ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

دهشتگردن جو موت ۽ ذهني گدلاڻ : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-05
داخلا نمبر 1086
عنوان دهشتگردن جو موت ۽ ذهني گدلاڻ
شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
پڙهيو ويو 1124
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

دهشتگردن جو موت ۽ ذهني گدلاڻ جا بنياد
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي / بدر ابڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

دهشتگردن جو موت ۽ ذهني گدلاڻ - مان نڪتل ٻيون شاخون-

دهشتگردن جو موت ۽ ذهني گدلاڻ


شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

12 آڪٽوبر 1995ع
دهشتگردن جو موت ۽ ذهني گدلاڻ

وزير داخله لاءِ اها ڳالهه توقع جي ابتڙ هئي جڏهن هڪ صحافيءَ کيس ايئن چيو ته ڪراچيءَ ۾ فقط ٻه دهشتگرد آهن، ايم ڪيو ايم (الطاف) ۽ بي خود حڪومت. سماج ۾ ٿيل ڌربنديءَ خود صحافين کي ڪئمپن ۾ ورهائي ڇڏيو آهي. اهو ته نصير الله بابر هو جيڪو دهشتگردن جي سرگرمين بابت لڳ ڀڳ سڄي معلومات رکي ٿو ۽ کيس جواب ڏيڻ مهل گهتون ۽ گوهيون نٿيون ڏيڻيون پون، سوال موٽ ۾ جڏهن هو خود صحافين کان جوابي سوال پڇي ٿو ته صحافين کي ماٺ لڳي وڃي ٿي.
10 آڪٽوبر تي فهيم ڪمانڊو ۽ سندس ٽي ساٿي جيڪي پوليس جي تحويل ۾ هئا، هڪ خوني حملي ۾ مارجي ويا. سندن موت جو واقعو هڪ چڀندڙ سوال ٿي سگهي ٿو. ان واقعي کي ان انساني حق جي پائماليءَ سان به ڳنڍي سگهجي ٿو ۽ ايئن به ڪري سگهجي ٿو جيئن ڪراچيءَ جي مخصوص پريس ڪيو. هن فهيم ڪمانڊو جي موت تي اهڙا سوال ڪيا جيڪي ”انساني حقن جي ڀڃڪڙيءَ تي احتجاج“ کان مختلف ڪو نه هئا. فهيم ڪمانڊو ۽ انساني حقن جو سوال؟ اها حد درجي جي منافقت آهي ته فهيم ڪامنڊو جي هٿان مارجي ويل ماڻهن تي انساني حقن کي ڀڃڪڙيءَ جو سوال خود فهيم ڪمانڊو يا الطاف حسين کان نه ڪيو ويو پر جڏهن فهيم ڪمانڊو پاڻ گوليءَ جو شڪار ٿئي ٿو ته ”انساني حقن جي ڀڃڪڙيءَ“ جو سوال ”پريس“ کي پريسان ڪري ڇڏي ٿو. عجيب ڳالهه آهي ته ايم ڪيو ايم، الطاف، فهيم ڪمانڊو ۽ اجمل دهلويءَ جو هر موقف درست آهي. باقي خدا جي خلق جيڪو سوچي ٿي ۽ جيڪو ڀوڳي ٿي سو غلط آهي.!
نصيرالله بابر جو پريس کان جوابي سوال بالڪل درست هو ته توهان کي صرف فهيم ڪمانڊو جي موت جو ڏک ڇو ٿو ٿئي ۽ انهن ڏهه يارهن هزار ماڻهن جي موت تي ڏک ڇو نٿا ڪيو جيڪي دهشتگردن هٿان مئا آهن؟ ان سوال تي ”قومي“ صحافين کي ماٺ لڳي وئي هئي. جواب هجي ته ڏين! دليل ئي سڀ کان وڏي طاقت آهي. حيرت آهي ته فهيم ڪمانڊو جي موت تي ”قومي“ صحافين جي ذهن ۾ سوال اٿي ٿو ته هن کي بي موت نه مرڻ کپندو هو جنهن ٻين کي بي موت ماريو. هان جي بي موت مرڻ تي انساني هقن جي عالمي تنظيم به جهنڊو کڻي اٿي بيهي ٿي ۽ سمجهي ٿي ته جيڪو مري ٿو، سو بيگناهه آهي.
انساني حقن جو عالمي شعور ان حد تائين غلط اطلاعن سبب ”اطلاعاتي گدلاڻ“ جو شڪار ٿي چڪو آهي جو اهو ڪنهن بيگناهه جي موت ۽ ڪنهن دهشتگرد جي موت ۾ فرق ئي نٿو ڪري! ان کان ته سنڌ جو ڳوٺاڻو شعور بهتر آهي جيڪو هر اصلي ڌاڙيل جي لاش کي ٿڪون هڻي ٿو. سنڌ جا ماڻهو ڌاڙيل جي موت کي ڪنهن وحشي ۽ شيطان جو موت سمجهن ٿا ڇاڪاڻ ته هنن کي خبر آهي ته مرندڙ ڪير آهي. پر، ڪراچيءَ جا پڙهيل ڪڙهيل ماڻهو، حالتن کان واقف ماڻهو، دهشتگردن جي نالن ۽ سرگرمين کان واقف ماڻهو جڏهن ڪنهن دهشتگرد جو موت ڏسن ٿا ته هن کي بيگناهه قرار ڏيڻ لاءِ زمين آسمان هڪ ڪري ڇڏين ٿا.
ڪنهن کي خبر نه آهي ته ايم ڪيو ايم هٿياربند تنظيم آهي؟ هٿياربند خودڪار هٿيار ان ڪري ڪو نه کڻندا ته اهي ڦوڪڻا ڦاڙين يا گهٽين ۾ گهمندڙ آواره ڪتا مارين. هٿيار هلي رهيا آهن ۽ اهي ماڻهو خاص طور تي ماريا پيا وڃن جن جا مٿا سندن مائرن ڍڪڻين۽ منهن رکڻين ۾ ويهاريا هئا. ”شهري شعور“ آخر ڇو انهن بيگناهه ماڻهن جي موت تي احتجاج نٿو ڪري؟ سبب فقط اهو آهي ته شهري شعور ۽ انساني حقن جا چئمپين خود ”ذهني آلودگيءَ“ جو شڪار ٿي ويا آهن، هو پاڻ ڌر بڻجي ويا آهن. جنهن لاش تي روئڻ گهرجي هو ان تي بيهڻ گناهه سمجهن ٿا ۽ جنهن لاءِ تي ڦٽڪار وجهڻ گهرجي ان کي ڳراٺڙي پائين ٿا.
هاڻي اچون ٿا ان سوال تي ته فهيم ڪمانڊو جي موت جو منظر ڪهڙو هو ۽ ڇا اهو سچ آهي ته فهيم ڪمانڊو جو موت سندس ساٿين هٿان ٿيو؟ ايم ڪيو ايم کي اول ئي شڪايت آهي ته سندس ڪارڪن ”تحويل“ ۾ مري رهيا آهن. تحويل ۾ ته نذير عباسي، يوسف جکراڻي ۽ ٻيا به گهڻا زندگيون وڃائي ويٺا پر سهرن ۾ ڪم ڪندڙ انساني حقن جا چئمپين سندن موت تي خاموش رهيا ۽ حرام جو ڪو هڪ سوال پڇيو هجين! پر نذير عباسي ۽ فهيم ڪماندو ٻه جدا جدا حوالا آهن انهن ٻن جي تحويل ۾ موت کي هڪ ٻئي سان ڀيٽڻ به هڪ ظلم آهي. حڪومت جو چوڻ آهي ته 10 آڪٽوبر تي صبح جو 4 وڳي ايم ڪيو ايم جي دهشتگردن پوليس پارٽيءَ تي ان مهل حملو ڪيو جڏهن اها ٽيم فهيم ڪمانڊو ۽ سندس ساٿين کي ڪنهن اهڙي گهر جي نشاندهيءَ لاءَ وٺي وڃي رهئي هئي جتي هٿيار لڪل هئا. نتيجي ۾ فهيم ۽ سندس ساٿي مارجي ويا. ايم ڪيو ايم چوي ٿي ته اهو سڀ ڊرامو آهي ۽ کيس پوليس ماريو آهي.
اهو بالڪل ممڪن آهي ته فهيم ڪمانڊو ايم ڪيو ايم جي حملي ۾ مارجي ويو هجي پر حيرت جي ڳالهه فقط اها آهي ته واقعي ۾ ڪو به سپاهي زخمي نه ٿيو آهي. اهو سوال به پنهنجي جاءِ تي بيٺو آهي ته هڪ گهر جي نشاندهيءَ لاءِ ٽي دهشتگرد ڇو کنيا ويا؟ ڇا هڪ دهشتگرد نشاندهي لاءِ ڪافي نه هو؟ قانون ۾ لچڪ ۽ خرابين سبب اهو ڏاڍو مشڪل آهي ته ڪنهن حقيقي ڏوهاريءَ کي سزا ملي. اڪثر ڏوهاري اڻپورن قانونن ۽ لچڪ سبب سزائن کان بچي وڃن ٿا، جيتوڻيڪ اها خاطري هوندي آهي ته گرفتار ماڻهو واقعي ڏوهاري به آهن. يقينن اڪثر دهشتگرد جيڪي پوليس تحويل ۾ ماريا ويا آهن عدالتن ۾ پهچڻ کانپوءِ ضمانتن تي آزادي وٺي وڃن ها، ان ڪري اهو بالڪل ممڪن آهي ته دهشتگردن کي ڪنهن ٻئي طريقي سان پورو ڪرڻ جي ڪوشش ڪئي ويندي هجي.
هن موقعي تي هڪ سوال پيدا ٿئي ٿو ته نيٺ ڇا ڪجي؟ ڏٺل وائٺل ڏوهاريءَ کي جنهن جي دهشت جي ڌوم ملڪان ملڪ هجي، ڇا صرف ان بنياد تي ڇڏي ڏجي ته هن جي خلاف ڪو دستاويزي ثبوت موجود نه آهي؟ انساني حقن جو جهنڊو بلند هجي! اها ڳالهه هر ڪو چاهي ٿو. ان ڳالهه جي وڪالت ڪو به ڪو نه ڪندو ته تحويل ۾ موجود دهشتگرد کي ڪوڙي مقابلي ۾ ماري ڦٽو ڪيو وڃي. ڌرتيءَ تي انسانيت جو جهنڊو آسمان تائين ۽ قيامت جي ڏينهن تائين بلند رهي پر ”انسانيت“ جي ڳالهه انهن سان مشروط بوندي آهي جيڪي ٻين کي به انسان سمجهن.
ايم ڪيو ايم جي قيامت دهشتگردن جي موت تي هڪ وڏو سڏ ڏيندي چيو آهي ته ”ظلم جي حد ٿي وئي آهي، عوام اٿي کرو ٿئي!“ ايم ڪيو ايم جي حلقن ۾ چيو وڃي ٿو ته اها ”آزاديءَ جي جنگ“ آهي جيڪا هو وڙهي رهيا آهن ۽ سندن ويڙهه اسٽيبلشمينٽ سان آهي پر عملي طرح سندن گوليون انهن ماڻهن جا ميڄالا اڏائي رهيون آهن جيڪي پيٽ گذر لاءِ فٽ پاٿن تي هلي رهيا آهن. رياست سان ويڙهه جو هي عجيب ڍنگ آهي جنهن ۾ ٽارگيٽ اهي آهن جن جي تاريخي حقن تي ڪو به شڪ نه آهي. انساني حقن جي هيءَ جنگ به عجيب آهي جنهن ۾ ٻين کان جيئڻ جو حق به کسيو وڃي! هي محض خيال نه، هڪ حقيقت آهي ته جن واقعن کي عوام دهشتگردي چوي ٿو ته حڪومت ”ننڍڙي بغاوت“ سڏي ٿي ايم ڪيو ايم جا حلقا ان کي ”مزاحمت ۽ آزاديءَ جي جنگ“ چون ٿا جيڪا هن وقت ٽئين گيئر ۾ آهي ۽ ان کي چوٿين گيئر ۾ وجهڻ جي ڪوشش ڪئي پئي وڃي.




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

دهشتگردن جو موت ۽ ذهني گدلاڻ ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
دهشتگردن جو موت ۽ ذهني گدلاڻ
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي - موضوع جون ٻيون داخلائون-
جيڪڏهن تون به پاڪستان ۽ مان به پاڪستان!
هاڻي يا وري ڪڏهن به نه
آپريشن لاءِ خون جو ٻليدان ضروري هو؟
سرڪار! عوام لاءِ هاڻي ڇا حڪم آهي؟
حيدرآباد: دهشتگرد ناڪام نه ٿيا آهن
محبتن جا ٻج پوکيندڙ – جي ايم مهڪري
لياري ۽ ملير ڊيولپمينٽ اٿارٽيز
سياسي اتحادين جي امپورٽ جو سلسلو
ڪراچي پئڪيج يا ڪجهه ٻيو؟
پريس جي خلاف روايتي اڳرائي
آپگهات ڪندڙ قديم آثار ۽ هڪ مئل گهوڙو
سرڪاري دستاويزن تائين عوام جي پهچ
پنهنجي ئي خول ۾ بند ڪراچي سياست
دهشتگرديءَ واري هڙتال ۽ ”دهشتزدهه“ عوام
صنعتڪار ۽ کنڊ جو هٿرادو بحران
ڌاڙيلن لاءِ به هڪ ”نصيرالله بابر“ گهرجي
استادن ۽ ڪلارڪن جي هڙتال
سنڌ جي برپٽن لاءِ پاڻيءَ جو خواب
غير قانوني پرڏيهين جي سڃاڻپ ڏکي ناهي
اسڪول في لاءِ اسڪول ۾ پِنايل ٻار
دهشتگردي ۽ سياستدانن جون خوش فهميون
دهشتگرد، ايجنسيون ۽ سنڌ
پاڪستان: دنيا ۾ ٽيون نمبر رشوتي ملڪ
دهشتگردن جي موت تي ماتم
مقدس رشتا ته بارود ۾ نه ٻاريو!
ملازمتن تان برطرفين جو مامرو
پاڻيءَ جو مسئلو: پنجاب ۽ هندستان جو هڪجهڙو رويو
جنگ بنديءَ جي بدلي ۾ اقتدار جي آڇ
وچ مدي واريون چونڊون ۽ جناتي چُرپُر
اخباري ڪاغذ جو بحران
سنڌي ٻوليءَ جو بااختيار ادارو جنگي بنيادن تي ڪم جي ضرورت
هڪ جيل ۾ بک هڙتال، ٻئي ۾ شاهي دعوت
ڳالهه جڏهن پاڻ تي آئي......
پيپلز پارٽيءَ جو وڻ ۽ وڻ ويڙهيون
ڪوڙ کي پير نه سهي، پَرَ ته آهن!
ايم ڪيو ايم جي ڪا به هڙتال ڪامياب نه ٿي آهي
سنڌ جو وڪيل برطانيا ۾
گهاتوئڙن جي نِڙيءَ ۾ ڦاٿل دانهن
.... خطرو اڃا موجود آهي
پنجاب جو سياسي بحران
افغانستان ۾ پاڪستاني سفارتخاني جي تباهي
ڪرپشن جي ڪينسر ۾ وڪوڙيل صحت کاتو
سيڙپ ڪمپنين ۾ ڦاٿل رقمون ملي سگهن ٿيون
بيجنگ ڪانفرنس تي مهربانن جي چڙ
جوکم کانسواءِ ڪا ٻي واٽ نه هئي
معاشي ون يونٽ ڏانهن وڌندڙ وکون
محمود غزنوي سومناٿ ۾ ڇا پيو ڪري؟
رينجرز هٿان برمي ۽ بنگالي ملاحن جي سرپرستي
ڪوڙ ۽ منظم پرچار جو ٽوڙ ڇاهي؟
اقليت جي مٺ ۾ اڪثريت
رت جا نشان ڌوئڻ لاءِ ڪيئي برساتون گهرجن
سچ ضرور ڳالهايو پر زور سان
سفيرن خلاف اڳرائيءَ بابت لنڊن مان آڪاش واڻي
طالبان راڄ ۾ ڇوڪرين جا اسڪول بند
انتظاميا کان مايوس 200 ڳوٺاڻن جي لڏ پلاڻ
سنڌي ميڊيم اسڪول ڪنهن ڳڙڪايا؟
هڪ دهشتگرد ”هيرو“ جو بُت
ڇا ڪالاباغ ڊيم جي اڏاوت جاري آهي؟
آزاد رهڻ جو حق ڦري نٿو سگهجي؟
ڪابل سان ناتن جو نئون مرحلو
پر ”اونداهي ۾ فرار“ جو ڇا ٿيندو؟
ڊيلٽا: شڪاري ٻار جي مٺ ۾ جهرڪي
ڳالهين جي نائين دور کانپوءِ به.....
ڏکئي وقت ۾ پراڻن ساٿين جي سار
برائون ترميم
هندي اسٽائل فساد ۽ ايم ڪيو ايم
”ڇا پنجاب کي ويٽو پاور حاصل آهي؟“
ڪراچيءَ جي سنڌين جو اعتماد نه لوڏيو
قتلام ڪندڙ ڪارخاني کي رعايت ڏيئي نٿي سگهجي
غير قانوني غير ملڪي ۽ ووٽر لسٽن جو مرحلو
سرڪار! ”غريبن لاءِ بينڪاريءَ“ تي سوچيو
گرينڊ الائنس جون تياريون
ايم ڪيو ايم پاران گهرو لڙائيءَ جي ڌمڪي
وڏو وزير پنهنجي حڪم تي عمل ڪرائي سگهندو؟
گهرو لڙائيءَ ڏانهن پهرين وک؟
ٿر ۾ ڏڪار ۽ نمائنده نانگ
پاڪستان جي ثقافتي پاليسي
انسٽيٽيوٽ..... پر ڪنهن جي لاءِ؟
ولي، الطاف ۽ نواز اتحاد عمل
پهرين آڪٽوبر 1988ع کان پهرين آڪٽوبر 1995ع تائين
ڪور ڪمانڊرن جي اجلاس ۾ الطاف حسين کي جواب
سنڌ بابت مولانا فضل الرحمان جو موقف
خوني پرولي ڪڏهن ڀڄندي؟
... ۽ هاڻي سنڌوءَ ۾ سم جو پاڻي
پوليس: هڪ مافيا
ٺٽو – جتي پورهيتن پيٽ سان پٿر ٻڌا
پور بندر ۾ ڦاٿل پاڪستاني
بينڪاريءَ جو ڏيوالو نڪرندو؟
جهاز اغوا ڪرڻ جي ڪوشش
غير قانوني پرڏيهي خلاف وٺ پڪڙ ۽ پاسپورٽ دڪان
پي ٽي سي ريفرنڊم
گهڻن بنيادي مسئلن جو حل لياقت – نهرو ٺاهه تي عمل
پوليس مايوس ڪيو آهي
ٻهراڙيءَ ۾ ڊاڪٽرن جي تقرري حقيقت پسنديءَ جي ضرورت
سنڌ سيڪريٽريٽ تي حملو سنڌ جي تاريخي، سياسي ۽ انتظامي وجود کي للڪار
دهشتگردن جو موت ۽ ذهني گدلاڻ
امن جا گيت ڳائيندڙ ٿڪجي پيا آهن؟
ڇاڪاڻ ته توهان ٽين دنيا جا آهيو!
جتي دهشت کي سوڳ چئجي ٿو
مالاڪنڊ کان کاري ڇاڻ تائين
ايمنسٽي انٽرنيشنل ساک وڃائي ڇڏي
پڙدي جي پويان ڪهڙو ڊرامو هليو؟
باغي آفسيرن لاءِ آئين ڇا ٿو چوي؟
ڪارو ڏينهن: سياسي سج گرهڻ
ايم ڪيو ايم تاملن جي نقش قدم تي
گڏيل قومون ۽ ٽين دنيا
”آسمان“ ايمنسٽي انٽرنيشنل جو هيڊ ڪوارٽر ناهي
”اگر ... مگر“ مان نڪرڻ جون تياريون
سياسي ڪروکيتر ۾ شهيد ٿيل خواب ڳڻيو!
نواز شريف ۽ خالي بوتل جو نشو
رُپيو، روبل جو پوئلڳ!
”گرم هوا“ کان گرم هوا تائين
قومي حڪومت – ڪنهن حادثي کان بچڻ جي ڪوشش
نجڪاريءَ ڇا ڏنو؟
ڦلنگين کي ملڪي معيشت جي ٻيڙيءَ تان لاهڻو پوندو
ڪراچيءَ ۾ خون ئي خون
هو، جي اونداهين راتين ۾ ماريا ويا!
نانگ کي ريجهائڻ جي ڳالهه
نيٺ ڇا ٿيندو ۽ ڇا ٿيڻ گهرجي؟
ازهاڪ رابن جو موت
اهو بُروٽس وارو خنجر ته نه آهي؟
بُک ۽ بنيادي حق گڏ ڪيئن هلندا؟
رت جي پيالي ۾ سچ ۽ ڪوڙ
اڳوڻا معاشي زخم ۽ ڀرڻ بدران هڪ ٻيو چهڪ
نئين جهاد جون تياريون
توهان ماڻهو ٽنگي سگهو ٿا، خيال ۽ آدرش نه
هڪ دوزخ کان ٻئي دوزخ تائين ڊوڙون
سنڌ جو تعليمي ماحول مٿي ۾ گولي هڻي آپگهات جي ڪوشش
ووٽر، اميدوار ۽ سياسي پارٽين وارا جاڳن!
ناڪام بغاوت کانپوءِ هڪ سوال
آمريڪي معيشت جو ڀرم باقي نه رهيو
مخالف ڌر جي باغي فوجين لاءِ همدردي!!
سڻيءَ جي ديس مان نڪري ڪپهه جي ملڪ ۾ ڦاٿل ماڻهو
سنڌ ۾ غلاميءَ جي دور جي واپسي
سنڌ دشمن آفيسرن کي ڇـُوٽ ڇو؟
جافنا: امن ۽ دهشت جي آخري جنگ؟
پاڪستان: سڀني لاءِ جنگ جو کليل ميدان
ماڻهو هيڏانهن هوڏانهن ڇو پيا ڏسن؟
عوام ”عالمي مقروض“ هجڻ کان انڪار ڪري ٿو
رسول بخش مريءَ جو فلسفو
قيامت کان اڳ ۾ قيامت جي ڳالهه!
سڀ بيگناهه شهيد منهنجا ڀائر آهن!
ڌڌڙ ۾ پير
بنگله ديش ۾ سياسي بحران
چڪنا چور ٿيل سنڌي سماج: هڪ سوال
دهشتگردي-اولهه جو تحفو
رت ۽ ماس بچيو هجي ته ڀلي ٻيهر ڪهو!
ڪشڪول کپائڻ جي نوبت آدمشماري
پنجاب کي سنڌ سان ويڙهائڻ جون ڳالهيون
ڪو ڪيئن ڪري!؟
ادب، ثقافت ۽ جمهوريت ڪانفرنس


.....ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي موضوع جون وڌيڪ داخلائون