ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

مٽِيءَ جي شاعري : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-10-27
داخلا نمبر 861
عنوان مٽِيءَ جي شاعري
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1348
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

مٽِيءَ جي شاعري جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

مٽِيءَ جي شاعري - مان نڪتل ٻيون شاخون-

مٽِيءَ جي شاعري


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا3
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0--1--2-گذريل صفحو

مٽِيءَ جي شاعري
گاڏيءَ جوهيءَ شهر جي وچ مان کاٻي پاسي موڙ ڪاٽي اڳتي دادوءَ ڏانهن رخ ڪيو ته مون کي ياد آيو، ان موڙ کان کاٻي پاسي ٿورڙي پنڌ تي گاجو ڪنڀر جي آوي هئي. کوڙ سال اڳ فيبروري 1993ع ۾ آئون اتي رهيو هئس. مون هڪ هفتو کن ڪنڀرن سان ڪم ڪيو هو. اتي اسان ٺِڪر ۾ رني ڪوٽ جو 10X10) فٽ( ماڊل آويءَ ۾ پچائڻ جو تجربو ڪيو هو. ان وقت مون ڪنڀرن جي سڄي ڪرت کي ڪافي ڌيان سان ڏٺو هو ۽ ان جي معاشي سرگرميءَ تي هڪ مضمون ’نَو هزار سالن جو تجربو ، مٽيءَ جي شاعري‘ لکيو هئم. اهو مضمون ’روح رهاڻ‘ رسالي ۾ ڇپيو هو، هي مضمون نومبر 1993 جو لکيل آهي، انڪري ان کي ان ئي پسمنظر ۾ ڏسڻ گهرجي.؛

نَو هزار سالن جو تجربو
مٽيءَ جي شاعري
جوهي تعلقي جا ڪنڀر چڪ تان ٿانوََ لاهي رهيا آهن. ٺپي رهيا آهن، سڪائي، پچائي ۽ کپائي رهيا آهن. ڪڏهن کان؟ خود کين به خبر ناهي ته سندن هٿن ۾ موجود مهارت ۾ ڪيترن نسلن جو تجربو شامل آهي.
ڪنڀارن جا هٿ چڪ تي رکيل ٽيريءَ کي ڇهن ٿا ... ۽ ڦرندڙ چڪ تي مِٽي ڪر موڙي اُٿي بيهي ٿي، بالڪل ائين جيئن ڪو ماڻهو ننڊ مان جاڳي اکيون مهٽيندو اٿي پوي. يا جيئن ڪا ناچڻي ڌرتي تان آرس ڀڃڻ جي انداز ۾ ٻانهون کڻي، اٿي بيهي. هيءَ مٽيءَ جي شاعري ئي ته آهي. ضروري ناهي ته هر ڪنڀر ساڳي مهارت سان مٽيءَ ۾ ساهه وجهي اُٿاري بيهاري سگهي. هيءُ نون هزارن سالن جي تجربي جو نچوڙ آهي، جيڪو سکڻ جو شوق ڪري ٿو، ان کي پلئه پوي ٿو.
جوهي تعلقي جي مٽيءَ مان ڦِڪو ٺڪر پچي نڪري ٿو. ان رنگ جو ٺڪر سنڌ ۾ شايد ئي ڪنهن ٻئي هنڌ پچندو هجي. بلوچستان ۾ سبيءَ وٽ ساڳئي قسم جي مٽي آهي پر اتان جو ٿانءُ اهڙو مضبوط نٿو بيهي جهڙو جوهيءَ جي مٽي جو بيهي ٿو.
جوهي کيرٿر جي ڪڇ ۾ آهي ۽ سبي بولان وارن جبلن جي ڪڇ ۾. ڇا اهو ضروري آهي ته ڦِڪو ٺڪر جبل جي ڪڇ واري علائقي مان ملندڙ مٽيءَ مان ٺهي؟ نه، اهو ضروري ناهي، ٻين پاسن ۾ روايتي ڳاڙهو ٺڪر پچي نڪري ٿو. پر اها حقيقت آهي ته ڦِڪو ٺڪر نه رڳو مهن جي دڙي واري زماني ۾ هو پر ان کان اڳ آمري ثقافت ۽ مهر ڳڙهه ثقافتن ۾ گهڻو هو. اهو ئي سبب آهي جو قديم آثارن جا ماهر جابلو ثقافتن کي جهٽ سڃاڻي وٺن ٿا. واضح هجي ته آمري توڙي مهر ڳڙهه ثقافتون جابلو ثقافتون سمجهيون وڃن ٿيون، مهن جي دڙي واري تهذيب ميداني آهي.
سوچجي ته اها وڏي ڳالهه ٿي لڳي ته نو هزار سالن جي ڊگهي ڄمار ماڻڻ کان پوءِ به ٺڪر پنهنجي افاديت رکي ٿو. پر ڪيستائين؟ ڇا سائنس جي تيز رفتار ترقيءَ ۾ ٺڪر پنهنجي اهميت بچائي سگهندو؟ شهرن ۾ ٺڪر جو کاپو ذري گهٽ ختم ٿي ويو آهي. بس غريب آبادين ۾ دلا، مٽ ۽ گگِهيون اڃا تائين باقي آهن يا وري عاليشان عمارتن ۾ گلن ٻوٽن لاءِ ڪونڊيون تيار ٿين ٿيون.
شيشي، پلاسٽڪ ۽ ڌاتوءَ وارين صنعتن هلندڙ صديءَ ۾ ڏاڍي تيزيءَ سان ٺڪر کي پوئتي ڪري، ٻهراڙي تائين محدود ڪري ڇڏيو آهي. پر ڪو ايئن به ناهي ته ٺڪر کي مڪمل شڪست اچي وئي هجي. جيسين غربت جو هاڻوڪو گراف قائم آهي، ٺڪر کي لهر لوڏو ڪونهي. گهر گهر ۾ ريفريجريٽر ۽ ڪُولر برابر پهچي چڪا آهن پر هر ماڻهوءَ وٽ ايتري سگهه ناهي جو جديد سائنسي سهوليتن مان لاڀ حاصل ڪري سگهي. اهو ئي سبب آهي جو ڪراچي جهڙي ڪاسموپوليٽن شهر ۾ جتي وڏيون وڏيون اليڪٽرانڪ مارڪيٽون قائم آهن، اتي ڪنڀار واڙن ۾ چڪن تي ٿانءَ به ٺهي رهيا آهن. انساني تاريخ ۾ شايد ئي ڪا صنعت هجي جيڪا پٿر جي دور کان وٺي ڪمپيوٽر دور تائين بنا ساهيءَ جي جاري هجي!
آخر اها ڪهڙي خاصيت آهي جنهن ٺڪر جي صنعت کي زوال کان بچائي رکيو آهي؟ ان سوال جو جواب جوهيءَ جي سڀ کان ڀلوڙ ڪنڀر سليم ڀٽيءَ وٽ به پوريءَ طرح ڪونه هو. سليم ڀٽيءَ جنهن کي جوهيءَ ۾ گاجو جي نالي سان سڃاتو وڃي ٿو، خوشحال ۽ محنتي ڪنڀر آهي. وٽس پنهنجو دڪان ۽ آوي آهي، پنهنجي هٿ سان ٿانءَ چڪ تان لاهي، ٺپي، پچائي ۽ ٽرڪ تي چاڙهي ڏورانهن شهرن خاص ڪري ڪوئيٽا ڏانهن واپارين ڏانهن اُماڻي ٿو.
ڪوئيٽا ۾ جوهيءَ جي ٿانون جي وڏي کپت آهي. پر جيڪڏهن ڪو شخص ڪوئيٽا جي ماڻهن کان پڇي ته توهان جي گهر ۾ رکيل ڦِڪي ٺڪر وارو مٽ ڪٿان جو آهي ته جواب ملندو ’سبيءَ جو‘. ان ۾ سندس ڏوهه ناهي ڇو ته ڪوئيٽا جا واپاري جوهيءَ جي ٿانون کي سبيءَ جي نالي سان وڪڻن ٿا. سبي ڪا ٻي جاءِ ناهي. هيءَ زمين جو اهو ئي ڀاڱو آهي جتي نو هزار سال اڳ مهر ڳڙهه جا ماڻهو ڦڪي ٺڪر وارا ٿانوَ گهڙيندا هئا.
پر جوهيءَ جي ڪنڀرن کي ان سان دلچسپي ناهي ته سندس ٿانوَ ڪهڙي برانڊ سان ٿا وڪامجن البت کين حسرت آهي ته جوهيءَ جو نالو جت ڪٿي هجي! شايد سڃاڻپ ملڻ به هڪ وڏي تسڪين آهي، ڪنڀرن لاءِ اها ئي وڏي ڳالهه آهي ته سندن ٺاهيل ٿانون کي ڪوئيٽا جهڙي مارڪيٽ ۾ جاءِ ملي آهي، سندس گذر سفر ته هلي پيو.
تعلقي جوهيءَ ۾ ٺڪر جا ڦڪا ٿانوءَ گهڙڻ جا ٽي مرڪز هئا پر هاڻي (1993۾) وڃي ٻه بچيا آهن. پهريون مرڪز ڊگهه بالا ۾ آهي، ٻيو جوهيءَ ۾ ۽ ٽيون ولواڻي جماليءَ ۾. ولواڻي جماليءَ وارو مرڪز مخدوم بلاول جي اولهه ۾ ٽي چار ميل پري ڇنڊڻ جي ڪپ تي هو. هتي ڪنڀرن جا ٻه گهر هئا پر ڌاڙيلن جي ڪاررواين سبب سڄو شهر اجڙي ويو ته اهي همراهه به جوهي لڏي آيا.
ڊرگهه بالا ۾ ويٺل ڪنڀر جوهيءَ جي ڪنڀرن جا وڏڙا آهن. انهن ئي پنهنجو فن نئين نسل تائين پهچايو آهي. وڏو ڪاريگر محمد اسماعيل ڀٽي هاڻي پنجهٺ سالن کي اچي پهتو هو. کانئس پوءِ ٻه وڏا ڪاريگر اسماعيل ڀٽي ۽ محمد صالح پنجاهه پنجاهه سالن جا هئا. احمد، حسن، عبدالرحمان ۽ جمعو به ڪرت کي لڳي ويا هئا. ڪنڀر ويڙها جوڙي ويٺا آهن، هڪ ويڙهي ۾ ٻه گهر ۽ ٻئي ويڙهي ۾ چار گهر هئن. سڀئي گهر ملائي ڪنڀرن جو ڪُل ڪٽنب چاليهن ماڻهن تي ٻڌل هو جن مان سترهن مرد (ڇوڪرن سميت)، ست عورتون ۽ سورهن ڇوڪريون هيون. چاليهن ڀاتين مان فقط ست ڪاريگر هئا. جيتوڻيڪ جوهي ۽ ڊرگهه بالا جو پنڌ ڪل 24 ڪلو ميٽر مس ٿيندو، ڊرگهه جا ڪنڀر ڪوئٽا جي مارڪيٽ سان سڌي طرح ڳنڍيل نه هئا. ان جو سبب فقط اهو آهي ته جوهي انڊس هاءِ وي سان پڪي روڊ ذريعي ڳنڍيل آهي. اڳتي ڊرگهه بالا جو پنڌ ڪچو آهي. ڊرگهه بالا کان مَٽ ڍوئڻ لاءِ في الحال اُٺ آهن، جيڪو قديم زماني کان جاري سلسلو آهي.
ڊرگهه بالا ڦِڪي ٺڪر جو اڪيلو مرڪز آهي جتي چڪ جو پراڻو نمونو اڃا تائين برقرار هو. هيءُ وڏو چڪ لٺ جي مدد سان پهرين پوري قوت سان ڦيرايو وڃي ٿو ۽ پوءِ ان تي ٽيري رکي ٿانءُ تيار ڪري لاٿو وڃي ٿو. اهڙو ئي چڪ ٽنڊي محمد خان ۾ به آهي، باقي سنڌ ۾ شايد ئي ڪنهن هڪ اڌ جاءِ تي هجي. البت پنجاب ۾ اهو نمونو ڪافي آهي.
ڪچي مٽيءَ جي هن چڪ ۾ ڏاس جون تندون ملايون وڃن ٿيون. ان جو وچون حصو پٿر جو ٿئي ٿو، جنهن کي پوري مرڪز ۾ لوهه جي نوڪ تي خبرداريءَ سان ويهاريو وڃي ٿو. اها ئي اصل ڪاريگري آهي.




ٽوٽل صفحا3
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0--1--2-گذريل صفحو

مٽِيءَ جي شاعري ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
مٽِيءَ جي شاعري
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون