ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

سرڪاري محصول : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-10-27
داخلا نمبر 830
عنوان سرڪاري محصول
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1230
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

سرڪاري محصول جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

سرڪاري محصول - مان نڪتل ٻيون شاخون-

سرڪاري محصول


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

سرڪاري محصول
ڪلهوڙن جي ابتدائي زماني ۾ حڪومت جي محصول آمدني 80 لک رپيا هئي (سورلي). آبادگارن کان ڍل جي شرح پيدائش جو ٽيون حصو هئي. اها شرح ٿوري گھڻي گھٽ وڌائيءَ سان ميرن جي دور تائين هلي. ڍل وٺڻ مهل زمين جي صورتحال، محل وقوع، پيچ، مفاصلي ۽ سهوليت کي نظر ۾ رکيو ٿي ويو يعني زمين جي زرخيزيءَ کي نظر ۾ رکيو ٿي ويو. اها ڍل رقم جي صورت ۾ نه پر جنس جي صورت ۾ ورتي ٿي وئي.
ان وقت ۾ ٽيڪس يا محصول کي سـُـنگي (چـُـنگي) چوندا هئا ۽ جنهن وٽ ان چنگيءَ جو ٺيڪو هوندو سو سونگي سڏبو هو. "سونگيء لفظ ڀٽائي صاحب به استعمال ڪيو آهي .
"سچ ڪ سـُـڪو ڍور، ڪنڌيءَ اڪ ڦلارئا
جـُـنگن ڇڏيو زور، ســر سـُـڪا، سونگي گيا؟
(ڏهر)
اهو چوڻ قطعي طور مناسب نه ٿيندو ته شاهه لطيف وارو زمانو عوام مٿان ٽيڪسن/ محصولن ۽ چنگين جو زمانو ڪونه هو. اهو تمام وڏي پئماني تي محصولن جو زمانو هو بلڪه ذري پرزي تي محصول هئا. ٽيڪس جي نمونن ۽ نالن تي بحث ۾ وڃبو ته هتي پهچي ڪونه سگھبو انڪري ٿلهي لـ؛ـيکي ايئن چئبو ته هر هڪ شئي تي وڪري جو (Sales) ۽ خريد جو (Purchase) ٽيڪس هو. چنگي هئي، پڙيءَ جو ٽيڪس هو، لائسنس في هئي، ٺيڪو هو، انڪم ٽيڪس هو، ايستائين جو رڍ ٻڪري جهنگ ۾ چري ته ان تي به هڪ آنو في مهينو ٽيڪس هو ۽ جي ڪو سنڌي يا غير ملڪي ٻيڙو ٿي آيو ته داخله في الڳ، بندر تي لڳڻ جي في الڳ ۽ مال تي الڳ ٽيڪس هو. ٻين لفظن ۾ ڍل آبياني کان وٺي جنرل سيلز ۽ جنرل پرچيز، امپورٽ ايڪسپورٽ، روڊ ٽيڪس (چنگي) پڙي ٽيڪس ۽ هر قسم جي لائسنس في لاڳو هئي. انهن سڀني ٽيڪسن جا جدا جدا نالا هئا.
برٽن صاحب پنهنجي وقت (1809ع)۾محصولن جو ڪجهه نچوڙ ڏنو آهي. هو چوي ٿو ته مغل ڪلهوڙن ۽ ٽالپرن جي دور ۾ محصول هڪ جهڙي مصيبت هئي. محصول اوڳاڙڻ جو حق ۽ ان کي وصول ڪرڻ جا بي شمار طريقا هئا. اهو تمام گندو طريقو هو جنهن ۾ ڪنهن نئين ماڻهوءَ کي محصول اوڳاڙڻ تي ڇڏيو ٿي ويو، جنهن کي محصول اوڳاڙڻ سان ڪا دلچسپي ڪو نه هئي پر سندس ڪارڪردگيءَ رشوت ۽ ظلم جا در کولي ڇڏيا.. سنڌ ۾ محصولن جي اهڙي اڍنگي وصوليءَ جي ڊگھي فهرست آهي. محصول ادا ڪندڙ کي زور ۽ زبردستيءَ سان وصولي جي خلاف ڪٿي به بچاءُ ڪونه ٿي مليو. محصول مڙهيندڙ هڪ هٽي رکندڙ ۽ ٺيڪيدار بي حساب هئا ۽ ڪامورا شاهي جو نانيءَ ويڙهو هو. اهي گھڻو ڪري هندو هئا، جن ڄاتو ٿي ته پاڻ کي ڪنهن پڇا کان ڪيئن بچائي سگھجي ٿو.
مهاجن وارو محصول پنجن کان ڏهه رپيا ساليانو هو، جيڪو واڻين تي لڳندو هو. اها رقم کين پنهنجي ڪاروبار تي رعايت لاءِ ادا ڪرڻي پوندي هئي. عام ڪاريگر جهڙوڪ ڌوٻي، واڍو، لوهر وغيرهه سال تي 31 رپيا پروفيشنل ٽيڪس ڏيندو هو. ٺيڪدار دلال ايڊاونس ۾ ٽيڪس ڏيندا هئا جيڪي قافلن جي واپاري مال تي ڏيتي ليتي ڪندا هئا. ٻڏل جهازن جو بچايل مال وڪري لاءِ آڻبو هو ته ان تي ٽيڪس حڪومت کي ڏبو هو. سرڪاري ميدانن ۾ چرندڙ مال تي چاره ٽيڪس "پن چرء هو. اُٺ چري ته اٺ رپيا، مينهن چري ته چار رپيا، ڍڳي لاءِ ٻه آنا ۽ رڍ ٻڪري لاءِ ٻه آنا ماهوار مقرر هئا. ڪلال پنهنجي ڪمائي موجب شرح سان ٽيڪس ادا ڪندو هو. تڪرار يا جهيڙو نبيرڻ تي "امينء ٽيڪس هو. جنهن ملڪيت بابت فيصلو ڏنو ويو ان جو چوٿون حصو سرڪار جو!
نار ۽ هرلي تي به ٽيڪس هو جنهن کي اڄ جي وقت ۾ اسان ٽيوب ويل ٽيڪس چئي سگھون ٿا. اهي زمينون فصل يا باغ جيڪي نار تي آباد ٿي ٿيا، هي ٽيڪس انهن تي هو. ڍنڍون ۽ کڏون سرڪاري ملازمن جي حوالي هيون جيڪي ان مان ڏير، پکي، بهه، پٻڻ، پن ۽ نڙ وغيره کڻندڙن کان نفعي جو ٽيون حصو وٺندا هئا. باغن جي پيدائش تي ٽيون حصو سرڪار جو ۽ سردار خطي ٽيڪس في وڻ هڪ آنو (ڦر پچڻ وقت) ورتو ويندو هو. مڇي مارڻ جو محصول 33 کان 50 سيڪڙو مهاڻي تي هو. بازار ۾ تارازي ٽيڪس جنهن کي اسان (جنرل سيلز ٽيڪس) چئون، ان ۽ تور وارين شين تي هو. ساڳي طرح هر خريدار پنهنجي خريداريءَ تي پنج سيڪڙو ادا ڪندو هو، شاهوڪار طبقي لاءِ رعايت هئي، هو چار سيڪڙو ڀريندا هئا. مال پڙي ۾ مال جي وڪري تي گھوڙي، گڏهه، خچر، ڏاند جي وڪري تي هڪ آنو في جانور محصول هو. ڪا ٻيڙي بندر تي پهتي ته چار آنا، جيڪڏهن لنگر هڻندي ته 6 آنا.
انهن محصولن مان عام زندگيءَ جو عڪس ضرور ملي ٿو. سن 1830ع ڌاري محصول وصوليءَ جو اندازو 40 لک رپيا هو جڏهن ته ڪلهوڙن جي ابتدائي ڏينهن ۾ وصوليءَ جو اندازو 80 لک آهيء (سورلي).




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

سرڪاري محصول ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
سرڪاري محصول
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون