ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

زراعت : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-10-27
داخلا نمبر 873
عنوان زراعت
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1297
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

زراعت جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

زراعت - مان نڪتل ٻيون شاخون-

زراعت


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

زراعت
آباديءَ لاءِ پاڻي پمپن ذريعي ڦاٽن مان کنيو وڃي ٿو. چؤماسي جي پاڻيءَ جي لاٿ کان پوءِ نڪتل زمين تي ڪڻڪ جي پوکي ٿئي ٿي. پر، ان لاءِ ضروري آهي ته ڍنڍ هر سال سيپٽمبر تائين 113 فٽ جي سطح تائين ڀرجي وڃي ۽ پوءِ آڪٽوبر ۾ 106 فٽ سطح تائين لهي. جنهن سان لڳ ڀڳ 2600 فٽ ايڪڙ زمين پوکي جوڳي ٿئي ٿي. اها سطح پوءِ بخارات سبب اڃا به گهٽجي ويندي آهي.
ڍنڍ جي سڪڻ سان ٻيا نقصان ٿين ٿا. مثال: ڦاٽن تي پوکيءَ جيترو پاڻي به نٿو بچي. مڇيءَ جي بقا کي ڌڪ رسي ٿو جنهن تي مهاڻن جو گذران هوندو آهي. پاڻي بلڪل خراب ٿي وڃي ٿو. چون ٿا ته اڳي هڪ لک ماڻهن جو روزگار منڇر جي مڇيءَ تي هو پر هاڻي تمام ٿورو تعداد ان ڪرت سان آهي.
1950 ۾ منڇر جو شڪار 3000 ٽن في سال ريڪارڊ ڪيو ويو هو، جيڪو 1944 ۾ فقط 300 ٽن وڃي بچيو. ان کان پوءِ سن 2000ع ۾ شڪار 100 ٽن به نه رهيو. 1930 ۾ ٿيل هڪ سروي موجب منڇر ۾ مڇيءَ جون 200 جنسون هيون، جن مان 14 جنسون نابود ٿي چڪيون آهن. انڪري مهاڻا روزگار جا نوان وسيلا ڳولڻ تي مجبور آهن. انهن حالتن ۾ لڳ ڀڳ اڌ لک ماڻهو منڇر ڇڏي ٻين پاسن ڏانهن لڏي ويا. مڇيءَ جي خاتمي جو سڀ کان وڏو سبب پاڻيءَ جو بلڪل گهٽجڻ يا ڍنڍ جو بار بار سڪڻ آهي. يعني، ڍنڍ ۾ گهٽ ۾ گهٽ 4 فٽ پاڻي سراسر هئڻ گهرجي. ان کان پوءِ زهريلي پاڻيءَ ته تباهي آڻي ڇڏي. ڍنڍ فقط تڏهن ڀرجي سگهي ٿي، جڏهن درياهه ۾ وهڪرو 80،000 ڪيوسڪ کان مٿي هجي.
اڳي پاڻيءَ جو اهو وهڪرو وقت سر ايندو هو، پر هاڻي اهو به دير کان دير تر ٿيندو ٿو وڃي. انهن حالتن ۾ ڍنڍ کي ڀرڻ لاءِ ضروري آهي ته سنڌوءَ ۾ پاڻي اڳواٽ/ وقت سر ڇڏيو وڃي، ۽ ڍنڍ کي اڳواٽ ڀريو وڃي.
منڇر مقامي ماڻهن لاءِ پاڻيءَ جو اڪيلو ذريعو آهي.1980ع ۾ جڏهن ڍنڍ مڪمل سڪي وئي هئي، تڏهن پيئڻ جو پاڻي ٽينڪرن ذريعي پهچايو ويندو هو. علائقي ۾ جر جو پاڻي کارو آهي ۽ پيئڻ لائق نه آهي. منڇر جي خراب پاڻيءَ سان پيٽ جون بيماريون ٿيون. ان کان پوءِ هاڻي انتظاميه پاڻيءَ جي فراهميءَ (ڳالهين جي حد تائين) لاءِ ڪن بهتر متبادلن جي تلاش ۾ آهي.
کيرٿر جي نَئِن جو پاڻي ايف پِي بند سان ٽڪرائجي نيٺ منڇر ۾ اچي ٿو. اڪثر سالن ۾ اهو وهڪرو بنهه معمولي هوندو آهي، البت نئه گاج ۾ ڪڏهن ڪڏهن وڏو وهڪرو ايندو آهي. (منڇر جي بقا لاءِ درياهي پاڻيءَ جو اچڻ لازمي شرط آهي).
ايف پِي بند جي اڏاوت کان اڳ 1917ع ۾ هڪ وڏو وهڪرو 119.0 فٽ آيو هو، جيڪو ان وقت ڏيڍ لک ڪيوسڪ جي ذخيري جيترو هو. سڀ کان وڏو پاڻي 1976ع ۾ ريڪارڊ ڪيو ويو جنهن سان منڇر جي سطح 125 فٽ ٿي وئي ۽ ايف پِي بند ڀڃي وڌائين. اهو بند اصل ۾ 117 فٽ سطح لاءِ ٺاهيو ويو هو. ان واقعي ۾ اڍائي لک ڪيوسڪ پاڻي آيو هو.




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

زراعت ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
چلاس
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون