ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

دستاربندي : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-10-27
داخلا نمبر 780
عنوان دستاربندي
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1200
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

دستاربندي جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

دستاربندي - مان نڪتل ٻيون شاخون-

دستاربندي


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

دستاربندي
ساون پنن جي دستار ٺهڻ بعد اها اوقاف کاتي جي ذميوار عملدار جي حوالي ٿئي ٿي ته جيئن دستار بنديءَ جي رسم ادا ڪري. ھُو رات جي ساڍي ٽين لڳي درگاهه جو روايتي ۽ چانديءَ جو قديم تالو پوري اعزاز ۽ پروٽوڪول سان کولي ٿو. درگاهه جا ٽي دروازا آهن: اتر ۽ ڏکڻ طرف. انهن مان اتريون دروازو عام لنگهه ناهي. ڏکڻ وارو دروازو سونو آهي ۽ ٽيون اوڀر طرف ڌمال جي پِڙ وارو در آهي. ڏکڻ ۽ اوڀر وارا دروازا عام اچ وڃ لاءِ آهن.
رات جو ساڍي ڏهين يارهين وڳي ڌاري درگاهه جا دروازا بند ٿيندا آهن پر فقير ’دروازا بند ٿيڻ‘ بدران چون ’دروازو قائم ٿيڻ‘ الله لوڪن جي فيض جا دروازا بند ڪونه ٿيندا آهن، پر درگاهه جا در قائم ٿيندا آهن.
”در ڇو قائم ڪيا ويندا آهن؟“ مون هڪ وڏي فقير کان پڇيو هو. هُن پهرين ته مونکي مٿي کان هيٺ تائين گُهوري ڏٺو ۽ پوءِ چيو هئائين ”اهو وقت اولياء الله جي درٻار لڳائڻ جو آهي. ان وقت هو گڏ ٿيندا آهن ... خدا جي خلق جي درخواستن تي غور ڪندا آهن، فيصلا ڪندا آهن ۽ فيصلن تي حڪم جاري ٿيندا آهن.“
دستار بنديءَ لاءِ روازانو تهجد مهل، اوچتو ڌمال واري پِڙ کان گهنڊ وڄڻ لڳي ٿو. گهڙيالي فقير گهنڊ تي ڀٽاڙ جا زور زور سان ۽ تڪڙا ڌڪ هڻي ٿو. اهو اندر درٻار ۾ ويٺل اولياءَ الله کي اطلاع آهي ته هاڻي دروازو کوليو ويندو ۽ قلندر جي دستار بنديءَ جو وقت آهي، جنهن کانپوءِ خدا جي خلق کي فيض پرائڻ لاءِ اندر اچڻ جي اجازت ڏني ويندي.
سن 2000ع ۾ مون ڏٺو ته گهڙيال جي ٽن ٽن سان اوقاف کاتي جو مقرر عملدار اوڀر واري علم کان ٿيندو ڌمال جي پِڙ مان لنگهيو ته قلندر جا پانڌي ادب وچان اٿي بيٺا ۽ تجسس وچان دروازو کلڻ جو متبرڪ منظر ڏسڻ لاءِ ڳاهٽ ڪري بيهي رهيا. هن پڌر ۾ قلندر جا ٻه خاص خليفا دفن آهن. ميان مڱڻ جَتي (قلندر جو خزانچي) ۽ سيد علي سرمست جنهن کي وزير جو درجو حاصل آهي. علي سرمست جي مزار قلندر جي اڀرندي در تي آهي، هر پانڌيءَ لاءِ ضروري آهي ته پهرين اتي سلامي ڀري. هي پروٽوڪول جو سوال آهي ته پهرين وزير وٽ ۽ پوءِ بادشاهه وٽ وڃبو آهي، جهل ته ڪابه ڪونهي پر احترام ۽ روايت جي پاسداري ڪرڻ مناسب آهي.
اوقاف جو عملدار پڻ ڌمال جو پڌر ٽپي سيد علي سرمست جي مزار وٽ بيهي رهيو، دعا جا هٿ کنيائين ۽ فقيرن کان قلندر جي در جي چاٻي ورتائين. ان دوران پِڙ تي رکيل گهنڊ وڄندو رهيو. عملدار قلندر جي در جو تالو کولڻ کان اڳ دعا گهري ۽ تالي ۾ چاٻي گهمائي. در کُليو ته گهنڊ وڄڻ بند ٿي ويو.
اولياءِ الله جي درٻار برخاست ٿي چڪي هئي. اندر پراسرار خاموشي هئي. ذميوار عملدار چند خادمن سان مزار ڏانهن وڌيو ۽ ڪجهه قدم اورتي هٿ ادب جا ٻڌي بيهي رهيو. پوءِ مزار جي چئني پاسن کان ڪٽهڙو چُمي سر جهڪائي ڇڏيائين ڄڻ ته قلندر کان رسم دستاربنديءَ جي اجازت گهرندو هجي.
اجازت ملڻ کانپوءِ (جيئن ظاهري طرح سمجهيو ويندو) ذميوار عملدار مزار تان تمام احترام ۽ احتياط سان سڀ گل، چادرون ۽ ماڻهن جون ڇڏيل درخواستون، هڪ هڪ ڪري ڇنڊي ڦوڪي هٽايون ۽ پوءِ اڳوڻي دستار جا تهه هڪ هڪ ڪري کولڻ شروع ڪيا ۽ پوءِ ساڳي ترتيب سان نئين سر ٻَڌا. هر شئ پنهنجي مقرر جاءِ تي واپس رکي وئي سواءِ گُلن ۽ اضافي چادرن/ پَڙن جي.
دستاربندي لاءِ هُن سڀ کان پهرين تازن پنن سان تيار ڪيل تازي دستار مضبوطيءَ سان رکي ۽ ان جي چوڌاري بروڪيٽ ڪپڙي جي ٻه وال پَٽي وڪوڙي. ان کانسواءِ ڳاڙهي ڪپڙي جو تاج ٻڌو. بعد ۾، دستار جي مٿان رکڻ لاءِ سبزو وڌو ۽ پوءِ ’موقعي‘ جي نسبت سان ۽ مقرر طريقي موجب گهربل دستار رکي. سونهري ڪپڙي جي گول پڳ ۽ پوءِ ان تي ڳاڙهن کنڀن جي وڏي ۽ جهگٽيدار ڪلنگي! ان کان پوءِ هار وڌا ويا.
’موقعو‘ ڇا آهي؟ گهربل دستار جو تعلق ان ڏينهن جي اهميت سان آهي. قلندر شهباز جون دستارون ٽن قسمن جون آهن. 1- سوني، 2- چانديءَ جي ۽ 3- کنڀن واري ڪلنگي. اهي کنڀ لاهور مان خاص آرڊر تي تيار ٿي اچن ٿا ۽ ڪنهن نامعلوم پکيءَ جا آهن. پر اهي غالباً پيڻ پکيءَ جا کنڀ آهن جن مان گل ٺاهي سوني ڪلنگيءَ تي رکجن ٿا. اهي کنڀ ڪافي مهانگا آهن.
اهڙي هڪ روايتي دستار اڄڪلهه (سن 2000ع ۾) جي حساب سان هزار ٻارنهن سؤ روپين ۾ (محنت سميت) ٺهي وڃي ٿي. ڪن ٻين درگاهن تان آرڊر ملڻ جي صورت ۾ سيوهاڻي دستار ساز اها تيار ڪري ڏئي ٿو پر هن (دستار ساز) ياد ڏياريو ته کنڀن جي ڳاڙهي ڪلنگي واري وڏي جهگٽيدار دستار قلندر لال شهباز کانسواءِ سنڌ ۽ پنجاب جي ڪنهن به درگاهه ۽ مزار تي نٿي رکي وڃي. نادر شاهه جي مزار (واقع پٺاڻ جي ڪافي جيڪا 1973 ۾ ٺهي) ۽ سندس خليفن جي قبرن کانسواءِ بودلي سڪندر جي مزار تي به ڪلنگيون آهن پر اهي ايتريون جهگٽي واريون ڪونه آهن.




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

دستاربندي ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
دستاربندي
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون