ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

ماڻهو هيڏانهن هوڏانهن ڇو پيا ڏسن؟ : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-05
داخلا نمبر 1129
عنوان ماڻهو هيڏانهن هوڏانهن ڇو پيا ڏسن؟
شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
پڙهيو ويو 1222
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

ماڻهو هيڏانهن هوڏانهن ڇو پيا ڏسن؟ جا بنياد
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي / بدر ابڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

ماڻهو هيڏانهن هوڏانهن ڇو پيا ڏسن؟ - مان نڪتل ٻيون شاخون-

ماڻهو هيڏانهن هوڏانهن ڇو پيا ڏسن؟


شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

22 نومبر 1995ع
ماڻهو هيڏانهن هوڏانهن ڇو پيا ڏسن؟

سائين قائم علي شاهه چوي ٿو، ”جن ماڻهن پيپلز پارٽي ڇڏي آهي، انهن سدائين شڪست کاڌي آهي.“ شاهه صاحب غلط ڪو نه ٿو چوي پر مقبوليت جو نشو هاڻي لهي وڃڻ گهرجي ڇو ته گهڻو وقت ٿي ويو آهي جو مئه خاني جا مٽ خالي ٿي ويا اهن. ماڻهو آهن، جيڪي محبت جي مئخاني ۾ وڏي سڪ سان اچي اچي ٿڪجي پيا آهن۽ بي مانا ٿي موٽي وڃن ٿا. ايئن آخر ڪيستائين ٿيندو؟ ٿي سگهي ٿو ته شاهه صاحب جي دعوا اڃا به سچي هجي پر عوام جي پر خلوص صلاح اها ئي آهي ته جناب هڪ ڀيرو ٻيهر ڏاڍي خاموشيءَ سان، چپ چپات ۾ پنهنجن ئي ڀروسي جوڳن ۽ سچار ماڻهن کان سروي ڪرائي وٺو، ڪٿي ايئن نه ٿئي جو وقت دوکو ڏئي وجهي!
پيپلز پارٽيءَ کي اهو نه وسارڻ گهرجي ته هي اهڙو زمانو آهي جو ”ڪو به ماڻهو مفت ۾ ڪنهن کي پنهنجو بخار به ڪو نه ڏيندو آهي.“ سنڌ جي ماڻهن مفت ۾ بار بار ووٽ ڏنو آهي پر اهو پيار جو هڪ طرفو سلسلو ڪيستائين هلندو؟ جيڪڏهن ايئن نه آهي ته پوءِ وزيراعظم جي اباڻي ڳوٺ ڳڙهي خدا بخش ۾ وزيراعظم هائوس جي در تي لڳل هڪ کليل ڪچهريءَ ۾ پيپلز پارٽيءَ جي ئي هڪ ”جان نثار ڪارڪن“ ايئن ڇو دانهون ڪيون ته ”اسان سزا ان ڳالهه جي ڀوڳي رهيا آهيون جو اصل پ پ جا آهيون... پيپلز پارٽيءَ اسان وٽان 600 ووٽ کنيا پر هاني ڪو اڳواڻ سڃاڻي به نٿو.... نياڻيءَ جي امداد لاءِ وزيراعظم هائوس ويس پر لٺيون کائي موٽيس.“
سنڌ جا ماڻهو اهڙا ئي ”چريا کريا“ آهن جو سمجهن ٿا ته ”پنهنجي حڪومت“ اچي وئي آهي ان ڪري اسان جي ڏکن سورن جي دوا ٿيڻ گهرجي. هن همراهه کي به سمجهڻ گهربو هو ته دوا وزيراعظم هائوس ۾ ڪو نه ملندي آهي، دوا ان ئي دريءَ تان وٺڻ گهرجي جتان نواز شريف جي دور ۾ ۽ ضياءَ الحق جي دور ۾ ملندي هئي. بس! سنڌي ماڻهو ”چريا کريا“ جو ٿيا، اجايو اميدون رکي ويهي رهيا ته هاڻي حجت هلندي! ڳالهه رڳو ان هڪ همراهه جي نه آهي. سڄي سنڌ جي حالت اها آهي، شايد سڄي ملڪ جي اها ئي صورتحال هجي! ماڻهن جا ڪم کريل گهڙيال جي ڪانٽن وانگر بيهجي ويا آهن، ڪو به ڪم ڪو نه ٿو ٿئي! ڪم رڳو انهن جا پيا ٿين جن جا ”چئنل“ ٺهيل آهن. سچي ڳالهه ڪؤڙي لڳندي آهي پر سچ ڳالهائاڻ بلڪ زور سان ڳالهائڻ ان ڪري ضروري ٿي پيو آهي ته ٻڌو وڃي ۽ پنهنجيون ڪوتاهيون دور ڪيون وڃن. مشڪل اها آهي ته اڄڪلهه ٻڌڻ جي ڳالهه هلي پئي آهي. جنهنڪري مخالف ڌر ۾ ڀرتيون به وڌڻ لڳيون آهن.
مسلم ليگ سنڌ ۾ وڏيون ڀرتيون ڪري رهي آهي. سچي ڳالهه اها آهي ته ”پنهنجي حڪومت“ کان مايوس ٿي موٽيل ماڻهو هاڻي هيڏانهن هوڏانهن ڏسي رهيا آهن. يقيناً نواز شريف ڪو متبادل ڪونهي پر خود پيپلز پارٽيءَ جا رهنما ٻڌائين ته ماڻهو ڪيڏانهن وڃن؟ ماڻهوءَ کي منزل تائين ته پهچڻو ئي پهچڻو آهي ڇاڪاڻ ته ان کانسواءِ زندگيءَ جي گاڏي نٿي هلي! منزل تائين ڪا سواري موجود نه هوندي ته ماڻهو پنڌ ئي نڪري پوندو، پيپلز پارٽي جنهن جنهن عوامي قافلي سان اسلام آباد رواني ٿي هئي اهو هتي ئي رهجي ويو آهي، چند ماڻهو ”باءِ ايئر“ اسلام آباد پهچي ويا. اهو عوامي خواهشن جي ”هاءِ جيڪ“ ٿيڻ واري ڪٿا جو هڪ اهڙو باب آهي. جنهن تي ايندڙ وقت ۾ ڪيئي ڪتاب ايندا.
ماڻهو اڄ به ان ڳالهه تي بيٺا آهن ته پيپلز پارٽيءَ کان بهتر ڪا ٻي چونڊ ڪو نه آهي پر سندن سوال اهو به آهي ته چونڊ کانپوءِ ڇا مليو آهي ۽ ڪنهن کي مليو آهي؟ حڪومت ڀلي ته ايئن چوي ته ”هي ۽ هو“ مليو آهي، سچ اهو آهي ته اهو عوام کي نه، ”خواص“ کي، بلڪه ڪجهه وڌيڪ ئي ”خواص“ کي مليو آهي. ان ڪري جڏهن عوامي حمايت موجود هجڻ جي دعوا ڪئي وڃي ته پهرين ماحول ۽ عوامي نظرن کي پرکيو وڃي. نواز شريف جون سنڌ ۾ پنهنجي مقبوليت بابت دعوائون سئو سيڪڙو غلط آهن پر اهو سچ آهي ته ماڻهو پنهنجن مسئلن جي حل لاءِ هاڻي هيڏانهن هوڏانهن نهاري رهيا آهن. سنڌ ۾ مقبول قيادت هجي ها ته شايد اها هن موقعي تي مان گهڻو فائدو حاصل ڪري وٺي ها پر وري به سامهون نواز شريف اچي بيٺو آهي.
ماڻهن جا مسئلا پنهنجو حل گهرن ٿا ۽ ماڻهن کي عزت نفس به آهي. ماڻهو مجبور ٿي پنهنجو پٽڪو لاهي پراون تي به رکندا آهن پر جڏهن ان کي به ٿڏيو وڃي ته پوءِ ” پٽڪو ۽ پٽڪا“ سڀ هڪ ٿي ويندا آهن. سنڌ جا عام ماڻهو هن وقت بالڪل ايئن ئي سوچي رهيا آهن ۽ هنن کي پنهنجي عزت نفس رهڙيل محسوس ٿي رهي آهي، وڏي ڳالهه ته سندن زخمن تي پهو رکڻ وارو به ڪوئي ناهي. پاڪستان جو اهو ڳوٺاڻو ماڻهو جيڪو ڪالهه تائين هڪ لالٽين، چئن جريبن ۽ چئن ڍورن تي مست ڦرندو هو، جڏهن کان بجلي ۽ پئٽرول جي چڪر ۾ وڪوڙجي ويو آهي، ڄڻڪ گهاڻي جو ڏاند بڻجي ويو آهي. گهاڻو به اهڙو جنهن ۾ نه جٽبو ته اهو کيس ئي پيڙي ڇڏيندو! پيپلز پارٽي جي اڳواڻن کي اها تنقيد ڪو نه وڻندي ته انهن عوام کي حقيقي عزت ڪو نه ڏني آهي، سياسي بيانن ۾ عوام لاءِ داخل ڪيل لفظن جي ڳالهه اسان ڪو نه ٿا ڪيون. اهي لفظ ته نواز شريف به ڏيندو آهي!
اهي خبرون غلط ڪو نه آهن ته ميان صاحب سنڌ مان مسلم ليگ لاءِ ”چونڊ ماڻهن“ جي ڀرتي ڪري رهيو آهي. حقيقت ته اها آهي ته اهي چونڊ ماڻهو پاڻ مسلم ليگ ۾ وڃڻ لاءِ آتا هئا پر سياسي مصلحتن خاطر ايئن چيو ٿو وڃي ته ”ڳالهيون هلي رهيون آهن“ ڳالهه اتي ختم ٿي وڃي ٿي ته ملڪ ۾ جمهوريت آهي ۽ جمهوريت جي تقاضا آهي ته هر ڪو جنهن ڌر کي چڱو سمجهي، اوڏانهن هليو وڃي. پر، ڳالهه اتان شروع به ٿئي ٿي. معروضي حالتن جي بنياد تي سماجي ترقي جا انقلابي رستا ڳوليندڙ ڪافي ڄاتل سڃاتل ڪامريڊ ساڄي ڌر ڏانهن لڙي پيا آهن. سرمائيدارن، جاگيردارن ۽ عالمي ڪارپوريشنن جي خلاف دونهين دار تقريرون ڪندڙ ۽ ڳاڙها پمفليٽ ڪڍندڙ اڳواڻ ميان صاحب ۾ ڪهڙي انقلابي جمهوريت ڏسي رهيا آهن؟ اها ڳالهه ”چرين کرين“ سنڌين کي سمجهه ۾ نه ٿي اچي.
هڪ ٻيو به سوال آهي ته ڇا پيپلز پارٽيءَ کان ماڻهن کي اوچتو ئي اوچتو ڪا چڙ ٿي آهي؟ جيڪڏهن ٿي آهي ته ڇو ٿي آهي؟ بهتر هو ته پيپلز پارٽي پاڻ ئي انهن سوالن جا جواب ڳولي ها ڇاڪاڻ ته ”اندروني معاملن، ۾ ٻين کي ڳالهائڻ جو حق ڪو نه ڏنو ويندو آهي پر، جيئن ته چرين کرين کي ڪالهه تائين اهو ٻڌايو ويو هو ته پارٽيون ”عوامي ملڪيت“ هونديون آهن تنهنڪري هو (نجڪاريءَ جي هن دور ۾) ڳالهائڻ کانسواءِ رهي به نٿا سگهن. ملڪ ۾ سياسي مخالفن تي ڪيئي ڪيس داخل ڪيا ويا آهن. يقينن جيڪو ڏوهه ڪري ٿو هن کي سزا ملڻ گهرجي پر ملڪ ۾ ”وڏي دانهن“ آهي ته نواز شريف کان وٺي گمنام شخص شمس الدين جوڻيجي تائين وڏو قهر پيو ٿئي! تفصيل ۾ وڃڻ سان ڪجهه به حاصل نه ٿيندو، غلام هسين انڙ جهڙو ماڻهو جنهن جو نالو سندس تر ۾ ”ٻيلي مان آيل چٺيءَ“ کان گهٽ ڪو نه آهي، ايمنسٽي انٽرنيشنل طرفان ضمير جو قيدي بڻجي سامهون اچي ٿو ۽ ماڻهو هن جي آزاديءَ لاءِ پاڻ ساڙي مارڻ جي ڪوشش ڪن ٿا. سچ پچهڪ وڏي حيرت جي ڳالهه آهي! ايئن هر گز ڪو نه ٿئي ها جيڪڏهن




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

ماڻهو هيڏانهن هوڏانهن ڇو پيا ڏسن؟ ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
ماڻهو هيڏانهن هوڏانهن ڇو پيا ڏسن؟
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي - موضوع جون ٻيون داخلائون-
جيڪڏهن تون به پاڪستان ۽ مان به پاڪستان!
هاڻي يا وري ڪڏهن به نه
آپريشن لاءِ خون جو ٻليدان ضروري هو؟
سرڪار! عوام لاءِ هاڻي ڇا حڪم آهي؟
حيدرآباد: دهشتگرد ناڪام نه ٿيا آهن
محبتن جا ٻج پوکيندڙ – جي ايم مهڪري
لياري ۽ ملير ڊيولپمينٽ اٿارٽيز
سياسي اتحادين جي امپورٽ جو سلسلو
ڪراچي پئڪيج يا ڪجهه ٻيو؟
پريس جي خلاف روايتي اڳرائي
آپگهات ڪندڙ قديم آثار ۽ هڪ مئل گهوڙو
سرڪاري دستاويزن تائين عوام جي پهچ
پنهنجي ئي خول ۾ بند ڪراچي سياست
دهشتگرديءَ واري هڙتال ۽ ”دهشتزدهه“ عوام
صنعتڪار ۽ کنڊ جو هٿرادو بحران
ڌاڙيلن لاءِ به هڪ ”نصيرالله بابر“ گهرجي
استادن ۽ ڪلارڪن جي هڙتال
سنڌ جي برپٽن لاءِ پاڻيءَ جو خواب
غير قانوني پرڏيهين جي سڃاڻپ ڏکي ناهي
اسڪول في لاءِ اسڪول ۾ پِنايل ٻار
دهشتگردي ۽ سياستدانن جون خوش فهميون
دهشتگرد، ايجنسيون ۽ سنڌ
پاڪستان: دنيا ۾ ٽيون نمبر رشوتي ملڪ
دهشتگردن جي موت تي ماتم
مقدس رشتا ته بارود ۾ نه ٻاريو!
ملازمتن تان برطرفين جو مامرو
پاڻيءَ جو مسئلو: پنجاب ۽ هندستان جو هڪجهڙو رويو
جنگ بنديءَ جي بدلي ۾ اقتدار جي آڇ
وچ مدي واريون چونڊون ۽ جناتي چُرپُر
اخباري ڪاغذ جو بحران
سنڌي ٻوليءَ جو بااختيار ادارو جنگي بنيادن تي ڪم جي ضرورت
هڪ جيل ۾ بک هڙتال، ٻئي ۾ شاهي دعوت
ڳالهه جڏهن پاڻ تي آئي......
پيپلز پارٽيءَ جو وڻ ۽ وڻ ويڙهيون
ڪوڙ کي پير نه سهي، پَرَ ته آهن!
ايم ڪيو ايم جي ڪا به هڙتال ڪامياب نه ٿي آهي
سنڌ جو وڪيل برطانيا ۾
گهاتوئڙن جي نِڙيءَ ۾ ڦاٿل دانهن
.... خطرو اڃا موجود آهي
پنجاب جو سياسي بحران
افغانستان ۾ پاڪستاني سفارتخاني جي تباهي
ڪرپشن جي ڪينسر ۾ وڪوڙيل صحت کاتو
سيڙپ ڪمپنين ۾ ڦاٿل رقمون ملي سگهن ٿيون
بيجنگ ڪانفرنس تي مهربانن جي چڙ
جوکم کانسواءِ ڪا ٻي واٽ نه هئي
معاشي ون يونٽ ڏانهن وڌندڙ وکون
محمود غزنوي سومناٿ ۾ ڇا پيو ڪري؟
رينجرز هٿان برمي ۽ بنگالي ملاحن جي سرپرستي
ڪوڙ ۽ منظم پرچار جو ٽوڙ ڇاهي؟
اقليت جي مٺ ۾ اڪثريت
رت جا نشان ڌوئڻ لاءِ ڪيئي برساتون گهرجن
سچ ضرور ڳالهايو پر زور سان
سفيرن خلاف اڳرائيءَ بابت لنڊن مان آڪاش واڻي
طالبان راڄ ۾ ڇوڪرين جا اسڪول بند
انتظاميا کان مايوس 200 ڳوٺاڻن جي لڏ پلاڻ
سنڌي ميڊيم اسڪول ڪنهن ڳڙڪايا؟
هڪ دهشتگرد ”هيرو“ جو بُت
ڇا ڪالاباغ ڊيم جي اڏاوت جاري آهي؟
آزاد رهڻ جو حق ڦري نٿو سگهجي؟
ڪابل سان ناتن جو نئون مرحلو
پر ”اونداهي ۾ فرار“ جو ڇا ٿيندو؟
ڊيلٽا: شڪاري ٻار جي مٺ ۾ جهرڪي
ڳالهين جي نائين دور کانپوءِ به.....
ڏکئي وقت ۾ پراڻن ساٿين جي سار
برائون ترميم
هندي اسٽائل فساد ۽ ايم ڪيو ايم
”ڇا پنجاب کي ويٽو پاور حاصل آهي؟“
ڪراچيءَ جي سنڌين جو اعتماد نه لوڏيو
قتلام ڪندڙ ڪارخاني کي رعايت ڏيئي نٿي سگهجي
غير قانوني غير ملڪي ۽ ووٽر لسٽن جو مرحلو
سرڪار! ”غريبن لاءِ بينڪاريءَ“ تي سوچيو
گرينڊ الائنس جون تياريون
ايم ڪيو ايم پاران گهرو لڙائيءَ جي ڌمڪي
وڏو وزير پنهنجي حڪم تي عمل ڪرائي سگهندو؟
گهرو لڙائيءَ ڏانهن پهرين وک؟
ٿر ۾ ڏڪار ۽ نمائنده نانگ
پاڪستان جي ثقافتي پاليسي
انسٽيٽيوٽ..... پر ڪنهن جي لاءِ؟
ولي، الطاف ۽ نواز اتحاد عمل
پهرين آڪٽوبر 1988ع کان پهرين آڪٽوبر 1995ع تائين
ڪور ڪمانڊرن جي اجلاس ۾ الطاف حسين کي جواب
سنڌ بابت مولانا فضل الرحمان جو موقف
خوني پرولي ڪڏهن ڀڄندي؟
... ۽ هاڻي سنڌوءَ ۾ سم جو پاڻي
پوليس: هڪ مافيا
ٺٽو – جتي پورهيتن پيٽ سان پٿر ٻڌا
پور بندر ۾ ڦاٿل پاڪستاني
بينڪاريءَ جو ڏيوالو نڪرندو؟
جهاز اغوا ڪرڻ جي ڪوشش
غير قانوني پرڏيهي خلاف وٺ پڪڙ ۽ پاسپورٽ دڪان
پي ٽي سي ريفرنڊم
گهڻن بنيادي مسئلن جو حل لياقت – نهرو ٺاهه تي عمل
پوليس مايوس ڪيو آهي
ٻهراڙيءَ ۾ ڊاڪٽرن جي تقرري حقيقت پسنديءَ جي ضرورت
سنڌ سيڪريٽريٽ تي حملو سنڌ جي تاريخي، سياسي ۽ انتظامي وجود کي للڪار
دهشتگردن جو موت ۽ ذهني گدلاڻ
امن جا گيت ڳائيندڙ ٿڪجي پيا آهن؟
ڇاڪاڻ ته توهان ٽين دنيا جا آهيو!
جتي دهشت کي سوڳ چئجي ٿو
مالاڪنڊ کان کاري ڇاڻ تائين
ايمنسٽي انٽرنيشنل ساک وڃائي ڇڏي
پڙدي جي پويان ڪهڙو ڊرامو هليو؟
باغي آفسيرن لاءِ آئين ڇا ٿو چوي؟
ڪارو ڏينهن: سياسي سج گرهڻ
ايم ڪيو ايم تاملن جي نقش قدم تي
گڏيل قومون ۽ ٽين دنيا
”آسمان“ ايمنسٽي انٽرنيشنل جو هيڊ ڪوارٽر ناهي
”اگر ... مگر“ مان نڪرڻ جون تياريون
سياسي ڪروکيتر ۾ شهيد ٿيل خواب ڳڻيو!
نواز شريف ۽ خالي بوتل جو نشو
رُپيو، روبل جو پوئلڳ!
”گرم هوا“ کان گرم هوا تائين
قومي حڪومت – ڪنهن حادثي کان بچڻ جي ڪوشش
نجڪاريءَ ڇا ڏنو؟
ڦلنگين کي ملڪي معيشت جي ٻيڙيءَ تان لاهڻو پوندو
ڪراچيءَ ۾ خون ئي خون
هو، جي اونداهين راتين ۾ ماريا ويا!
نانگ کي ريجهائڻ جي ڳالهه
نيٺ ڇا ٿيندو ۽ ڇا ٿيڻ گهرجي؟
ازهاڪ رابن جو موت
اهو بُروٽس وارو خنجر ته نه آهي؟
بُک ۽ بنيادي حق گڏ ڪيئن هلندا؟
رت جي پيالي ۾ سچ ۽ ڪوڙ
اڳوڻا معاشي زخم ۽ ڀرڻ بدران هڪ ٻيو چهڪ
نئين جهاد جون تياريون
توهان ماڻهو ٽنگي سگهو ٿا، خيال ۽ آدرش نه
هڪ دوزخ کان ٻئي دوزخ تائين ڊوڙون
سنڌ جو تعليمي ماحول مٿي ۾ گولي هڻي آپگهات جي ڪوشش
ووٽر، اميدوار ۽ سياسي پارٽين وارا جاڳن!
ناڪام بغاوت کانپوءِ هڪ سوال
آمريڪي معيشت جو ڀرم باقي نه رهيو
مخالف ڌر جي باغي فوجين لاءِ همدردي!!
سڻيءَ جي ديس مان نڪري ڪپهه جي ملڪ ۾ ڦاٿل ماڻهو
سنڌ ۾ غلاميءَ جي دور جي واپسي
سنڌ دشمن آفيسرن کي ڇـُوٽ ڇو؟
جافنا: امن ۽ دهشت جي آخري جنگ؟
پاڪستان: سڀني لاءِ جنگ جو کليل ميدان
ماڻهو هيڏانهن هوڏانهن ڇو پيا ڏسن؟
عوام ”عالمي مقروض“ هجڻ کان انڪار ڪري ٿو
رسول بخش مريءَ جو فلسفو
قيامت کان اڳ ۾ قيامت جي ڳالهه!
سڀ بيگناهه شهيد منهنجا ڀائر آهن!
ڌڌڙ ۾ پير
بنگله ديش ۾ سياسي بحران
چڪنا چور ٿيل سنڌي سماج: هڪ سوال
دهشتگردي-اولهه جو تحفو
رت ۽ ماس بچيو هجي ته ڀلي ٻيهر ڪهو!
ڪشڪول کپائڻ جي نوبت آدمشماري
پنجاب کي سنڌ سان ويڙهائڻ جون ڳالهيون
ڪو ڪيئن ڪري!؟
ادب، ثقافت ۽ جمهوريت ڪانفرنس


.....ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي موضوع جون وڌيڪ داخلائون