ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

سخي دلير رند : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-10-27
داخلا نمبر 881
عنوان سخي دلير رند
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1189
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

سخي دلير رند جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

سخي دلير رند - مان نڪتل ٻيون شاخون-

سخي دلير رند


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا3
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0--1--2-گذريل صفحو

سخي دلير رند
ڪلهوڙن جي زماني جو هي مقبرو تعميراتي لحاظ کان بلڪل ايئن آهي جيئن ڪلهوڙن جي زماني جي مقبرن جا آهن.
”هي خاص ڪلهوڙا طرز جو مقبرو آهي“ بخاري صاحب چيو ، ”هن ۾ اهي ئي وصفون آهن جيڪي ڪلهوڙن جي اڏاوتن ۾ ڏسجن ٿيون. هن کي گنبذ جي مٿان لينٽرين (شمعدان) آهي. هونئن، عام طور گنبذن جي چوٽيءَ تي ڪلس يا نيل هوندي آهي. اهڙو لينٽرين توهان (لاڙڪاڻي ۾) شاهه بهاري واري مقبري تي ڏٺو هوندو، اهو هڪ خاص فيچر آهي جيڪو ڪلهوڙن هتي آندو. هن جي چئني ڪنڊن تي (قبي نما ڇٽين جو) اهو ئي اڏاوتي بندوبست آهي، جهڙو ميان يار محمد ڪلهوڙي يا ميان نور محمد جي مقبرن تي آهي. اهو به ڪلهوڙن جو خاص فيچر آهي.“
”ڇا سخي دلير به ميان وال تحريڪ جو حصو آهي؟“ مون پڇيو.
”نه! هي ميان وال تحريڪ جو حصو ناهي، هي بلوچستان مان آيو هو پر هتي رهندو هو. دور ساڳيو آهي، ڪاريگر سڀ انهي (ڪلهوڙن) جا هئا. پر هن جو ڪلهوڙن سان ڪو به واسطو نه آهي!“ بخاري صاحب ورجائي چيو.
گهڙي نه گذري ته هڪ مقامي همراهه حاجي بيگو خاصخيلي اچي نڪتو، ”هي اصلي رند آ. هن جو نالو سخي دلير هو، پاڻ سخي هو، هي سڄو مقبرو ڏاچين جي کير سان بنائي ٺاهيو ويو... اندر هلو! زيارت ڪريو.“
”ان جي سخاوت جا ڪي قصا ٻڌايو!“ انور فرمائش ڪئي.
”سخاوت! اهڙي جو چون ٿا ته (بٽئي مهل) لٺ سان لڪير ڪڍندو هو ته ڪڻڪ يا ان جو ڪڻو نه هيڏانهن (وڌيڪ ويندو) نه هوڏانهن! ماڻهو تور ڪو نه ڪندا هئا. باقي جنگ يا لڙائيءَ جي اسان کي خبر ڪونهي (ته ڪنهن جنگ ۾ وڙهيو) ”هن دلير رند جي خوبي بيان ڪئي. سخي دلير رند جو مقبرو مون اڳ به ڏٺو هو، جيئن پوءِ تيئن زبون ٿيندو پيو وڃي. هتي سندس عقيدتمند مقبري جي ديوارن تي پنهنجا نالا لکي ويندا آهن. ماڻهن جو عقيدو آهي ته سخيءَ جي دعا سان بخار لهي ويندو آهي.
جيتوڻيڪ بخاري صاحب هن درويش کي ميان وال تحريڪ سان جڙيل نٿو ڏسي، ۽ نه وري ڪا اهڙي روايت آهي، ته به هن ميانوال تحريڪ ۾ رند شامل رهيا آهن انهن ۾ سڀ کان اهم نالو يارو فقير رند جو آهي، جنهن جو مقبرو نئه تڪيءَ جي لَڪ وٽ آهي. هي صاحب ڪلهوڙن جي دور جو آهي، مٿس اهڙو ئي مقبرو آهي جهڙو ڪلهوڙن جي خاص فقيرن تي نظر اچي ٿو، سخي ۽ دلير جهڙيون لقبي وصفون اٿس، اناج جي بٽئي انصاف سان ڪندو هو (يا سرڪاري طرح مقرر هو؟) سخي دلير جو شاهي مقبرو ٺاهڻ ۾ مون کي سندس مريدن (عوامي محبت) جو ڪم نظر نه آيو. ان جي ٺهڻ ۾ وقت جي حڪومت جو تعاون ضرور حاصل هوندو.
20: 7 تي اسان جهانگارا ڇڏيا. وقت نه هو. نه ته اسان ان رومي/ گهاڙي قبر جا تفصيل ضرور وٺون ها جيڪا سخي دلير جي مقبري جي پويان آهي. سج اڃا به ظاهر ڪو نه هو، پر گرمي پد 30 درجا ٿي چڪو هو.
جهانگارن کان ڪائيءَ طرف ويندي ڪي ننڍڙا ڪوٽيرا نظر آيا ته مون بخاري صاحب جو ڌيان ڇڪايو. چيائين، ”ٻن ٽن ڪمرن وارا ڪوٽيرا هتي جام آهن، اهي ڇُتڙيءَ جو ڪوٽ سڏبا آن. ٿاڻي بولا خان وارا ڪوٽيرا ماپن ۾ انهن کان وڏا ۽ اوچا آهن... اڃا به ڪوٽيرن ۾ وڏي کان وڏو ڪامپليڪس شيخ نوتيءَ وارو (شاهه گودڙيي کان 14 ڪلوميٽر اتر ۾ ليلان جي ماڙي) آهي. اهو يارنهن ٻارنهن ڪمرن جو ڪامپليڪس آهي.
هاڻي اسان لکمير جي ماڙيءَ وٽ هئاسين. قادري صاحب تصويرون ڇڪيون، اسان ڏٺو ته ان ماڳ جي چوڌاري ڪوٽ ڏيڻ جي ڪوشش ڪئي وئي هئي. اهو ماڳ اوائلي ٽئين هزاروين صدي (early third millimum BC) جو آهي. جنهن مان ظاهر آهي ته ماڻهو هزارن سالن کان جياپي لاءِ پاڻ بچائڻ جون ڪوششون ڪندو رهيو آهي.
”فيدل ڪاسترو چوي ٿو ته انسان جي بقا فطرت سان مسلسل مهاڏو اٽڪائڻ ۾ آهي!“ انور پيرزادي اها ڳالهه بظاهر ڪوٽيرن ۽ لکمير جي ماڙيءَ کي ڏسي ڪئي، پر سچ اهو آهي ته هن اهو جملو کيرٿر ۾ اڄوڪي ڪڙڪيدار گرميءَ آڏو هٿيار ڦٽي ڪندي چيا هئا، ”هي کيرٿر مهم آهي، جنهن کي تون ’ايڪسپيڊيشن دوزخ“ چوندو آهي، ان ۾ سخت حالتن سان اسان جو مقابلو جاري آهي!“ ڪڏهن ڪڏهن لڳي ٿو ته انسان ويچارو ڪجهه به ناهي پر، ڪڏهن ڪڏهن لڳي ٿو ماڻهو سڀ ڪجهه آهي!“
بگا شير درگاهه تي غلام محمد نوحاڻي ته برابر مليو پر صفا نٽائي ويو، ”اسان ته هينئر حيدرآباد وڃڻ لاءِ صفا تيار آهيون، ضروري ڪم آهي، نه ته توهان جهڙي سنگت سان ضرور هلون ها!... ڪالهه اسان توهان جو انتظار ڪيو هو، هڪڙو همراهه به سڏائي ويهاريو هو پر توهان جو نه آ يا ته... هو نئنگ موٽي ويو هيو!“
”توهان اسان کي هن سان ملايو پوءِ توهان ڀلي حيدرآباد هليا وڃو!“. اسان وري نئنگ موٽ کاڌي سونهون کڻڻ لاءِ غلام محمد نئنگ ۾ سڌو آڻي هڪ همراهه سان ملايو، هي محمد الياس وَڪو هو، ”هي به ڪو شوقين همراهه هو. لکمير جي ماڙي واري دڙي مان ٻه پٿر کوٽي ڪڍي آيو هو. سندس خيال ۾ ان تي نقشا ڪڍيل هئا. چيائين، ”ٻنهي مان هڪ پٿر تي نقشا ڪڍيل آهن، اسان به ته ڄاڻون ٿا نه پٿر مان! ان تي ليڪا نقشا ۽ ٻه اکيون اٿس، توهان ڏسندؤ ته پاڻهي خبر پوندي!“ هن همراهه اسان جو اشتياق وڌائي ڇڏيو. جڏهن پٿر سامهون آيا ته ڪُل خير لڳو پيو هو، قدرتي ليڪون هيون، ڪو نقشو ڪو نه هو پر اسان محمد الياس جي کوجنا جي رسمي واهه واهه ضروري ڪئي.
”هيڏانهن وڏا پٿر آهن، اتي هڪ ڍوري ۾ مقام آ....اسان اتي کوٽائي ڪئي ته ان ۾ يڪي ڏاڪڻ هئي. اڃا به آهي، اهو کوهه آهي. هڪ ٻي جاءِ وري اهڙي آهي جو اوڏانهن وڃي ته سگهبو پر هڪ اهڙي جاءِ آهي جتان ڪو هڪ ماڻهو مس ٿو مٽي سگهي، اڳتي ٻن ٽن کٽن جيتري جاءِ آهي، جتي ماڻهو بيهي سگهي ٿو، ان کان مٿي نهاريندين ته ٻه دريون نظر اينديون، انهن درين کي ڇپون لڳل آهن. چيروليءَ سان!... هن پاسي وري هڪ نيسارو ٺهيل آهي، ڏار آهي نه جبل کي! مان پاڻ ڏسي آيو آهيان، ان ڏار کي چيرروليءَ سان... هڪڙي دري کليل ۽ ٻي بند آهي. پٿرن سان اوساري ڏنل آهي، اهي دريون باقاعدي ڇيڻيءَ سان ٽڪيل آهن. انهن تي ماڻهو چڙهي نٿو سگهي، ماڻهن وڏا زور ڏنا آهن، ڪِلا هنيا آهن پر پهچي نٿا سگهن. ڇو ته اتي بيهي ۽ هيٺ نهاريندو ته... ايترو مٿي آهي جو هل! هيٺ ڪري ته ڪلاڪ لڳي وڃينس. پوءِ اسان هنن کي (شايد خزاني جي کوجين کي) چيو ته هي ته سنئون سڌو جهان لڳو پيو آهي، چيائون ته انهن جو لنگهه هتان ناهي پڪ ڪنهن ٻي جاءِ تان آهي، جيڪو بند ڪري ويا آهن. اهو ته ظاهر ظهور ڪو جهان آهي.“ همراهه ڪنهن عجيب ماڳ جو ڏس ڏنو.
”...۽ هوڏانهن چنگڻ ڏانهن ماڻهو وڃي ٿو ته گڏهڙي (لَڪ) ڏي، اتي وري جنڊ وانگر ڇپون آهن، محمد بن قاسم جو نه جيڪو ستر هشت هزار خزانو هو، ان لاءِ چون ٿا ته اتي ئي دفن ٿيل آهي، پر هو جيڪي دريون آ




ٽوٽل صفحا3
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0--1--2-گذريل صفحو

سخي دلير رند ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
سخي دلير رند
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون