ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

سياسي دڪانن آڏو بيٺل غير منظم صارف : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-06
داخلا نمبر 1266
عنوان سياسي دڪانن آڏو بيٺل غير منظم صارف
شاخ پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي
پڙهيو ويو 1069
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

سياسي دڪانن آڏو بيٺل غير منظم صارف جا بنياد
پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي / بدر ابڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

سياسي دڪانن آڏو بيٺل غير منظم صارف - مان نڪتل ٻيون شاخون-

سياسي دڪانن آڏو بيٺل غير منظم صارف


شاخ پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

18 مارچ 1996ع
سياسي دڪانن آڏو بيٺل غير منظم صارف

جيڪڏهن رولو نظام جو آهي ته پوءِ اهو بدلجي ڇو نٿو؟ جيڪڏهن رولو ليڊر شپ جو اهي ته پوءِ اها ڪهڙي ليڊر شپ جو انتظار آهي؟ جيڪڏهن مسئلو پورهئي جو آهي ته ڇا اسان وٽ پورهيو گهٽ آهي؟ جيڪڏهن وسيلا ڪو نه آهن ته پوءِ سروي رپورٽون ايئن ڇو ٿيون چون ته اسان جي ڌرتي قدرتي خزانن وسيلن سان مالا مال آهي؟ جيڪڏهن پورهيو، وسيلا ۽ قيادت سڀ ڪجهه موجود آهي ته پوءِ پريشاني ڪهڙي آهي ۽ ملڪ ۾ سيڙپ لاءِ پنهنجو پئسو ڇو نه ٿيو پيدا ٿئي؟ انهن سوالن جا جواب عوام کي ته ڳولڻا آهن پر جواب حڪومت کي ڏيڻا آهن جنهن جو ڪم هر شئي کي مانيٽر ڪرڻ آهي.
حڪومتون بدلجن ٿيون، هٿ ٺوڪيا فوجي ۽ جمهوري انقلاب اچن وڃن ٿا پر عوام جي قسمت ۽ حالتون نٿيون بدلجن. ڇا ان کي جمود نه چئجي؟ ڇا هن موقعي تي عوام کي اهو حق نٿو پهچي ته اهو پنهنجن اڳواڻن کان پڇي ته ٻڌايو ”توهان ۾ ۽ هنن ۾ ڪهڙو فرق آهي؟“ هڪڙا ماڻهو ورديون پائي ٽئنڪن تي چڙهي اچن ٿا ۽ پنهنجي طاقت سان عوام تي حڪومت ڪن ٿا، ٻيا ماڻهو پجارو جيپن ۾ چڙهي اچن ٿا ۽ عوام جي طاقت سان عوام تي حڪومت ڪن ٿا. ”زندهه آباد ۽ مڙده آباد“ جي ڌوڙ ۾ عوام اتي ئي رهجي ٿو وڃي جتي اڳي موجود هو.
1947ع کان 1995ع تائين پاڪستان جي عوام ايترا حاڪم ڏٺا اهن جيترا ڪنهن ٻئي ملڪ ڪو نه ڏٺا هوندا. هر ڪو ڌوم ڌام سان يا وڏن واعدن سان آيو ۽ ناڪام ٿي موٽي ويو. ايئن ڇو ٿو ٿئي؟ قوم جي وصف ڏيندر پوليٽيڪل سائنس جا ماهر چون ٿا ته پاڪستان ۾ چار قومون آهن پر ايئن لڳي ڪو نه ٿو. پاڪستان ۾ هڪ هٿياربند وردي پوش قوم آهي، ٻي سول ڊريس ۾ بااختيار قوم آهي، ٽين سياستدانن جي قوم آهي، چوٿين سيڙپڪار قوم آهي جيڪا هٿيارن کان هيروئن ۽ سياست کان دهشتگردي ۽ ڌاڙيواليءَ تائين هر ڪاروبار ۾ پئسو سيڙائي ٿي. پنجين قوم ووٽر آهي جنهن کي سياست ۾ عوام ۽ ڪامرس ۾ صارف چئبو آهي.
سنڌ جي ماڻهن سياست ۽ ڪامرس جو پاڻ ۾ ويجهورشتو تازو راهوڪيءَ ۾ ڏٺو. اجمل خٽڪ سيلز مين جو ڪردار ادا ڪندي چيو، ”نواز شريف جي اڳواڻيءَ ۾ شهيد فاضل راهوءَ جي مشن کي منزل تي رسائينداسين.... فاضل جي شهادت سرخ جهنڊي هيٺ ٿي هئي، نواز شريف پڻ فاضل جهڙا خيال رکي ٿو.... سندس مشن به ساڳيو آهي.“ جناب غوث علي شاهه چيو ته ”شهيد فاضل جو روح اڄ خوش هوندو جو سندس سپوت اسماعيل راهو نواز شريف جي اڳواڻيءَ ۾ سندس مشن لاءِ پيو جاکوري!“
ڪيڏانهن رهيو نواز شريف جو طبقاتي ڪردار ۽ مارشل لا مان ڦٽل ماضي! ۽ ڪيڏانهن رهيو فاضل راهوءَ جو طبقاتي ڪردار ۽ مارشل لا سان ويڙهه وارو ماضي! ڪيڏانهن رهيو فاضل جو سوشلزم وارو ڳاڙهو جهنڊو ۽ ڪٿي رهيو سرمائيدارن ۽ جاگيردارن جي مسلم ليگ جو سائو جهنڊو! نواز شريف جو سائو جهنڊو شايد ان نج ”پاڪستاني مسلمان“ صنعتڪار جي نمائندگي ڪري ٿو، جيڪو انگريز ۽ هندو سرمائيدار جي آڏو گڏيل هندستان ۾ بيهي نه پيو سگهي ۽ اڄ تائين هندستان سان کليل واپار جي همٿ نه رکڻ ڪري هندستان دشمن واپاري ۽ پرڏيهي پاليسيءَ ۾ يقين رکي ٿو. فاضل جو ڪردار ۽ سوچ، اتساهه جو ذريعو ۽ منزل ڪا ٻي هئي. ميان نواز شريف جي گاڏيءَ کي سنڌ ۾ ڇڪڻ لاءِ فاضل راهو قيامت تائين تيار ڪو نه ٿئي ها! ڀلي ته اڄ راهوڪيءَ ۾ سياستدان ڪهريون به دعوائون ڪن! ڳالهه صرف ايتري آهي ته ڪجهه سياستدان پنهنجو طبقو بدلائڻ لاءِ جاکوڙي رهيا اهن کين ڪو به منع نٿو ڪري پر وڏڙن جي فلسفي جي غلط تشريح ڪري ڇا ٿو حاصل ڪيو وڃي؟ وڏن جو ڪيل قومي پورهيو ذاتي مفادن لاءِ مخالفن کي دان ڪرڻ جو هق ڪنهن کي به ناهي!
سچ ڇا اهي ۽ ان جي تشريح ڪيئن ٿي ڪئي وڃي؟ اهو ته سنڌ جا سمجهدار ماڻهو چڱيءَ طرح سمجهن ٿا ۽ اکين سان ڏسن به ٿا. هتي ماڻهوءَ کي ڍور ۽ ڍور کي ماڻهو ڪري پيش ڪيو وڃي ٿو ۽ ٻولي هڻي فروخت ڪيو وڃي ٿو ”فري مارڪيٽ ايڪانامي“ جو زمانو اهي، هر ماڻهو جيڪا شئي وڪڻي سگهي ٿو، کليل مارڪيٽ ۾ وڪڻي ڇڏيو ٿو. جنهن جي هٿ ۾ جيڪا شئي اهي، اها وڪري لاءِ دڪان تي موجود اهي. جنهن وٽ ايمنسٽي انٽرنيشنل پاران ”ضمير جو قيدي“ هجڻ وارو سرٽيڪفيٽ اهي، هو اهو سرٽيفڪيٽ وڪڻي ٿو. جنهن وٽ سنڌ جي مفادن جو ڪو ٽڪرو آهي، هو اهو وڪڻي ٿو. نه رڳو وڪڻي ٿو پر وڪڻڻ مهل چوي ٿو ته ”اهو سودو سنڌ جي مفادن ۾ آهي.!“
سنڌ کي ”دڪاندارن“ کان شڪايت نه اهي ڇاڪاڻ ته اهو سنن ڪاروبار آهي. شڪايت ته سنڌ جي سمجهدار ماڻهن کان آهي جيڪي ڏينهن ڏٺي جو لڳل ڌاڙي جا چشم ديد گواهه هئڻ جي باوجود ماٺ ۾ رهن ٿا ۽ هزارن جي تعداد ۾ گڏ ٿي ڄڻڪ اهو اقرار ڪن ٿا ته اهو ڌاڙو نه، کرو سودو اهي ۽ سنڌ جي مفادن ۾ آهي. سنڌي ماڻهن جو اهو رويو شايد ان ڪري آهي ته ”ووٽر قوم“ پنهنجي نصيب بابت ڪنهن به چڱي فيصلي کان هر در تان مايوس موٽي آهي ۽ هاڻي کيس خاطري ٿي چڪي آهي ته هن ملڪ ۾ سندس ووٽ محض هڪ ناٽڪ آهي. ووٽ هيڏانهن وڃي يا هوڏانهن وڃي! ان سان ڪو به فرق نٿو پوي سواءِ ان جي ته ملڪ جو وزيراعظم سندن مرضيءَ جو ٺهي ٿو، جيڪو ڳالهيون ته سٺيون ٿو ڪري پر عوام جي زندگي بدلائي نٿو سگهي، ماڻهن جون بي عزتيون گهٽائي نٿو سگهي ۽ خوشحاليءَ جي لهر به آڻي نه ٿو سگهي!
ميان نواز شريف به اها صورتحال پرکي پنهنجي سياسي صنعت پکيڙڻ لاءِ سنڌ ۾ سيلز پروموشن آفيسون کولي ايريا مئنيجر ۽ ايجنٽ مقرر ڪري رهيو آهي. شايد کيس اهو چيو ويو آهي ته کيس ڪنهن ”نئين ٺيڪي“ لاءِ فقط ان مهل لائق سمجهيو ويندو جڏهن هو سڄي ملڪ ۾ پنهنجي ڪاروبار جون پکڙيل شاخون ڏيکاريندو، جيئن پيپلز پارٽيءَ جون آهن. پاڪستان جي سياست ۾ عوام جو ڪردار فقط ووٽ وجهڻ تائين آهي. ڪنهن وقت ۾ ووٽ به راڄ جي چڱي مڙس جي مرضيءَ تي وجهبو هو. چڱي مڙس پارٽي بدلائي ته سڄو راڄ به ووٽ نئين پارٽيءَ کي وجهندو! مسٽر ذوالفقار علي ڀٽي پنهنجي ڪرشماتي شخصيت جي آڌار تي اها روايت ٽوڙي ته پارٽي ٽڪيٽ تي ٿنڀا به ووٽ کڻڻ لڳا. سياست مان وڏن زميندارن جو اثر گهٽ ٿيو ته صنعتڪارن پهرين مرحلي ۾ ”گهوڙا“ خريد ڪيا ۽ ٻئي مرحلي ۾ ”اليڪشن کٽڻ نه، خريدڻ“ لاءِ سوچڻ لڳا. سياسي صنعتڪار جي ڪمرشل ذهن سبب هوريان هوريان ڪارڪن به ڪمرشل بنيادن تي سوچڻ لڳا. ڪهڙي پارٽيءَ جو ڪارڪن ٿيڻ ۾ ڪيتري ڪمائي ٿيندي؟ فوري طور ڪيتري آمدني آهي ۽ مستقبل ۾ ڪهڙو آسرو؟
اليڪشني سياستدان ڀلي پيا دعوا ڪن ته هو نظرياتي پارٽي آهن ۽ سندن نظريو ”الف“ يا ”ب“ آهي، حقيقت ۾ اهڙي ڪا به ڳالهه ڪو نه اهي. ان ڪري ئي ته جتان ڪٿان ساڳي راءِ اچي ٿي ته ”جناب هي هڪ ئي کوٽي سڪي جا ٻه پاسا آهن!“ سڪو معنيٰ سسٽم. جڏهن سسٽم ئي کوٽو هجي ته پوءِ ڪهڙي ويهي تور ڪجي! البت سياستدانن کي شاباس آهي جن جمهوريت کي بچائڻ جي نالي ۾ هڪٻئي جو اندر ٻاهر ڪڍي پنهنجن ووٽرن جي آڏو رکي ڇڏيو آهي ۽ ثابت ڪيو آهي ته هر ڪنهن کي فضيلت ڀرئي نظام کان وڌيڪ ڍونڍ سان دلچسپي آهي. عوامي مفادن کي ”حصو پتي“ ڪرڻ کي ڍونڍ




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

سياسي دڪانن آڏو بيٺل غير منظم صارف ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
سياسي دڪانن آڏو بيٺل غير منظم صارف
پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي - موضوع جون ٻيون داخلائون-
انساني حقن جي ڳالهه تي بغاوت جو ڪيس!
خاص مهمان جي آمد
ڪنهن کي ساهه جي، ڪنهن کي سُود جي
عالمي ادبي ڪانفرنس ڇا ڏنو؟
وفاقي مرڪزيت ناڪام ٿي وئي آهي؟
چيلهه ڀڳل پورهيت، صارف ۽ مستقبل جون اميدون
ڪالاباغ تي ”همخياليءَ“ لاءِ سختي ڇو؟
ديوتائن جي محل ۾ ڌرتيءَ جي صورتحال تي بحث
سنڌ جي سوچ بدلجي رهي آهي؟
الطاف حسين جي مائٽن جو پراسرار قتل
ٽن تلوارن کان مڪه چوڪ تائين ...
ٺهڻ ۽ نه ٺهڻ جون ڳالهيون
جنازي تي گوليون هلڻ نه ڏنيون ويون پر ...
آمريڪي مداخلت ۽ ڪراچيءَ جي ڳِجهن جا سڏ
ڀور ڀور ٿيل اعتماد تي ڪالاباغ بند جا بنياد ڪيئن رکبا؟
ٽين دنيا ۾ آزاديءَ جا ”نوحا“ ڳائيندڙ ملڪ
ائٽمي هٿيارن جي ڊوڙ ۾ ڪيستائين ڊوڙبو؟
سنڌ سوچي ٿي ...
قوم کي گاهه کارايو ويندو!؟
حڪومت جي ”بي وفائيءَ“ سبب دهشتگردن ۾ ڀاڄ
واپڊا جو نئون وار سنڌ ۽ بلوچستان ۾ تڪرار جا ٻج پوکڻ جي ڪوشش
رياست جي چئني ٿنڀن کي اڏوهي کائي وئي!
پشاور ۾ قيامت
شديد ٽڪراءُ واري سياست ڇا ڏيندي؟
”تحويل ۾ موت“ ۽ زندگيءَ جي ضمانت جو سوال
ٺڪر تي پاڙ لڳڻ کانپوءِ!
اعلانِ ”اسلام آباد“ سنڌ جي آئيني حيثيت کي چئلينج
اين ايف سي ايوارڊ: ايڊهاڪ ازم جو شڪار نه ٿيڻ گهرجي
ڪارو ڪاري مسئلو: قانون ۾ ترميم جي ضرورت
پرائي جنگ پنهنجي شهر ۾
جتي ٻار ٿاڻن منجهه مرن – سو ديس مسافر!
جنگ جي ميدان ۾ سال بدلجي ٿو
پاڪستانين لاءِ 1996ع جو پهريون تحفو، اگائيز گَن
شاگردن جو ٽيون طبقو
دهشتگرن جو اعلان نامو!
نواز شريف ۽ اجمل دهلوي لنڊن ڏانهن
غير قانوني پرڏيهي – آدمشماريءَ ۾ رنڊڪ
مسيحا کانپوءِ
جڏهن جهونا به بغاوت جون ڳالهيون ڪن!
مزاحمتي جنگ جي پر امن واٽ به آهي
ڌرتيءَ جي قوتن کي گڏجڻ گهرجي
حڪومت جي هجڻ جو جواز وڌي ويو آهي
گاج جا گهايل ۽ ”دنيا جو دستور
ٽه ڌري سياست کان وحشت تائين
وفاق ۽ صوبن وچ ۾ تڪرار جو سوال
سياسي امتحان مان نڪتل نتيجا
ڳالهه، طاقت جي نشي جي آهي
ٿر جي ترقيءَ جو ڇا ٿيو؟
هڪ مڪمل انفارميشن ۽ ريسرچ سينٽر جي ضرورت
وحشت جي ميدان ۾ پٺاڻي خان جو آواز
رت هاڻيون گهٽيون ڌوئڻ لاءِ سفر
عورت ”اڌوري“ پر ووٽ ”پورو“
بنگالين جا ساٿي صنعتڪار قانون کان مٿي ناهن
ڪالاباغ: عبدالله شاهه جا خيال بدلجي ويا؟
ماحوليات، مافيا ۽ پوليس جو ڪردار
پڙاڏو سوئي سڏ
آبادگار ڪمند ڪن يا ڪاٺيون؟
ڪراچيءَ ۾ پٺاڻن کي قربان ڪرڻ جي ڳالهه
سرڪاري گولين جا آواز ايوانن تائين نه پهتا؟
ٿر اڌ ۾، ڪيٽي بندر پنڌ ۾
بئنچن تي بيٺل سياستدان
... ۽ هاڻي ”روپوش“ سياست
ڪراچي ڇا ٿي سوچي؟.
”گورک، منڇر، بڊو ٽوئرسٽ زون“- ڏسو ته ڪيئن مڪمل نٿو ٿئي!
هٿيارن جي ڊوڙ- ماريو ماريو نه، خدا خدا ڪيو!
اهو خدا جو حڪم نه، ڪجهه ٻيو آهي
ڪيٽي بندر: ڪجهه خطرا، ڪجهه تجويزون
اُڀو ايئن چوين ته آڳڙيو آهيان!
ملير ۾ دهشتگردي
هڪ ڊٺل گهر جو نقشو
ساهه کڻڻ تي به ٽيڪس لڳندو؟
حواله ڪيس قسط 2 ڪڏهن رليز ٿيندي؟
ورلڊ ڪپ ۽ دهشتگرديءَ جو ماحول
هڪ قوم جا ڏک، فنڊ وڌائڻ جو اسم
ڏنڊا ٻيڙين ۾ پوڙهو موت
ڪراچي يونيورسٽي ۾ ميرٽ جو خون
ڪراچيءَ ۾ روزگار، سنڌين جو آئيني حق
...۽ هٿيارن جي سپلاءِ لائين برقرار آهي
ايندڙ ٻوڏن جو اونو
فوجي بغاوت لاءِ اُڀارڻ ڏوهه ناهي؟
زرعي شعبو ۽ غير پيداواري طبقن جو نفعو
ايٽمي هٿيارن کان آجي دنيا ڇو نه؟
وحشت ختم ته ڪو نه ٿي آهي!
ولي خان ۽ ايم ڪيو ايم
سنڌوءَ مان پاڻي جي چوري
سنڌ اسيمبلي ٽوڙڻ جي فرمائش
آمريڪا، ميان صاحب ۽ ڪراچي
اتحاد ڙي اتحاد!
عيد: دليون ڌوپجن پر ڪيئن؟
اڄ ته هڪٻئي جي زخمن تي پٽيون ٻڌو!
بجلي سستي ڪرڻ طرف سوچيو!
ڪجهه ڪاوڙ پاڻ تي به ڪيو!
پوليس جي تعريف تي عوام تاڙيون نه وڄايون!
نئون معاشي نظام: هڪ خواب جي تعبير؟
.... ڳالهه پهتي صدر پاڪستان تائين
عام چونڊون ۽ سڃاڻپ ڪارڊ جو سوال
هٿيارن اڳ ڇا ڏنو آهي جو وري کڻجن؟
ڇا ڪجهه ”آف دي رڪارڊ“ به آهي؟
قوم ڪرڪيٽ ڏسي..... ايم ڪيو ايم پنهنجو ڪم ڪري!
مڊل مين: زرعي شعبي جو قاتل ڪردار
سنڌ مان هڪ لک ڪتاب ۽ قديم وستو پنجاب منتقل ڪرڻ جون ڪوششون
هيءَ چوٿين مارچ جي ڪهاڻي آهي
هاڻي اچو جعلي دستاويز ٺاهيندڙ مافيا تي ....
ٽيليفون کاتي مان نيڪاليون ۽ نيون ڀرتيون!
جان جي امان ملي ته عرض ڪجي!
اسپتال جي جنرل وارڊ ۾ رلندڙ صدارتي ايوارڊ
امداد محمد شاهه – مل جي حدن ۾ قيد ماڻهو
وڏيرن جي رياستن ۾ زخمي صحافت
هاليجيءَ تي وائلڊ لائف ڇاپو
واپڊا جو سنڌ دشمن رويو
وسيم اڪرم کي پيپسي نه ملندي!
اينٽيڪس جي ملڪيت جو سوال
رلي ويل رٿائون ۽ ترقيءَ جي خواهش
شهر ٺريا ته ٻهراڙيون ٻرڻ لڳيون
هڪ شيطان جي شهادت
رضيه ڀٽي سنڌ توکي ياد رکندي!
”جاڙيجا“ رڳو هندستان ۾ ناهن!
ثقافتي اڳراين ۾ ايڏو اڳتي نه وڃو!
.. ۽ هاڻي عظيم ٿل ڪئنال رٿا
سينٽرل ضلعي مان ماس ٽرانزٽ پروگرام
عالمي فورم ۾ پاڪستان جي پيشي!
سياسي دڪانن آڏو بيٺل غير منظم صارف
الطاف حسين جو خط – ساڳيا لاٽون ساڳيا چگهه
تعليمي ماحول هڪ قومي ضرورت
سنڌي ٻوليءَ جي سرڪاري حيثيت ۽ مهڻا
انتظام جي معنيٰ ”انتظام“ آهي، لٺ نه
نياڻي – ست قرآن ۽ سنڌو ماٿري
هڪ مقدس تحرير جنهن جو احترام نه ٿيو
غلطيءَ کان پاڪ سچ ڳالهايو!
قديم آثار: متان عدالت تائين وڃڻو پوي!
نازڪ سوالن تي به غير سنجيده سياست
هندستاني جنرل شرما جا دليل
ٺيڪيدارن کي ڍر ڏني ته ڪنهن؟
۽ هاڻي مادام به چيو….
ماحوليات دشمن مافيا جا قانون جي ڳچيءَ ۾ هٿ
”خبيث چڪر“ ۾ ڦاٿل عوام ۽ سگا


.....پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي موضوع جون وڌيڪ داخلائون