ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘ : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-10-27
داخلا نمبر 841
عنوان سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1195
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘ جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘ - مان نڪتل ٻيون شاخون-

سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو1
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

وهه جي تري تائين وڃي پيو سگهجي. هي کوهه پاڪستان ٺهڻ کان اڳ جو کوٽيل هو ۽ ان کي ڦِٽئي به ڪافي سال ٿي ويا هئا.
کوهه جون ديوارون ٻڌل ڪونه هيون، بس زمين گولائي ۾ ڪوري هيٺ پاڻي تائين پهچڻ جي ڪوشش ڪئي وئي هئي. زمين گول پٿرين ۽ مٽي جي گڏيل تهه واري هئي جنهن ڪري کوٽائي ڪا گهڻي مشڪل ڪونه هئي. جهونڙي محمد نور دعويٰ ڪئي، ” هاڻي به، جيڪڏهن کوهه جو ترو هيٺ لاهجي ته پاڻي نڪري ايندو! جر مٺو آهي.“
قصبي ۾ نئين ڏينهن جي سرگرمي شروع ٿي وئي هئي. جوان پنڌ ۽ سائيڪلن تي مارڪيٽ اچي نڪتا هئا. آڏو هڪ ننڍڙي ڪئبن هڪ ٻارڙو هلائي رهيو هو ۽ ٻه ننڍڙا اسڪولي ڇوڪرا گيڙو سلوار قميص پائي ڪئبن تان کٽمٺڙا وٺي رهيا هئا. سندن ارادو اسڪول وڃڻ جو نه ٿي لڳو. جو انهن جي هٿن ۾ ڪتاب ڪونه هئا ، هڪ ٻار کي ته پٺن تي قميص به ڪونه هئي.
صبح جا اٺ ٿيا ته اسان قصبي کان اڳتي گاج طرف سفر شروع ڪيو. محمد عليءَ ڏينهن ٻن جو راشن پاڻي دال، چانور ۽ پٽاٽا وغيره وٺڻ ۾ انور جي مدد ڪئي، تصويرون ڇڪيون ۽ هوٽل تي هيانءَ جهل ڪري روانا ٿي وياسون. قصبي مان هڪ همراهه اسان سان سونهين طور هلڻ لاءِ سوار ٿيو. هاڻي اسان لاءِ سوال هو ته خود هيءُ گاڏي گاج ۾ ڪيستائين اندر وڃي سگهي ٿي. قصبي مان موٽرسائيڪلن يا اٺن جو بندوبست ڪونه ٿيو. شايد گاج مان اندران ڪنهن وٽان ڪا سواري ملي سگهي!
قصبي کان اڳتي ڏکڻ طرف هڪ وڏي کوهه تان مايون پاڻي ڀري رهيون هيون. هي کوهه ان لحاظ کان مختلف هو جو ان کي ڏسي انور کي ٿر جو هڪ کوهه ياد اچي ويو، ”هن کوهه جي پاسي تي هڪ گول جهنگلو آهي، مايون ان کي هٿ سان پيون ڦيرائين، بلڪل ان جهڙو جهنگلو ٿر جي اسلام ڪوٽ ۾ سنت نيڻي رام جي درٻار ۾ به آهي، جيڪو هو پاڻ هلائيندو هو ... اها سندس شيوا هوندي هئي ته اهو پاڻي ماڻهو به پيئن ته ڍور به پيئن ... هتي به ان ئي نموني جي مقامي مشين ڏسي گهڻي حيرت نه کائڻ گهرجي ته ايڏي مفاصلي تي ٿر ۽ ڪاڇي ۾ ساڳي مقامي ٽيڪنالاجي (نار نما کوهه) آهي.“
هڪ لاڏائو ٽولو پاسي مان لنگهيو ته اسان جو ڌيان اوڏانهن ويو ،”هي ڪير آهن؟“
”مختلف قومن جا ماڻهو هوندا آهن ڪَلئي آهن، بوزدار به آهن، قنبراڻي آهن، الکاڻي آهن، هر قوم جا مالوند ماڻهو هتان هتي لڏي ويندا آهن. گاهه جي آڌار تي مهينو هتي، مهينو هُتي ويهن ... انهن جو اهو ئي لڏائون ڪم آهي.“ حاجي لغاري چيو.
اسان سان ويٺل همراهه جي هٿ ۾ هڪ رائيفل هئي، جيڪا هن حفاظت جي خيال کان کنئي هئي، ”پاڻ سان هٿيار هجي، ضروري آهي!“ هن چيو.
”اها رائفل گهڻي ٿي ملي؟“
”25 هزار رپيا“
”۽ ڪلاشن (ڪلاشنڪوف)؟“
” هيءَ وَن وَن تي (رکيل) آھي، هن تي ڪلاشن جو برسٽ به ٿي سگهي ٿو پر برسٽ هڻڻ ممنوع آهي، ليسن (لائسنس) تي به برسٽ جي اجازت ناهي. پر هن رائفل ۾ برسٽ جي (بندوبست) لاءِ ان کي اسپرنگ ٺهرائي لڳائڻو پوندو. هاڻي ايئن آھي ته بُلٽ ٿي وئي يعني سڄو ميگزن 28 گوليون هلائيندو، وري ٻيو ميگزين لڳائينس ... ايئن هلندي!“
گاج ڏانهن رستي جو بند ٿيل ڪم وري هڪ ٽُڪري تي شروع ٿيو ھو، همراهه پٿرن جي ڪٽ ڪٽان لايو ويٺا هئا. قادري گاڏي روڪائي ۽ فوٽو ڇڪيا. روڊ ته ختم ٿي چڪو هو، ڪجهه ٽُڪري جو ٺيڪو ملڪ صاحب جاري ڪيو هو! قصبو ڪَڪَڙ سان ملايو ويو آهي ۽ هي رستو اڳتي گاج بنگلي تائين ٿي ويو. اهوئي رستو گورک لاءِ تجويز ڪيل هو پر اهو اڄ ڏسڻو آهي ته اهو گاج لاءِ واٽ ٿئي ٿو يا نه؟
جيپ جلدي نئه گاج جي ويجهو ڪنهن اهڙي جاءِ تان لنگهي جتان پاڻيءَ جي مختصر واهي جاري هئي. اها هڪ سڪ نئه هئي.
”تِير ڀت ٺهڻ کان اڳ، جڏهن نئه گاج سنڌ جي پَٽ ڏانهن ايندي هئي تڏهن اها واھي سر اوڀر وهندي هئي ۽ اها ڪَڪَڙ کان خيرپور ناٿن شاهه کان ٿيندي، (گهڻو پاڻي ايندو هو ته) سڌي سنڌو درياهه ۾ وڃي پوندي هئي. اهو وهڪرو اولهه کان سڌو اوڀر هو ... پر جڏهن تير ڀت ٺهي، تڏهن گاج جو رُخ تبديل ٿيو ۽ هاڻي منڇر تائين هلي ويندي آهي، يعني، هاڻي ان جو وهڪرو ڏکڻ اوڀر آھي“. اسان گاج جي پراڻي پيٽ ۾ ھلي رھيا ھئاسون ته بخاري صاحب ميدان ۾ پٿريلن ڍورن ۽ واهي ڏانهن ڌيان ڇڪايو، نئه جي پيٽ ۾ گول پٿرن جو وڇايل تهه به نظر اچي رھيو ھو.“ هاڻي گاج بنگلو پري کان نظر اچڻ لڳو هو، هيڏي ساري وايو منڊل ۾ جيپ ڄڻڪ ڪنهن ٽنڊڻ وانگر چُري رهي هئي.




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو1
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘ ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون