ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

شڪارپور : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-06-21
داخلا نمبر 181
عنوان شڪارپور
شاخ سنڌوءَ جو سفر
پڙهيو ويو 1202
داخلا جو حوالو:

داخلا ۾ استعمال ٿيل تاريخون

1828.00.00-A.D

هن ئي ماڳ تي نواب ولي محمد لغاريءَ 1828ع ۾ ٽالپرن جي پاران لشڪر ڪشيءَ مهل پنهنجو لشڪر لاٿو هو ۽ بنا مقابلي شڪارپور فتح ڪيو هو.


1617.00.00-A.D

هن ئي ماڳ تي نواب ولي محمد لغاريءَ 1828ع ۾ ٽالپرن جي پاران لشڪر ڪشيءَ مهل پنهنجو لشڪر لاٿو هو ۽ بنا مقابلي شڪارپور فتح ڪيو هو.


1745.00.00-A.D

هن ئي ماڳ تي نواب ولي محمد لغاريءَ 1828ع ۾ ٽالپرن جي پاران لشڪر ڪشيءَ مهل پنهنجو لشڪر لاٿو هو ۽ بنا مقابلي شڪارپور فتح ڪيو هو.


1743.00.00-A.D

ان کان پوءِ شڪارپور، بکر جي انتظام هيٺ آيو جتي ان وقت مغل حڪومت جا گورنر ويهندا هئا. انهن کان پوءِ ايرانين ۽ پٺاڻن 1743ع کان 1824 ع تائين حڪومت ڪئي.1843 ع تائين ٽالپرن جو دور رهيو، جنهن کان پوءِ انگريزن جي صاحبي شروع ٿي.


1843.00.00-A.D

ان کان پوءِ شڪارپور، بکر جي انتظام هيٺ آيو جتي ان وقت مغل حڪومت جا گورنر ويهندا هئا. انهن کان پوءِ ايرانين ۽ پٺاڻن 1743ع کان 1824 ع تائين حڪومت ڪئي.1843 ع تائين ٽالپرن جو دور رهيو، جنهن کان پوءِ انگريزن جي صاحبي شروع ٿي.


هن داخلا جون تصويرون نه مليون

شڪارپور جا بنياد
سنڌوءَ جو سفر / بدر ابڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

شڪارپور - مان نڪتل ٻيون شاخون-

شڪارپور


شاخ سنڌوءَ جو سفر
ٽوٽل صفحا3
موجودہ صفحو1
اڳلو صفحو-0--1--2-گذريل صفحو

href='article.php?Dflt=شڪارپور&x=0'>شڪارپور جي داني پُرشن ۽ سخي مردن خير جا خوب ڪم ڪيا، خاص ڪري اسپتالون ۽ اسڪول ٺهرايائون. شهر ۾ هڪ اسپتال اسٽيشن روڊ تي واقع آهي: ”راءُ بهادر اوڌو داس تاراچند اسپتال“ هيءَ شڪارپور جي پنچائت ، ميونسپالٽي ۽ شهرين کان چندو وٺي ٺاهي وئي. هونئن ته سڄي پنچائت سرگرم هئي پر ان جو روح روان هو اوڌو داس تاراچند ڇاٻڙيا جيڪو 1870ع ڌاري شڪارپور ۾ ڄائو ۽ 1942ع ۾ بمبئيءَ جي هڪ اسپتال ۾ ساهه ڏنائين. سندس آخري رسمون غالباً شڪارپور ۾ ادا ڪيون ويون.
شڪار پور ۾ هڪ سٺي مرڪزي اسپتال قائم ڪرائڻ سندس زندگيءَ جي مهم بڻجي ويو. ذاتي ڊوڙ ڊڪ سان هڪ لک رپيو چندو جمع ڪيائين. پنچائت جي ٻين فردن گڏجي ايترو چندو جمع ڪيو. خود ميونسپالٽيءَ پنجويهه هزار رپيا چندو ڏنو جنهن مان ٽيويهه هزار رپيا سرهندي پيرن کان هڪ پلاٽ جي خريداريءَ ۾ ڏنا ويا. اسپتال جوڙڻ لاءِ ڪنهن هڙان ڏنو ۽ ڪنهن ورتو! جذبي جي ڳالهه آهي.
اسپتال جا بنياد 1932 ۾ ايڇ ٽي سورلي رکيا ۽ افتتاح بمبيءَ جي گورنر لارڊ برابون (Lord Brabourne) ڪيو. سڀ ڳالهيون پنهنجي جاءِ تي پر دل تي اثر ڪندڙ ڳالهه اها آهي ته اوڌو داس تاراچند پنهنجو نالو اسپتال جي پيشانيءَ تي نه لکايو پر اسپتال جي ڏاڪڻين تي جڏهن چار ڏاڪا چڙهي پنجين تي پير رکبا ته سندس نالو فرش تي لکيل ملندو ته جيئن هر امير غريب، هندو مسلمان، ساڌو سنت جو پير ان تي پوي! هيءَ نماڻائي ۽ محبت جي حد هئي. ان جي موٽ ۾ انگريزن کيس راءُ بهادر جو لقب ڏنو ۽ مقامي منچائت سندس ديهانت کان پوءِ سندس قد آدم مجسمو گهڙائي اسپتال جي باغ ۾ هڪ چبوتري تي رکايو. پر جڏهن پاڪستان ٺهيو، مسجد منزل گاهه جو واقعو ٿيو ۽ ڪن ماڻهن ماحول خراب ڪرڻ جي ڪوشش ڪئي تڏهن هن مجسمي تي ڪپڙو وجهي ڍڪيو ويو ۽ پوءِ لاهي ميونسپالٽيءَ جي گودام ۾ رکيو ويو. (هاڻي، هيءَ مورتي سنڌالاجي ڄامشوري ۾ رکيل آهي).
هونئن ته شڪارپور جون تاريخ ۾ گهڻيون سڃاڻپون ملي سگهنديون پر هتان جي ماڻهن کي آچار ٺاهڻ جو ڏانءُ آهي. سڄي سنڌ ۾ ڪنهن کان به پڇبو ته آچار ڪٿان جو؟ چوندا شڪارپور جو. مٺايون به سٺيون ٺاهين. اڄڪلهه ته پلاسٽڪ ۽ شيشي جي برنين ۾ اهو آچار سڄي سنڌ ۾ وڪامجي ٿو. سنڌي ٻوليءَ جو شڪارپوري لهجو ته شايد مِٺي ۾ مِٺو لهجو آهي، ’مَنَ‘ چوڻ کان سواءِ ڪنهن سان ڳالهائين ئي ڪو نه.
اپکنڊ جي ورهاڱي کانپوءِ شهر کي وڏو ڌڪ لڳو، چڱا خاصا هندو واپاري ۽ علمي ماڻهو هندستان لڏي ويا. هندن جي وقت ۾ شهر کي وڏي رونق رهي ڇاڪاڻ ته هندن سيٺين وٽ وڏي دولت هئي ۽ اهي دل کولي جايون ٺهرائيندا هئا. شڪارپور جون جهرندڙ پراڻيون جايون ڏسي ائين لڳندو، ڄڻ نيپال جي ڪنهن قديم شهر جون جايون هجن. جيڪڏهن شڪارپور وارا ڪاٺ گهڙيندڙ اُستاد پنهنجي ڪرت جاري رکندا هجن ها ته شهر ۾ ڪاٺ جو ايترو ئي سهڻو ۽ گهڻو ڪم ڏسجي ها جيترو نيپالي شهرن کٽمنڊو ۽ ڀڳتاپور جي گهٽين ۽ بازارن ۾ ڏسجي ٿو. ڪاش! سنڌ سرڪار اهو فن ٻيهر جيئارڻ جو ڪو جتن ڪري!
شڪارپور جون قديم گهٽيون گهمندي وک وک تي ’آهه‘ ۽ ’واهه‘ چوڻو ٿو پوي. ’واهه‘ ان ڪري جو هنڌ هنڌ تي عاليشان عمارتون بيٺيون آهن جيڪي مسترين، استادن ۽ مزورنايڏي محنت ۽ صفائيءَ سان ٺاهيون آهن جيئن ڪي ماهر بت تراش گڏجي شاهڪار گهڙي ويا هجن! اهو انهن مسترين جو ئي ڪمال آهي جو انهن انگڙ ونگڙ، آڏين ابتين گهٽين ۾ ڦِڏن پلاٽن تي ٻه ٻه ٽي ٽي ماڙعمارتن کي ايڏي سونهن ڏني آهي جو انهن شاهڪارن تان اکيون هٽائي نٿيون سگهجن. هر هڪ جاءِ ۾ عمده تراشيل پٿر، لاجواب گهڙيل ڪاٺ ۽ رنگين شيشا ڏسي زبان مان بي اختيار ’واهه‘ نڪريو وڃي. پر جڏهن انهن جي جهريل حالت ڏسجي ٿي اندر مان سڏڪو نڪريو وڃي. ٺاهڻ وارا عمارتون ٺاهي ويا آهن پر انهن ۾ رهندڙ انهن جي سنڀال به نٿا ڪري سگهن. شايد انهن کي ٽڪي جيترو به احساس ناهي ته هو انهن جاين ۾ ويٺا آهن جن کي ٺاهيندڙن رڳو جاءِ سمجهي نه پر فن جو نمونو سمجهي، پيار جي پورهئي سان ٺاهي راس ڪيو هو. سندن بي حسي ۽ بي وسيءَ جو هڪ ٻيو سبب به آهي.
شڪارپور بنيادي طرح واپاري طبقي جو شهر هو. واپار! سو به ڏيساور سان. 1947 کان پوءِ جن ’مهاجرن‘ کي ڪليمن ۾ جايون مليون، اهي واپاري نه هئا، نه وري هنن وٽ ڪي پيداواري وسيلا هئا. وٽن پاڻ کي سهارو ڏيڻ جو اسباب هو ته جايون ڪٿان سنڀالين؟ نيٺ هنن جايون وڪڻي ڪراچي ۽ ٻين شهرن جو رخ ڪيو ۽ شڪاپور جي سونهن ”اينٽيڪ“ جي واپارين جا جاوا ڪرائي ڇڏيا.
هڪ گهٽيءَ ۾ اسان جا پير زمين جهلي ورتا، جيڏانهن نگاهه کڄي ٿي ڪاٺ تي اُڪر آڏو آهي. هڪ محراب دار دروازي جي مٿئين حصي ۾ ديومالائي ڪردار نانگ تي ليٽيل آهي. سندس ڀر ۾ هڪ عورت آهي. نانگ جا پنج منهن ۽ هڪ گڏيل ڦڻ آهي. نانگ ڦڻ ڇٽيءَ وانگر ديومالائي ڪردار تي ڇانوَ ڪري بيٺي آهي. ’نانگ بستري‘ جي سيراندي ۽ پيرانديءَ کان هڪ هڪ چوٽيدار پکي آسمان ڏانهن منهن ڪري تنواري ٿو. ديومالائي ڪردار جي مٿي تي ڇٽ آهي. محراب واري ڪنڊ ۾ ڪنول گل تي هڪ ديوتا جي ننڍڙي مورتي آهي جنهن جي خدمت ۾ هڪ اڏامندڙ ماڻهو اچي پهتو آهي. اڏامندڙ ماڻهوءَ کي سهڻا پر آهن. ٿورڙو غور سان ڏسبو ته نانگ تي ستل ڪردار جي دُن مان ان ڪنول گل جي ڏانڊي نڪرندي نظر ايندي جنهن تي هڪ ديوتا ويٺل آهي. اها تصوير ڪائنات جي تخليق بابت هڪ مرحلي جو هندو تصور آهي. جنهن موجب وشنو ڀڳوان جيڪو وڏي سمنڊ ۾ ’نانگ بستري‘ تي رهي ٿو، ڪائنات جي تخليق لاءِ پنهنجي دُن مان ڪنول گل ڄَڻي ٿو، جنهن جي ڏانڊي مٿي کڄندي وئي ۽ پوءِ ڪنول مان ’برهما‘ ڄائو. برهما هندو ڏندڪٿا ۾ تخليق جو ديوتا آهي.
هڪ ٻئي دروازي جي گول محراب ۾ ٽي ماڻهو اڪريل آهن: گرو نانڪ، مردانو ۽ ٻالو. وچون ماڻهو گرونانڪ صاحب آهي. سندس هڪ هٿ ۾ مالها آهي، ٻيو هٿ زمين تي رکيل اٿس. پاڻ غاليچي تي ويٺو آهي، جنهن تي وڏو ويهاڻو به رکيل آهي. سندس ساڄي پاسي ويٺل شخص’مردانو‘ آهي جيڪو ساز تي ڳائي رهيو آهي جڏهن ته ٽيون ماڻهو ’ٻالو‘ (گرونانڪ جي کاٻي پاسي) گروءَ جي شيوا ۾ کيس مورڇل سان هوا پيو هڻي. پس منظر ۾ ڏنل ديوار ۽ ديوار جي پويان هڪ وڻ گهڙيل آهي.
در مان اک ڪڍجي ٿي ته سامهون هڪ وڏي عمارت ۾ اکيون وچڙن ٿيون. جنهن جي مٿئين حصي ۾ ڪاٺ جو ڳتيل ڪم ٿيل آهي. ڪاٺ جي گئلرين کي سهارو ڏيڻ لاءِ آڏيون ٽيڪون(brackets)دل موهي وجهن ٿيون. اهي ٽيڪون گهڙي، مور ٺاهيا ويا آهن. نيسارا شينهن جي وات جهڙا ٺاهيا ويا آهن. جتي جتي ممڪن ٿيو آهي، اتي ڪاٺ گهڙي ڪا نه ڪا شڪل گهڙي وئي آهي: لڌڙا، هنج، مَڪرا، مور، ٻگهه ۽ ٻيا کوڙ




ٽوٽل صفحا3
موجودہ صفحو1
اڳيون صفحو-0--1--2-گذريل صفحو

شڪارپور ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
”خبيث چڪر“ ۾ ڦاٿل عوام ۽ سگا
سنڌوءَ جو سفر - موضوع جون ٻيون داخلائون-
پبلشر پاران
ليکڪ پاران : سنڌوءَ جو سفر
سنڌوءَ جي زندگي ۽ موت جو سُوال
اسڪائي ليڪس جي نقش قدم تي
سنڌوءَ جي جاگرافيائي تاريخ
سنڌو ندي شروع ڪٿان ٿئي ٿي؟
سنڌو طاس
سنڌو طاس ٺاهه
رگ ويِد ۾ سنڌو
سنڌو مهم ۾ شرڪت
آديسي اڄ مر سڀان مرندو سڀڪو
ٽيڪسيلا
سڪندر اعظم
ڪئمپ ڏانهن
ڪابل نديءَ جي ڪنڌيءَ تي
گليشئر جي هاڃا
اٽڪ وٽ سنڌو
اٽڪ قلعو
اٽڪ پُل
نيرن نيڻن واري ۽ چانديءَ روپ مست
پوٺوهار
غازي گهڙيالا پروجيڪٽ
پاور ڪامپليڪس
پوٺو هار جا ڪجهه درويش
خوشحال ڳڙهه
سنڌوءَ جا خوفناڪ لنگهه
جبلن ۾ ڦاٿل سنڌو
نوري پِير ۽ جوڳي
گهوڙا تڙپ
سوڪڙيان
طوطي خان کان انٽرويو
خوشحال ڳڙهه کان اڳتي
عزيز شڪاريءَ جي قبر
ست سهيليون
ٻيو وڏو وڪڙ
مکڊ شريف
سنڌوءَ ۾ سون
سوان ندي
ڪالاباغ ڏانهن
ڪالاباغ بند
ڪالاباغ بند- ڪجهه تفصيل
ڪالاباغ بند ٺاهڻ جا مقصد
فني جوڙجڪ
بند ڪيئن ٺهندو؟
جبلن جي صورتحال
پٺاڻن کي اعتراض جا سبب
ڪالاباغ شهر
جناح بئراج
ڪالاباغ کان چشمه تائين
ڪيل
دراوڙ
ڪيل بستيءَ کان اڳتي
بوٽ لاڪ
بلوٽ شريف
بلوٽ جي اصل ڪهاڻي
چشمه بئراج ۽ چشمه جهلم لنڪ ڪئنال
بئراج تي
ڪلور ڪوٽ
درياخان ڏانهن
دريا خان ۾
ديرو اسماعيل خان
آلودگي
طوطي خان سان ڪچهري
رحمان ٺيڙهي
رولاڪ افغان قبيلو
ڊي-آءِ خان شهر جو چڪر
ڪروڙ شريف ڏانهن
هڪ ڳوٺ-نوتڪ
ڪروڙ شريف
ليهّ پتڻ تي
نئون ڏينهن
تونسه بئراج
تونسه شريف پير پٺاڻ
بئراج ڏانهن واپسي
زندهه پير
ديري غازي خان ڏانهن
ديرو غازي خان شهر
تاريخ جاگرافي
موسم
قديم علاج
شهر جو ماضي
قديم مندر ۽ مسجدون
سياسي ڇڪتاڻ
نئون سج
ٻيڙي ناهي ته به پرواهه ناهي
ٻار لنگهيائون ٻاجهه سين
ڄام پور وٽ ٻيڙين جي پُل
ڄام پور
ڄام پور جي تاريخ
ڄام جادم جکرو
دلوراءِ جي ٺيڙهه
هرڻاڪس يا هَڙند؟
سنڌو ماٿريءَ ۾ ديوتائن سان جنگ
ورتر اَسر ۽ اِندر جي جنگ
ڪارو پاڻي
ڄام پور جي سياسي ۽ سماجي حالت
مولانا عبيدالله سنڌي رحه
گهاڙِي والا
مٺڻ ڪوٽ ڏانهن
ڌٻڻ ۾
پتڻ تي حال احوال
درگاهه بابا فريد
شهر مٺڻ ڪوٽ
عمرڪوٽ کان اوڀر ۾ هُن پار
ڪشمور
گرنٿ صاحب جو درشن
سک مت
گرونانڪ
گرونانڪ - هڪ فنڪار
گڊو بئراج
سنڌ جي گم ٿيل ندي
ستلج جو وهڪرو
سنڌوءَ جا قديم وهڪرا
گهاڙ
مهراڻ
وهڪرا ۽ انهن جا زمانا
سنڌوءَ جي لاهِي
درياهه ۽ زمين جي سطح
گڊو بئراج تي حادثو
ماڇڪو - سنڌ ۾ پنجاب جو ٻيٽ
ڪنڌڪوٽ ۾
ٽوڙي بنگلي ۾
دنيا جو ڊگهي ۾ ڊگهو ماڻهو
ماٿيلو
مومل ۽ ڀينرون
شڪارپور
عجيب اطلاع
سکر
عجيب ٽڪريون
لب مهراڻ تي آجيان
اسوريا جي راڻي
ڏهاڳڻ سهاڳڻ
اروڙ
ڪالڪان غار
اروڙ ۾ هڪ ٻي غار
نَينهن ٽڪر
سکر ۽ بکر جي تاريخ
خواجه خضر جو آستانو
ساڌ ٻيلو
سَتين جو آستان
روهڙي
وار مبارڪ
پتن جي ماڙي
معصوم شاهه جو منارو
آدم شاهه جو مقبرو
سکر پتڻ
مسجد منزل گاهه
لئنسڊائون پُل
ايوب پُل
سکر بئراج
ٽالپر
نوشهرو فيروز
ڪوٽ ڏيجي
مٿي جو سور لاهيندڙ پير - شادي شهيد
راڪاس جو روڻو
خيرپور ضلعي ۾ درگاهن پويان ڏندڪٿائون
ابراهيم اڌم جي ڏند ڪٿا
آستانو ابراهيم اڌم بلخي
هرڻيءَ جو کير
هنو
شيطان
خيرپور ضلعي ۾ موجود اولهه - اوڀر قبرون
ٻيا پير ۽ قبرون
سيد حسين شاهه بخاري
سيد ڇتن شاهه
لونگ فقير
پير مشائخ مهيسر يا مهيسر مشائخ
سلطان اڌم ڪٿا جو ٻيو حصو
خيرپور ۾ کجي
کجيءَ جو پرڏيهي واپار
فيصلي جي گهڙي
سکر کان لاڙڪاڻي ڏانهن
لاڙڪاڻي ۾
قُبو ڀانڊو ۽ ٿهيمن جا قُبا
شاهه بهارو
ميان الياس ۽ ميان شاهه علي (شاهل) ڪلهوڙي جا مقبرا
اڍاٽ، ڪانڌڙا، جهڪڙ ۽ خيرپور جُوسو
ڌاڙيلن جو خوني حملو
مُهين جو دڙو
مُهين جي دڙي وٽ سنڌو
مهين جي تباهي
ڌرتي ماتا
اينڪي ۽ نِن مهه جي ڪهاڻي
بهشت دلمون ڪيئن ٺهيو؟
مُهين جي دڙي بابت ڏند ڪٿائون
مُهين جي دڙي جا ڪنڀار
ويهڙ ڏانهن
مهاڻا درياهه تان لڏي ويا
ميان گاجي ديرو
وِيهڙ
اولهه وارا پراسرار جبل
لڪل خزاني جي واٽ
دانا ٽاورز
کيرٿر جو ن چوٽيون
مخدوم بلاول
درگاهه مخدوم بلاول
ميان يار محمد ڪلهوڙي جو مقبرو
آبپاشي لاءِ هٿرادو واهه
گاجي شاهه - قديم واهيون
ڪافر ڪوٽ
سڪندر جو پڙاڏو
سيوهڻ
مي رقصم قلندر شهباز
ڇُٽو اُمراڻي
بودلو بهار ۽ هُنود ڪاسائي
يڪ ٿنڀي
لال باغ
نه ملاح نه مڪڙي
کيرٿر ۽ ان جي ڀرپاسي ۾ گبر بند
نُڪو بٺي آثار
ڪائي ماٿري
جِنن جا گهر
نئگ ڏانهن
شاهه روهي
لنگم تي رت ڀيٽا
لکمير جي ماڙي
هتي نالو لکڻ سان بخار لهي ٿو
سنڌو کيرٿر ماٿري تهذيب
سيوهڻ کان اڳتي
لڪي
بهشت جي دري
تيرٿ ڌارا
بِزن جهڏو
آمري
سن
رني ڪوٽ
رني ڪوٽ بابت ڪجهه تجويزون
سنڌ: پنڊ پهڻن جي دنيا
سنڌ جا ٻيلا
هُڙيون
ڪچي جا ٻيلا
پڪي جا ٻيلا
وڏن ماڻهن سان سنڌوءَ جي جُٺ
حيدرآباد
حيدرآباد ۾ ٽالپرن جي دلچسپي
شهر جون چاڙهيون
قديم آثار
گنجو ڏونگر گام
سياسي ماضي
مرسون مرسون سنڌ نه ڏيسون
مياڻيءَ واري جنگ کانپوءِ
ڪوٽڙي
جِهرڪَ
ميل ـ101
ماجيران جي ماڙي
ڪينجهر
ڪينجهر لڳ ٻيا قديم آثار
هيم ڪوٽ
سونڊا
سونڊا پتڻ
کبڙ پاتڻيءَ جون خبرون
ميربحر ڪير آهن؟
جهنڊو پاتڻي
ٺٽو
دبگير مسجد
مسجد خضري
شاهجهاني مسجد
ٺٽي جا پراڻا پاڙا
سريچند درٻار - فقير جو ڳوٺ
مڪلي
قديم مسجد
پير پٺي ۽ شاهه ڏاتار جي ڪٿا
پير پٺو ماڳ
ٻيڙيءَ جي مرمت ٿي وئي
خدا آباد
ڪلان ڪوٽ
سنڌ ۾ تيل ۽ گئس
قديم غارون
سنياسيءَ جي غار
جَت ۽ وَڳ
اُڏيرو مندر
جنگي سرڏانهن
درياهه ۽ کاريون
جنگي سر پتڻ جي اهميت
مانگر مڇ يا ويسر
ڊيلٽا ۾ ڦيرڦار
ڪيٽي بندر
ڳاڙهن چانورن جي پوک
ٻيا فصل
شڪارين جون تياريون
گهاتو ڪيئن گهارين؟
پورٽ قاسم ڏانهن
تِمر جا ٻيلا
ڊيلٽا ۾ فطرت جي دهشتگردي
بئراجن جي تعمير کان اڳ
جاکي بندر
رتوڪوٽ
ملاڪي ڪوٽ
درياهه پير ماڳ
ٿنڀن واري مسجد
وڏا هڏا
گُجو
سنڌ ۾ قديم ترين لکت
ٿرون ٽڪري
هاليجي
پکين جا رستا
ڀنڀور
موکي متارا
اوچتو ڦاٽ
سمنڊ ۽ ويرون
مهم جي پڄاڻي
چوکنڊي
سانڊي تان جنگ
بلوچ ٽومبس
ملير ماٿري
ڪراچيءَ جا ڪجهه ٻيا آثار
ريڙهي مياڻ
کديجي
منگهو پير
مورڙيو مانگر مڇ
پڄاڻي
حوالا
بُلهو کوسو ۽ بُـلهي جي بُـٺي


.....سنڌوءَ جو سفر موضوع جون وڌيڪ داخلائون