ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

مست ڪيهر شاهه : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-10-27
داخلا نمبر 838
عنوان مست ڪيهر شاهه
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1225
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

مست ڪيهر شاهه جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

مست ڪيهر شاهه - مان نڪتل ٻيون شاخون-

مست ڪيهر شاهه


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو1
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

و ته ٻه سير ميهن جا وجهي سڀ ڪو کايون پيئون ڏَڪار ڏيون ٺٺ سان ويٺو هوندو آهي، بس ! مِينهن وسي وڃي ته اسان لاءِ ملڪ امير آهي، گاهه ڏاڍا ٿيندا آهن پر ٻوٽيون هزارين، ڪا هڪ قسم جي نه ! ...
... اسان جو ڏاڏو ڳالهه ڪندو هو ته هتي هرڻ تمام گهڻا هئا، هرڻ ۽ گڊ هن ڳوٺ جي ٻاهر تائين ايندا هئا، اڳي (بندوق جا) ليسن ڪونه هوندا هئا ته مال تمام گهڻو هوندو هو. سو، اسان جو هڪ وڏڙو ذيابطيس جو مريض هو پر شڪار تي ويندو هو، ان سال وڏي وسَ ٿي هئي، هُو شڪار تي ويو. ڪنهن هنڌ هڪ ڇانوَ هيٺ ويهي رهيو، چوڌاري ٻوٽيون جام بيٺيون هيون، هو به بس ايئن ٻوٽين مان پن پٽيندو بي سبب کائيندو ويو. ڳپل وقت ويٺو کائيندو ۽ ڪچهري ڪندو ويو، صبح ٿيو ته ذيابطيس ختم، حڪيم پڇيس ڇا ٿيو؟ ڇا کاڌئي، پوءِ هو اتي ويا پيرا ڳوليائون پر ٻوٽيون نه لڌن ... اهڙيون ٻوٽيون به هن جهنگ ملڪ ۾ آهن، جڏهن ڪو سڃاڻي!
... هي زمين ايڏي ڀلي آهي، جو مينهن پوي ته ٻن ٽن ڏينهن ۾ گاهه ڦٽي ٿو پوي، وڏو مينهن پيو ته ڏهن ٻارنهن ڏينهن ۾ گوڏي کان مٿي گاهه پٺو ٿي پوندو. هاڻي ته برساتون ئي ناهن، غريب ته غريب ٿي ويا آهن پر امير به غريب ٿي ويا آهن ... پاڻي ڪونهي، مال بکايل آهي، اسان وٽ هتي مال جو ئي سهارو آهي، تمام گهڻو مال، رڍون، ٻڪريون، ڍڳيون، اٺ، ڏاچيون آهن پر وَسَ (برسات) جو ناهي ته مال به هيڻا ٿي ڪي مري ويا ته ڪي غريبن کپائي کائي ڇڏيا. علاج ڪونهي، ڊاڪٽر ڪونهي، بس! هن رڻ پٽ ۾ الله جي آسري ويٺا آهيون.“
”جر مٺو آهي يا نه ؟“ انور پڇيو.
”اسان جي ڳوٺ کان ٻه ميل مٿي(ڳوٺ) تي جر مٺو آهي، راڄي ديري جو جر مٺو آهي، ڏکڻ طرف جيئن جيئن ويندو جر مٺو آهي، اتر طرف گهٽ ۽ ٻاڙو آهي، اسان جا ٻنا وڏا آهن، سئو سئو جريب، ڏيڍ ڏيڍ سئو جريب پر جيڪڏهن بور به ڪرايون، ته اسان ۾ طاقت نه رهي آهي، ڪا شئ ڪانهي، هيٺيون پاڻي به الائي سچو نڪري يا نه نڪري!“ محمد شريف چيو.
”بورنگ سان هيٺيان پٿر نڪري ٿو؟“
”ها! پٿر نڪري ٿو، هتي جتي اسان ويٺا آهيون، 60-50 فٽن کانپوءِ هيٺ پٿر آهي، هونئن واٽر سپلاءِ لاءِ 96 فٽن جو بور ٿيل آهي، جنهن جو پاڻي مٺو آهي، گورنمينٽ واري وڏي رِگ مشين جي کوٽائي هيٺيون پٿر ڀڃي سگهي ٿي، باقي عام خانگي مشينن جي جاءِ ناهي.“
هڪ همراهه حال احوال جي پڇاڙي ۾ درد ڀريو جملو چيو، ”اسان ان کائون سنڌ جو، پاڻي پيئون سُم جو، ويٺا ٽوڙ تي هون، هجن پئسا ته لڏي وڃي ڪنهن شهر جو پاسو وٺون!“
ٽوڙ ۾ چانهه ڍڪ پي اسان اڳتي نڪتاسون، جيتوڻيڪ ماڻهو ڪچهري ۾ قريب ٿي ويا هئا، تڏهن به سوڳوار ڳوٺ تي بار وجهڻ مناسب نه هو. ٽوڙ ڳوٺ مان ڪيهر مست لاءِ ٻاهر نڪتاسون ته سُڪل تلاءُ تي ٻيهر نظر پئي.
”ڪاڇي جي ڳوٺن جو اهو به هڪ خاص فيچر آهي ته زمين تي هر ڳوٺ جي ڪنهن نه ڪنهن پاسي ۾ هڪ وڏو تلاءُ هوندو آهي. اهڙو تلاءُ ميان نصير تي به ڏٺوسون، هي به ڏسو(ٽوڙ ۾) تلاءُ آهي، جنهن ۾ بارشن وغيره دوران پاڻي ڪٺو ٿيندو آهي ۽ ڳوٺاڻا اهو پاڻي استعمال ڪندا آهن، اهو توهان کي تقريباً هر وڏي ڳوٺ وٽ نظر ايندو، اهو لازمي آهي.“ بخاري صاحب پنهنجو مشاھدو ٻڌايو.
”ضرور ايئن ئي هوندو ته عام طور اهي ڳوٺ اتي ٻڌا ويا هوندا جتي پاڻي گڏ ٿيندو هو ته ۽ پوءِ وقت سان انهن هيٺاهين کي باقاعدي ٻڌي تلائن جي شڪل ڏني وئي هوندي.“ مون پنهنجي راءِ ڏني.
”ها! بلڪل ايئن!“ بخاري صاحب چيو .




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو1
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

مست ڪيهر شاهه ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
مست ڪيهر شاهه
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون