ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

مالاڪنڊ کان کاري ڇاڻ تائين : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-05
داخلا نمبر 1090
عنوان مالاڪنڊ کان کاري ڇاڻ تائين
شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
پڙهيو ويو 1202
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

مالاڪنڊ کان کاري ڇاڻ تائين جا بنياد
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي / بدر ابڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

مالاڪنڊ کان کاري ڇاڻ تائين - مان نڪتل ٻيون شاخون-

مالاڪنڊ کان کاري ڇاڻ تائين


شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

15 آڪٽوبر 1995ع
مالاڪنڊ کان کاري ڇاڻ تائين

لڳي ٿو ته اورنگزيب عالمگير ۽ دارا شڪوهه سنڌ ۾ اڃا تائين وڙهي رهيا آهن. درٻاري تاريخ نويس لکن ٿا، اورنگزيب ايڏو ته ”عظيم“ هو جو هٿ سان قرآن شريف لکندو هو ۽ سرڪاري ڏيئي تي فقط ان مهل لکندو هو جڏهن سرڪاري ڪم ڪندو هو، جيئن ئي سرڪاري ڪم ختم ڪري پنهنجو ذاتي ڪم شروع ڪندو هو، سرڪاري ڏيئو وسائي ذاتي ڏيئو ٻاري ڇڏيندو هو. اورنگزيب ايترو ته ايماندار ۽ سادگي پسند هو جو هٿ سان ٽوپيون ٺاهي گذارو ڪندو هو.“ پر تاريخي حقيقتون چون ٿيون ته اورنگزيب ايترو ته ”شريف“ ماڻهو هو جو دهليءَ جو تاج هٿ ڪرڻ لاءِ پنهنجي پيءُ کي تخت تان لاهي تهه خاني ۾ وجهي ڇڏيائين.شاهجهان تهه خاني مان تڏهن نڪتو جڏهن سندس روح جسم مان نڪري چڪو هو. اورنگزيب ايترو ته ”شريف“ ماڻهو هو جن هن پنهنجن چئن ڀائرن کي قتل ڪرايو ۽ دارا شڪوهه جو سر ٿالهي ۾ رکي پيءُ ڏانهن تهه خاني ۾ سوکڙي ڪري موڪليو هئائين. اورنگزيب تمام شريف انسان هو. پر تاريخ ته اسان کي اجهو اهو ئي ٻڌايو آهي ته هو پنهنجي وقت جو ”ضياءُ الحق“ هو.
دارا شڪوهه صوفي هو ۽ اورنگزيب ملا. اهو ئي تضاد اڄ تائين دهليءَ جي درٻار مان رعايتون وٺندڙن جي اولاد ۽ سنڌ جي عوام جي سوچن ۾ آهي. اهو ئي سبب آهي جو يوپي ۽ سي پي مان پاڪستان آيل مسلمانن جو هيرو اورنگزيب آهي ۽ سنڌ جي عوام جو هيرو دارا شڪوهه. اهو جڙ جو تضاد آهي جيڪو سنڌ جا ماڻهو اڄ تائين ڀوڳي رهيا آهن. ان ئي جهيڙي شاهه عنايت صوفيءَ کي مغلن هٿان شهيد ڪرايو، ان ئي تضاد سبب شاهه لطيف جهڙي هستيءَ کي سالن جا سال ”لڪا ڀڻن لوڪ ۾“ واري حياتي گهارڻي پئي.
لڳي ٿو ته اڄ به ساڳي صورتحال آهي ۽ اورنگزيب جو سنڌي لشڪر اڄ به دارا شڪوهه، شاهه عنايت ۽ شاهه لطيف جي پوئلڳن جي ڪڍ آهي. جيڪڏهن ايئن نه آهي ته پوءِ کاري ڇاڻ جا مولوي صاحب شاهه لطيف جو ڏينهن ملهائڻ تي ڪهڙي حساب سان ڪفر جي فتوا جاري ڪري ويٺا آهن؟ اها ئي انتهاپسندي آهي جنهن ماڻهن کي مولوي صاحبن کان باغي ڪيو آهي. مذهب کان باغي ته سنڌ ۾ ڪو به ڪو نه آهي، نه ئي دارا شڪوهه هو، نه ڀٽائي ۽ نه وري سنڌ جا ماڻهو. کاري ڇاڻ جي مولوي صاحبن کي خار ته ڏاڍي لڳندي پر ڇا ڪجي جو هنن پنهنجي ذات مان ٻاهر نڪري لٺ جي زور تي پنهنجي سوچ نافذ ڪرڻ جي ڪوشش ڪئي آهي.
کاري ڇاڻ جي مولوي صاحبن کي گهرجي ته ڀٽائي صاحب جا اهي بيت پڙهن جيڪي هن خاص طور تي سندن شان ۾ چوڻ فرمايا هئا. اهي بيت اڄ جي زماني ۾ ڪو ٻيو چوي ها ته پڪ ئي پڪ مولوي صاحب کيس سلمان رشدي ۽ تسليما نسرين جي قطار ۾ بيهاري ڇڏين ها. ڀٽائي صاحب کاري ڇاڻ جي مولوي صاحبن کان وڌيڪ معتبر، قابل احترام، پيروي لائق ۽ ”ڪل“ جي وجود کي بهتر طور سمجهڻ وارو ڀلارو انسان هو. سنڌ جا ماڻهو سندس بيتن کي بهتر ”اٿارٽي“ سمجهن ٿا. ان ڪري خود کاري ڇاڻ جي مولوي صاحبن کي گهرجي ته ”ضياءُ الحق“ ٿيڻ جي ڪوشش نه ڪن، جنهن پاڻ کي بهتر مسلمان ۽ خدا جي خلق کي ڪافر سمجهي مارشل لا جي لٺ سان کين ٻيهر مسلمان ڪرڻ جي ڪوشش پئي ڪئي.
خدا ڄاڻي ته مغلن جو لشڪر اڃا ڪيترا ”جهوڪ جا ميدان“ تيار ڪندو ۽ ڪيترن ”گنج شهيدان“ کي وجود ڏيندو! خدا ڄاڻي ته اڃا ادارا شڪوه جي ڪيترن پوئلڳن سان سر وڍيا ويندا! خبر ناهي ته ڇو مولوي صاحبن جو هنيانءُ ٺري ئي نٿو! مخدوم بلاول کي پيڙيندڙ گهاڻي جو چيڪٽ اڃا تائين ماحول ۾ پڙاڏو بڻيل آهي، شاهه عنايت جو سر مبارڪ اڃا تائين مغل اعظم خا جي آڏو ٿالهه ۾ رکيو آهي ۽ قرآن شريف جو مغل لشڪرين کان اهو سوال اڃا تائين انصاف جي عدالتن ۾ آخري فيصلي لاءِ موجود آهي ته ان کي صلح لاءِ جهوڪ واري ميدان ۾، وچ م آڻڻ کانپوءِ ان جي تقدس کي ڇو پائمال ڪيو ويو؟ اورنگزيب جو لشڪر قيامت جي ڏينهن تائين ان سوالن جو جواب ڏيئي نه سگهندو ۽ سندن ڪنڌ جهڪيل رهندو ته هنن ان ئي مذهب جي نالي تي تصوف سان جنگ ڪئي آهي جنهن ”ڪل“ ۽ ”جز“ جي رشتي، سچ ڏانهن پنڌ ۽ ازل ۽ ابد جي کانئن بهتر تشريح ڪئي آهي.
ضياءُالحق جو ڏينهن ملهائڻ جائز آهي، لياقت علي خان ۽ قائداعظم جا جشن ملهائن جائز آهن باقي مولوي صاحبن کي ن مهل چڙ ٿي لڳي جڏهن شاهه لطيف جو ڏينهن ملهايو ٿو وڃي! حيرت کانسواءِ ٻيو ڪهڙو اظهار ڪري سگهجي ٿو؟ مولوي صاحبن، نه رڳو اهو ته جشن شاهه لطيف ملهائڻ جي خلاف فتوا ڏني پر عملي طور تي اڳرائي ڪري جشن لطيفلاءِ ڇاپيل پمفليٽ ڦاڙي ڇڏيا ۽ پروگرام لاءِ رٿيل ميدان ۾ گوڏي جيترو پاڻي ڇڏي ڏنو. ڳالهه اتي به نه کٽي، مولوي صاحبن پاڻ به پمفليٽ ورهايا ۽ چيو ته ”دهل شرنائيون وڄائڻ، ڀٽائي جو ڪلام ڳائڻ ۽ ٻڌڻ غير شرعي ۽ غير اسلامي عمل آهي ۽ اهڙي محفل ۾ شرڪت ڪرڻ ڪفر آهي.“
ڳالهه اتي به نه کٽي. هنن ڌمڪي ڏني ته جشن ملهايو ويو ته اسٽيج تي حملو ڪيو ويندو. ايئن ماڻهن کي ڊيڄاري، ڇرڪائي ”روحاني دهشتگردي“ ڪئي وئي. جشن لطيف جو انتظام ڪندڙ نه مڙيا ته مولوي صاحبن ميدان جي چوڌاري هٿياربند ويهاري ڇڏيا جنهن سبب ڪو به اديب، ڪو به استاد ۽ ڪو به راڳي اوڏانهن وڃڻ جي همٿ ڪري نه سگهيو. مجبور ٿي جشن لطيف جي ميزبانن پري پري کان ڪهي آيل پانڌيئڙن کان معذرت ڪئي ۽ اميد ڏيکاري ته هو دل ۾ نه ڪندا.
دل ۾ ڪيئن ڪبو؟ مولوي صاحب شاهه لطيف جو ڪلام ڳائن تي بندوق جي زور تي يا ڪفر جي فتوا هئڻ سان پابندي مڙهڻ وارا ڪير ٿيندا آهن؟ طاقت جي زور تي ساز وڄائڻ کان روڪڻ جو حق مولوي صاحبن کي ڪنهن ڏنو آهي؟ ڇا هو لطيف جي دنبوري جي تارن مان اڀرندڙ الاپ ” تون .... تون ۽ ......تون “ جي رمز سمجهن ٿا؟ ڇا هو ” تند ڪٽارو ڪنڌ ٽيئي پرچيا پاڻ ۾ “ جي معنيٰ ٻڌائي سگهن ٿا؟ هنن صاحبن کي ڪير سمجهائي جيڪي دنبوري جي تارن کي ڇيڙين ٿا. هيءَ ته ”رڳن جي رباب“ ٿيڻ جي ڳالهه آهي، جيڪا مولوي صاحبن جي خيالن ۾ شرڪ ۽ ڪفر جي ڳالهه آهي.
کاري ڇاڻ جا مولوي صاحب شايد ”مالاڪنڊ ايجنسيءَ جي انقلاب“ کان متاثر آهن. کاري ڇاڻ جي مولوي صاحبن کان هڪ وڏي غلطي اها ٿي آهي ته هنن ”پنهنجي تشريح“ واري شريعت کي شاهه لطيف جهڙي صوفيءَ جي مقابلي ۾ آڻي بيهاريو آهي. هنن سچ کي ورهائڻ، ورهائي ٻه ٽڪر ڪرڻ ۽ ٻنهي ٽڪرن کي هڪٻئي جي سامهون بيهارڻ جي ايڏي ته خوفنڪاڪ ڪوشش ڪئي آهي جو سنڌ رت ۾ ڳاڙهي ٿي سگهي ٿي، بالڪل ايئن جيئن 1718ع ۾ ٿي هئي ۽ جهوڪ جهريو هو.
سنڌ جا ماڻهو مولوي صاحبن کي هٿ ٻڌي عرض ڪن ٿا ته سنڌ جي صوفياڻي مزاج ۾ شدت ۽ تشدد جو رنگ نه ڀريو ۽ ماڻهن جي ڀائيچاري ۽ اسلام سان محبت جي جذبي جو دامن تار تار ڪري، ڳاڙهي رنگ ۾ رڱي، ان کي ڪفر جي خلاف اسلام جي جنگ جو جهنڊو به بنايو ۽ ان کي گهٽيءَ گهٽيءَ ۾ نه ڦڙڪايو.




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

مالاڪنڊ کان کاري ڇاڻ تائين ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
مالاڪنڊ کان کاري ڇاڻ تائين
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي - موضوع جون ٻيون داخلائون-
جيڪڏهن تون به پاڪستان ۽ مان به پاڪستان!
هاڻي يا وري ڪڏهن به نه
آپريشن لاءِ خون جو ٻليدان ضروري هو؟
سرڪار! عوام لاءِ هاڻي ڇا حڪم آهي؟
حيدرآباد: دهشتگرد ناڪام نه ٿيا آهن
محبتن جا ٻج پوکيندڙ – جي ايم مهڪري
لياري ۽ ملير ڊيولپمينٽ اٿارٽيز
سياسي اتحادين جي امپورٽ جو سلسلو
ڪراچي پئڪيج يا ڪجهه ٻيو؟
پريس جي خلاف روايتي اڳرائي
آپگهات ڪندڙ قديم آثار ۽ هڪ مئل گهوڙو
سرڪاري دستاويزن تائين عوام جي پهچ
پنهنجي ئي خول ۾ بند ڪراچي سياست
دهشتگرديءَ واري هڙتال ۽ ”دهشتزدهه“ عوام
صنعتڪار ۽ کنڊ جو هٿرادو بحران
ڌاڙيلن لاءِ به هڪ ”نصيرالله بابر“ گهرجي
استادن ۽ ڪلارڪن جي هڙتال
سنڌ جي برپٽن لاءِ پاڻيءَ جو خواب
غير قانوني پرڏيهين جي سڃاڻپ ڏکي ناهي
اسڪول في لاءِ اسڪول ۾ پِنايل ٻار
دهشتگردي ۽ سياستدانن جون خوش فهميون
دهشتگرد، ايجنسيون ۽ سنڌ
پاڪستان: دنيا ۾ ٽيون نمبر رشوتي ملڪ
دهشتگردن جي موت تي ماتم
مقدس رشتا ته بارود ۾ نه ٻاريو!
ملازمتن تان برطرفين جو مامرو
پاڻيءَ جو مسئلو: پنجاب ۽ هندستان جو هڪجهڙو رويو
جنگ بنديءَ جي بدلي ۾ اقتدار جي آڇ
وچ مدي واريون چونڊون ۽ جناتي چُرپُر
اخباري ڪاغذ جو بحران
سنڌي ٻوليءَ جو بااختيار ادارو جنگي بنيادن تي ڪم جي ضرورت
هڪ جيل ۾ بک هڙتال، ٻئي ۾ شاهي دعوت
ڳالهه جڏهن پاڻ تي آئي......
پيپلز پارٽيءَ جو وڻ ۽ وڻ ويڙهيون
ڪوڙ کي پير نه سهي، پَرَ ته آهن!
ايم ڪيو ايم جي ڪا به هڙتال ڪامياب نه ٿي آهي
سنڌ جو وڪيل برطانيا ۾
گهاتوئڙن جي نِڙيءَ ۾ ڦاٿل دانهن
.... خطرو اڃا موجود آهي
پنجاب جو سياسي بحران
افغانستان ۾ پاڪستاني سفارتخاني جي تباهي
ڪرپشن جي ڪينسر ۾ وڪوڙيل صحت کاتو
سيڙپ ڪمپنين ۾ ڦاٿل رقمون ملي سگهن ٿيون
بيجنگ ڪانفرنس تي مهربانن جي چڙ
جوکم کانسواءِ ڪا ٻي واٽ نه هئي
معاشي ون يونٽ ڏانهن وڌندڙ وکون
محمود غزنوي سومناٿ ۾ ڇا پيو ڪري؟
رينجرز هٿان برمي ۽ بنگالي ملاحن جي سرپرستي
ڪوڙ ۽ منظم پرچار جو ٽوڙ ڇاهي؟
اقليت جي مٺ ۾ اڪثريت
رت جا نشان ڌوئڻ لاءِ ڪيئي برساتون گهرجن
سچ ضرور ڳالهايو پر زور سان
سفيرن خلاف اڳرائيءَ بابت لنڊن مان آڪاش واڻي
طالبان راڄ ۾ ڇوڪرين جا اسڪول بند
انتظاميا کان مايوس 200 ڳوٺاڻن جي لڏ پلاڻ
سنڌي ميڊيم اسڪول ڪنهن ڳڙڪايا؟
هڪ دهشتگرد ”هيرو“ جو بُت
ڇا ڪالاباغ ڊيم جي اڏاوت جاري آهي؟
آزاد رهڻ جو حق ڦري نٿو سگهجي؟
ڪابل سان ناتن جو نئون مرحلو
پر ”اونداهي ۾ فرار“ جو ڇا ٿيندو؟
ڊيلٽا: شڪاري ٻار جي مٺ ۾ جهرڪي
ڳالهين جي نائين دور کانپوءِ به.....
ڏکئي وقت ۾ پراڻن ساٿين جي سار
برائون ترميم
هندي اسٽائل فساد ۽ ايم ڪيو ايم
”ڇا پنجاب کي ويٽو پاور حاصل آهي؟“
ڪراچيءَ جي سنڌين جو اعتماد نه لوڏيو
قتلام ڪندڙ ڪارخاني کي رعايت ڏيئي نٿي سگهجي
غير قانوني غير ملڪي ۽ ووٽر لسٽن جو مرحلو
سرڪار! ”غريبن لاءِ بينڪاريءَ“ تي سوچيو
گرينڊ الائنس جون تياريون
ايم ڪيو ايم پاران گهرو لڙائيءَ جي ڌمڪي
وڏو وزير پنهنجي حڪم تي عمل ڪرائي سگهندو؟
گهرو لڙائيءَ ڏانهن پهرين وک؟
ٿر ۾ ڏڪار ۽ نمائنده نانگ
پاڪستان جي ثقافتي پاليسي
انسٽيٽيوٽ..... پر ڪنهن جي لاءِ؟
ولي، الطاف ۽ نواز اتحاد عمل
پهرين آڪٽوبر 1988ع کان پهرين آڪٽوبر 1995ع تائين
ڪور ڪمانڊرن جي اجلاس ۾ الطاف حسين کي جواب
سنڌ بابت مولانا فضل الرحمان جو موقف
خوني پرولي ڪڏهن ڀڄندي؟
... ۽ هاڻي سنڌوءَ ۾ سم جو پاڻي
پوليس: هڪ مافيا
ٺٽو – جتي پورهيتن پيٽ سان پٿر ٻڌا
پور بندر ۾ ڦاٿل پاڪستاني
بينڪاريءَ جو ڏيوالو نڪرندو؟
جهاز اغوا ڪرڻ جي ڪوشش
غير قانوني پرڏيهي خلاف وٺ پڪڙ ۽ پاسپورٽ دڪان
پي ٽي سي ريفرنڊم
گهڻن بنيادي مسئلن جو حل لياقت – نهرو ٺاهه تي عمل
پوليس مايوس ڪيو آهي
ٻهراڙيءَ ۾ ڊاڪٽرن جي تقرري حقيقت پسنديءَ جي ضرورت
سنڌ سيڪريٽريٽ تي حملو سنڌ جي تاريخي، سياسي ۽ انتظامي وجود کي للڪار
دهشتگردن جو موت ۽ ذهني گدلاڻ
امن جا گيت ڳائيندڙ ٿڪجي پيا آهن؟
ڇاڪاڻ ته توهان ٽين دنيا جا آهيو!
جتي دهشت کي سوڳ چئجي ٿو
مالاڪنڊ کان کاري ڇاڻ تائين
ايمنسٽي انٽرنيشنل ساک وڃائي ڇڏي
پڙدي جي پويان ڪهڙو ڊرامو هليو؟
باغي آفسيرن لاءِ آئين ڇا ٿو چوي؟
ڪارو ڏينهن: سياسي سج گرهڻ
ايم ڪيو ايم تاملن جي نقش قدم تي
گڏيل قومون ۽ ٽين دنيا
”آسمان“ ايمنسٽي انٽرنيشنل جو هيڊ ڪوارٽر ناهي
”اگر ... مگر“ مان نڪرڻ جون تياريون
سياسي ڪروکيتر ۾ شهيد ٿيل خواب ڳڻيو!
نواز شريف ۽ خالي بوتل جو نشو
رُپيو، روبل جو پوئلڳ!
”گرم هوا“ کان گرم هوا تائين
قومي حڪومت – ڪنهن حادثي کان بچڻ جي ڪوشش
نجڪاريءَ ڇا ڏنو؟
ڦلنگين کي ملڪي معيشت جي ٻيڙيءَ تان لاهڻو پوندو
ڪراچيءَ ۾ خون ئي خون
هو، جي اونداهين راتين ۾ ماريا ويا!
نانگ کي ريجهائڻ جي ڳالهه
نيٺ ڇا ٿيندو ۽ ڇا ٿيڻ گهرجي؟
ازهاڪ رابن جو موت
اهو بُروٽس وارو خنجر ته نه آهي؟
بُک ۽ بنيادي حق گڏ ڪيئن هلندا؟
رت جي پيالي ۾ سچ ۽ ڪوڙ
اڳوڻا معاشي زخم ۽ ڀرڻ بدران هڪ ٻيو چهڪ
نئين جهاد جون تياريون
توهان ماڻهو ٽنگي سگهو ٿا، خيال ۽ آدرش نه
هڪ دوزخ کان ٻئي دوزخ تائين ڊوڙون
سنڌ جو تعليمي ماحول مٿي ۾ گولي هڻي آپگهات جي ڪوشش
ووٽر، اميدوار ۽ سياسي پارٽين وارا جاڳن!
ناڪام بغاوت کانپوءِ هڪ سوال
آمريڪي معيشت جو ڀرم باقي نه رهيو
مخالف ڌر جي باغي فوجين لاءِ همدردي!!
سڻيءَ جي ديس مان نڪري ڪپهه جي ملڪ ۾ ڦاٿل ماڻهو
سنڌ ۾ غلاميءَ جي دور جي واپسي
سنڌ دشمن آفيسرن کي ڇـُوٽ ڇو؟
جافنا: امن ۽ دهشت جي آخري جنگ؟
پاڪستان: سڀني لاءِ جنگ جو کليل ميدان
ماڻهو هيڏانهن هوڏانهن ڇو پيا ڏسن؟
عوام ”عالمي مقروض“ هجڻ کان انڪار ڪري ٿو
رسول بخش مريءَ جو فلسفو
قيامت کان اڳ ۾ قيامت جي ڳالهه!
سڀ بيگناهه شهيد منهنجا ڀائر آهن!
ڌڌڙ ۾ پير
بنگله ديش ۾ سياسي بحران
چڪنا چور ٿيل سنڌي سماج: هڪ سوال
دهشتگردي-اولهه جو تحفو
رت ۽ ماس بچيو هجي ته ڀلي ٻيهر ڪهو!
ڪشڪول کپائڻ جي نوبت آدمشماري
پنجاب کي سنڌ سان ويڙهائڻ جون ڳالهيون
ڪو ڪيئن ڪري!؟
ادب، ثقافت ۽ جمهوريت ڪانفرنس


.....ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي موضوع جون وڌيڪ داخلائون