوراخ آهي. جڏهن چور چوري نه باسي ته برتن مان پاڻي وهائي چور کي پياريندا آهن. جيڪڏهن چور بي گناهه هوندو ته کيس ڪجهه به نه ٿيندو پر جيڪڏهن سچ پچ چور هوندو ته پيٽان مڇيون نڪرندس!“ هڪ فقير وڏن کان ٻڌل ڳالهه ٻڌائي.
ان ٿانءَ جو ڇٽي امراڻي سان سچ پچ ڪو تعلق آهي يا ماڻهن کڻي ڳالهه ٺاهي آهي؟ ٿانءُ بهرحال، ايترو قديم نه آهي جيترو ڇٽو امراڻي آهي. ممڪن آهي ته اهو ٿانءُ شاهجهان جي زماني ۾ هن مقبري جي نگران عملدار جو هجي! يعني سترهين صدي عيسويءَ جي پهرئين اڌ جو، جڏهن هي مقبرو تيار ٿيو.
ڇٽي امراڻيءَ جي درگاهه تي اڪثر خلق نه ويندي آهي پر عقيدتمندن جي خدمت لاءِ هڪ فقير ڀر ۾ هڪ ڇاپري هيٺ قطار ۾ دِلا ۽ مٽ ڀري رکي ڇڏيا آهن ته جيئن هتان ڪوبه عقيدتمند اُڃايل نه وڃي. اسان به واپسيءَ مهل اتان ٿڌو پاڻي پيتو ۽ پاڻيءَ جون بوتلون ڀريون.
هاڻي اسان جيپ ۾ سوار لال باغ طرف وڃي رهيا هئاسون! مون سامان سنڀاليو ته ڪئمرا غائب هئي ”اوهه! ڪئمرا وئي...!“
”ابا ڇُٽي پير وٽ ڇڏي هوندءِ، ڪنهن همراهه جي نظر پئي ته ڇُٽي!“ بخاري صاحب ڳڻتي وچان چيو. گاڏيءَ موٽ کاڌي، تڪڙا تڪڙا قدم کڻي وڃي ڇٽي جي مقبري کي پهتاسين.
”درويش تنهنجي در تان ڪئمرا وئي ته گِلا ٿي پوندي!“ مون هوريان چيو. مون ڏٺو ته ڪئميرا سبيل وٽ اتي ئي پئي هئي، جتي ويهي مون پاڻيءَ جي بوتل ڀري هئي.
”واه! ڇٽا پير واه! ڇٽي پير وٽان شيء ڪونه ويندي بابا!“ هڪ فقير مون کي ڪئمرا کڻندي ڏٺو ته وڏي آواز ۾ چيو ۽ پوءِ ڇٽي پير جي نالي جو زوردار نعرو هنيائين. مون ڇٽي امراڻيءَ جي ڪُنگريدار ننڍڙي ڪامپليڪس تي آخري نگاهه وڌي جيڪو مِٽي رنگ ۽ فيروزي ماحول ۾ خبر ناهي ته ڪيترن واقعن جو شاهد هو.
ڪامپليڪس ٻن گنبذي ڪمرن، هڪ ورانڊي، پڌر ۽ قبرن جي چوديواريءَ تي ٻڌل آهي. فرش ۾ ۽ ٿلهن تي فيروزي ٽائلون پنهنجو اصل روپ ۽ چمڪ وڃائي چڪيون آهن. ٻن مان ھڪ گنبذ هيٺ ڇٽي امراڻيءَ جي مزار آهي جيڪو روايتن موجب سنڌ جي بدنام راجا دلو راءِ جو ڀاءُ هو. ٻئي ننڍي ۽ فيروزي گنبذ هيٺ بيبين جون قبرون آهن، ان ۾ ڪنهن نامحرم کي وڃڻ جي اجازت نه آهي، فقط هڪ مقرر خادم اندر وڃي ٻهاري صفائي ۽ سنڀال جو ڪم ڪندو آهي، سندس غير مؤجودگيءَ ۾ دروازي کي تالو لڳل ملندو.
اڳي، ڇٽي امراڻيءَ جي مقبري ويجهو مغل ۽ ترخان دور جون وڏيون، خوبصورت ۽ يڪ پٿري تعويذ واريون ڪافي قبرون هيون. هن ڀيري فقط ٻه يا ٽي قبرون نظر آيون. انهن پٿرن تي چئني پاسي کان توڙي مٿان کان هر طرف قرآني آيتون، نالا ۽ سن، خوبصورت اُڪر ۽ ڦولدار نقاشيءَ سان تحرير ٿيل هئا. باقي موجود ھڪ قبر جو تعويذ پٿر ٻن ٽن ٽڪرن ۾ ڀڄي پيو آهي جو ان جي هيٺان اصل قبر وقت جي گردش سبب جهڪي پئي آهي ۽ وڏو پٿر پنهنجي ئي بار سان ڀڄي پيو آهي يا وري ڪن همراهن جڏهن انهن پٿرن کي چورائڻ جي ڪوشش ڪئي آهي ته اهي پنهنجي جاءِ تان هٽي ويا آهن. خبر نه آهي ته اهي پٿر ڪيترو وقت اتي باقي رهي سگهندا.

هاڻي، اسان سيوهڻ شهر ۾ انڊس هاءِ وي تي ’بلو لائين‘ ڪوچ سروس جي اسٽاپ تي چانهه پيئڻ لاءِ لهي پياسون. ٽپهري ٿي چڪي هئي، اونهاري جي سج کي لهڻ جي تڪڙ ڪونه هوندي آهي. گاڏي ريسٽ هائوس ڏانهن اماڻي سون ته وڃي انور صاحب جو حال احوال وٺي اچي ۽ جيڪڏهن طبيعت ٺيڪ هجيس ته لال باغ لاءِ اچي شامل ٿئي!
شام جا پوڻا ست ٿيا ته انور اسٽاپ تي پهتو، ٿڌي پاڻيءَ جي بوتل ڏنائين، ”اچي گرميءَ کان چڱي اٿئي!“




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

No Article found
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون