ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

شاگردن جو ٽيون طبقو : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-06
داخلا نمبر 1178
عنوان شاگردن جو ٽيون طبقو
شاخ پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي
پڙهيو ويو 1130
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

شاگردن جو ٽيون طبقو جا بنياد
پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي / بدر ابڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

شاگردن جو ٽيون طبقو - مان نڪتل ٻيون شاخون-

شاگردن جو ٽيون طبقو


شاخ پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

شاگردن جو ٽيون طبقو
چڱو ٿيو جو اها ڳالهه موالنا عزيز الله ٻوهئي چئي جيڪو پاڻ به نه رڳو هڪ مذهبي ڪتبه فڪر سان تعلق رکي ٿو پر سنڌ ساگر پارٽيءَ جو چيئرمين به آهي. اها ڳالهه ڪو عام شهري چوي ها ته هڪدم سندس نراڙ تي ”اسلامي دشمنيءَ“ جو ٺپو لڳي وڃي ها! مولانا ڳالهه درست چئي آهي بلڪه اهڙو سچ ڳالهائڻ جي جرئت ڪري هن اصل ۾ ان عجيب غريب چڪر طرف ڌيان ڇڪايو آهي جنهن تحت ظاهري طرح انسان جي تربيت ٿئي ٿي پر اصل ۾ معاشري ۾ هڪ اهڙو طبقو وڌايو پئي ويندو رهيو آهي جيڪو اڻگهربل، غير پيداواري، ڪڏهن ڪڏهن ته تمام خطرناڪ ۽ عام طور تي پنهنجن استادن جي حڪم جو غلام ٿئي ٿو. هي مدرسي ۾ پڙهندڙ ٻارن جو طبقو آهي جنهن کي عام طور تي کٿابي چيو وڃي ٿو پر بقول مولانا عزيزالله ٻوهئي جي، ”مدرسن ۾ قرآن مجيد نٿو پڙهايو وڃي، اتي صرف پنڻ سيکاريو وڃي ٿو!“
مولانا ان صورتحال جو تجزيو ڪندي چوي ٿو، ”قرآن هڪ فاتح ڪتاب آهي پر هاڻ اهو شڪست کاڌل ماڻهن جي هٿن ۾ اچي ويو آهي. مولوين ۽ پيرن قرآن شريف تي بند ٻڌي ڇڏيا آهن ۽ اهي لالچي ۽ ٺڳ آهن... سنڌ ۾ موجوده مايوسيءَ جو سبب گهٽ علمي ۽ غلط تعليمي نصاب آهي.“ اهي گهائيندڙ ڳالهيون هن مولانا عبيدالله سنڌي اڪيڊمي پاران ڪرايل هڪ ليڪچر ۾ چيون، جيڪي معاشري ۾ سنجيده عالمن کي ڇرڪائڻ لاءِ ڪافي آهن. هيٺئين طبقي جا مائٽ پنهنجا ٻار مدرسن ۾ پڙهائي لاءِ ان لاءِ اماڻين ٿا ته جيئن اهي علم سان گڏ ”ڪائناتي سچ“ کي سمجهي سگهن. ڪائناتي سچ تائين پهچڻ جي صرف اها ئي واٽ آهي ته بندو خدا جي خلق جي خدمت، دل جي سچائي، تعليم ۽ مشاهدي سان پاڻ کي ڪائنات ۾ ملائي هڪ ڪري ڇڏي پر ايئن ٿئي ڪو نه ٿو. کٿابين کي چندو وٺڻ جي ڪم تي لڳايو وڃي ٿو ۽ راشن پاڻي لاءِ گودڙي ڪلهي تي ٽنگي گهر گهر پنڻ لاءِ موڪليو وڃي ٿو.
انهن مدرسن جو ڊسيپلين پنهنجي اصل روح ۾ کڻي ڪهڙو به هجي، پر هي اهو زمانو ڪو نه آهي جڏهن ملڪ جا سڀ شاگرد چاهي اهي شاهي خاندان جا هجن يا هاريءَ جا ٻار هجن، ساڳئي تڏي تي ويهي ساڳئي ڊسيپلين سان علم حاصل ڪندا هئا. کٿابي پاڪستان ۾ شاگردن جو ٽيون طبقو آهي. هڪڙا شاگرد مشنري اسڪولن جون ڳريون فيون ڀري جديد دنيا ۾ پنهنجو ڪردار ادا ڪرڻ لاءِ تيار ٿين ٿا. ٻيا ٻار سرڪاري اسڪولن جون جهڙيون تهڙيون فيون ڀري ڊسيپلين کان وانجهيل ماحول ۾ امتحان ڏيندا هليا وڃن ٿا ۽ وقت اچڻ تي ڊگريون هٿن ۾ کني نوڪريءَ جي تلاش ۾ جتيون گسائين ٿا ۽ ٽيا ٻار اهي کٿابي آهن جن جو ننڍپڻ مدرسن لاءِ چندا جمع ڪرڻ ۾ کپي وڃي ٿو ۽ جوانيءَ ۾ ”طالبان“ ۽ ”مجاهدين“ جو روپ وٺي ”اسلام نافذ ڪرڻ“ جي نعري هيٺ جنگ جي مدان ۾ ختم ٿي وڃن ٿا. سندن ذهني تربيت ئي اهڙي ٿي ٿئي جو مخصوص فرقن سان تعلق رکندڙ مدرس کٿابين لاءِ مرشدن جو رتبو وٺي وڃن ٿا ۽ پوءِ سندن زبان مان نڪتل هر لفظ کٿابيءَ لاءِ ”هڪم“ بڻجي وڃي ٿو ۽ هو ان حڪم جي تعميل ۾ اهو ئي ڪجهه ڪري ٿو، جنهن جو حڪم ”محترم استاد“ ڏنو. اهو حڪم چندو وٺڻ کان جهاد ڪرڻ تائين ڪجهه به ٿي سگهي ٿو.
پاڪستان ۾ مدرسن مان پڙهي نڪتل ڪيترو سيڪڙو شاگرد ڪائناتي سچ تائين پهچڻ لاءِ پر امن واٽ تي هليا آهن ۽ ڪيترو سيڪڙو شاگردن محترم استادن جي حڪم تي زور زبردستيءَ سان پنهنجا عقيدا سماج تي مڙهڻ جي ڪوشش ڪئي آهي!؟ ان سوال جو جواب بهتر آهي ته اهي عالم سڳورا ئي ڏين جن کي ”ڪل ۽ جز“ جي رشتي جي بهتر ڄاڻ آهي. مدرسن ۾ ڇا پڙهايو وڃي ٿو ۽ ڇا نٿو پڙهايو وڃي؟ اهو سوال به اهم آهي. ٿي سگهي ٿو ته مولوي صاحبن جي اڪثريت جيڪا مختلف فرقن ۾ ورهايل آهي، ڪنهن هڪ نصاب تي متفق نه ٿئي پر اها سڄي معاشري جي خواهش هوندي ته جيڪر مدرسن ۾ جديد علم به پڙهايا وڃن ۽ مدرسي ۾ پڙهندڙ ٻارن جي ذهنن م استاد کي پنهنجا ذاتي خيال داخل ڪرڻ جي اجازت نه هئڻ گهرجي، ڀلي ته ٻار پنهنجو ذهن استعمال ڪري ۽ ”سچ“ تائين پهچڻ جي جستجو ڪري!
هيءُ ٻڌ ڌرم يا هندو ڌرم جي قديم پاٺ شالا طرز تي تعليم ڏيڻ جو دور نه آهي، جنهن ۾ گرو وڏي بڙ جي هيٺان ويهي پاٺ پڙهائيندو هو پر ان پاٺ کان اڳ وديارٿي شهر جھو چڪر هني پاٺ شالا لاءِ ڀڪشا ۾ راشن وٺي گروءَ جي قدمن ۾ رکندا هئا ۽ پوءِ گرو کين ويد شاسترن کان وٺي سياست ۽ جنگ جي تربيت ڏيڻ تائين سڀ ڪم ڪندا هئا. اهو اڳئين دور جو سماجي قدر سهي، جيڪڏهن اڄوڪي وقت جي عالمن جي خيال ۾ به اهو ئي درست آهي ته پوءِ قوم ڇا ٿي چئي سگهي؟ مولانا ٻوهئي جنهن جرئت سان هڪ سماجي خرابيءَ جو ذڪر ڪيو آهي ان تي کيس جس هجي پر مولانا اصل ۾ اهو سوچڻ جي دعوت به ڏني آهي ته خود عالم سڳورا ۽ سڄو معاشرو ان بنيادي خرابيءَ جي تدارڪ لاءِ ڪيئن ٿو سوچي جنهن ۾ مدرسي جو ٻار پنڻ جي ڌنڌي تي لڳايو وڃي ٿو ۽ اهڙيءَ طرح هن جي اندر جو انسان جاڳائڻ بدران ماريو ۽ چيڀاٽيو وڃي ٿو ۽ انت ۾ هن کي هڪ اهڙو انسان ٺاهيو وڃي ٿو جيڪو پنهنجي سوچ جو مالڪ نه، پنهنجي استاد جي مرضيءَ جو غلام هجي ٿو!




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

شاگردن جو ٽيون طبقو ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
شاگردن جو ٽيون طبقو
پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي - موضوع جون ٻيون داخلائون-
انساني حقن جي ڳالهه تي بغاوت جو ڪيس!
خاص مهمان جي آمد
ڪنهن کي ساهه جي، ڪنهن کي سُود جي
عالمي ادبي ڪانفرنس ڇا ڏنو؟
وفاقي مرڪزيت ناڪام ٿي وئي آهي؟
چيلهه ڀڳل پورهيت، صارف ۽ مستقبل جون اميدون
ڪالاباغ تي ”همخياليءَ“ لاءِ سختي ڇو؟
ديوتائن جي محل ۾ ڌرتيءَ جي صورتحال تي بحث
سنڌ جي سوچ بدلجي رهي آهي؟
الطاف حسين جي مائٽن جو پراسرار قتل
ٽن تلوارن کان مڪه چوڪ تائين ...
ٺهڻ ۽ نه ٺهڻ جون ڳالهيون
جنازي تي گوليون هلڻ نه ڏنيون ويون پر ...
آمريڪي مداخلت ۽ ڪراچيءَ جي ڳِجهن جا سڏ
ڀور ڀور ٿيل اعتماد تي ڪالاباغ بند جا بنياد ڪيئن رکبا؟
ٽين دنيا ۾ آزاديءَ جا ”نوحا“ ڳائيندڙ ملڪ
ائٽمي هٿيارن جي ڊوڙ ۾ ڪيستائين ڊوڙبو؟
سنڌ سوچي ٿي ...
قوم کي گاهه کارايو ويندو!؟
حڪومت جي ”بي وفائيءَ“ سبب دهشتگردن ۾ ڀاڄ
واپڊا جو نئون وار سنڌ ۽ بلوچستان ۾ تڪرار جا ٻج پوکڻ جي ڪوشش
رياست جي چئني ٿنڀن کي اڏوهي کائي وئي!
پشاور ۾ قيامت
شديد ٽڪراءُ واري سياست ڇا ڏيندي؟
”تحويل ۾ موت“ ۽ زندگيءَ جي ضمانت جو سوال
ٺڪر تي پاڙ لڳڻ کانپوءِ!
اعلانِ ”اسلام آباد“ سنڌ جي آئيني حيثيت کي چئلينج
اين ايف سي ايوارڊ: ايڊهاڪ ازم جو شڪار نه ٿيڻ گهرجي
ڪارو ڪاري مسئلو: قانون ۾ ترميم جي ضرورت
پرائي جنگ پنهنجي شهر ۾
جتي ٻار ٿاڻن منجهه مرن – سو ديس مسافر!
جنگ جي ميدان ۾ سال بدلجي ٿو
پاڪستانين لاءِ 1996ع جو پهريون تحفو، اگائيز گَن
شاگردن جو ٽيون طبقو
دهشتگرن جو اعلان نامو!
نواز شريف ۽ اجمل دهلوي لنڊن ڏانهن
غير قانوني پرڏيهي – آدمشماريءَ ۾ رنڊڪ
مسيحا کانپوءِ
جڏهن جهونا به بغاوت جون ڳالهيون ڪن!
مزاحمتي جنگ جي پر امن واٽ به آهي
ڌرتيءَ جي قوتن کي گڏجڻ گهرجي
حڪومت جي هجڻ جو جواز وڌي ويو آهي
گاج جا گهايل ۽ ”دنيا جو دستور
ٽه ڌري سياست کان وحشت تائين
وفاق ۽ صوبن وچ ۾ تڪرار جو سوال
سياسي امتحان مان نڪتل نتيجا
ڳالهه، طاقت جي نشي جي آهي
ٿر جي ترقيءَ جو ڇا ٿيو؟
هڪ مڪمل انفارميشن ۽ ريسرچ سينٽر جي ضرورت
وحشت جي ميدان ۾ پٺاڻي خان جو آواز
رت هاڻيون گهٽيون ڌوئڻ لاءِ سفر
عورت ”اڌوري“ پر ووٽ ”پورو“
بنگالين جا ساٿي صنعتڪار قانون کان مٿي ناهن
ڪالاباغ: عبدالله شاهه جا خيال بدلجي ويا؟
ماحوليات، مافيا ۽ پوليس جو ڪردار
پڙاڏو سوئي سڏ
آبادگار ڪمند ڪن يا ڪاٺيون؟
ڪراچيءَ ۾ پٺاڻن کي قربان ڪرڻ جي ڳالهه
سرڪاري گولين جا آواز ايوانن تائين نه پهتا؟
ٿر اڌ ۾، ڪيٽي بندر پنڌ ۾
بئنچن تي بيٺل سياستدان
... ۽ هاڻي ”روپوش“ سياست
ڪراچي ڇا ٿي سوچي؟.
”گورک، منڇر، بڊو ٽوئرسٽ زون“- ڏسو ته ڪيئن مڪمل نٿو ٿئي!
هٿيارن جي ڊوڙ- ماريو ماريو نه، خدا خدا ڪيو!
اهو خدا جو حڪم نه، ڪجهه ٻيو آهي
ڪيٽي بندر: ڪجهه خطرا، ڪجهه تجويزون
اُڀو ايئن چوين ته آڳڙيو آهيان!
ملير ۾ دهشتگردي
هڪ ڊٺل گهر جو نقشو
ساهه کڻڻ تي به ٽيڪس لڳندو؟
حواله ڪيس قسط 2 ڪڏهن رليز ٿيندي؟
ورلڊ ڪپ ۽ دهشتگرديءَ جو ماحول
هڪ قوم جا ڏک، فنڊ وڌائڻ جو اسم
ڏنڊا ٻيڙين ۾ پوڙهو موت
ڪراچي يونيورسٽي ۾ ميرٽ جو خون
ڪراچيءَ ۾ روزگار، سنڌين جو آئيني حق
...۽ هٿيارن جي سپلاءِ لائين برقرار آهي
ايندڙ ٻوڏن جو اونو
فوجي بغاوت لاءِ اُڀارڻ ڏوهه ناهي؟
زرعي شعبو ۽ غير پيداواري طبقن جو نفعو
ايٽمي هٿيارن کان آجي دنيا ڇو نه؟
وحشت ختم ته ڪو نه ٿي آهي!
ولي خان ۽ ايم ڪيو ايم
سنڌوءَ مان پاڻي جي چوري
سنڌ اسيمبلي ٽوڙڻ جي فرمائش
آمريڪا، ميان صاحب ۽ ڪراچي
اتحاد ڙي اتحاد!
عيد: دليون ڌوپجن پر ڪيئن؟
اڄ ته هڪٻئي جي زخمن تي پٽيون ٻڌو!
بجلي سستي ڪرڻ طرف سوچيو!
ڪجهه ڪاوڙ پاڻ تي به ڪيو!
پوليس جي تعريف تي عوام تاڙيون نه وڄايون!
نئون معاشي نظام: هڪ خواب جي تعبير؟
.... ڳالهه پهتي صدر پاڪستان تائين
عام چونڊون ۽ سڃاڻپ ڪارڊ جو سوال
هٿيارن اڳ ڇا ڏنو آهي جو وري کڻجن؟
ڇا ڪجهه ”آف دي رڪارڊ“ به آهي؟
قوم ڪرڪيٽ ڏسي..... ايم ڪيو ايم پنهنجو ڪم ڪري!
مڊل مين: زرعي شعبي جو قاتل ڪردار
سنڌ مان هڪ لک ڪتاب ۽ قديم وستو پنجاب منتقل ڪرڻ جون ڪوششون
هيءَ چوٿين مارچ جي ڪهاڻي آهي
هاڻي اچو جعلي دستاويز ٺاهيندڙ مافيا تي ....
ٽيليفون کاتي مان نيڪاليون ۽ نيون ڀرتيون!
جان جي امان ملي ته عرض ڪجي!
اسپتال جي جنرل وارڊ ۾ رلندڙ صدارتي ايوارڊ
امداد محمد شاهه – مل جي حدن ۾ قيد ماڻهو
وڏيرن جي رياستن ۾ زخمي صحافت
هاليجيءَ تي وائلڊ لائف ڇاپو
واپڊا جو سنڌ دشمن رويو
وسيم اڪرم کي پيپسي نه ملندي!
اينٽيڪس جي ملڪيت جو سوال
رلي ويل رٿائون ۽ ترقيءَ جي خواهش
شهر ٺريا ته ٻهراڙيون ٻرڻ لڳيون
هڪ شيطان جي شهادت
رضيه ڀٽي سنڌ توکي ياد رکندي!
”جاڙيجا“ رڳو هندستان ۾ ناهن!
ثقافتي اڳراين ۾ ايڏو اڳتي نه وڃو!
.. ۽ هاڻي عظيم ٿل ڪئنال رٿا
سينٽرل ضلعي مان ماس ٽرانزٽ پروگرام
عالمي فورم ۾ پاڪستان جي پيشي!
سياسي دڪانن آڏو بيٺل غير منظم صارف
الطاف حسين جو خط – ساڳيا لاٽون ساڳيا چگهه
تعليمي ماحول هڪ قومي ضرورت
سنڌي ٻوليءَ جي سرڪاري حيثيت ۽ مهڻا
انتظام جي معنيٰ ”انتظام“ آهي، لٺ نه
نياڻي – ست قرآن ۽ سنڌو ماٿري
هڪ مقدس تحرير جنهن جو احترام نه ٿيو
غلطيءَ کان پاڪ سچ ڳالهايو!
قديم آثار: متان عدالت تائين وڃڻو پوي!
نازڪ سوالن تي به غير سنجيده سياست
هندستاني جنرل شرما جا دليل
ٺيڪيدارن کي ڍر ڏني ته ڪنهن؟
۽ هاڻي مادام به چيو….
ماحوليات دشمن مافيا جا قانون جي ڳچيءَ ۾ هٿ
”خبيث چڪر“ ۾ ڦاٿل عوام ۽ سگا


.....پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي موضوع جون وڌيڪ داخلائون