ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

زرعي شعبو ۽ غير پيداواري طبقن جو نفعو : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-06
داخلا نمبر 1225
عنوان زرعي شعبو ۽ غير پيداواري طبقن جو نفعو
شاخ پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي
پڙهيو ويو 1114
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

زرعي شعبو ۽ غير پيداواري طبقن جو نفعو جا بنياد
پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي / بدر ابڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

زرعي شعبو ۽ غير پيداواري طبقن جو نفعو - مان نڪتل ٻيون شاخون-

زرعي شعبو ۽ غير پيداواري طبقن جو نفعو


شاخ پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

10 فيبروري 1996ع
زرعي شعبو ۽ غير پيداواري طبقن جو نفعو

ڪمند جي آبادگارن جي ٻڌيءَ کانپوءِ ملڪ ۾ قائم گهٽ ۾ گهٽ 10 ڪارخانن جي بند ٿيڻ ڪري کنڊ جو بحران پيدا ٿيڻ جو خطرو پيدا ٿيو آهي. ڪمند جا آبادگار گهٽ قيمت تي ڪمند ڏيڻ کان انڪاري آهن، شگر ملون وڌيڪ اگهه ڏيڻ لاءِ تيار ڪو نه آهن. ان ريت کنڊ جو مسئلو جيڪو ڀٽي صاحب پنهنجي وقت ۾ حل ڪري ڇڏيو هو، هاڻي ٻيهر اڀري رهيو آهي.
آبادگار پاڻ ۾ اتحاد ڪن ها ته صنعتڪار کين کائي وڃن ها. هاڻي صنعتي شعبي ۾ ڦڙڦوٽ پئجي وئي اهي، واپار جي وفاقي وزير کنڊ جي ڪارخانن جي مالڪن جو اجلاس گهرايو آهي ۽ حڪومت سوچي رهي آهي ته کنڊ ٻاهران گهرائجي! ڪارخانيدارن جو چوڻ آهي ته تيار کنڊ جي قيمت وڌائي وڃي ته پوءِ کين ڪمند جي وڌيڪ اگهه تي اعتراض نه ٿيندو پر ان صورت ۾ کنڊ جي قيمت 18 رپيا ڪلو کان مٿي چڙهي ويندي، جنهن سان صارف تي وڏو بار پوندو.
صارف جو مفاد، حڪومت جي ڳڻتي ۽ صنتعڪار جا دليل پنهنجي جاءِ تي، جيڪڏهن نوبت اتي اچي پهتي آهي ۽ ڪنهن نه ڪنهن ڌر کي نقصان کائڻو آهي ته فقط آبادگار ئي ڇو؟ ڇو نه صنعتڪار پنهنجي نفعي کي گهٽ رکي؟ ڇو نه حڪومت ٽيڪس ۾ ڪا رعايت ڏئي؟ ڇو نه اهو وزن صارف پاڻ کڻي جيڪو کنڊ واپرائي ٿو؟ ڇو نه مڊل مين کي چلتو ڪيو وڃي؟ آخر ڪهڙي دليل هيٺ فقط آبادگار کي ”قومي مفادن“ هيٺ قربانيءَ جو ٻڪرو بڻايو وڃي؟
حڪومت جڏهن کنڊ امپورٽ ڪرڻ جو فيصلو ڪيو آهي، تڏهن ثابت ٿئي ٿو ته آبادگار جو مفاد پورو ڪرڻ حڪومت لاءِ ممڪن نه رهيو اهي. هونئن ته زرعي ٽيڪس مڙهڻ مهل سمجهيو وڃي ٿو ته آبادگار قارون جا خزانا لڪائي ويٺو آهي، جنهن تي سندس ”بادشاهت“ قائم آهي. اها ڳالهه سنڌ جو هاري ۽ ڪلارڪ طبقو چوي ته ڳالهه ٺهي ٿي پر جڏهن ڳالهه ڳالهه تي ڪروڙن جون ڳالهيون ڪندڙ صنعتڪار ۽ واپاري گڏجي آبادگار لاءِ اها ڳالهه چون ته پوءِ ان جهڙو ڪوڙ ٻيو ڪو به ٿي نٿو سگهي.
سنڌ ۾ چڱن ڀلن آبادگارن جي سالياني آمدني 10 کان 20 لک به ڪو نه هوندي. يقينن عام شهريءَ لاءِ اعا تمام وڏي رقم آهي پر اها ڪمائي ڪراچيءَ جي هڪ معمولي سپر مارڪيٽ جي سه ماهيءَ کان به گهٽ آهي دڪاندار ته محض وڪري تي نفعو کائي ٿو جنهن ۾ نقصان جو امڪان گهٽ ۾ گهٽ آهي، ان جي ابتڙ آبادگار موسمي حالتن جي رحم ڪرم تي آهي. ”آسمان“ ڪاوڙيو يا ساٿ نه ڏنائين ته سڀ ڪجهه ناس ٿي ويندس. اهو ئي ڪارڻ آهي جو زراعت جي ميدان ۾ انشورنس ڪمپنيون به نٿيون لهن.
آبادگار طبقو رڳو وڏن زميندارن ۽ رئيسن تي مشتمل ڪو نه اهي، ملڪ جي وڏي اڪثريت زمين ۽ آسمان جي ان دائمي رشتي ۾ ڳنڍيل آهي. ملڪ جو اڪثريتي عوام پيداوار جي جنهن نظام ۾ جڪڙيل اهي، ان جي ڏکن سورن ۽ تڪليفن کي نظر انداز ڪرڻ جو ڪم ڪا سرمائيدار سوچ ئي ڪري سگهي ٿي. ڌنڌي ۾ ٻه ڏون چار جو حساب ته هوندو ئي اهي پر جيڪڏهن انسان جي ڏکن کي ٻه ڏون چار جي کوڙي سان ڀڃڻ جي ڪوشش ڪئي وئي ته پوءِ معاشرو ڇا ۽ معاشري ۾ انساني جذبا ڇا؟ ”ڀلي حڪومت“ ڇا ۽ ”فلاحي مملڪت“ ڇا؟
هر نظام جي پنهنجي ضرورت هوندي آهي. ضرورت جو معيار نفعو نه، جياپو هئڻ گهرجي. سرمائيدار جنهن ”نقصان“ جي ڳالهه ڪري ٿو، اهو ڪاروبار ۾ نقصان جو نه، نفعي ۾ نقصان جو آهي. ڳالهه رڳو ڪمند جي نه آهي، هي ته ان سڄي زرعي نظام جي ڏکن جي ڳالهه آهي جنهن کي ايم ڪيو ايم ۽ نواز شريف ”وڏيرڪو نظام“ چون ٿا. اهو ٺيڪ آهي ته پاڪستان جي سياست تان وڏيرن، چوڌرين، خانن ۽ سردارن جي گرفت ڪمزور نه ٿي آهي پر نواز شريف ۽ ايم ڪيو ايم زرعي سماج تي جنهن نئين ”آرڊر“ جي حڪومت چاهين ٿا، اهو ڪهڙو چڱمڙسيءَ تي ٻڌل آهي؟
ڀلي ته ڪو اها ڳالهه نه مڃي پر صاف ڏسجي پيو ته آبادگار، صنعتڪار ۽ ڪميشن ايجنٽ (مڊل مين) جي وچ ۾ حصو پتي ٿيندڙ نظام ڪٿي بيٺو آهي؟ ان نظام ۾ ڪيترو جوکم ڪنهن جي حصي ۾ آهي ۽ ڪيترو ”محفوظ نفعو“ ڪنهن جو آهي؟ زرعي سماج جو طاقتور نمائندو جيڪو هاڻي اسيمبلين ۾ به ويٺو آهي ۽ اعليٰ ايوانن ۾ لابيون به رکي ٿو، بهرحال ايترو طاقتور نه آهي ۽ (نه هئڻ گهرجي) جو صنعتي سماج جي عيوضين کي ”آئوٽ“ ڪري وجهي. پر صنعتڪار ۽ واپاري طبقو ايترو طاقتور ضرور ٿي چڪو آهي جو هو زرعي طبقي جي ووٽ واري طاقت کي پنهنجي مالي سيڙپ جي طاقت سان چئلينج ڪري سگهيو آهي. صنعتڪار سيڙپ لاءِ پئسو ڪٿان آندو؟ اهو هڪ جدا سوال آهي، مختصر طور فقط ايترو چئي سگهجي ٿو ته اهي رقمون کوڙا هڻي جمع ڪيون ويون آهن. جن کي جيترا وڌيڪ کوڙا اچن ٿا، اهي اوتري دولت به جمع ڪري وٺن ٿا.
مڊل مين جهڙو ڪاٽڪو طبقو شايد ئي ڪو ٻيو هجي! الائي ته ڇو هاڻي مڇيءَ جي ڪاروبار ۾ به ”مول سسٽم“ جي سفارش سرڪاري طرح ڪئي وئي آهي، جنهن ۾ مڊل مين سمنڊ جي ڪنڌيءَ تي ويهي سمنڊ جي سڄي شڪار جو اڌ نفعو کڻي وڃي ٿو. نه هو سمنڊ ۾ گهڙڻ جو جوکم کڻي ٿو، نه کين هندستان جي بارڊر فورس جي هٿان اجائي سجائي گرفتاريءَ جو خطرو ٿئي ٿو، نه سمنڊ ۾ رڇ پوکڻ جو پورهيو ڪري ٿو ۽ نه وري وٽس شڪار نه ملڻ تي نقصان ۾ شراڪت جو ڪو تصور آهي. اهو ئي مڊل مين جڏهن سبزي منڊي ۾ ويهي ٿو ته ”آڙهتي“ بڻجي وڃي ٿو ۽ هو آبادگار جي سال جي ڪمائي جيڪا ان وقت مارڪيٽ ۾ پهچي چڪي هوندي آهي. اهري اگهه تي وڪڻائي ٿو جو آبادگار جا ترا نڪريو وڃن. اگهه ڪهڙو به لڳي! آڙهتيءَ جي ڪميشن کڙي! آبادگار سڄي سال جي پورهئي کانپوءِ گهاٽي ۾ وڃي سگهي ٿو پر آڙهتي ساڳئي سودي ۾ لازمي طور تي ايترو ڪمايو وٺي ٿو جو بازار ۾ ريزڪي وڪامجندڙ مال ۾ هن جو به هيڪاندو نفعو شامل هوندو.
ڀٽي صاحب وڏا وس ڪيا هئا ته ڪنهن ريت آڙهتي وچ مان نڪري وڃي ۽ آبادگار پنهنجيون زرعي جنسون ان ملهه تي وڪڻي سگهن جيڪو مارڪيٽ پيپلز پارٽي پنهنجي ڪهڙي دور ۾ پورو ڪندي! اڄوڪن وزيرن کان پڇيو ويندو ته چوندا، ”وڏو ڪم ٿي رهيو آهي...“ ٽريڪٽر اسڪيم هلائي اٿئون! کيت کان مارڪيٽ تائين پڪن رستن جون رٿائون جاري آهن!“ پر اصل ڪم ٿيو ئي ناهي جيڪو ٿيڻ کپندو هو! جيستائين ”مڊل مين“ نه نڪرندو ان مهل تائين نه آبادگار کي ڪجهه ملندو نه وري مهانگائيءَ جو وڏو سبب ”وچ واري ماڻهوءَ“ جو نفعو هوندو اهي ۽ سڄو واپاري طبقو اصل ۾ مڊل مين آهي جيڪو صارف ۽ آبادگار (يا ڪنهن به پروڊيوسر) جي وچ ۾ ٿيندڙ سودي ۾ پنهنجو مفاد داخل ڪري، اگهه وڌائي ٿو.
حڪومت چڱيءَ طرح واقف آهي، ان ڪري ئي ”يوٽلٽي اسٽور“ جو تصور سامهون آيو. عوام ڏٺو ته اهو ڪامياب تصور آهي، ان کي هر ممڪن حد تائين وڌائڻ سان ئي نجي شعبي ۾ هلندڙ ”نفعي ۾ مقابلي“ کي روڪي سگهبو. حيرت آهي ته ڪمند جي آبادگار ۽ کنڊ جي ڪارخاني جي وچ ۾ ”مڊل مين“ موجود آهي. خوراڪ واري وفاقي وزير اهو وقتائتو چتاءُ ڏنو آهي ته ڪارخانا ايجنٽن جي معرفت ڪمند خريد نه ڪن. چتاءُ ۾ ڪارخانا بند ڪرڻ جي ڌمڪي به شامل آهي. ڪنهن حڪومت کي ايئن ئي ڪرڻ گهرجي. رڳو چوڻ ڪافي ناهي، عمل به ڪرڻ گهرجي، باقي، کنڊ امپورٽ ڪرڻ جي ڌمڪي صنعتڪار س




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

زرعي شعبو ۽ غير پيداواري طبقن جو نفعو ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
زرعي شعبو ۽ غير پيداواري طبقن جو نفعو
پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي - موضوع جون ٻيون داخلائون-
انساني حقن جي ڳالهه تي بغاوت جو ڪيس!
خاص مهمان جي آمد
ڪنهن کي ساهه جي، ڪنهن کي سُود جي
عالمي ادبي ڪانفرنس ڇا ڏنو؟
وفاقي مرڪزيت ناڪام ٿي وئي آهي؟
چيلهه ڀڳل پورهيت، صارف ۽ مستقبل جون اميدون
ڪالاباغ تي ”همخياليءَ“ لاءِ سختي ڇو؟
ديوتائن جي محل ۾ ڌرتيءَ جي صورتحال تي بحث
سنڌ جي سوچ بدلجي رهي آهي؟
الطاف حسين جي مائٽن جو پراسرار قتل
ٽن تلوارن کان مڪه چوڪ تائين ...
ٺهڻ ۽ نه ٺهڻ جون ڳالهيون
جنازي تي گوليون هلڻ نه ڏنيون ويون پر ...
آمريڪي مداخلت ۽ ڪراچيءَ جي ڳِجهن جا سڏ
ڀور ڀور ٿيل اعتماد تي ڪالاباغ بند جا بنياد ڪيئن رکبا؟
ٽين دنيا ۾ آزاديءَ جا ”نوحا“ ڳائيندڙ ملڪ
ائٽمي هٿيارن جي ڊوڙ ۾ ڪيستائين ڊوڙبو؟
سنڌ سوچي ٿي ...
قوم کي گاهه کارايو ويندو!؟
حڪومت جي ”بي وفائيءَ“ سبب دهشتگردن ۾ ڀاڄ
واپڊا جو نئون وار سنڌ ۽ بلوچستان ۾ تڪرار جا ٻج پوکڻ جي ڪوشش
رياست جي چئني ٿنڀن کي اڏوهي کائي وئي!
پشاور ۾ قيامت
شديد ٽڪراءُ واري سياست ڇا ڏيندي؟
”تحويل ۾ موت“ ۽ زندگيءَ جي ضمانت جو سوال
ٺڪر تي پاڙ لڳڻ کانپوءِ!
اعلانِ ”اسلام آباد“ سنڌ جي آئيني حيثيت کي چئلينج
اين ايف سي ايوارڊ: ايڊهاڪ ازم جو شڪار نه ٿيڻ گهرجي
ڪارو ڪاري مسئلو: قانون ۾ ترميم جي ضرورت
پرائي جنگ پنهنجي شهر ۾
جتي ٻار ٿاڻن منجهه مرن – سو ديس مسافر!
جنگ جي ميدان ۾ سال بدلجي ٿو
پاڪستانين لاءِ 1996ع جو پهريون تحفو، اگائيز گَن
شاگردن جو ٽيون طبقو
دهشتگرن جو اعلان نامو!
نواز شريف ۽ اجمل دهلوي لنڊن ڏانهن
غير قانوني پرڏيهي – آدمشماريءَ ۾ رنڊڪ
مسيحا کانپوءِ
جڏهن جهونا به بغاوت جون ڳالهيون ڪن!
مزاحمتي جنگ جي پر امن واٽ به آهي
ڌرتيءَ جي قوتن کي گڏجڻ گهرجي
حڪومت جي هجڻ جو جواز وڌي ويو آهي
گاج جا گهايل ۽ ”دنيا جو دستور
ٽه ڌري سياست کان وحشت تائين
وفاق ۽ صوبن وچ ۾ تڪرار جو سوال
سياسي امتحان مان نڪتل نتيجا
ڳالهه، طاقت جي نشي جي آهي
ٿر جي ترقيءَ جو ڇا ٿيو؟
هڪ مڪمل انفارميشن ۽ ريسرچ سينٽر جي ضرورت
وحشت جي ميدان ۾ پٺاڻي خان جو آواز
رت هاڻيون گهٽيون ڌوئڻ لاءِ سفر
عورت ”اڌوري“ پر ووٽ ”پورو“
بنگالين جا ساٿي صنعتڪار قانون کان مٿي ناهن
ڪالاباغ: عبدالله شاهه جا خيال بدلجي ويا؟
ماحوليات، مافيا ۽ پوليس جو ڪردار
پڙاڏو سوئي سڏ
آبادگار ڪمند ڪن يا ڪاٺيون؟
ڪراچيءَ ۾ پٺاڻن کي قربان ڪرڻ جي ڳالهه
سرڪاري گولين جا آواز ايوانن تائين نه پهتا؟
ٿر اڌ ۾، ڪيٽي بندر پنڌ ۾
بئنچن تي بيٺل سياستدان
... ۽ هاڻي ”روپوش“ سياست
ڪراچي ڇا ٿي سوچي؟.
”گورک، منڇر، بڊو ٽوئرسٽ زون“- ڏسو ته ڪيئن مڪمل نٿو ٿئي!
هٿيارن جي ڊوڙ- ماريو ماريو نه، خدا خدا ڪيو!
اهو خدا جو حڪم نه، ڪجهه ٻيو آهي
ڪيٽي بندر: ڪجهه خطرا، ڪجهه تجويزون
اُڀو ايئن چوين ته آڳڙيو آهيان!
ملير ۾ دهشتگردي
هڪ ڊٺل گهر جو نقشو
ساهه کڻڻ تي به ٽيڪس لڳندو؟
حواله ڪيس قسط 2 ڪڏهن رليز ٿيندي؟
ورلڊ ڪپ ۽ دهشتگرديءَ جو ماحول
هڪ قوم جا ڏک، فنڊ وڌائڻ جو اسم
ڏنڊا ٻيڙين ۾ پوڙهو موت
ڪراچي يونيورسٽي ۾ ميرٽ جو خون
ڪراچيءَ ۾ روزگار، سنڌين جو آئيني حق
...۽ هٿيارن جي سپلاءِ لائين برقرار آهي
ايندڙ ٻوڏن جو اونو
فوجي بغاوت لاءِ اُڀارڻ ڏوهه ناهي؟
زرعي شعبو ۽ غير پيداواري طبقن جو نفعو
ايٽمي هٿيارن کان آجي دنيا ڇو نه؟
وحشت ختم ته ڪو نه ٿي آهي!
ولي خان ۽ ايم ڪيو ايم
سنڌوءَ مان پاڻي جي چوري
سنڌ اسيمبلي ٽوڙڻ جي فرمائش
آمريڪا، ميان صاحب ۽ ڪراچي
اتحاد ڙي اتحاد!
عيد: دليون ڌوپجن پر ڪيئن؟
اڄ ته هڪٻئي جي زخمن تي پٽيون ٻڌو!
بجلي سستي ڪرڻ طرف سوچيو!
ڪجهه ڪاوڙ پاڻ تي به ڪيو!
پوليس جي تعريف تي عوام تاڙيون نه وڄايون!
نئون معاشي نظام: هڪ خواب جي تعبير؟
.... ڳالهه پهتي صدر پاڪستان تائين
عام چونڊون ۽ سڃاڻپ ڪارڊ جو سوال
هٿيارن اڳ ڇا ڏنو آهي جو وري کڻجن؟
ڇا ڪجهه ”آف دي رڪارڊ“ به آهي؟
قوم ڪرڪيٽ ڏسي..... ايم ڪيو ايم پنهنجو ڪم ڪري!
مڊل مين: زرعي شعبي جو قاتل ڪردار
سنڌ مان هڪ لک ڪتاب ۽ قديم وستو پنجاب منتقل ڪرڻ جون ڪوششون
هيءَ چوٿين مارچ جي ڪهاڻي آهي
هاڻي اچو جعلي دستاويز ٺاهيندڙ مافيا تي ....
ٽيليفون کاتي مان نيڪاليون ۽ نيون ڀرتيون!
جان جي امان ملي ته عرض ڪجي!
اسپتال جي جنرل وارڊ ۾ رلندڙ صدارتي ايوارڊ
امداد محمد شاهه – مل جي حدن ۾ قيد ماڻهو
وڏيرن جي رياستن ۾ زخمي صحافت
هاليجيءَ تي وائلڊ لائف ڇاپو
واپڊا جو سنڌ دشمن رويو
وسيم اڪرم کي پيپسي نه ملندي!
اينٽيڪس جي ملڪيت جو سوال
رلي ويل رٿائون ۽ ترقيءَ جي خواهش
شهر ٺريا ته ٻهراڙيون ٻرڻ لڳيون
هڪ شيطان جي شهادت
رضيه ڀٽي سنڌ توکي ياد رکندي!
”جاڙيجا“ رڳو هندستان ۾ ناهن!
ثقافتي اڳراين ۾ ايڏو اڳتي نه وڃو!
.. ۽ هاڻي عظيم ٿل ڪئنال رٿا
سينٽرل ضلعي مان ماس ٽرانزٽ پروگرام
عالمي فورم ۾ پاڪستان جي پيشي!
سياسي دڪانن آڏو بيٺل غير منظم صارف
الطاف حسين جو خط – ساڳيا لاٽون ساڳيا چگهه
تعليمي ماحول هڪ قومي ضرورت
سنڌي ٻوليءَ جي سرڪاري حيثيت ۽ مهڻا
انتظام جي معنيٰ ”انتظام“ آهي، لٺ نه
نياڻي – ست قرآن ۽ سنڌو ماٿري
هڪ مقدس تحرير جنهن جو احترام نه ٿيو
غلطيءَ کان پاڪ سچ ڳالهايو!
قديم آثار: متان عدالت تائين وڃڻو پوي!
نازڪ سوالن تي به غير سنجيده سياست
هندستاني جنرل شرما جا دليل
ٺيڪيدارن کي ڍر ڏني ته ڪنهن؟
۽ هاڻي مادام به چيو….
ماحوليات دشمن مافيا جا قانون جي ڳچيءَ ۾ هٿ
”خبيث چڪر“ ۾ ڦاٿل عوام ۽ سگا


.....پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي موضوع جون وڌيڪ داخلائون