ابڙو اڪيڊمي Abro Academy
2020-06-17
داخلا نمبر 58
عنوان سنڌوءَ جي جاگرافيائي تاريخ
شاخ سنڌوءَ جو سفر
پڙهيو ويو 1257
داخلا جو حوالو:
سنڌو ندي سنڌو درياءُ جو نقشو
ان ڀريل آهي.
سنڌو ماٿريءَ ۾ ڪابل نديءَ کانسواءِ باقي سڀني ٻانهن ٻيلي ندين جو وهڪرو اتر کان اولهه ڏکڻ آهي، تنهن ڪري هيٺين سنڌو ماٿريءَ ڏانهن اترين ماٿرين کان لڏپلاڻ جو اڻکٽ سلسلو قبل مسيح کان جاري آهي. اهوئي سبب آهي، جو سنڌو ءَ جو پاڻي، سنڌ واسين لاءِ رحمت سان گڏ ڏکن جو سبب به بڻيو آهي. سنڌوءَ جي وهڪري تي کوجنا ڪندڙن جي راءُ آهي ته جڏهن کان سنڌوءَ پنهنجو وهڪرو اختيار ڪيو آهي، تڏهن کان ان جو وهڪرو ڪالاباغ کان مٿي تائين لڳ ڀڳ ساڳيو آهي. (فقط هڪ جاءِ اهڙي ٻڌائي وڃي ٿي جتان سنڌوءَ پنهنجو رستو مٽايو آهي) ان علائقي ۾ سنڌو لکن سالن کان جبلن جي مضبوطٻانهن ۾ قيد آهي. باقي ڪالاباغ کان هيٺ ته سنڌو ندي مرضي جي مالڪ رهي آهي ۽ ان اهي ڪم ڪيا آهن جيڪي ديوتا ئي ڪري سگهن ٿا. مثال طور آباد وسندين کي هڪ لحظي ۾ ويران ڪري ڇڏڻ يا غير آباد علائقن ۾ نوان ڳوٺ قائم ڪرڻ،
”وسنديون ويران ڪرين، وسائين واهڻ“
اسان سنڌوءَ جي هڪ ٻي ديوتائي صفت به ڏٺي
”پن ٻوڙين پاتال ۾، پهڻ تارين تون“
اسان ڏٺو ته تيز ٽاڪرو وهڪرن ۾، درياهه بالڪل ائين ٿي ڪيو. پٿرن کي ائين لوڙهي ٿي ويو ڄڻڪ ڪاٺ جا ٽڪرا هجن ۽ پن ائين پاتال ۾ لهي گم ٿي پئي ويا ڄڻڪ وڌا ئي ڪونه ويا هجن.
اٽڪ کان هيٺ، سنڌوءَ جي ساڄي ڪناري تي سرحد صوبو آهي ۽ کاٻي ڪناري تي پنجاب. ساڄي طرف يعني الهندي پاسي ڪالاباغ کان هيٺ سليمان جبل جو سلسلو سُري هٽي وڃي ٿو. اهڙي طرح سنڌوءَ ۽ سليمان جبل جي وچ ۾ هڪ وٿي آهي. جنهن ۾ سرائيڪي ٻولي ڳالهائي وڃي ٿي.
اٽڪ کان ڪجهه مٿي ٻه اهم نديون، درياهه ڪابل ۽ درياهه سوات جبلن مان ور وڪڙ کائينديون، پنج وهڪرا ٺاهي وري ملي هڪ ٿي وڃن ٿيون ۽ نيٺ اٽڪ کان ٿورو مٿي انهن جا پاڻي اچي سنڌوءَ ۾ ڇوڙ ڪن ٿا. ٻنهي ندين جو پاڻي سنڌوءَ کان ڪجهه گهٽ آهي.
افغان توڙي پٺاڻن جو نسل آريائي، يوناني ۽ وچ اوڀر جي قومن جو مخلوط نسل آهي يا اها جدا قوم آهي؟ اهو هڪ وڏو بحث ٿي سگهي ٿو جنهن بابت هن ڪتاب ۾ تفصيل ۾ وڃڻ کان پاسو ڪندي، ايترو ضرور چئي سگهجي ٿو ته، خيبر لڪ ۾ پرڏيهي نسلي اثر جا ڪافي ثبوت آهن. البت افغانن ۽ پٺاڻن وچ ۾ اهو فرق نوٽ ڪري سگهجي ٿو ته پٺاڻن جو معاشي ۽ فطري لاڳاپو سنڌو ماٿريءَ طرف رهيو آهي، جڏهن ته افغان ماڻهو اپکنڊ جي جاگرافيائي سرحدن جي اولهه کان ٻئي ڀر رهن ٿا. عام سمجهاڻي طور اهو به چئي سگهجي ٿو ته سمورا افغان پٺاڻ آهن پر سڀئي پٺاڻ افغان ناهن۽ افغانستان تاريخ ۾ هڪ مستحڪم ملڪ بدران جنگجو قبيلن جي گذرگاه ۽ جنگ جو ميدان ٿي رهيو آهي جتي طاقتور قبيلن ڪمزور قبيلن کي سدائين بيدخل ڪيو آهي.
سنڌو نديءَ ۾، اوڀر طرف کان پنج نديون گڏجي پنجند وٽ اچي پون ٿيون ۽ اولهه کان ڪابل ندي، پاڻ سان سوات نديءَ جو پاڻي کڻي، اٽڪ وٽ سنڌوءَ سان ملي ٿي. درياهن جي پنهنجي ريت هوندي آهي. هر ننڍو درياهه ان مهل پنهنجو نالو وڃائي ڇڏيندو آهي جڏهن پاڻ کان وڏي درياهه ۾ شامل ٿي ويندو آهي. جهڙي طرح اوڀر جا چار درياهه گڏجي جهلم ۾ پوڻ کانپوءِ پنهنجي سڃاڻپ وڃائي جهلم ندي سڏجن ٿا ۽ جهلم ندي سنڌوءَ ۾ ملي پنهنجي نالي تان هٿ کڻي ٿي، اهڙي طرح سوات ندي پنهنجو وجود ڪابل نديءَ ۾ ۽ ڪابل ندي سنڌوءَ نديءَ ۾ ملي پنهنجي نالي تان هٿ کڻي ٿي. اهڙيءَ طرح سوات ندي پنهنجو وجود ڪابل نديءَ ۾، ڪابل ندي سنڌوءَ ۾ ملي ملائي پنهنجي سڃاڻپ ختم ڪن ٿيون. اهڙيءَ طرح سنڌو هڪ هڪڙي عظيم ندي بڻجي ٿي جو، سنڌو ماٿريءَ کان گهڻو پري نازل ٿيل الهامي ڪتابن ۾ به ان جو نالو شامل ٿيو ۽ دنيا جي چئن مقدس مکيه درياهن ۾ شامل ٿي. يعني، دجله، فرات، نيل ۽ سيحون (سيون، سين يا سنڌو) سنڌو نديءَ جي ٺاهيل ماٿريءَ پاڻ ۾ نيٺ ايتري ڪشش پيدا ڪئي جو آخرڪار شهنشاهيت پسندن ان جو ترو ۽ انت لهڻ لاءِ عظيم مهمون سر ڪرايون. انهن مهمن جا پڙاڏا اسان نيرڪس ۽ اسڪائي ليڪس جي صورتن ۾ ٻڌون ٿا.
ڪابل ندي اولهه کان اوڀر طرف سفر ڪري ٿي، اها افغانستان جي شهر ڪابل وٽان لنگهندي سنڌوءَ ڏانهن اچي ٿي. ان ڪري ان درياهه جي مهڙ واري اڌ، يعني اولهه واري حصي ۾ ٻنهي ڪنارن تي افغان رهن ٿا، جڏهن ته اوڀر واري اڌ تي پٺاڻ ۽ هندڪو ڳالهائيندڙ ماڻهو آباد آهن. ڪابل نديءَ جو اولهه وارو گهڻو ڀاڱو، ان لائق ناهي جو ان ۾ ٻيڙيون لاهي درياهي سفر ڪري سگهجي. ان ڪري قديم مهمون جيڪي اٽڪل 550- قبل مسيح کان شروع ٿيون پڪ سان ڪابل نديءَ جي ان حصي کان شروع ٿيون جتان کان ٻيڙين ذريعي سنڌوءَ تائين رسائي ممڪن آهي، يعني لڳ ڀڳ نوشهري وٽان.
سراولف ڪيرو جي لکڻين مان ظاهر آهي ته، هن کي پٺاڻن جي وطن جي مهڪ لاهور کان اٽڪ ويندي سنڌوءَ کان 40 ميل اڳ ٽيڪيسلا جي ويجهو مارگله کان محسوس ٿيڻ لڳي ٿي. هن صاحب اتان کان ئي اٽڪ وٽ سنڌوءَ جي سوڙهي جابلو لنگهه جو ذڪر ڪيو آهي، جنهن کانپوءَ يعني اولهه طرف، هڪ پُل ٽپڻ کانپوءِ وادي ويڪري ٿئي ٿي. اتي ئي سنڌوءَ ۽ ڪابل ندين جو ميلاپ ٿئي ٿو. هيءُ ماڳ ٻن اهم دنيائن ڏانهن ويندڙ رستن جو سنگم بڻجي ٿو. هڪ ته ڪابل کان ٿيندو اتر ايشيا ۽ يورپ ڏانهن هليو وڃي ٿو ۽ ٻيو پامير ۽ چين تائين وڃي ٿو. سراولف ڪيرو سنڌوءَ ۽ ڪابل نديءَ جي ڀرپاسي جو جيڪو جاگرافيائي تفصيل ڏنو آهي سو ڪافي معلوماتي آهي. پر ليکڪ هن خطي جو ذڪر ڪجهه ان ريت ڪيو آهي جو علائقي ۾ پشتون آبادين کانسواءِ ٻين قومن ۽ قبيلن جو وجود ڏسڻ ۾ نٿو اچي. اها ڳالهه صحيح ناهي. ڪابل نديءَ جا اڀرندا حصا توڙي سنڌوءَ جو اتريون پاسو، سنڌو ثقافت ۽ سنڌي ثقافت ۽ سنڌي تمدن جو حصو آهن. ڇو ته اتي پشتو کانسواءِ اهڙيون ٻوليون به مروج آهن جيڪي سنڌو تهذيب جو عڪس پيش ڪن ٿيون.
هر قوم جي اها ڪمزوري هوندي آهي ته اها پاڻ کي ماضيءَ جي ڪن شاندار واقعن، قبيلن يا شخصيتن سان جوڙيندي آهي، جيئن ڪافرستان جا ماڻهو پاڻ کي بني اسرائيل سان ڳنڍڻ جي ڪوشش ڪندا آهن ۽ بلوچ پاڻ کي حضرت امير حمزي يا وري نمرود سان جوڙيندا آهن. پر اهي ان وقت تائين محض روايتون ئي لکبيون جيستائين تحقيق مڪمل ٿئي. پنجاب، صوبي سرحد ۽ بلوچستان جي سرحدي علائقن ۾ سليمان جبل ، تخت سليمان (اوچائي 3380 ميٽر ديري اسمائيل خان کان 100 کن ڪلو ميٽر جي اولهه ڏکڻ ۾) ايران ۾ شيراز لڳ پاسرگاد ۽ پرسيپولس سان حضرت سليمان کي جوڙڻ عجيب سلسلو آهي. اهي ڏند ڪٿائون بهرحال، فارسي ۽ عربي قصن ۽ اثر کي ظاهر ڪن ٿيون.