ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

نئه گاج ۾ : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-10-27
داخلا نمبر 844
عنوان نئه گاج ۾
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1311
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

نئه گاج ۾ جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

نئه گاج ۾ - مان نڪتل ٻيون شاخون-

نئه گاج ۾


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو1
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

ئي ٿي، ان جو نالو بدلجي ’گاج‘ ٿي پوي ٿو ۽ اها آهي به سنڌو درياهه وانگر، پرتي ننڍڙا ننڍڙا نالا ان ۾ ملندا ٿا اچن ۽ اتي(کيرٿر جي ان ڀاڱي ۾ )اچي مست ٿي ٿئي ۽ پوءِ ڪاڇي جي ميدان مان لنگهي سنڌو منڇر نظام ۾ ڇوڙ ڪري ٿي.
ھاڻي، اسان جي آڏو گاج ۾ وھندڙ واھين جو پاڻي هڪ ڪنڊ کان ٻي ڪنڊ تائين ٽپائڻ جو هڪ انوکو نمونو هو. ان کي ’مَڏ‘ ٿي چيائون. اسان هڪ ڪنڀ جي ڪنڌيءَ تي پاڻيءَ ۾ پير وجهي ويهي رهياسين جو اڳتي وڌڻ جو ڪوبه انتظام ٿي نه سگهيو هو. اسان جو شديد شوق شديد مايوسيءَ ۾ بدلجي ويو ھو.
’مَڏ‘ جو نمونو ڪجهه ايئن هو جو ڪاٺين جا ٿڙ مضبوط کوڙي انهن تي ٽارن وغيره کي مضبوطيءَ سان ٻڌي انهن جي مٿان ڦيش جا ڦڙها رکي انهن تان وهندڙ پاڻي گذاريو ٿي ويو، يعني اها پٿرن ۽ گچ تي ٻڌل واهي يا پُل بدران ڪاٺين ۽ ڦيش جي پتن تي ٻڌل واهي يا پُل هئي. ڪٿي ڪٿي ته مڏ ڪئي ڪئي سئو فٽ پُل وانگر هلي ٿي وئي يا وري ڪٿي جبل جي ڪنڌيءَ سان مٿان ئي مٿان پاڻي کنيو ٿي وئي.
اسان اڃا مڏن جو جائزو ٿي ورتو ته پري کان هڪ همراهه پاڻ تي ڪپڙي جي ڇانوَ ڪري تڪڙو تڪڙو ايندو نظر آيو. ويجهو آيو ته سڏي ويهاريوسينس!
”ابا ڪر خبر! ڪير مڙس آهين، ايڏو تڪڙو ٿو وڃين ... خير ته آهي؟“
”محمد ... بروهي ... زهري“ همراهه نالو ٻڌايو،”اسان جا بروهي هيڏي جبل ۾ کوڙ! ... مٿي ويٺو آهيان ڪاري تي زدي کان ڪَرُو!“ (هن ڪرخ جي ڀرپاسي جو ڏس ڏنو!)
”هن نئه جو هُتي نالو ڇاهي آهي ؟“
”هن جو نالو آهي ’گاج ڪولاچي‘... ڪولاچي جو معنيٰ ته هي پري کان اچي ٿو ! ... پري کان اچي ٿو ، لوڙهه جي لڪ کان به ٽپي ويندو پري ... اتي نڪو گاڏيءَ جي جڳهه ... ڪولاچي الڳ، گاج الڳ، پوءِ گڏ ٿا ٿين ... پوئتي ڪولاچي، اڃا پوئتي بلوچستان ... اتي هن جو هڪ نالو ناهي، هڪڙو پاڻي هتئون ايندو آ، ٻيو هُتئون شاخون شاخون گڏ ٿينديون آهن ... ائين!“ بروھيءَ پنهنجي خاص انداز ۾ ۽ سنڌيءَ ۾ سمجهائڻ جي سٺي ڪوشش ڪئي.
”هي نئه نڪري ڪٿان ٿي“ انور پڇيو.
”اهو اسان کي ان جو خبر ناهي، ما قبل مابعد جو ... ڪٿان ٿو اچي!“ بروھي اڻڄاڻائي ڏيکاري.
”ڀلا اهو تڪڙو تڪڙو ڪيڏانهن ٿو وڃين!“ انور پڇيس.
” سنڌ کان موٽي ٿو وڃان بلوچستان، گرمي! يار ڇتو ڪري اسان کي ڇڏيو آ، صفا مري وياسي، گريب چِچ ... دوائي ۾ پورا، يڪِي اسپتال ۾ ... ڀڄي ٿا وڃون! هيڏهون لوڙهه جي لڪ کائون مٿي ٿڌ شروع ٿي ويندو.“ بروھيءَ ڪلهي تي بوڇڻ رکيو ۽ تيز وکون کڻندو ھليو ويو. ايئن ٿي لڳو ڄڻ سنڌ جي گرميءَ کان ڇنائي ڀڄندو ھجي! بروهي اڃا تائين سياري ۾ جبل تان لهي سنڌ ايندا آهن ۽ اونهاري کان اڳ واپس هليا ويندا آهن. سياري جو هي پکي پنهنجي ولر کان شايد وڇڙي ويو هو جو هاڻي دير سان اڏاڻو ٿي ويو.
گرمي واقعي سخت هئي. پٺاڻ ڊرائيور به سٽجي ويو. کيس چڪر اچي ويا. غلطي سندس پنهنجي هئي جو ڪنڊ وٺي آرام ڪرڻ بدران نٽهڻ اُس ۾ بيهي گاج جي پاڻيءَ سان گاڏي ڌوئڻ بيهي رهيو هو. سندس حالت ڏسي انور ھڪدم پوئتي موٽڻ جو فيصلو ڪيو پر خان صاحب جا وائيسر ڦِري ويا هئا. هڪ گرميءَ جو جهٽڪو، ٻيو واٽ ۾ وڏا پٿر ۽ ٽيون نئه جو پيٽ جنهن ۾ ٽائر لٿا لٿا ٿي ويا. چوي، ”پٿر ھٽاؤ!“ انور کيس سمجهائڻ لڳو، ”آپ گاڙي پيڇهي هٽا ڪر اور ٽرن ڪرين نا، يهان پٿر اٺهاني اور گاڙي ڪو ڌڪا ديني والي مزدور همين کهان سي ملين گي؟ آپ ريورس ڪر ڪي دوسري طرف سي نکلين !“
”اڄوڪي سفر ۾ اسان گاج بنگلي کي ويجهي ڏوئي جي ڪنڊ، مٿين پاسي اولهه طرف مدو جي ڪنڊ، يارو جي ڪنڊ، ۽ نرزاڻ جي ڪنڊ ڏکڻ پاسي جيڪي هڪ ٻئي کان آمهون سامهون آهن، ڏٺيون آهن“ حاجي لغاري انور کي ٻڌائي رهيو هو.
ٽاڪ منجهند جو نئه گاج ۾ سفر دوران اسان ڏٺو ته مسافر ماڻهو نئه جي ڪا نه ڪا ڪنڊ، جبل جي ڪا اوٽ، ڪنهن ٽاري يا کبڙ جي ڇانءَ ۾ ايئن ڇپ هنيو پيا هئا، ڄڻ ست ئي نه هجين ! هر ڪو ڏينهن ٺرڻ ۽ سج لهڻ جي انتظار ۾ هِتي هــُتي ويهجي ويو هو، اهائي سياڻپ هئي. جڏهن سج نالو پڇڻ لڳي تڏهن وڃي ڇپر ڇانو َوٺجي! ڪالهه اسان به ته ائين ئي ڪيو ھو. شاباس ته ٻڪرارن کي هئي جن سڄو ڏينهن ڊوڙي ڊوڙي ٻڪريون يڪجاءِ ٿي ڪيون، هڪليون ٿي يا وري واهيون پئي ٽپايون، سندن نظر هر وقت انهن تي هئي! ڌڻ سنڀالڻ ڪو سولو ته نه آهي!
منجهند ڏيڍ وڳي ڌاري اسان واپس گاج بنگلي اچي ويٺاسون ... پر توبهه! ٽڪريءَ تي پٿر جي عمارت کوري جهڙي ٿئي ئي. اسان پٺا اگهاڙا ڪري ورانڊي ۾ کٽون وجهي ويهي رهياسون. سج لڙي ته وري سفر ڪجي. مون ڊجيٽيل ٿرماميٽر ڪڍيو ۽ کليل آسمان هيٺ گرمي پد ريڪارڊ ڪيو، ريڊنگ وٺي مونکي اعتبار نه آيو. منهنجي چهري تي حيرت ڏسي بخاري صاحب به پڇيو ”گهڻو (ٽيمپريچر) آهي؟“
”60 کي وڃي پهتو آهي، هي ته غلط ٿو ٻڌائي.“
”60 کي وڃي لڳو آهي؟“ بخاري صاحب به حيرت کاڌي.
اهو ٽيمپريچر گاج بنگلي وٽ تقريباً 1.30 لڳي مهل اُس ۾ هو. اندر، بنگلي ۾ سخت گرمي هئي پر في الحال اسانجا هوش سلامت هئا. گاج بنگلي واري ٽڪريءَ تي به فلنٽ پٿر جا بليڊ ٽڙيل پکڙيل آھن. چند منٽن ۾ مون کي ٽي چار بليڊ ھٿ آيا. ھي ننڍا ۽ سنها بليڊ آھن جهڙا نيو ليٿڪ ۽ ڌاتو پاھڻي دؤر ۾ رائج ھئا.




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو1
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

نئه گاج ۾ ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
اين جي مجمدار
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون