ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-10-27
داخلا نمبر 811
عنوان سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1208
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ - مان نڪتل ٻيون شاخون-

سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
سنڌو نديءَ جي ھڪ آزاد ڇاڙھه تي واقع سيوھڻ قديم وقتن کان مسلسل آباد ۽ قَائم شھر آھي. شھر جي خاص ۽ قديم ترين نشاني ھي قلعو آھي، جنھن کي عام ماڻھو بنا ڪنھن ھٻڪ جي، ’ڪافر ڪوٽ‛ چون ٿا، جنھن جي عام ۽ سولي معنيٰ آھي، ’ اسلامي دور کان اڳ جو قلعو‛. ھي قلعو ڪيتري عرصي کان قائم آھي؟ آرڪيالاجسٽ ان سوال جو جواب ڳولڻ ۾ اڃا تائين مصروف آھن.
قلعو ڪجھه مستطيل ۽ بيضوي آھي. ان جي ھاڻوڪي اوچائي زمين کان 60 فٽ آھي. 1995ع ۾ جڏھن اشتياق انصاريءَ ان قلعي جي ماپ ورتي تڏھن ان جي ڊيگھه 1200 فٽ، ويڪر 600 فٽ ۽ اوچائي 60 فٽ ھئي. ان جي پکيڙ 16 ايڪڙ آھي. اشتياق کي ھن قلعي ۾ حيدرآباد واري پڪي قلعي سان ڪا ھڪجھڙائي محسوس ٿي ھئي، جيڪو عمر ۾ سيوھڻ کان گھڻو ننڍو آھي. شايد، اھا ھڪجھڙائي ھن قلعي ۾ بار بار مرمتن سبب خاص ڪري ترخانن ۽ مغلن جي زماني ۾ مرمت سبب پيدا ٿي آھي. تازين کوٽاين مان خبر پوي ٿي ته قلعي کي اوڀر، ڏکڻ، ۽ اولھه پاسي گھٽ ۾ گھٽ (ڪل ٽي) دروازا ھئا. ڏاکڻو گيٽ، جنھن جو رخ شھر طرف آھي، قلعي جو مکيه گيٽ ھو.
اليگزينڊر برنس مَئي، 1830ع ۾ ھن قلعي تي آيو ھو. ان وقت به ھي مڪمل کنڊر جي صورت وٺي چڪو ھو. پر، ھن ڏٺو ته ھڪ واھه (اَڙل) قلعي جي چوڌاري وھي رھيو ھو. اھو پاڻي منڇر ۽ سنڌو نديءَ کي ڳنڍيندڙ ھو. سر زمين جو مشاھدو ڪرڻ سان محسوس ٿئي ٿو ته ھي قلعو ’جَل درگ‛ (پاڻيءَ ۾ گهيريل) ھو ۽ اڙل واھه جي ھڪ شاخ ’دَديجِي‛ سان وڪوڙيل ھو. ڏاکڻي در وٽ ھڪ مشيني پُل ھئي، جنھن جي ذريعي واھه جو ويڪرو پيٽ اُڪري شھر مان قلعي (يا قلعي مان شھر) ۾ داخل ٿي پيو سگھجي. ھينري پاٽنجر جون ماپون اشتياق انصاريءَ کان مختلف آھن. ھو، 300 X 450 وال ڊيگھه ويڪر ۽ 80 فٽ اوچائي ٻُڌائي ٿو. پاٽينجر، ھن قلعي ۾ 30 برج ، ۽ ھر ٻن برجن جي وچ جو مفاصلو 90 وال ڏٺو. ھاڻي آرڪيالاجسٽن جو خيال آھي ته جيڪڏھن ھي قلعو، سچ پچ سڪندر اعظم جي وقت ۾ به موجود ھو، ته پوءِ اھو موجودھه آثارن کان گھڻو ننڍو ۽ ھاڻوڪن آثارن جي مرڪز ۾ ڪٿي ھوندو.
ھونئن، عام خيال ۽ روايتون آھن ته ھي قلعو سڪندر ٺھرايو، ان ڪري اڪثر صاحب ھن کي ’سڪندر جو قلعو‛ به چوندا آھن. برٽن صاحب به Sind Revisited ۾ ان کي ’سڪندر جو قلعو‛ ئي ڄاڻايو آھي. پر، ھينري ڪزنس جو چوڻ آھي ته، ”قلعي مان ڪنھن ھڪ اڌ يوناني سِڪي کان سواءِ ٻيو ڪوبه يوناني ثبوت ڪونه مليو آھي، جنھن مان فقط اھا ثابتي ملي ٿي ته ھتي يوناني سڪو پھتو، يوناني نه!“ (Antiquities of Sind by H.Cousens p:111. Deparment of Culture, Govt of Sindh-1998).
ان ھوندي به حالاتي شاھدي تجويز ڪري ٿي ته قلعو يونانين کان اڳ به موجود ھو، ڀلي ته کڻي ھتي سڪندري اڏاوت جو ثبوت نه ھجي. سڪندر اعظم وٽ سنڌ مان گذرڻ وقت سچ پچ ته ايترو وقت ڪونه ھو جو ھُو ھڪ ھٿرادو دڙو کڻائي ان تي وڏن بندوبستن وارو ھڪ شاھي قلعو تعمير ڪرائي ھا! ان وقت ته ھُو ڪنھن طرح ھڪ محفوظ ۽ عزت ڀري موٽ يا ڀاڄ ڏانھن نھاري رھيو ھو. سنڌ مان گذرڻ مھل ھن سنڌ ۾ ڪيئي قلعا ڊھرايا ته جيئن مقامي آباديءَ جا حفاظتي انتظام ڪمزور ھجن. پر ھن ڪي پُراڻا قلعا مضبوط به ڪرايا، جيڪي ھن پنھنجي فوج لاءِ استعمال ڪيا. ٻئي پاسي، سيوھڻ جي قلعي مان ٽئين ۽ چوٿين صديءَ جو ڳاڙھو ٺڪراٽو نڪتو آھي پر آرڪيالاجسٽ ان جي قدامت جي اظھار مھل ھٻڪن ٿا، ڇاڪاڻ ته اھڙو ئي ٺڪراٽو، پوءِ واري زماني ۾ به ملي ٿو.
سيوھڻ جو نالو تاريخ ۾ بار بار تبديل ٿيو آھي ڇاڪاڻ ته ان تي اُتر ۽ اولھه کان ڪافي غير ملڪي حاڪم حڪومت ڪندا آيا آھن. انھن جو پنھنجو پنھنجو لھجو، تھذيبي ۽ ثقافتي پس منظر ھو. ان ڪري مختلف دورن ۾ ان جو اُچار ۽ نالا پڻ بدلجندا رھيا آھن مثال: سِوستان، سِجستان، سدوسان، سنديمانا، سيوھڻ (Sewhan) ۽ سَيھوَڻ (Sehwan). نالن جي گھڻائيءَ جي باوجود تاريخدان ان راءِ تي متفق آھن ته ھي ماڳ (سيوھڻ) يونانين کان اڳ به موجود ھو. ’سِـوِي‛ نالو بنيادي طرح شِـو (ديوتا) پنٿ جي نشاندھي ڪري ٿو، جيڪو سنڌ ۾ شايد سڀ کان پُراڻو ديوتا آھي. ڪي آرڪيالاجسٽ سمجھن ٿا ته ’سنديمانا‛ يا ’سندوسان‛ نالا شايد سنڌو نديءَ تان ورتل آھن.
سڪندر جي مھم اَروڙ ۽ سنديمانا ڏانھن اشارو ڪري ٿي. ھُن اَروڙ (مُوسِيڪانوس) کان پوءِ ’سنديمانا‛ فتح ڪيو. سڪندر اروڙ کان پوءِ اوگزيڪانوس يا پورٽيڪانوس (Oxykanus or Portikanus) (ھاڻوڪو لاڙڪاڻو، شھداد ڪوٽ ۽ دادوءَ جو اُتر يعني لڳ ڀڳ اھي ئي علائقا جيڪي پوءِ ’ٻُڌيه‛ ۾ شامل ٿيا) فتح ڪيا ( سڪندر جون فتوحات: مسلمانن جي فتح کان اڳ؛ ايڇ ٽي لئمبرڪ). ان وقت سنديمانا (Sindinana) جو حاڪم سامبس Sambus (سَمو، سانڀو؟) ھو. يوناني جھاز ران نيرڪس پڻ ’سنديمانا‛ جو ذڪر ڪيو آھي. سڪندر جي آمد وقت سامبس قلعو ڇڏي ڀڄي ويو ۽ سامبس جي مائٽن سڪندر تي قلعي جو در کولي ڇڏيو، ۽ کيس سُوکڙيون ڏنائون.
سڪندر جي موت کان پوءِ سندس فتح ڪيل ملڪ سندس جنرلن جي ھٿ ۾ اچي ويو. سنڌ ۾ نئين اُڀرندڙ طاقت چندر گپت موريا ھئي، جنھن ھندستان جي ڳچ حصي تي راڄ قائم ڪري ورتو. 274 ق. م. ۾ چندر گپت جو پوٽو اشوڪ تخت ۽ تاج جو مالڪ ٿيو. سندس دور ۾ ٻُڌ مت پکڙيو، ھن جي ئي دور ۾ سڄي سلطنت ۾، سنڌ سميت گھڻي کان گھڻا اسٽوپا ۽ وِھارا ٺاھيا ويا، ۽ عوامي زندگيءَ جو نئون نظام مقبول ٿيڻ لڳو.
2 صدي قبل مسيح کان 2 صدي عيسويءَ تائين ھتي سٿيا، پارٿي ۽ ڪشان آيا. سيوھڻ سان اُجين جي راجا گنڌروا سين جي پُٽ راجا ڀرتري ھريءَ جو پڙاڏو به لاڳاپيل آھي، جيڪو پاڻ سنسڪرت ٻوليءَ جو وڏو عالم ، شاعر، نجومي ۽ سياستدان ۽ وڪرما جيت (375- 413 ع) جو ڀاءُ ھو. ھي سنياسي شھزادو شِو مت جو پوئلڳ ھو؟ ۽ ان ئي زماني ۾ ٻُڌ مت سناتن ڌرم تي حاوي ٿي رھيو ھو. جڏھن ڀرتري ھريءَ سنياس اختيار ڪيو، تڏھن ھُو سيوھڻ به آيو. وڪرما جيت جي حڪومت جون حدون مگڌ کان مالوا، گجرات، ڪاٺياواڙ ۽ عربي سمنڊ تائين ھيون. ڀرتري ھريءَ بابت ڪرنل ٽاڊ چوي ٿو ته، ”سيوھڻ شھر شھزادي ڀرتريءَ سبب ٻُـڌڪي مرڪز ۾ تبديل ٿي ويو، جيڪو اُجين جي راجا وڪرماجيت جو جلاوطن ڀاءُ ھو‟ (راجستان : p1176). ھوڏانھن، اها به روايت آهي ته شھزادو ڀرتري (ڀرت ھَري) گُرو گورک ناٿ جو چيلو ھو جيڪو پڻ شِـو پنٿي ۽ جوڳ تپسيا جو سڀ کان وڏو گُرو سمجھيو وڃي ٿو ۽ کيس سڄي اپکنڊ ۾ نيم ديوتائي حيثيت حاصل آھي.
راءِ گھراڻي جي وقت ۾ سِوستان تمام اھميت وارو علائقو ھو. راءِ سھارس جو ملڪ چئن انتظامي حصن ۾ ورھايل ھو: برھمڻ آباد، اسڪلندھه ( اُچ شريف)، سيوھڻ ۽ ملتان. راءِ سھارس ڇھه قلعا ٺھرايا ھئا. انھن مان ھڪ سيوھڻ ھو. راءِ خاندان جي پڄاڻي راءِ سھاسي جي موت سان ٿي ۽ حڪومت تي چچ قبصو ڪيو. ان موقعي تي سيوھڻ متاھه جي ھٿ ھيٺ ھو، جنھن ت




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون