ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

مکڻ ماکي : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-10-27
داخلا نمبر 778
عنوان مکڻ ماکي
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1323
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

مکڻ ماکي جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

مکڻ ماکي - مان نڪتل ٻيون شاخون-

مکڻ ماکي


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

مکڻ ماکي
سيوهڻ جي ڪنهن ڪافيءَ جو ڪجهه پڙهيل فقير اسان جي موجودگيءَ ۾ دلچسپي وٺي رهيو هو. آئون کيس ويجهو ويس، ”ڀائو پاڻ ڪير آهيو؟“
”اسان سائينءَ جي گاديءَ جا فقير آهيون!“ اڪثر سيوهاڻي فقير اهو ئي جواب ڏيندا آهن.
مون قلندر شهباز سان منسوب اڪثر ماڳ ۽ شيون ڏٺيون هيون پر ’مکڻ ۽ ماکي‘ڪونه ڏٺا هئا. چون ٿا ته قادر جي قدرت سان اهي شيون هاڻي پٿر ٿي ويون آهن. اهي پٿر اڳي مزار جي ڪٽهڙي ۾ رکيل هوندا هئا پر جولاءِ 1994ع ۾ گنبذ ڊهڻ کانپوءِ اوقاف کاتي وارن اُتان کڻي ڪنهن اهڙي جاءِ تي رکيا آهن جو بار بار ڪوشش جي باوجود آئون اوستائين نه پهچي سگهيو آهيان. مون هن فقير کان ’مکڻ ماکيءَ‘ بابت ئي پڇيو.
”هائو! مکڻ ماکي ... بادشاهه جي ڀرسان اُتر واري پاسي جيڪو ڪنڊيءَ جو وڻ آهي، ان ۾ ماکي ويٺي هئي، جيڪا بادشاهه کڻي پاڻ وٽ رکي، جيڪو به سوالي ايندو هو، سائين ان کي (ماکي) مکيندو هو ته کيس شفا ٿي ويندي هئي!“ فقير قصو مختصر ڪري ٻڌايو.
” اھا مکڻ ماکي ، توهان پاڻ اکين سان ڏٺي؟“
”اسان ڏٺي! هيتري هيتري هٿ جيتري هئي، پاءَ کان سوائي هوندي!“ ڀر ۾ بيٺل هڪ ٻئي همراهه دعويٰ ڪئي.
”اهو پٿر آهي يا ميڻ آهي؟ مکڻ جدا ۽ ماکي جدا آهي يا ٻئي گڏ آهن؟“ مون ڀر ۾ بيٺل ھمراھه کي وڌيڪ کوٽيو.
”اسان زيارت ڪئي آهي ... پٿر آهي، هڪڙو ئي پٿر آهي ... ٻه ناهن. هتي هڪ روهي به رکيل هوندي هئي، سُرمي واري! ... ماڻهو ان جي زيارت ڪندا هئا، ان کي ٿورو گول ڦيرائي اکين تي هڻندا هئا، اها پٿر جي چورس پر اندر گولائي ۾ اُکريءَ وانگر آهي!“ همراهن شوق ۾ ڪجهه ڳالهيون ته ڪيون پر وٽن ڪنهن به ڳالهه جي ڪابه وضاحت ڪونه هئي؛ نه عقلي ۽ نه وري روحاني. پوءِ موقعو ڏسي کسڪي ويا. جڏهن هو کسڪي ويا تڏهن هڪ ٻيو شخص ويجهو ٿيو، مون کانئس پڇيو، ”ڀائو توهان مکڻ ماکي ڏٺي؟“
”هائو سائين! ماکي مکڻ قدرتي (نمونو) شهنشاهه (قلندر) لاءِ ايندو هو. مست پاڻ ته ان کي استعمال ڪونه ڪندو هو ... پوءِ ڪو اسان جهڙا توهان جهڙا ملنگ جيڪي اتي ويٺا هوندا هئا، اهي ان کي استعمال ڪندا هئا ... استعمال ڪندي ڪندي نيٺ ان کي وڪڻڻ به شروع ڪيائون ... پوءِ، قدرتي طريقي سان اهو پٿر ٿي ويو. پٿر به اهڙو ٿي ويو ڄڻ ماکيءَ جي مثل! مکڻ ته اهڙو ٿي ويو جو ڄڻ مکڻ جو پٿر!“
” انهن جو رنگ ڪيئن آهي ؟“ مون پڇيو.
”هڪ جو ڪارو آهي، ٻئي جو اڇو... جيئن ماکيءَ جو رنگ ڪارو ٿيندو آ ... ۽ ان کي ماکيءَ جي ماناري وانگر گُھچا گُھچا آهن ... ۽ مکڻ بالڪل اڇو آهي!“ همراهه چيو.
”اهي توهان پنهنجين اکين سان ڏٺا؟“ مون خاطريءَ ڪاڻ پڇيو.
”ها! ها! مون پنهنجين اکين سان ڏٺو!“ هن همراهه جو نالو لال محمد هو. هن شخص اهو پٿر 1960ع ۾ ڏٺو هو.
”اهي بيضي وانگر پٿر هئا، اڇي رنگ جا!“ هڪ ٻئي شخص چيو.
هن اڃا ڳالهايو پئي ته وچ ۾ هڪ فقير اچي صدا هنئي، ” الله !!! خير ڏيو بابا!“ پر فقير جي صدا شور ۾ ٻڏي وئي ۽ لال محمد پنهنجو بيان جاري رکيو،
”جڏهن روضو ڊهي ويو (1994 ۾) ۽ نئون روضو مبارڪ کنيائون تڏهن مکڻ ماکي هِتان هٽائي ڇڏيائون!“
”اهو پٿر سائين هُتي رکيو اٿائون جتي زيارتي قرآن شريف پڙهن ٿا ۽ شيشي جو ڪم ٿيل آهي، اتي هڪ جارو آهي ان ۾ رکيل آهي!“ هڪ ٽئين شخص وچ ۾ ٽپي ڳالهايو پر سندس ڳالهه جي تصديق ڪونه ٿي سگهي. قسمت رهي ته اهو پٿر ضرور ڏسبو. مون کي پڪ آهي ته اهو پٿر ڪنهن مرجان جو خوبصورت پنڊ پهڻ هوندو. اهڙا ماکيءَ جي مناري جهڙا مرجاني پنڊ پهڻ (fossil) مون ڪافي درگاهن تي ڏٺا آهن.
آئون ڌمال واري پِڙ کان ٿيندو سيد علي سرمست جي مزار تي حاضري ڀري قلندر جي جديد مقبري ۾ داخل ٿيس. هي درگاهه قلندر تي حاضري ڀرڻ جو دستور آهي. پهرين وزير وٽ وڃو، پوءِ شهنشاهه جي درٻار ۾ حاضر ٿيو. رسمي ’پروٽوڪول‘ خانقاهي نظام جو حصو آهي، بلڪل ائين جيئن شاهي درٻار جو دستور ٿئي ٿو. سنڌ ۾ اڪثر درگاهن تي ايترا ماڻهو جمع ٿين ٿا جو ايترا نماز مهل مسجد ۾ ڪونه ٿين. هي سنڌ جي ٻهراڙين جو دلچسپ رنگ آهي. اڪثر ماڻهو قلندر جي چانئٺ، مزار، دروازن وغيره سان ايئن چهٽيل هئا جيئن ڪنهن جيئري جاڳندي سخي مرد جو دامن جهلي بيٺا هجن. آئون به زائرين جي ميڙ ۾ شامل ٿي قلندر جي پيرانديءَ پاسي اولهه ڏکڻ ڪُنڊ ۾ خاموش ويهي رهيس.
ان ئي ڪُنڊ تي آئون ٻه اڍائي سال اڳ ايئن ئي خاموش ويٺو هوس. اهو تهجد جو وقت هو. رات جا ساڍا ٽي ٿيا هئا. ان وقت درگاهه اندر عام ماڻهو ڪونه ويندا آهن پر مونکي موقعو ڏنو ويو. اهو سچ پچ ته هڪ عجيب اتفاق هو. آئون تفصيل ۾ ڪونه ٿو وڃان.
ان وقت تي درگاهه جا ڪي خاص خادم مزار جي صفائي ڪندا آهن، هڪ ڏينهن اڳ وڌل چادرون هٽائي، نئين سر تاج پوشي ڪندا آهن. هي سڄو ڪم خاص اهتمام، احترام ۽ ترتيب سان ڪيو ويندو آهي. تاج پوشي يا ته بادشاهن جي ٿيندي آهي يا وري صوفي فقيرن جي مزارن جي! فقراءُ لڏو تاج پوشيءَ لاءِ ’دستاربندي‘ جو لفظ به ڪم آڻين ٿا.
قلندر شهباز جي مزار جي چوڌاري چانديءَ جي ڪٽهڙي کي 14 ٿنڀڙا ۽ 14 گول ونگ آهن، جن تي گُلڪاري ٿيل آهي. مزار جو ٿَلهو اڍائي ٽي فٽ آھي، جڏهن ته مزار جي اوچائي لڳ ڀڳ چار فٽ آهي. مزار تي هڪ چادر مستقل رهي ٿي جا هر سال مينديءَ جي رسم سان بدلائي ويندي آهي، باقي روزانو پوندڙ چادرون روز هٽايون وڃن ٿيون يا زائرين کي تبرڪ طور ڏنيون وڃن ٿيون.
مزار جي سيرانديءَ کان دستار رکيل آهي، جنهن کي سونهري تاج ٻڌل ٿئي ٿو ۽ گلن جا تازا هار وڌا وڃن ٿا. دستار جي وچ ۾ ڳاڙهن کنڀن جو خوبصورت تاج رکيو وڃي ٿو.




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

مکڻ ماکي ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
مکڻ ماکي
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون