ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

سدو ڊهه : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-04
داخلا نمبر 937
عنوان سدو ڊهه
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1239
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

سدو ڊهه جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

سدو ڊهه - مان نڪتل ٻيون شاخون-

سدو ڊهه


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

سدو ڊهه
سدو ڊهه وٽ هي مناسب موقعو هو ته حاجي عرس کان سدو ڊهه وارو روايتي قصو پڇجي.
”هي رند ۽ لاشار جنگ واري وقت جي ڳالهه آهي ...“ عرس چانهه جو ڍُڪ ڀري، چپن تان ڪوپ هٽائي چيو، ”... اها جنگ لڳي، چاڪر خان هُتي گَٺ ڪيو“ هن پوئتي واٽ ڏانهن اشارو ڪيو، ”سَدو ۽ سَمي ٻروچن جون ٻه زائفون هيون ...“ عرس لغاريءَ ’سَدو ۽ مزو‘ (جيئن هتان جا ماڻهو نالا کڻندا آهن) بدران ’سَدو ۽ سَمي‘ نالا کنيا. ٻروچن ۾ ’سَمي‘ ڏاڍو مقبول نالو آهي.
”اهي زائفون رندن جون هيون يا لاشار جون؟“ مون سوال ڪيو.
”اها خبر مون کي ڪونهي! پر هِتي هن ٽڪريءَ تي مٿي ٻروچن جو ديرو هو، اتي انهن جي گهرن جا نشان اڃا تائين آهن ... اتان چوٽيءَ تان ڪو ٽپو ڏيندو ته سڌو ڪنڀ ۾ اچي پوندو ... پوءِ، جڏهن جنگ شروع ٿي ته گَٺ وٽ مڱڻهار کي بيهاريائون ته جيڪڏهن جنگ ۾ فتح ٿئي ته فتح جو دهل وڄائج ته جيئن ماين کي خبر پوي ... پر جيڪڏهن جنگ هارايون ته ڍَڍَ وڄائج ته جيئن اها به زائفن کي خبر پوي ته اهي پاڻ چوٽيءَ تان ڪنڀ ۾ ڊهن ... جنگ ته کٽيائون پر مڱڻهار سوچيو ته ڍَڍَ ٿو وڄايان، ڏسون ... مايون ڪنڀ ۾ ٽپو ڏين ٿيون يا نه؟ پوءِ، ڍَڍَ وڄايائين ته سدو ۽ سميءَ پاڻ سان پٿر ٻڌي کڻي ڪنڀ ۾ ڇڏيو ... ان ڊهڻ ڪري هن ڪنڀ جو نالو پيو ’سدو ڊهه!“ عرس سڄو قصو مختصر ڪري ٻڌايو.
”اها جنگ رندن کٽي هئي يا لاشارين، هتي ڪهڙي روايت آهي؟“ مون پڇيو.
”شروع ۾ رندن کٽي، پوءِ لاشارين ... لاشارين جا مورچا چاڪر گٺ کان اورتي، مٿي ۽ فائدي ۾ هئا؛ چاڪر خان هيٺ هو، شاباس اٿن جو پوءِ به زوردار جنگ ڏنائون!“ عرس رندن کي شاباس ڏني. هن سڄي قصي ۾ ڪنهن به پٺاڻ جو ذڪر نه هو (جيئن نئه سيتا واري قصي ۾ آهي) پر تاريخ ٻڌائي ٿي ته رندن ۽ پٺاڻن جو پاڻ ۾ جنگي اتحاد هو ۽ اهو دور سنڌ ۾ سمن جي آخري دور وارو آهي، جڏهن بابر بادشاهه قنڌار تي ۽ اميرالزنون ارغون جو لشڪر سبي ۽ سنڌ فتح ڪرڻ جا جتن ڪري رهيو هو.
سدو ڊهه جي ٻئي پاسي تائين پنڌ ڪو گهڻو ڪونه هو، بس! ساڳي ٽڪريءَ کي وڪڙ ڏيئي ٻئي پاسي کان ڦِري اچڻو هو . پر، اهي ڪم به جوان مڙسن جا! پنڌ وارا پنڌ پيا، موٽر سائيڪلن وارن مون کي ۽ حاجي عرس کي موٽر سائيڪلن تي سوار ڪيو. ساڳيا جابلو پيچرا ۽ گاٺ واريون ناليون، اسان کي به بار بار لهي پنڌ ڪرڻو ٿي پيو. اصل امتحان ته موٽر سائيڪلون ڪاهيندڙن جو هو! مولا بخش لغاري ته ڦٽجي پيو. تـَلار جي گاٺ وٽ پهتاسين ته حاجي عرس اشارو ڪيو،
”هيڏانهن مٿي، هتي چاڪر گٺ ڪيو هو!“ لفظ ’گَٺ‘ يا ’گَٺ ڪرڻ‘ منهنجي لاءِ نئون هو. شايد ان جي معنيٰ آهي، ڪَٺو ٿيڻ، لشڪري پڙاءُ ڪرڻ، گَهٽ جهلڻ وغيره. هِتي پڙاءُ ۽ ڪنهن آباديءَ جا مختصر آثار به آهن.
اسان اڳتي وڌياسين ۽ اوڀر ڏکڻ طرف کان ڦيرو کائي نئه جي پيٽ ۾ موٽر سائيڪلون لاهڻ جي ڪوشش ڪئي سون. هتي به تـَلار جي ڊگهي ۽ سوڙهي نالي هئي. ڊاڪٽر ۽ ٻين نوجوانن ڏاڍي محنت سان موٽر سائيڪلون هيٺ لاٿيون پر نئه جي پيٽ ۾ موجود ريتي، بجري ۽ ننڍڙين پٿراڙين ۾ ٽائر لهي لهي ٿي ويا. اسان کي سدو ڊهه جي ڏاکڻي پاسي کاٻي ڪنڌيءَ تائين پنڌ ئي وڃڻو پيو، جتي هڪ ننڍڙي غار ۾، ۽ تـَلارن تي چِٽ چِٽيل هئا. هن پاسي به چڱي خاصي چٽسالي هئي پر اها قديم نه هئي .
هاڻي سج جو پنڌ اولهه پاسي هو. ڊاڪٽر زبير واهي پانڌيءَ کان ٻڌي کنيل ماني کولي. هي ڊاٻي ۽ ڪچهريءَ جو وقت هو. ان کان پوءِ موٽ هئي ڇاڪاڻ ته پپراسر ۽ ڪارو ڪوٽ گهڻو پري هئا.
مون وٽ ڪيميرا ۾ تصويرون ڇڪڻ جي ڪافي گنجائش هئي. ’سدو سمي ڊهه‘ جون ڪافي تصويرون ڪيميرا ۾ آيون ته مون گاهه ٻوٽن ڏانهن ڌيان ڏنو: ڀـَتر، لـُوط جنهن ۾ ڏينهو به ٿئي ٿو ۽ واڱڻائي گل ٿيندو اٿس. ان جي پن تي ڪنڊا ٿين ٿا ۽ گل به ڪنڊن تي ٿيندو آهي، هاٿي سـُونڍ، اڪڙي (اڪڻي)، ۽ ميخ وَل جون تصويرون ڇڪيندو قافلي سان گڏ ’وَڇ ٽپ‘ چاڙهي چڙهيس ته هن پاسي نئه نريءَ جو جبلن کان آزاد پيٽ هو. قافلو اتي ئي ويهي رهيو. ٽپهريءَ جي نماز جو وقت اڃا باقي هو. حاجي عرس اتي ئي هڪ ڇِپ تي بيهي پنهنجي رب جي آڏو ٻانهون ٻڌي بيهي رهيو ۽ پوءِ سجدا ڏيئي اٿيو.
”عرس! اڄ تمام ڀليون شيون ڏيکاريئه“ مون سندس ٿورا مڃيا.
”اهڙا چِٽ ٻين ڍورين ۾ به آهن، ڪڏهن وقت ڪڍي اچو ته ڏيکاريان، ڪجهه پرڀرو آهن!“
”ڪٿي ڪٿي آهن ۽ ڪيتري پنڌ ۾ آهن؟“ مون تجسس وچان پڇيو.
”هيڏانهن کؤٿي (جبل) کان پرتي زيني ڍوري تي ’چِٽي‘ ۾ آهن، اڳتي ڪيترو وڃن ٿا، اها خبر ناهي پر ڪو نشان هِتي آهي ته ڪو هُتي؛ ايئن هلندا ٿا وڃن، الائي ڪيتري پنڌ ۾ هجن، اتي توهان کي آئون ٿو وٺي هلان، باقي جاچيو پاڻ!“
”ٻيو ڪٿي آهن؟“
”زيني ڍوري ويجهو ’ڪلري پاڇل‘ ۾ به ڪجهه چِٽ آهن، اهو به کؤٿي کان ٿورو پاسيرو آهي.“
”ٽيون ماڳ؟“
” چُچڙ! اهو پرتي آهي، ٿي سگهي ٿو ته اسان کي رات رهڻي پوي، اهو اُونڌ جبل ڏانهن آهي! ٻئي ڀيري ڪجهه ڏينهن ڪڍي اچ، اونڌ به ڏسون! ڏاڍي عجيب جاءِ آهي. ان غار ۾ لهڻ به ڏکيو آهي ۽ اندر ٽارچ جي روشني هڻبي ته به ڪجهه نظر نه ايندو! ان غار ۾ ڪا اهڙي ڳالهه آهي.“ عرس چيو.
”اونڌ ڪٿي آهي؟“
”هتان کيرٿر ڏانهن مٿي وڃبو ته وچ تي آهي.“
”ضرور هلبو!“ سڄي سنگت چيو، ” توهان فيبروريءَ ۾ وقت ڪڍي اچو ته اهي پاسا به ڏسي اچون!“ ڊاڪٽر زبير دعوت ڏني.
”ته پوءِ ٺيڪ آهي، فيبروري ئي ٺيڪ آهي ڇو ته مارچ ۾ جبل گرم ٿي ويندو آهي!“ اسان پروگرام طئه ڪيو، ”پڪيون تاريخون ٽيليفون تي!“
ڊاڪٽر زبير وائرليس فون جو فائدو وٺي واهي پانڌيءَ مان جيپ گهرائي ورتي هئي، جيڪا ’ وَڇ ٽَپ‘ وٽ نئه جي اوڀر پاسي اچي بيٺي. ميلي جي موٽ ٺيڪ نه هوندي آهي. هرڪو تڪڙ ۾! ڪلاڪ ٻن کان پوءِ عزيز ۽ آئون دادوءَ جي واپڊا ڪالونيءَ ۾ اشتياق انصاريءَ جي چانهه پي رهيا هئاسون.




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

سدو ڊهه ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
کيرٿر ۾ چِٽسالي
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون