ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

سيوهڻ جو قلعو : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-10-27
داخلا نمبر 810
عنوان سيوهڻ جو قلعو
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1177
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

سيوهڻ جو قلعو جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

سيوهڻ جو قلعو - مان نڪتل ٻيون شاخون-

سيوهڻ جو قلعو


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

سيوهڻ جو قلعو
اسان هاڻي سيوهڻ جي قلعي تي بيٺاهئاسون. فرانس جي آرڪيالاجسٽ ’مادام مونيڪ‘ ھن سائيٽ ٽي چار سيزنون کوٽايون ڪيون هيون. انهن جو تفصيل وٺڻ لاءِ مون بخاري صاحب ڏانهن ڏٺو،
”انهن کوٽائين مان اڃا تائين ڪا آخري ڳالهه سامهون نه آئي آهي. هاڻي کوٽائيءَ جي پنجين سيزن هلندڙ آهي، هن مهل تائين ٽن چئن جاين تي ٿيل کوٽاين جي ڪا حتمي رپورٽ ته ڪونه ڏني اٿن پر هنن کي هن مهل سڀ کان پراڻا آثار تقريباً پهرين يا ٻي صدي قبل مسيح تائين جا مليا آھن. (يعني سڪندر اعظم کانپوءِ وارو وقت) ٿي سگهي ٿو ته اڳتي ٿيندڙ کوٽايون انهيءَ کان وڌيڪ قدامت کي ظاهر ڪن، ائين ٿي سگهي ٿو.“ بخاري صاحب ٻڌايو.
”پهرين ٻي صدي قبل مسيح ۾ ھتي ٻُڌن جو دور هو“ مون بخاري صاحب کان تصديق گهري.
”ها! اهو بلڪل ٻڌ ڌرم جو دور آهي.“
”ته ڇا هتان لڌل شيون ٻڌڪي تهذيب سان تعلق يا ثابتي ڏين ٿيون؟“
”اهي شيون ٻڌ ڌرم جون نه آهن ۽ ان وقت خود اسان وٽ به ٻڌ ڌرم جو ايڏو زور ڪونه هو. ٻڌ ڌرم اسان وٽ ٻي صدي عيسوي ڌاري آيو آهي.“ بخاري صاحب چيو.
”ته پوءِ اهي آثار ڪهڙي گهراڻي جا آهن؟“
”اها ڳالهه اڃا confirm ٿيڻي آهي پر مان سمجهان ٿو ته اهو پهرين ٻي صديءَ وارو وقت (سنڌ ۾) ٻڌ ڌرم کان به اڳي بلڪه ٻاهرين ماڻهن جي اچڻ جو دور آهي. ان ڪري، هتي اڃا ڏسڻو آهي ته هتي وڌيڪ ڪنهنجو اثر هو، ڇو ته اهڙو چٽو ٺڪراٽو اڃا تائين ڪونه مليو آهي، جنهن جي بنياد تي ڪجهه چئي سگهجي!“
”ته پوءِ هتان ڪهڙي قسم جو ٺڪراٽو مليو آهي؟“
”هتان red polished ware (پالش ٿيل ڳاڙهن ٿانوَن جون) ٺڪريون مليون آهن. ان ٺڪراٽي کي لڳ ڀڳ اها ئي تاريخ پهرين ٻي صدي ق.م) مليل آهي.“ بخاري صاحب ٻڌايو.
جيتوڻيڪ بخاري صاحب جو خيال آهي ته سنڌ ۾ ٻڌمت ٻي صدي عيسوي کان اڳ رائج ڪو نه ٿيو، آئون ان راءِ سان سهمت نه آهيان. منهنجو خيال آهي ته سنڌ ۾ ٻڌمت اشوڪ اعظم جي دور ۾ ئي(ٻي ۽ ٽين صدي قبل مسيح ۾) رائج ٿي چڪو هو. ڇاڪاڻ ته اشوڪ جي حڪومتي حدن ۾ سنڌ چندر گپت موريا جي وقت کان شامل هئي.




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

سيوهڻ جو قلعو ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
سيوهڻ جو قلعو
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون