ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

قيامت کان اڳ ۾ قيامت جي ڳالهه! : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-05
داخلا نمبر 1132
عنوان قيامت کان اڳ ۾ قيامت جي ڳالهه!
شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
پڙهيو ويو 1287
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

قيامت کان اڳ ۾ قيامت جي ڳالهه! جا بنياد
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي / بدر ابڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

قيامت کان اڳ ۾ قيامت جي ڳالهه! - مان نڪتل ٻيون شاخون-

قيامت کان اڳ ۾ قيامت جي ڳالهه!


شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

24 نومبر 1995ع
قيامت کان اڳ ۾ قيامت جي ڳالهه!

جيئن جيئن ڪابل جو گهيرو تنگ ٿيندو ٿو وڃي، تيئن تيئن پاڪستان ۾ ساڳي نوعيت جو ماحول زور وٺندو ٿو وڃي، مولانا فضل الرحمان جنهن جو هڪ پير حڪومت ۾ ۽ ٻيو ٻاهر آهي، چوي ٿو ته، ” جيڪڏهن حڪومت مذهبي جماعتن ۽ مدرسن کي هٿ هنيو ته حڪومت جو به اهو ئي حشر ڪنداسين. جيڪو طالبان ربانيءَ جو ڪري رهيا آهن!... اسان هاڻوڪين اسيمبلين کي ڇڏي گهٽين ۾ نڪري آياسين ته حڪومت کي هيٺ مٿي ڪري ڇڏينداسين ۽ پوءِ حڪومت کي ٻانهون ٻڌڻيون پونديون.“
ان کان اڳ جو حڪومت ٻانهون ٻڌي، خدا جي خلق کي گهرجي ته ان قيامت کان هوشيار ٿين جيڪا قيامت کان اڳ اچڻ جي تياري ڪري رهي آهي. ايئن ٿو لڳي ته اهو ڪجهه ٿيڻو آهي جو ايم ڪيو ايم جي خونريزي ۽ دهشتگردي ماڻهن کان وسري وينديون! ڪجهه به چوڻ آکڻ جي ضرورت نه آهي صرف تاريخ جا ڪتاب پڙهڻ جي ضرورت آهي. جڏهن جڏهن به مذهبي ماڻهن طاقت جي زور تي عقيدا نافذ ڪرڻ جي ڪوشش ڪئي آهي تڏهن تڏهن آسمان مان رت اٺو ۽ زمين مان بڙڪا ڏيئي نڪتو آهي. ايئن ان وقت به ٿيو جڏهن روم جي بادشاهن يورپ ۾ عيسائيت رائج ڪرڻ گهري ۽ ايئن تڏهن به ٿيو جڏهن افغانستان ۾ اسلامي حڪومت قائم ڪرڻ جي ڪوشش ٿي.
پاڪستان ۾ ڳالهه ڇا ٿي آهي جو پاڪستان جي مقدس ماڻهن جي اکين ۾ رت لهي آيو آهي؟ چار ڏينهن اڳ مصري سفارتخاني ۾ آپگهات ڪار بم ذريعي 17 ماڻهو ماريا ويا. اهو بم مصر جي ”سيڪولر“ حڪومت کي ڪمزور ڪرڻ لاءِ ڦاڙيو ويو. مصر جي ٽن مذهبي تنظيمن جو ساٿ ۽ هٿي آهي. ان کانپوءِ سڄي ملڪ ۾ وڏي پئماني تي مذهبي جماعتن جي انهن حصن خلاف وٺ پڪڙ شروع ٿي آهي، جن کي ڪنهن نه ڪنهن ريت تشدد ۾ ملوث سمجهيو وڃي ٿو.
نصيرالله بابر چوي ٿو ته، ”اصل ڏوهارين جي ملڻ تائين عالم سڳورا حفاظتي حراست ۾ رهندا، اسان وٽ اسلامي يونيورسٽي جي خلاف ثبوت آهي.“ صدر پاڪستان کي اڃا تائين اهڙي ڪا به رپورٽ نه ملي آهي ته اسلامي يونيورسٽيءَ جا ماڻهو ڌماڪي ۾ ملوث آهن. ميان نواز شريف واضح انڪار ڪندي چوي ٿو ته ”اسلامي يونيورسٽي دهشتگردن جو مرڪز نه آهي ۽ اها اسلام جي نشاط ثانيه جو نشان آهي!“ ٻن چئن ڏينهن جي گرفتارين ۾ سپاهه صاحبه، سپاهه مهمد ۽ تحريڪ جعفريه جا 300 کن ڪارڪن گرفتار ٿيا آهن ۽ گهڻئي مولوي صاحب لوڪ ۾ لڪي ويا آهن. مولانا فضل الرحمان جو موقف آهي ته ديني مدرسن جي خلاف مهم جو اصل مقصد آمريڪا کي خوش ڪرڻ آهي ان ڪري مسلمان حڪمران ۽ عالم متحد ٿي مغربي يلغار جو مقابلو ڪن. آمريڪي ارادن کان مولانا ته هاڻي ٽهيو آهي، پاڪستان جو ترقي پسند عوام جنهن کي مولوي صاحب ڪافر سمجهندا آهن گهڻو اڳ کان جيلن ۾ آمريڪا جي خلاف ڳيت ڳائيندو آيو آهي پر ان وقت مولانا صاحب سايد ان ڪري خاموش هو جو آمريڪي سرڪار افغانستان ۾ مولوي صاحبن جي مدد ڪري رهي هئي. مصري انتهاپسندن سان وڌ ۾ وڌ همدردي رکندڙ جماعت اسلامي جي اڳواڻ مولانا جان محمد عباسيءَ چتاءُ ڏنو آهي ته ”آپريشن بند نه ڪيو ويو ته تحريڪ هلائي ويندي ۽ عالمن جو رد عمل گڏيل حڪمت عمليءَ سان جوڙيو ويندو“ پر جمعيت علماءَ اسلام ان کان اڳ ئي مذهبي رهنمائن جي گرفتاريءَ جي خلاف اڄ احتجاج جو ڏينهن ملهائڻ جو اعلان ڪري چڪي آهي، شايد ان ڪري جو جن مصرين خلاف وٺ وٺان شروع ٿي آهي، اهي افغان ويڙهه ۾ به ملوث هئا. تعجب آهي ته انهن ماڻهن جو پاسو کنيو ٿو وڃي جن ٻين بيگناهه انسانن جون (جيڪي مسلمان) به آهن، هيڏي بيدرديءَ سان زندگيون ورتيون. تعجب آهي ته امن ۽ سلامتيءَ ۽ خدا جي خلق نه آزارڻ جون ڳالهيون ڪندڙ روحاني پيشوا ۽ پاڻ ئي پنهنجي درس تي نٿا بيهن!
اهو درست آهي ته مولوي صاحبن جون وڏي پئماني تي گرفتاريون هڪ وڏي ڪاوڙ پکيڙڻ جو سبب بڻجي رهيون آهن ۽ گهڻو ممڪن آهي ته اها ڪاوڙ جلد ئي هڪ اهڙي صورتحال ڏانهن ڌڪڻ لڳي جو قيامت کان پهرين قيامت واري ڳالهه آکين آڏو اچي بيهي. اهو به درست آهي ته مذهب جي نالي ۾ پاڪستان ۾ ڪيئي گروهه هٿياربند ٿي چڪا آهن ۽ وقت به وقت هڪٻئي سان جنگيون به ڪرڻ لڳا آهن. صورتحال ڳڻتيءَ کان وڌيڪ ڳڻتيءَ جهڙي آهي پر وزارت داخله بي شمار مولوي صاحبن کي گرفتا ڪري هڪ تمام وڏو، جوکم وارو ۽ اٻهرو قدم کنيو آهي. ڪنهن به قسم جي تشدد، اٻهرائي ۽ مرڻ مارڻ جي ڳالهه جي حمايت قطعي نٿي ڪري سگهجي پوءِ کڻي اها حڪومت ڪري يا مذهبي جماعتون ڪن، ڪا سياسي تنظيم ڪري يا ڪو ٻيو.
حڪومت جي اٻهرائي، چاهي اها مجبوريءَ سبب هئي، حالتن کي هڪ نئين ڇڪتاڻ واري مرحلي ڏانهن ڌڪڻ لڳي آهي. نواز شريف چوي ٿو، ”پاڪستان جي بانين جي اولاد کي اڪيلو نه ڇڏبو“ هوڏانهن مسلم ليگ جيڪا زماني کان مذهبي جماعت نه رهي آهي، ٻين ديني ۽ مذهبي جماعتن سان گڏجي وئي آهي. مذهبي جماعتن به ايم ڪيو ايم سان رابطا ڪري ورتا آهن ۽ حڪومت خلاف گڏيل تحريڪ هلائڻ جي ڳالهه ڪئي آهي. ڪالهه تائين ايئن سمجهيو ٿي ويو ته پي ڊي ايف حڪومت جي اها وڏي ڪاميابي آهي جو اها مذهبي جماعتن کي پنهنجي خلاف وڃڻ کان روڪي سگهي آهي پر هاڻي ته ايئن به ڪو نه رهيو آهي. بلڪه خود اهي ئي مذهبي جماعتون سڀ کان سخت مخالفت تي لهنديون نظر پيون اچن!
حڪومت اڃا پنهنجن معاشي ڌماڪن ۽ ايم ڪيو ايم جي دهشتگرديءَ کي ئي منهن ڏيئي ڪو نه سگهي هئي ته مٿان مصري سفارتخاني جي ڌماڪي کانپوءِ ديني جماعت جي شديد مخالفت جو ڌماڪو سامهون آيو آهي. ايئن ٿيندو آهي ته هڪڙا ڌماڪا ٻين ڌماڪن جي اهميت گهٽائي ڇڏيندا آهن پر هيءَ صورتحال ڪجهه مختلف آهي، هي پنهنجين غلطين ۽ دشمنن جي مربوط ڌماڪن جو سلسلو آهي.
سياست ۾ عام ڪارڪنن جي گرفتاري ئي وڏو ممڻ مچائيندي آهي، هيءَ ته ”عالم سڳورن“ جي پويان پوليس جي ڊوڙ آهي. نه رڳو عالم سڳورا پر مسلم ليگ جا به ڪي مکيه اڳواڻ اندر آهن. ظاهري طرح ته بقول مولانا فضل الرحمان جي، ”پيپلز پارٽي ۽ مسلم ليگ“ هڪ ئي ڳالهه آهي پر ههڙن موقعن تي دشمن جو دشمن ”دوست“ بڻجي ويندو آهي. خود نواز شريف جيڪو سٺو حڪمران ته ٺهيو سٺو سياست به ثابت نه ٿيو، هن موقعي تي تي وڏي واڪ اها دعوا ضرور ڪندو ته هو اسلام جو ايڏو وڏو مجاهد آهي جو مولانا فضل الرحمان ۽ قاضي حسين صاحب به ڪو نه هوندا.
مولوي صاحبن جي خلاف وٺ پڪڙ هڪ عجيب صورتحال پيدا ڪري وڌي آهي. خود مولوي صاحب اها دعوا ڪن ٿا ته هو بنياد پرست آهن. ”سجدو“ ڪرڻ بنياد پرستي ته ڪو نه آهي! دنيا جي هر قوم سجدو ڪري ٿي ۽ بنيادي حقن جي بنيادي ڳالهه اها آهي ته هر قوم پنهنجي عقيدي تي هلي سگهي. جيڪڏهن سجدي تي دنيا متفق آهي ته پوءِ بندوق ڇو؟ بنياد پرستيءَ جي ڪو ڀلي ته ڪهڙي به تشريح ڪري، اصل ڳالهه اها آهي ته زور ۽ زبردستيءَ سان ڪنهن کي به ڍور وانگر هڪلي نٿو سگهجي. گن پوائنٽ تي ڪو به دين اڳتي ڪو نه هلندو! بنياد پرستي شايد اتان ئي شروع ٿئي ٿي جڏهن گن پوائنٽ تي پنهنجي مرضيءَ جو دين نافذ ڪرڻ جي ڪوشش ڪئي وڃي ٿي. اها به ڪيڏي نه عجيب ڳال




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

قيامت کان اڳ ۾ قيامت جي ڳالهه! ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
قيامت کان اڳ ۾ قيامت جي ڳالهه!
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي - موضوع جون ٻيون داخلائون-
جيڪڏهن تون به پاڪستان ۽ مان به پاڪستان!
هاڻي يا وري ڪڏهن به نه
آپريشن لاءِ خون جو ٻليدان ضروري هو؟
سرڪار! عوام لاءِ هاڻي ڇا حڪم آهي؟
حيدرآباد: دهشتگرد ناڪام نه ٿيا آهن
محبتن جا ٻج پوکيندڙ – جي ايم مهڪري
لياري ۽ ملير ڊيولپمينٽ اٿارٽيز
سياسي اتحادين جي امپورٽ جو سلسلو
ڪراچي پئڪيج يا ڪجهه ٻيو؟
پريس جي خلاف روايتي اڳرائي
آپگهات ڪندڙ قديم آثار ۽ هڪ مئل گهوڙو
سرڪاري دستاويزن تائين عوام جي پهچ
پنهنجي ئي خول ۾ بند ڪراچي سياست
دهشتگرديءَ واري هڙتال ۽ ”دهشتزدهه“ عوام
صنعتڪار ۽ کنڊ جو هٿرادو بحران
ڌاڙيلن لاءِ به هڪ ”نصيرالله بابر“ گهرجي
استادن ۽ ڪلارڪن جي هڙتال
سنڌ جي برپٽن لاءِ پاڻيءَ جو خواب
غير قانوني پرڏيهين جي سڃاڻپ ڏکي ناهي
اسڪول في لاءِ اسڪول ۾ پِنايل ٻار
دهشتگردي ۽ سياستدانن جون خوش فهميون
دهشتگرد، ايجنسيون ۽ سنڌ
پاڪستان: دنيا ۾ ٽيون نمبر رشوتي ملڪ
دهشتگردن جي موت تي ماتم
مقدس رشتا ته بارود ۾ نه ٻاريو!
ملازمتن تان برطرفين جو مامرو
پاڻيءَ جو مسئلو: پنجاب ۽ هندستان جو هڪجهڙو رويو
جنگ بنديءَ جي بدلي ۾ اقتدار جي آڇ
وچ مدي واريون چونڊون ۽ جناتي چُرپُر
اخباري ڪاغذ جو بحران
سنڌي ٻوليءَ جو بااختيار ادارو جنگي بنيادن تي ڪم جي ضرورت
هڪ جيل ۾ بک هڙتال، ٻئي ۾ شاهي دعوت
ڳالهه جڏهن پاڻ تي آئي......
پيپلز پارٽيءَ جو وڻ ۽ وڻ ويڙهيون
ڪوڙ کي پير نه سهي، پَرَ ته آهن!
ايم ڪيو ايم جي ڪا به هڙتال ڪامياب نه ٿي آهي
سنڌ جو وڪيل برطانيا ۾
گهاتوئڙن جي نِڙيءَ ۾ ڦاٿل دانهن
.... خطرو اڃا موجود آهي
پنجاب جو سياسي بحران
افغانستان ۾ پاڪستاني سفارتخاني جي تباهي
ڪرپشن جي ڪينسر ۾ وڪوڙيل صحت کاتو
سيڙپ ڪمپنين ۾ ڦاٿل رقمون ملي سگهن ٿيون
بيجنگ ڪانفرنس تي مهربانن جي چڙ
جوکم کانسواءِ ڪا ٻي واٽ نه هئي
معاشي ون يونٽ ڏانهن وڌندڙ وکون
محمود غزنوي سومناٿ ۾ ڇا پيو ڪري؟
رينجرز هٿان برمي ۽ بنگالي ملاحن جي سرپرستي
ڪوڙ ۽ منظم پرچار جو ٽوڙ ڇاهي؟
اقليت جي مٺ ۾ اڪثريت
رت جا نشان ڌوئڻ لاءِ ڪيئي برساتون گهرجن
سچ ضرور ڳالهايو پر زور سان
سفيرن خلاف اڳرائيءَ بابت لنڊن مان آڪاش واڻي
طالبان راڄ ۾ ڇوڪرين جا اسڪول بند
انتظاميا کان مايوس 200 ڳوٺاڻن جي لڏ پلاڻ
سنڌي ميڊيم اسڪول ڪنهن ڳڙڪايا؟
هڪ دهشتگرد ”هيرو“ جو بُت
ڇا ڪالاباغ ڊيم جي اڏاوت جاري آهي؟
آزاد رهڻ جو حق ڦري نٿو سگهجي؟
ڪابل سان ناتن جو نئون مرحلو
پر ”اونداهي ۾ فرار“ جو ڇا ٿيندو؟
ڊيلٽا: شڪاري ٻار جي مٺ ۾ جهرڪي
ڳالهين جي نائين دور کانپوءِ به.....
ڏکئي وقت ۾ پراڻن ساٿين جي سار
برائون ترميم
هندي اسٽائل فساد ۽ ايم ڪيو ايم
”ڇا پنجاب کي ويٽو پاور حاصل آهي؟“
ڪراچيءَ جي سنڌين جو اعتماد نه لوڏيو
قتلام ڪندڙ ڪارخاني کي رعايت ڏيئي نٿي سگهجي
غير قانوني غير ملڪي ۽ ووٽر لسٽن جو مرحلو
سرڪار! ”غريبن لاءِ بينڪاريءَ“ تي سوچيو
گرينڊ الائنس جون تياريون
ايم ڪيو ايم پاران گهرو لڙائيءَ جي ڌمڪي
وڏو وزير پنهنجي حڪم تي عمل ڪرائي سگهندو؟
گهرو لڙائيءَ ڏانهن پهرين وک؟
ٿر ۾ ڏڪار ۽ نمائنده نانگ
پاڪستان جي ثقافتي پاليسي
انسٽيٽيوٽ..... پر ڪنهن جي لاءِ؟
ولي، الطاف ۽ نواز اتحاد عمل
پهرين آڪٽوبر 1988ع کان پهرين آڪٽوبر 1995ع تائين
ڪور ڪمانڊرن جي اجلاس ۾ الطاف حسين کي جواب
سنڌ بابت مولانا فضل الرحمان جو موقف
خوني پرولي ڪڏهن ڀڄندي؟
... ۽ هاڻي سنڌوءَ ۾ سم جو پاڻي
پوليس: هڪ مافيا
ٺٽو – جتي پورهيتن پيٽ سان پٿر ٻڌا
پور بندر ۾ ڦاٿل پاڪستاني
بينڪاريءَ جو ڏيوالو نڪرندو؟
جهاز اغوا ڪرڻ جي ڪوشش
غير قانوني پرڏيهي خلاف وٺ پڪڙ ۽ پاسپورٽ دڪان
پي ٽي سي ريفرنڊم
گهڻن بنيادي مسئلن جو حل لياقت – نهرو ٺاهه تي عمل
پوليس مايوس ڪيو آهي
ٻهراڙيءَ ۾ ڊاڪٽرن جي تقرري حقيقت پسنديءَ جي ضرورت
سنڌ سيڪريٽريٽ تي حملو سنڌ جي تاريخي، سياسي ۽ انتظامي وجود کي للڪار
دهشتگردن جو موت ۽ ذهني گدلاڻ
امن جا گيت ڳائيندڙ ٿڪجي پيا آهن؟
ڇاڪاڻ ته توهان ٽين دنيا جا آهيو!
جتي دهشت کي سوڳ چئجي ٿو
مالاڪنڊ کان کاري ڇاڻ تائين
ايمنسٽي انٽرنيشنل ساک وڃائي ڇڏي
پڙدي جي پويان ڪهڙو ڊرامو هليو؟
باغي آفسيرن لاءِ آئين ڇا ٿو چوي؟
ڪارو ڏينهن: سياسي سج گرهڻ
ايم ڪيو ايم تاملن جي نقش قدم تي
گڏيل قومون ۽ ٽين دنيا
”آسمان“ ايمنسٽي انٽرنيشنل جو هيڊ ڪوارٽر ناهي
”اگر ... مگر“ مان نڪرڻ جون تياريون
سياسي ڪروکيتر ۾ شهيد ٿيل خواب ڳڻيو!
نواز شريف ۽ خالي بوتل جو نشو
رُپيو، روبل جو پوئلڳ!
”گرم هوا“ کان گرم هوا تائين
قومي حڪومت – ڪنهن حادثي کان بچڻ جي ڪوشش
نجڪاريءَ ڇا ڏنو؟
ڦلنگين کي ملڪي معيشت جي ٻيڙيءَ تان لاهڻو پوندو
ڪراچيءَ ۾ خون ئي خون
هو، جي اونداهين راتين ۾ ماريا ويا!
نانگ کي ريجهائڻ جي ڳالهه
نيٺ ڇا ٿيندو ۽ ڇا ٿيڻ گهرجي؟
ازهاڪ رابن جو موت
اهو بُروٽس وارو خنجر ته نه آهي؟
بُک ۽ بنيادي حق گڏ ڪيئن هلندا؟
رت جي پيالي ۾ سچ ۽ ڪوڙ
اڳوڻا معاشي زخم ۽ ڀرڻ بدران هڪ ٻيو چهڪ
نئين جهاد جون تياريون
توهان ماڻهو ٽنگي سگهو ٿا، خيال ۽ آدرش نه
هڪ دوزخ کان ٻئي دوزخ تائين ڊوڙون
سنڌ جو تعليمي ماحول مٿي ۾ گولي هڻي آپگهات جي ڪوشش
ووٽر، اميدوار ۽ سياسي پارٽين وارا جاڳن!
ناڪام بغاوت کانپوءِ هڪ سوال
آمريڪي معيشت جو ڀرم باقي نه رهيو
مخالف ڌر جي باغي فوجين لاءِ همدردي!!
سڻيءَ جي ديس مان نڪري ڪپهه جي ملڪ ۾ ڦاٿل ماڻهو
سنڌ ۾ غلاميءَ جي دور جي واپسي
سنڌ دشمن آفيسرن کي ڇـُوٽ ڇو؟
جافنا: امن ۽ دهشت جي آخري جنگ؟
پاڪستان: سڀني لاءِ جنگ جو کليل ميدان
ماڻهو هيڏانهن هوڏانهن ڇو پيا ڏسن؟
عوام ”عالمي مقروض“ هجڻ کان انڪار ڪري ٿو
رسول بخش مريءَ جو فلسفو
قيامت کان اڳ ۾ قيامت جي ڳالهه!
سڀ بيگناهه شهيد منهنجا ڀائر آهن!
ڌڌڙ ۾ پير
بنگله ديش ۾ سياسي بحران
چڪنا چور ٿيل سنڌي سماج: هڪ سوال
دهشتگردي-اولهه جو تحفو
رت ۽ ماس بچيو هجي ته ڀلي ٻيهر ڪهو!
ڪشڪول کپائڻ جي نوبت آدمشماري
پنجاب کي سنڌ سان ويڙهائڻ جون ڳالهيون
ڪو ڪيئن ڪري!؟
ادب، ثقافت ۽ جمهوريت ڪانفرنس


.....ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي موضوع جون وڌيڪ داخلائون