2020-06-23
داخلا نمبر 233
عنوان ميان الياس ۽ ميان شاهه علي (شاهل) ڪلهوڙي جا مقبرا
شاخ سنڌوءَ جو سفر
پڙهيو ويو 2403
داخلا جو حوالو:
1000.00.00-Hijree
لاڙڪاڻي شهر کان اسانجو رخ باقراڻي، آريجا کان ٿيندو مهين جي دڙي طرف ٿيو. باقراڻيءَ کان فقط پنج ڪلوميٽر اوڀر ۾ اهو ماڳ آهي جنهن کي اسان تاريخ ۾ هٽڙي جي نالي سان ڪلهوڙن جو اهم مرڪز چوندا آهيون. هٽڙيءَ جو نئون نالو ڳوٺ مزاور(مجاور) لاشاري چئجي ته هروڀرو غلط به ڪونه ٿيندو. هتي ڪلهوڙا ڪڏهن ۽ ڪيئن آباد ٿيا؟ محمد هاشم حامي پنهنجي مضمون لاڙڪاڻو ڪلهوڙن جو دور ۾ لکي ٿو ته ”خان خانان سن 1000 هه (1591ع) ۾ سنڌ فتح ڪئي ۽ نذراني طور سنڌ جو هي حصو (هاڻوڪو لاڙڪاڻو) چانڊين کان کسي ميان آدم شاهه جي حوالي ڪيو ويو
1551.00.00-A.D
لاڙڪاڻي شهر کان اسانجو رخ باقراڻي، آريجا کان ٿيندو مهين جي دڙي طرف ٿيو. باقراڻيءَ کان فقط پنج ڪلوميٽر اوڀر ۾ اهو ماڳ آهي جنهن کي اسان تاريخ ۾ هٽڙي جي نالي سان ڪلهوڙن جو اهم مرڪز چوندا آهيون. هٽڙيءَ جو نئون نالو ڳوٺ مزاور(مجاور) لاشاري چئجي ته هروڀرو غلط به ڪونه ٿيندو. هتي ڪلهوڙا ڪڏهن ۽ ڪيئن آباد ٿيا؟ محمد هاشم حامي پنهنجي مضمون لاڙڪاڻو ڪلهوڙن جو دور ۾ لکي ٿو ته ”خان خانان سن 1000 هه (1591ع) ۾ سنڌ فتح ڪئي ۽ نذراني طور سنڌ جو هي حصو (هاڻوڪو لاڙڪاڻو) چانڊين کان کسي ميان آدم شاهه جي حوالي ڪيو ويو
هن داخلا جون تصويرون نه مليون
ميان الياس ۽ ميان شاهه علي (شاهل) ڪلهوڙي جا مقبرا
لاڙڪاڻي شهر کان اسانجو رخ باقراڻي، آريجا کان ٿيندو مهين جي دڙي طرف ٿيو. باقراڻيءَ کان فقط پنج ڪلوميٽر اوڀر ۾ اهو ماڳ آهي جنهن کي اسان تاريخ ۾ هٽڙي جي نالي سان ڪلهوڙن جو اهم مرڪز چوندا آهيون. هٽڙيءَ جو نئون نالو ڳوٺ مزاور(مجاور) لاشاري چئجي ته هروڀرو غلط به ڪونه ٿيندو. هتي ڪلهوڙا ڪڏهن ۽ ڪيئن آباد ٿيا؟ محمد هاشم حامي پنهنجي مضمون لاڙڪاڻو ڪلهوڙن جو دور ۾ لکي ٿو ته ”خان خانان سن 1000 هه (1591ع) ۾ سنڌ فتح ڪئي ۽ نذراني طور سنڌ جو هي حصو (هاڻوڪو لاڙڪاڻو) چانڊين کان کسي ميان آدم شاهه جي حوالي ڪيو ويو. انهن ڏينهن ۾ ميان آدم شاهه ڏوڪريءَ جي ڀرسان هٽڙيءَ ۾ رهندو هو. هاڻوڪو لاڙڪاڻو تڏهن چانڊڪا پرڳڻي طور سڃاتو ويندو هو جا نسبت چانڊيا قوم سبب هئي. هن خطي جون واڳون سنڀالڻ کانپوءِ ميان آدم شاه سياسي سفر شروع ڪيو ايئن ڪلهوڙا مضبوط ٿيندا ويا.“
آدم شاهه سياسي قووت طور مضبوط ٿيو ته تر جا زميندار سندس خلاف ٿي پيا جن مغلن جا ڪن ڀريا. آدم شاهه ۽ مغلن جي وچ ۾ مخالفت پيدا ٿي. 1992 ۾ آدم شاهه کي ڦاسي ڏني وئي. ميان کانپوءِ سندس وڏو پٽ ميان دائود سندس جاءِ نشين ٿيو. حامي صاحب ميان دائود کي پرڳڻي جو جاءِ نشين لکيو آهي. ميان دائود جا ٻه پٽ هئا محمد الياس ۽ ميان شاهه علي (شاهل). هي ٻئي ڀائر به هٽڙيءَ ۾ ئي رهيا پر ميان الياس جو وڏيري جلال ابڙي جي زمينن تي قبضي سبب تڪرار ٿي پيو. ان کان اڳ جو تڪرار وڌي ميان الياس 1620ع ۾ وفات ڪري ويو.
ميان الياس کانپوءِ ميان شاهل جاءِ نشين ٿيو. هن به گهاڙ (واهه) تي زراعت وڌائڻ ڏانهن گهڻو ڌيان ڏنو. گهاڙ هٿرادو واهه آهي يا درياهي ڦاٽ؟ ان تي اختلاف راءِ موجود آهي. گهاڙ جي ٻنهي ڪپن تي موجود زمينون اصل ۾ ابڙن ۽ سانگين جون هيون جيڪي ڪلهوڙن کسيون هيون. زمينن تي قبضن تان تڪرار تي ميان شاهل 1068 (1657ع) ۾ قتل ڪيو ويو. ميان شال جو مقبرو گهاڙ جي ڪپ تي ۽ ميان الياس جو مقبرو هٽڙيءَ ۾ آهي. ميان دائود ڪلهوڙي جي مزار به هٽڙيءَ ۾ آهي. ميان شاهل کانپوءِ ميان نصير محمد جو دور شروع ٿئي ٿو جنهن جي مزار ڳاڙهيءَ ۾ آهي.
ميان الياس جو مقبرو
ميان صاحب جو مقبرو هٽڙي (ڳوٺ مجاور لاشاري ۽ فريد آباد جي وچ) ۾ آهي. هي پنڌ لاڙڪاڻي کان ڏکڻ ۾ 13 ڪلوميٽر ٿيندو. تاريخ جي ڪتابن ۾ شايد اهو ڪٿي به لکيل ڪونه آهي ته ميان الياس جو مقبرو ڪنهن ٺهرايو پر ميان شاهل جي مقبري جو نقشو ۽ نمونو ڏسي ڪافي اطمينان سان چئي سگهجي ٿو ته ٻنهي مقبرن جو جوڙائيندڙ ساڳيو شخص يعني ميان غلام شاهه ڪلهوڙو آهي. ٻنهي مقبرن ۾ ڪو ٿورڙو فرق آهي، نه ته هڪجهڙايون ڪافي آهن. ميان الياس جي درگاهه کان ڪجهه پرڀرو اتر اولهه ۾ سندس ئي وقت جو کوهه اڃا تائين موجود پر ڦِٽل حالت ۾ آهي.
ميان الياس جو مقبرو چؤديواريءَ جي اندر آهي جيتوڻيڪ اها چؤديواري شاهي قسم جي ڪوٽ وانگر نه آهي، جيئن ميان شاهل جي مقبري کي ڏنل آهي. ميان داد محمد (ميان دائود ڪلهوڙي) جي قبر به ميان الياس جي چؤديواريءَ کان ٻاهر ڏاڪڻين وٽ ڏکڻ اولهه ڪنڊ ۾ آهي. ميان دائود کي ايئن کليل آسمان هيٺ لاوارثن جيان ڇو ڇڏي ڏنو ويو؟ يا ان تي ڪو شايان شان مقبرو ڇو نه اڏايو ويو؟ اهو سوال منهنجي ذهن ۾ سدائين گردش ڪندو رهندو. ميان دائود کان ڪجهه قدم اوڀر اُتر ۾ فريد حالتيءَ جي قبر آهي جيڪو فريد آباد جو باني آهي. اها فريد آباد مزاور لاشاريءَ جي ڀرسان ئي آهي. فريد حالتي بٺي دار فقير يعني لنگر جو انچارج هوندو هو.
ميان الياس جي مقبري توڻي چؤديواريءَ جا دروازا اوڀر کان آهن. هي تقريباً 25x25 فٽن جو چورس ڪمرو آهي ۽ اوچائيءَ ۾ به ايترو ئي يا ڪجهه گهٽ ٿيندو. مقبري جي ڇت تي چئني ڪنڊن کان منارڙِيون (turrets) ڏنل آهن. چوڪنڊي عمارت کي اٺڪنڊي ۾ بدلائي اٺڪنڊي ڳچي (drum)ڏيئي مٿي اڌ گول شڪل جو گنبذ رکيو ويو آهي. ان تي نمايان طور تي وڏي پر سادي شمعدان (lantern) وصف رکيل آهي.ان شمعدان جي هيٺان ڪنول گل جي پنن جهڙي آرائش ابتي رکيل آهي. مجموعي طور تي هن مقبري جي ڏِک نمايان پر سادي آهي. گنبذ هيٺ ٽي قبرون آهن. انهن ۾ سڀ کان نمايان ۽ اولهه واري قبر ميان الياس جي آهي، ٻيا سندس پٽ آهن.
ميان الياس جي ويجهو ئي اولهه طرف ميان مينگهل (مينگهو فقير واڻيو) جو مقبرو آهي. هي به ميان وال تحريڪ ۾ شامل هو. هن جي مقبري ۾ سفيد چن پلستر تي خداآبادي تحريرون لکيل آهن.
جاڙو فقير ٽڳڙ جو مقبرو
ميان الياس کان 225 فٽ ڏکڻ ۾ جاڙو (جاڙل) فقير ٽڳڙ جو ننڍو مقبرو آهي. هي زبون ۽ ويران پر پنهنجي اصل حالت ۾ مڪمل آهي. ڏکڻ کان دروازو اٿس. هن مقبري جي ڪن ٽائلن تي روغني چٽسالي ٿيل هئي. ديوارن تي اندران ٻاهران چن پلستر ٿيل هو. چُن جي پلستر تي ڪن ڪن جاين تي ڪارن اکرن ۾ سهڻن اکرن ۾ خداآبادي ۽ فارسي تحريرون ۽ شاعري لکيل هئي. هي غالباً فريسڪو تحرير هئي ۽ محض آبي رنگ نه هو. جاڙو فقير ميان الياس جو همعصرهو. ميان جي هاڻوڪن فقيرن جاڙي فقير کي ڪا اهميت ڪونه ٿي ڏني، ماڳهي ٺٺول واري انداز ۾ چيائون ”ان (فقير) جو مقبرو سندس مائيءَ ٺهرايو هو!“
ميان شاهه علي (شاهل) جو مقبرو
لاڙڪاڻي شهر کان 8 ڪلوميٽر اتر اولهه ۾ گهاڙ واهه جي اتر واري ڪنڌيءَ تي هڪ اوچي دڙي تي هي مقبرو قائم آهي. هيءَ ديهه ايلچي، ڳوٺ ڏتل ابڙو آهي. هن وقت هي دڙو قبرستان ۾ تبديل ٿي چڪو آهي جنهن کي کبڙ ورائي ويا آهن. مقبرو جيڪو ميان غلام شاهه ڪلهوڙي 1772ع ۾ ٺهرايو هو، هڪ اوچي چؤديواريءَ ۾ آهي. هيءُ به شاهي به سادو مقبرو آهي جنهن ۾ اٿندي ئي ٻه چار وصفون ڌيان ڇڪائين ٿيون.: اوچي چؤديواري، ڪشادو صحن، وڏي عمارت، ۽ ان تي گدري جي ڦاڪن جهڙو گنبذ. چؤديواري ڪنهن ڪوٽ جيان آهي پر اها ايتري مضبوط يا شاندار نه آهي جيئن خود غلام شاهه ڪلهوڙي جي مقبري کي ڏنل آهي. هن ديوار جي اوچائي وڌ ۾ وڌ اٺ فٽ کن هوندي. ديوار کي غالباً ڪنگريون ڏنل هيون جيڪي هڪ فٽ اوچائيءَ جون ٿينديون. چؤديواريءَ جي اولهه واري ڀاڱي ۾ ٺهيل مقبري جي بيهڪ چورس آهي، ماپ 22x 22 فٽ اٿس. ديوار ۾ پئنلن جو هڪٻئي مٿان ٻه قطارون آهن، ٻه دروازا اٿس، اوڀر ۽ ٻيو ڏکڻ ۾. ٻيو غالباً پوءِ جو اضافو آهي.
مقبري ۾ گنبذ جي هيٺان ٻه فٽ اوچو ٿلهو 9x9 فٽ ٺهيل آهي جنهن تي ٻه قبرون آهن. اولهه طرف ميان شاهل رکيل آهي، سندس ڀر ۾ اوڀر طرف سندس پٽ شاهه حسن آهي. مقبري جي عمارت جي اندرين ماپ 15.6x15.6 فٽ آهي. گذريل مرمتن ۾ ڪي قدر ڦير ڦار ٿي آهي، گنبذ جي ڳچ ۾ ڪنگرا هئا جيڪي هاڻي غائب آهن. چوڪنڊي ڪمري کي اٺڪنڊو ڳچ ڏيئي ڦاڪدار گنبذ رکيو ويو آهي. گنبذ تي ننڍو شمعدان (lantern) واري وصف رکي وئي آهي. مقبري جي ڪ