ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

ليهّ پتڻ تي : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-06-19
داخلا نمبر 123
عنوان ليهّ پتڻ تي
شاخ سنڌوءَ جو سفر
پڙهيو ويو 1270
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

ليهّ پتڻ تي جا بنياد
سنڌوءَ جو سفر / بدر ابڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

ليهّ پتڻ تي - مان نڪتل ٻيون شاخون-

ليهّ پتڻ تي


شاخ سنڌوءَ جو سفر
ٽوٽل صفحا3
موجودہ صفحو1
اڳلو صفحو-0--1--2-گذريل صفحو

>ٻلهڻ جو تعداد گهڻو ڪونهي. علائقي جي چيئرمين ٻڌايو ته گذريل سال ڪجهه جپاني سياح هتي آيا هئا، انهن سان گڏ ڇوڪريون به هيون. هنن هتي ٻلهڻ تي فلم ٺاهي هئي.
ليهّ لڳ ٻه سال اڳ درياهه جي پائڻ سبب تباهه ٿيل ڳوٺ جو نالو ميراڻي هو. هاڻي سامٽين جي ڳوٺ کي وڏو نقصان ٿيو. جکڙن جو ڳوٺ بچي ويو آهي. هن علائقي مان تازين چونڊن ۾ قومي اسيمبليءَ لاءِ ڪامياب ٿيل ٻن ميمبرن مان هڪ آءِجيآءِ (IJI)۽ ٻيو پيپلز پارٽيءَ جو آهي، صوبائي اسيمبليءَ جا هڙئي ميمبر آءِجيآءِ (IJI) جا آهن.
هتان جا ماڻهو سرائيڪيءَ ۾ وڏي کي ’وڏا‘ چون ۽ ننڍي کي ’ڇوٽو‘. ٻار کي چون ’ٻال‘ يا ’ٻالڪو‘. سنڌي ۽ سرائيڪيءَ جي پاڻ ۾ هڪجهڙائي ڏسجي ته اهو چئي نٿو سگهجي ته اهي ڪي جدا ٻوليون آهن. دنيا ۾ هن وقت شايد اهي ئي ٻه ڀينر ٻوليون آهن جن وٽ اکرن جو ذخيرو ساڳيو ۽ هڪ جيترو آهي. ان ذخيري ۾ هندڪو جي به ڀائيواري آهي پر سرائيڪيءَ ۾ اهي اکر هوبهو ۽ چٽا آهن، مثال طور: سنڌي اچار ڳ، ٻ، ڏ، ڃ، ڄ، ڻ ۽ ڱ. البت پنجابيءَ ۾ ’ڻ‘ جو اچار موجود آهي. پنجابي ۽ سرائيڪي اديبن هاڻي ڪوشش ڪري پنجابي ۽ سرائيڪي لکڻ جو بنياد وڌو آهي پر پنهنجي انفراديت قائم ڪرڻ جي چڪر ۾ اردو ابجد جو سهارو ورتو اٿن، خاص ڪري پنجابيءَ لاءِ، ان ڪري پنجابيءَ جا اچار خاص ڪري ’ڻ‘ ته چچرجي ويو آهي. پنجابيءَ ۾ ’ڻ‘ لکڻ مهل ’نڙ‘ لکن. يعني پاڻي لکڻ بدران لکن، ’پانڙي‘. مان سمجهان ٿو ته سرائيڪي اديبن پنهنجي انفراديت جي چڪر ۾ جدا ابجد ٺاهي تڪڙ ڪئي آهي، جيڪڏهن هو سنڌي ابجد جيئن جو تيئن کڻن ها ته هوند ٻوليءَ کي جلد ۽ سٺي ترقي ڏياري سگهن ها ڇاڪاڻ ته سنڌي ٽائپ رائٽر ۽ سنڌي ڪمپيوٽر پروگرام کين ٺهيل ٺڪيل مليا ٿي. ان کان سواءِ سنڌي ابجد ۾ ڇپيل سرائيڪي ادب مان به لاڀ وٺي سگهن ها ۽ سندن ادب مان سنڌي لوڪ پرائين ها. ائين ٻئي ٻوليون ۽ ٻئي لوڪ وڌيڪ ويجهو اچن ها جيڪي هونئن ئي هڪ آهن. اڃا به وقت ويو ناهي پر کين ڪير سمجهائي!
حق نواز ٻڌايو ته هو فوج ۾ 18 سال رهيو. ان وچ ۾ اسلام آباد، ڪراچي، آسٽريليا ۽ افغانستان ۾ ڊيوٽي ڏيئي چڪو آهي. نوڪري ان ڪري ڇڏيائين جو مزو نه ٿي آيس. هاڻي لوڪل باڊيز جي چونڊن (جنهن کي هن بي-ڊي اليڪشن ٿي چيو) ۾ کٽي يونين ڪائونسل جو چيئرمين ٿيو آهي. همراهه 1982ع ۾ رٽائرمينٽ ورتي. چيائين، ”ڏاڍو تنگ هئس، ڪڏهن ڪٿي ته ڪڏهن ڪٿي، پگهار به اهائي ٻارنهن سؤ پنجويهه رپيا ...“
حق نواز خبرناهي ته ڪيئن مهربان ٿيو. ٿڌ وڌي ته اٿيو، ”مان چانهه جو بندوبست ڪري اچان ...!“
حق نواز ٿڌي ٿيل چلم کڻي روانو ٿيو ته هڪ اڌڙوٽ همراهه ڪچهري شروع ڪئي. سندس نالو احمد ڀائي هو ۽ پاڻ مهاڻو هو، ’ڀڏو مهاڻو‘. سندس ڳوٺ هاڻي درياهه پائي ويو آهي. ڪچهري ڪندي چيائين، ”اپڻي زمين اي، پاڻي دي وچ ... هڻ ڊٺي اَي ... تقريباً ڏون اڍائي مهيني ٿي ڳئي سن ...“ هو اڄڪلهه هارپو ۽ مزوري پيو ڪري. غريب ڀلا ٻيو ڇا ڪري؟ سرڪار کان مدد جي ڪا اميد ڪو نه هئس. روزي ته ڪمائڻي ٿي پوي. ڪڏهن ڪٿي ڪم ٿو ڪري ته ڪڏهن ڪٿي. ڪڏهن هِن وٽ ته ڪڏهن هُن وٽ. پُڇيو مانس، ”هاڻي ڇا پيو ڪري؟“
چيائين، ”رهڙڪي! کيتي ٿو ڪيان ڪڻڪ جي ... پهرين ٺيڪي تي ڪيم ... پوءِ هاڻي مڙئي هِن هن جي ... ٻيو ڇا ڪيان؟“ ٻڏل زمين پنهنجي نالي ۾ هئس پر درياهه جي دانهن ڪنهن کي ڏي! ”او! هي منهنجي جهڳي آهي بس ٻچڙن سان اتي پيو آهيان.“ سندس لهجي ۾ ڏاڍي تلخي ۽ بي وسي هئي.
”سرڪار کي ڪا درخواست ڪونه ڪئي اٿئي؟“
”سرڪار ڇا ڪندي؟ ڏنم درخواست، تحصيلدار آيو هو موقعي تي، ڪيئي آفيسر عملدار آيا، زمينون ڏٺن ... بس رڳو ڏسن ٿا ۽ هليا ٿا وڃن ... غريبن جو ته رڳو خدا آهي ...“
”درياهه گهڻن ماڻهن جون زمينون لوڙهيون آهن؟“
سوين ٻڏيون ...او هوستائين درياهه ڏسين ٿو! فريد خان جي زمين ٻڏي وئي، ميراڻي ختم ٿي وئي، ڪولاچي ويو ... اهي وڏيون ايراضيون هيون ... وڏو نقصان ٿيو آهي ... ڪجهه هاڻي ٻڏيون آهن، ڪجهه اڳئين سال ٻوڙيائين، ڪجهه ان کان اڳئين سال. هيءُ ٽيون سال آهي (هن گذريل سال کي ’پر‘ چيو ۽ ان کان اڳئين سال کي ’پرار‘ سڏيو) درياهه گذريل سان وڃي بس ڪئي آهي نه ته يڪو ٿي ملڪ ڊاٺئين ... ٻنيون ٻوڙيائين، جايون ڊاٺئين ۽ مال لڙهي ويو، مال جو ته خير بچاءُ ٿي ويو جو تري نڪتو.“
”تنهنجي زمين ڪيئن هئي؟“
”ڀلي! ڪڻڪ ڪندو هئس، مرضي پئي ته ڀاڄيون ڪيان ڪمند ڪيان. ٻارهن ڪِلا ايراضي هئي ... سال اندر هڪ ڪلي مان 25-30 مڻ لهندا هئا. بس پنهنجو گذر چڱو هو. هاڻي ته زمينداز اڌ کنيو وڃي. هتي اڌو اڌ جو حساب آهي.“
”ٻج ڪير ڏئي؟“
”مند جو حساب آهي مڱ هجن ته ٻج مان ڏيان. هونئن زميندار اڌ ٻج ۽ اڌ ڀاڻ ڏئي ٿو. اڌ ونڊي ٿو. ٽريڪٽر جو خرچ هاريءَ جو آهي. ٽريڪٽر جو خرچ هر ڪلي جي حساب سان يا ڪلاڪن جي حساب سان آهي. هڪ ڪلي جي کيڙائيءَ ۾ ٽريڪٽر ٽي چار ڪلاڪ وٺي ٿو. هڪ ڪلاڪ جو خرچ 50-60 رپيا آهي.“
”تو وٽ ملڪيت ڇا آهي؟“
”مال؟ مال بس هڪ ڏون منجهه (مينهن) اي، هڪ ڏون گاءِ، تي هڪ ڏون ٻڪري اي، بس!“
”ڀلا تو کي اِها خبر آهي ته مهاڻا ڪير آهن؟“
”مهاڻا؟ مهاڻا ته بس نهر تي هوندا آهن ... ٻيڙيون ڪاهين تان پتڻ تي ... سڀ (ٻيڙياتا) مهاڻا مشهور ٿي وڃن ٿا ... مهاڻن جون ڪيئي ذاتيون آهن ... اصل ذات ته جٽ گٽ پال آهي ...(پر هاڻي) ڪو قمبراڻي، ڪو رند، ڪو بلوچ، ڪو ميراڻي آهي ته ڪو ڪولاچي آهي ... اهي سڀ ته مهاڻا ناهن پر جيئن جيئن اچي هن ڪم ۾ لڳن ٿا ... الله ٿو ڄاڻي ته ڪٿان ڪٿان کان اچيو (مهاڻا سڏائين) ... ڪنهن کي ڪهڙي خبر ته ڪير ڪير آهي ...؟“ احمد ڀائيءَ اهو ئي چوڻ گهريو ته اڄڪلهه جيڪي مهاڻا آهن، انهن مان اڪثر اصل مهاڻا ناهن. پر ڇاڪاڻ ته انهن درياهن جي ڪنڌيءَ تي اچي مهاڻڪو ڌنڌو شروع ڪيو آهي تنهن ڪري انهن کي به مهاڻن جي نالي سان سڃاڻپ ملي آهي.
ڇا سچ پچ مهاڻا ڪا نسلي وحدت آهن يا ڌنڌي جي نسبت سان هر ماڻهوءَ کي مهاڻو سڏي سگهجي ٿو؟اهو سوال في الهال ذهن ۾ ئي رهجي ويو. احمد ڀائي ٿڪو ته ٻئي همراهه سان احوال شروع ٿيو.
”سائين مين مهاڻا آن ڪم ڊرکڻا دا ڪرڻا آن“ مون هن کان ٻه ٽي ڀيرا ورائي پڇيو ته ڪهڙو ڪم ڪري ٿو هن هر ڀيري ”ڊرکڻا“ ائين پئي اچاريو جو ”ترکاڻ“ ۽ ڊرکاڻ“ جو فرق محسوس نٿي ٿيو. مان سوچ ۾ پئجي ويس. اسان مهاڻا اتر سنڌ ۾ واڍي کي ڊکڻ چئون، ترخان جي معنيٰ به ساڳي آهي. ڇا هيءُ ساڳيو ئي لفظ آهي؟“
سنڌ ۾ سومرن جي حڪومت ختم ٿي ته حاڪم نسل وڃي پورهيو ڪيو. ڪِن هَرُ کنيو ته ڪِن وڃي واڍڪو ڪم ڪيو. ان ڪري اڪثر واڍا سومرا آهن. مان سوچيان ٿو ته ڇا ترخانن به حڪومت پوري ٿيڻ کانپوءِ ساڳيو پورهيو اختيار ڪيو؟ ايڏي وڏي تعداد ۾ جو سندن قبيلي جو نالو وڃي ڌنڌي تي پيو! اترادي اچار ڊکڻ جنهن ۾ ’ڊ‘ سان ’ر‘ به شامل آهي. ’ترخان‘ جي ڦٽل شڪل محسوس ٿئي ٿي. ڇا سنڌ جا ڊکڻ اصل ۾ ترخان آهن؟ پر ليه جي ترکاڻ پاڻ کي مهاڻو ڇو چيو؟ ڇا هو نسلي لحاظ




ٽوٽل صفحا3
موجودہ صفحو1
اڳيون صفحو-0--1--2-گذريل صفحو

ليهّ پتڻ تي ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
سنڌوءَ جو سفر
سنڌوءَ جو سفر - موضوع جون ٻيون داخلائون-
پبلشر پاران
ليکڪ پاران : سنڌوءَ جو سفر
سنڌوءَ جي زندگي ۽ موت جو سُوال
اسڪائي ليڪس جي نقش قدم تي
سنڌوءَ جي جاگرافيائي تاريخ
سنڌو ندي شروع ڪٿان ٿئي ٿي؟
سنڌو طاس
سنڌو طاس ٺاهه
رگ ويِد ۾ سنڌو
سنڌو مهم ۾ شرڪت
آديسي اڄ مر سڀان مرندو سڀڪو
ٽيڪسيلا
سڪندر اعظم
ڪئمپ ڏانهن
ڪابل نديءَ جي ڪنڌيءَ تي
گليشئر جي هاڃا
اٽڪ وٽ سنڌو
اٽڪ قلعو
اٽڪ پُل
نيرن نيڻن واري ۽ چانديءَ روپ مست
پوٺوهار
غازي گهڙيالا پروجيڪٽ
پاور ڪامپليڪس
پوٺو هار جا ڪجهه درويش
خوشحال ڳڙهه
سنڌوءَ جا خوفناڪ لنگهه
جبلن ۾ ڦاٿل سنڌو
نوري پِير ۽ جوڳي
گهوڙا تڙپ
سوڪڙيان
طوطي خان کان انٽرويو
خوشحال ڳڙهه کان اڳتي
عزيز شڪاريءَ جي قبر
ست سهيليون
ٻيو وڏو وڪڙ
مکڊ شريف
سنڌوءَ ۾ سون
سوان ندي
ڪالاباغ ڏانهن
ڪالاباغ بند
ڪالاباغ بند- ڪجهه تفصيل
ڪالاباغ بند ٺاهڻ جا مقصد
فني جوڙجڪ
بند ڪيئن ٺهندو؟
جبلن جي صورتحال
پٺاڻن کي اعتراض جا سبب
ڪالاباغ شهر
جناح بئراج
ڪالاباغ کان چشمه تائين
ڪيل
دراوڙ
ڪيل بستيءَ کان اڳتي
بوٽ لاڪ
بلوٽ شريف
بلوٽ جي اصل ڪهاڻي
چشمه بئراج ۽ چشمه جهلم لنڪ ڪئنال
بئراج تي
ڪلور ڪوٽ
درياخان ڏانهن
دريا خان ۾
ديرو اسماعيل خان
آلودگي
طوطي خان سان ڪچهري
رحمان ٺيڙهي
رولاڪ افغان قبيلو
ڊي-آءِ خان شهر جو چڪر
ڪروڙ شريف ڏانهن
هڪ ڳوٺ-نوتڪ
ڪروڙ شريف
ليهّ پتڻ تي
نئون ڏينهن
تونسه بئراج
تونسه شريف پير پٺاڻ
بئراج ڏانهن واپسي
زندهه پير
ديري غازي خان ڏانهن
ديرو غازي خان شهر
تاريخ جاگرافي
موسم
قديم علاج
شهر جو ماضي
قديم مندر ۽ مسجدون
سياسي ڇڪتاڻ
نئون سج
ٻيڙي ناهي ته به پرواهه ناهي
ٻار لنگهيائون ٻاجهه سين
ڄام پور وٽ ٻيڙين جي پُل
ڄام پور
ڄام پور جي تاريخ
ڄام جادم جکرو
دلوراءِ جي ٺيڙهه
هرڻاڪس يا هَڙند؟
سنڌو ماٿريءَ ۾ ديوتائن سان جنگ
ورتر اَسر ۽ اِندر جي جنگ
ڪارو پاڻي
ڄام پور جي سياسي ۽ سماجي حالت
مولانا عبيدالله سنڌي رحه
گهاڙِي والا
مٺڻ ڪوٽ ڏانهن
ڌٻڻ ۾
پتڻ تي حال احوال
درگاهه بابا فريد
شهر مٺڻ ڪوٽ
عمرڪوٽ کان اوڀر ۾ هُن پار
ڪشمور
گرنٿ صاحب جو درشن
سک مت
گرونانڪ
گرونانڪ - هڪ فنڪار
گڊو بئراج
سنڌ جي گم ٿيل ندي
ستلج جو وهڪرو
سنڌوءَ جا قديم وهڪرا
گهاڙ
مهراڻ
وهڪرا ۽ انهن جا زمانا
سنڌوءَ جي لاهِي
درياهه ۽ زمين جي سطح
گڊو بئراج تي حادثو
ماڇڪو - سنڌ ۾ پنجاب جو ٻيٽ
ڪنڌڪوٽ ۾
ٽوڙي بنگلي ۾
دنيا جو ڊگهي ۾ ڊگهو ماڻهو
ماٿيلو
مومل ۽ ڀينرون
شڪارپور
عجيب اطلاع
سکر
عجيب ٽڪريون
لب مهراڻ تي آجيان
اسوريا جي راڻي
ڏهاڳڻ سهاڳڻ
اروڙ
ڪالڪان غار
اروڙ ۾ هڪ ٻي غار
نَينهن ٽڪر
سکر ۽ بکر جي تاريخ
خواجه خضر جو آستانو
ساڌ ٻيلو
سَتين جو آستان
روهڙي
وار مبارڪ
پتن جي ماڙي
معصوم شاهه جو منارو
آدم شاهه جو مقبرو
سکر پتڻ
مسجد منزل گاهه
لئنسڊائون پُل
ايوب پُل
سکر بئراج
ٽالپر
نوشهرو فيروز
ڪوٽ ڏيجي
مٿي جو سور لاهيندڙ پير - شادي شهيد
راڪاس جو روڻو
خيرپور ضلعي ۾ درگاهن پويان ڏندڪٿائون
ابراهيم اڌم جي ڏند ڪٿا
آستانو ابراهيم اڌم بلخي
هرڻيءَ جو کير
هنو
شيطان
خيرپور ضلعي ۾ موجود اولهه - اوڀر قبرون
ٻيا پير ۽ قبرون
سيد حسين شاهه بخاري
سيد ڇتن شاهه
لونگ فقير
پير مشائخ مهيسر يا مهيسر مشائخ
سلطان اڌم ڪٿا جو ٻيو حصو
خيرپور ۾ کجي
کجيءَ جو پرڏيهي واپار
فيصلي جي گهڙي
سکر کان لاڙڪاڻي ڏانهن
لاڙڪاڻي ۾
قُبو ڀانڊو ۽ ٿهيمن جا قُبا
شاهه بهارو
ميان الياس ۽ ميان شاهه علي (شاهل) ڪلهوڙي جا مقبرا
اڍاٽ، ڪانڌڙا، جهڪڙ ۽ خيرپور جُوسو
ڌاڙيلن جو خوني حملو
مُهين جو دڙو
مُهين جي دڙي وٽ سنڌو
مهين جي تباهي
ڌرتي ماتا
اينڪي ۽ نِن مهه جي ڪهاڻي
بهشت دلمون ڪيئن ٺهيو؟
مُهين جي دڙي بابت ڏند ڪٿائون
مُهين جي دڙي جا ڪنڀار
ويهڙ ڏانهن
مهاڻا درياهه تان لڏي ويا
ميان گاجي ديرو
وِيهڙ
اولهه وارا پراسرار جبل
لڪل خزاني جي واٽ
دانا ٽاورز
کيرٿر جو ن چوٽيون
مخدوم بلاول
درگاهه مخدوم بلاول
ميان يار محمد ڪلهوڙي جو مقبرو
آبپاشي لاءِ هٿرادو واهه
گاجي شاهه - قديم واهيون
ڪافر ڪوٽ
سڪندر جو پڙاڏو
سيوهڻ
مي رقصم قلندر شهباز
ڇُٽو اُمراڻي
بودلو بهار ۽ هُنود ڪاسائي
يڪ ٿنڀي
لال باغ
نه ملاح نه مڪڙي
کيرٿر ۽ ان جي ڀرپاسي ۾ گبر بند
نُڪو بٺي آثار
ڪائي ماٿري
جِنن جا گهر
نئگ ڏانهن
شاهه روهي
لنگم تي رت ڀيٽا
لکمير جي ماڙي
هتي نالو لکڻ سان بخار لهي ٿو
سنڌو کيرٿر ماٿري تهذيب
سيوهڻ کان اڳتي
لڪي
بهشت جي دري
تيرٿ ڌارا
بِزن جهڏو
آمري
سن
رني ڪوٽ
رني ڪوٽ بابت ڪجهه تجويزون
سنڌ: پنڊ پهڻن جي دنيا
سنڌ جا ٻيلا
هُڙيون
ڪچي جا ٻيلا
پڪي جا ٻيلا
وڏن ماڻهن سان سنڌوءَ جي جُٺ
حيدرآباد
حيدرآباد ۾ ٽالپرن جي دلچسپي
شهر جون چاڙهيون
قديم آثار
گنجو ڏونگر گام
سياسي ماضي
مرسون مرسون سنڌ نه ڏيسون
مياڻيءَ واري جنگ کانپوءِ
ڪوٽڙي
جِهرڪَ
ميل ـ101
ماجيران جي ماڙي
ڪينجهر
ڪينجهر لڳ ٻيا قديم آثار
هيم ڪوٽ
سونڊا
سونڊا پتڻ
کبڙ پاتڻيءَ جون خبرون
ميربحر ڪير آهن؟
جهنڊو پاتڻي
ٺٽو
دبگير مسجد
مسجد خضري
شاهجهاني مسجد
ٺٽي جا پراڻا پاڙا
سريچند درٻار - فقير جو ڳوٺ
مڪلي
قديم مسجد
پير پٺي ۽ شاهه ڏاتار جي ڪٿا
پير پٺو ماڳ
ٻيڙيءَ جي مرمت ٿي وئي
خدا آباد
ڪلان ڪوٽ
سنڌ ۾ تيل ۽ گئس
قديم غارون
سنياسيءَ جي غار
جَت ۽ وَڳ
اُڏيرو مندر
جنگي سرڏانهن
درياهه ۽ کاريون
جنگي سر پتڻ جي اهميت
مانگر مڇ يا ويسر
ڊيلٽا ۾ ڦيرڦار
ڪيٽي بندر
ڳاڙهن چانورن جي پوک
ٻيا فصل
شڪارين جون تياريون
گهاتو ڪيئن گهارين؟
پورٽ قاسم ڏانهن
تِمر جا ٻيلا
ڊيلٽا ۾ فطرت جي دهشتگردي
بئراجن جي تعمير کان اڳ
جاکي بندر
رتوڪوٽ
ملاڪي ڪوٽ
درياهه پير ماڳ
ٿنڀن واري مسجد
وڏا هڏا
گُجو
سنڌ ۾ قديم ترين لکت
ٿرون ٽڪري
هاليجي
پکين جا رستا
ڀنڀور
موکي متارا
اوچتو ڦاٽ
سمنڊ ۽ ويرون
مهم جي پڄاڻي
چوکنڊي
سانڊي تان جنگ
بلوچ ٽومبس
ملير ماٿري
ڪراچيءَ جا ڪجهه ٻيا آثار
ريڙهي مياڻ
کديجي
منگهو پير
مورڙيو مانگر مڇ
پڄاڻي
حوالا
بُلهو کوسو ۽ بُـلهي جي بُـٺي


.....سنڌوءَ جو سفر موضوع جون وڌيڪ داخلائون