ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

نئون ڏينهن : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-06-19
داخلا نمبر 124
عنوان نئون ڏينهن
شاخ سنڌوءَ جو سفر
پڙهيو ويو 1224
داخلا جو حوالو:

داخلا ۾ استعمال ٿيل تاريخون

1989.11.09-A.D

خميس 9 نومبر 1989ع صبح جا اَٺ رات گذري، ڏينهن ٿيو. رات ڪنهن به هوٽل تان ماني نه ملي، منجهند به ماني نصيب نه ٿي هئي. رات جو يارهين لڳي ڌاري حق نواز کي دل ۾ رحم پيو، جنهن ڌونئرو ماني کارائي. ناشتي جو به آسرو ڏيئي ويو. صبح جو چانهه جي ٻاڙ لڳي ته قهو ٺاهي پيتوسين ڳوٺ وارن هيل تائين يا ته کير نه ڏڌو آهي يا ته وري فجر سان وڃي وڪڻي ڇڏيو اٿائون. اجهو انتخاب حسين شاهه مايوس موٽيو آهي، چوي ٿو، ”عجيب ماڻهو آهن، رات پڇيوسين ته چيائون صبح جو ملندو ۽ هاڻي پڇون ٿا ته جواب مليو آهي ته کپي ويو ... اسان وٽ سنڌ ۾


هن داخلا جون تصويرون نه مليون

نئون ڏينهن جا بنياد
سنڌوءَ جو سفر / بدر ابڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

نئون ڏينهن - مان نڪتل ٻيون شاخون-

نئون ڏينهن


شاخ سنڌوءَ جو سفر
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو1
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

هن مان پنهنجو دڳ ٺاهيو آهي. جڏهن هاڪڙي جو وهڪرو ٿر مان هو تڏهن اتي جا ماڻهو به درياهه سان ايڏوئي پيار ڪندا هوندا يا ان جي اٿل کان ڇرڪندا هوندا!
انور ٻڌايو ته ليه لڳ جنهن پتڻ تي هنن رات گذاري اُتان جا ماڻهو اڳوڻي الهندي وهڪري کي ’پراڙ‘ پيا ڪوٺين. ڪليم لاشاري چيو ته هر پراڻي وهڪري کي پراڻ چئجي ٿو. مان سمجهان ٿو ته هِتي پراڙ مان مراد ’پَريون‘ آهي ۽ نه پراڻو. پراڙ لفظ جو استعمال اڃا ڪالهه هڪ شخص پئي ڪيو پر ان به پراڙ جو لفظ ’پرسال‘ جي معنيٰ ۾ ڪتب آندو هو. ان ڪري هتي پراڙ جو لفظ ’آر‘ ۽ ’پار‘ يعني ’اوريون‘ ۽ ’پريون‘ طور ڪم آندو ويو هوندو. پر لاشاري صاحب جي اها راءِ به رد نٿي ڪري سگهجي ته ’پراڙ‘ معنيٰ ’پراڻو‘ ڇاڪاڻ ته سندس مشاهدي موجب ڪن هنڌن تي اورئين پاسي واري پراڻي وهڪري کي به پراڙ سڏيو ٿي ويو.
درياهه جي وهڪري کان ساڄي پاسي سليمان جبل جي قطار اسان تي نظر رکيو پئي اچي. جبلن جو اهو سلسلو ڪالاباغ کان پوءِ پري هٽي ويوهو پر هاڻي اڳي جي ڀيٽ ۾ ويجهو آهي. اهو سلسلو ديري غازي خان تائين لڳ ڀڳ ايتري پنڌ تي هلندو. ليه کان الهندي طرف درياهه ۽ جبل جي وچ ۾ لڳ ڀڳ 15 ميل ريگستان آهي جنهن جو ٻيو حصو ليه کان اوڀر طرف جهلم ۽ چناب جي گڏيل وهڪري تائين پکڙيل آهي. سنڌوءَ جو وهڪرو ٽي ٽي، چار چار ۽ ڪٿي ڪٿي پنج وهڪرا ٺاهي هلي ٿو. انهن مان هڪ وڏو ۽ مکيه وهڪرو هميشه موجود رهي ٿو پر اهو ضروري ناهي ته گذريل سال وارو مکيه وهڪرو ۽ اڄوڪي سال وارو مکيه وهڪرو ساڳيو هجي. اها درياهه بادشاهه جي مرضي آهي ته ايندڙ سال هو ڪهڙي وهڪري مان پنهنجي شاهي فوج کڻي اڳتي وڌي ٿو. اهو به ممڪن آهي ته هو ايندڙ سال ڪو بلڪل ئي نئون دڳ ٺاهي چڙهائي ڪري. ان چڙهائي دوران هن ڪيئي ڳوٺ نابود ڪيا آهن. ڪيترن شهرن کي اڌو اڌ پٽي ويو آهي ۽ ڪيترن علائقن کي نيون ۽ تازيون زرخيز زمينون ڏيئي ويو آهي. پر ماڻهن کي پڪ ناهي ته ايندڙ سال اهي زمينون وياج سميت موٽائي وٺندو يا هميشه لاءِ سوکڙي ڏيئي ويو آهي.
ليه پتڻ تان روانگيءَ مهل، ٺيڪ ان وقت جڏهن سفر لاءِ ٻيڙيون ٿيلهيون ٿي ويون هڪ سنڌي ڪٽنب گڏهن تي گهمندو نظر آيو. تيرهن چوڏهن سالن جا ٻه ڇوڪرا ۽ هڪ ٻڍو. ڇوڪرن جا پير اگهاڙا، ڪپڙا ميرا گڏهن جي اگهاڙين پٺين تي سوار ڏکڻ کان اتر طرف پنڌ‏ پئي ويا. ٻڍڙي جي پيرن ۾ ٽائرن وارو پٺاڻڪو سينڊل، هٿ ۾ لٺ، چهري تي اڇي ڏاڙهي، هڪ ڪلهي تي ٿلهي شال، ٻئي ڪلهي ۾ وڏي گودڙي ۽ ٻانهن ۾ ڪارو فقيري ڪڙو هو. انور کانئن تفصيلي انٽرويو ورتو.
هيءُ مختصر قافلو جيڪو گڏهن تي مهم سر ڪرڻ نڪتو هو، هميشه کان سفر ۾ آهي ۽ شايد هميشه رهندو. اهو سندن خانداني پيشو هو. راڻي پور پير وسڻ جا رهندڙ هي ماڻهو سيال هئا، پاڻ کي سنياسي ٿي چيائون. ٻڍڙو ماڻهو ديسي حڪيم هو. هنن جو ڪم سنڌوءَ جي ڪناري ڪناري صحت ڏيندڙ جڙيون ٻوٽيون ڳولي گڏ ڪرڻ، دوائون ٺاهڻ ۽ وڪڻڻ هو. جهوني سنياسيءَ جي دعويٰ هئي ته وٽس هر مرض جي علاج لاءِ نسخو آهي. سنڌوءَ جا ڪنارا هر مرض جي علاج لاءِ جڙين ٻوٽين، ڪکن ۽ وکرن سان ڀريل آهن. هيءُ قافلو هر سال پنهنجي اباڻي ڳوٺ کان نڪري ڪڏهن اتر ڪڏهن ڏکڻ نڪري ويندو آهي ۽ ويران ڪنڌين تان زندگيءَ جو سامان ميڙي چونڊي موٽندو آهي. سنياسيءَ پنهنجو نالو فقير احمد بخش خان ٻڌايو، هڪ ڇوڪر جو نالو غلام عباس سيال هو.

***
سج لهڻ کان اڳ ٻيڙيون تونسه بئراج جي ڍنڍ ۾ داخل ٿيون ته ٻيٽ ۽ ٻيٽاريون ٻڏي ويون. درياهه جي ڍنڍ ۾ داخل ٿيڻ کان اڳ طوطي خان الهندي پاسي اشارو ڪري ٻڌايو، ”تونئسه شهر هِن پاسي آهي.“ بئراج کان تونئسه شهر جو پنڌ اٽڪل 20-25 ڪلو ميٽر آهي. پر سنڌوءَ جا ڪنارا هاڻي اسان کي ويران لڳن ٿا. بس ائين ٿو لڳي ته درياهه جون ڪنڌيون ۽ ٻيٽ ٽيٽيهرن، سرخابن، سانهه ۽ ٻگهن لاءِ ڇڏيا ويا آهن ته جيئن اهي درياهه جي تانگي توڙي اونهي پاڻيءَ ۾ تڙڳندا وتن ۽ گهتون ۽ ٽٻيون هڻي مڇيون جهلي ڳڙڪائين. اڪثر پکي آکيرا ڪونه ٿا ٺاهين بس ويران ٻيٽن تي وڃيو رهن ۽ آنا لاهن ته جيئن گدڙن ۽ ڪنڌيءُ جي ٻي مخلوق کان بچيل رهن.




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو1
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

نئون ڏينهن ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سنڌوءَ جو سفر - موضوع جون ٻيون داخلائون-
پبلشر پاران
ليکڪ پاران : سنڌوءَ جو سفر
سنڌوءَ جي زندگي ۽ موت جو سُوال
اسڪائي ليڪس جي نقش قدم تي
سنڌوءَ جي جاگرافيائي تاريخ
سنڌو ندي شروع ڪٿان ٿئي ٿي؟
سنڌو طاس
سنڌو طاس ٺاهه
رگ ويِد ۾ سنڌو
سنڌو مهم ۾ شرڪت
آديسي اڄ مر سڀان مرندو سڀڪو
ٽيڪسيلا
سڪندر اعظم
ڪئمپ ڏانهن
ڪابل نديءَ جي ڪنڌيءَ تي
گليشئر جي هاڃا
اٽڪ وٽ سنڌو
اٽڪ قلعو
اٽڪ پُل
نيرن نيڻن واري ۽ چانديءَ روپ مست
پوٺوهار
غازي گهڙيالا پروجيڪٽ
پاور ڪامپليڪس
پوٺو هار جا ڪجهه درويش
خوشحال ڳڙهه
سنڌوءَ جا خوفناڪ لنگهه
جبلن ۾ ڦاٿل سنڌو
نوري پِير ۽ جوڳي
گهوڙا تڙپ
سوڪڙيان
طوطي خان کان انٽرويو
خوشحال ڳڙهه کان اڳتي
عزيز شڪاريءَ جي قبر
ست سهيليون
ٻيو وڏو وڪڙ
مکڊ شريف
سنڌوءَ ۾ سون
سوان ندي
ڪالاباغ ڏانهن
ڪالاباغ بند
ڪالاباغ بند- ڪجهه تفصيل
ڪالاباغ بند ٺاهڻ جا مقصد
فني جوڙجڪ
بند ڪيئن ٺهندو؟
جبلن جي صورتحال
پٺاڻن کي اعتراض جا سبب
ڪالاباغ شهر
جناح بئراج
ڪالاباغ کان چشمه تائين
ڪيل
دراوڙ
ڪيل بستيءَ کان اڳتي
بوٽ لاڪ
بلوٽ شريف
بلوٽ جي اصل ڪهاڻي
چشمه بئراج ۽ چشمه جهلم لنڪ ڪئنال
بئراج تي
ڪلور ڪوٽ
درياخان ڏانهن
دريا خان ۾
ديرو اسماعيل خان
آلودگي
طوطي خان سان ڪچهري
رحمان ٺيڙهي
رولاڪ افغان قبيلو
ڊي-آءِ خان شهر جو چڪر
ڪروڙ شريف ڏانهن
هڪ ڳوٺ-نوتڪ
ڪروڙ شريف
ليهّ پتڻ تي
نئون ڏينهن
تونسه بئراج
تونسه شريف پير پٺاڻ
بئراج ڏانهن واپسي
زندهه پير
ديري غازي خان ڏانهن
ديرو غازي خان شهر
تاريخ جاگرافي
موسم
قديم علاج
شهر جو ماضي
قديم مندر ۽ مسجدون
سياسي ڇڪتاڻ
نئون سج
ٻيڙي ناهي ته به پرواهه ناهي
ٻار لنگهيائون ٻاجهه سين
ڄام پور وٽ ٻيڙين جي پُل
ڄام پور
ڄام پور جي تاريخ
ڄام جادم جکرو
دلوراءِ جي ٺيڙهه
هرڻاڪس يا هَڙند؟
سنڌو ماٿريءَ ۾ ديوتائن سان جنگ
ورتر اَسر ۽ اِندر جي جنگ
ڪارو پاڻي
ڄام پور جي سياسي ۽ سماجي حالت
مولانا عبيدالله سنڌي رحه
گهاڙِي والا
مٺڻ ڪوٽ ڏانهن
ڌٻڻ ۾
پتڻ تي حال احوال
درگاهه بابا فريد
شهر مٺڻ ڪوٽ
عمرڪوٽ کان اوڀر ۾ هُن پار
ڪشمور
گرنٿ صاحب جو درشن
سک مت
گرونانڪ
گرونانڪ - هڪ فنڪار
گڊو بئراج
سنڌ جي گم ٿيل ندي
ستلج جو وهڪرو
سنڌوءَ جا قديم وهڪرا
گهاڙ
مهراڻ
وهڪرا ۽ انهن جا زمانا
سنڌوءَ جي لاهِي
درياهه ۽ زمين جي سطح
گڊو بئراج تي حادثو
ماڇڪو - سنڌ ۾ پنجاب جو ٻيٽ
ڪنڌڪوٽ ۾
ٽوڙي بنگلي ۾
دنيا جو ڊگهي ۾ ڊگهو ماڻهو
ماٿيلو
مومل ۽ ڀينرون
شڪارپور
عجيب اطلاع
سکر
عجيب ٽڪريون
لب مهراڻ تي آجيان
اسوريا جي راڻي
ڏهاڳڻ سهاڳڻ
اروڙ
ڪالڪان غار
اروڙ ۾ هڪ ٻي غار
نَينهن ٽڪر
سکر ۽ بکر جي تاريخ
خواجه خضر جو آستانو
ساڌ ٻيلو
سَتين جو آستان
روهڙي
وار مبارڪ
پتن جي ماڙي
معصوم شاهه جو منارو
آدم شاهه جو مقبرو
سکر پتڻ
مسجد منزل گاهه
لئنسڊائون پُل
ايوب پُل
سکر بئراج
ٽالپر
نوشهرو فيروز
ڪوٽ ڏيجي
مٿي جو سور لاهيندڙ پير - شادي شهيد
راڪاس جو روڻو
خيرپور ضلعي ۾ درگاهن پويان ڏندڪٿائون
ابراهيم اڌم جي ڏند ڪٿا
آستانو ابراهيم اڌم بلخي
هرڻيءَ جو کير
هنو
شيطان
خيرپور ضلعي ۾ موجود اولهه - اوڀر قبرون
ٻيا پير ۽ قبرون
سيد حسين شاهه بخاري
سيد ڇتن شاهه
لونگ فقير
پير مشائخ مهيسر يا مهيسر مشائخ
سلطان اڌم ڪٿا جو ٻيو حصو
خيرپور ۾ کجي
کجيءَ جو پرڏيهي واپار
فيصلي جي گهڙي
سکر کان لاڙڪاڻي ڏانهن
لاڙڪاڻي ۾
قُبو ڀانڊو ۽ ٿهيمن جا قُبا
شاهه بهارو
ميان الياس ۽ ميان شاهه علي (شاهل) ڪلهوڙي جا مقبرا
اڍاٽ، ڪانڌڙا، جهڪڙ ۽ خيرپور جُوسو
ڌاڙيلن جو خوني حملو
مُهين جو دڙو
مُهين جي دڙي وٽ سنڌو
مهين جي تباهي
ڌرتي ماتا
اينڪي ۽ نِن مهه جي ڪهاڻي
بهشت دلمون ڪيئن ٺهيو؟
مُهين جي دڙي بابت ڏند ڪٿائون
مُهين جي دڙي جا ڪنڀار
ويهڙ ڏانهن
مهاڻا درياهه تان لڏي ويا
ميان گاجي ديرو
وِيهڙ
اولهه وارا پراسرار جبل
لڪل خزاني جي واٽ
دانا ٽاورز
کيرٿر جو ن چوٽيون
مخدوم بلاول
درگاهه مخدوم بلاول
ميان يار محمد ڪلهوڙي جو مقبرو
آبپاشي لاءِ هٿرادو واهه
گاجي شاهه - قديم واهيون
ڪافر ڪوٽ
سڪندر جو پڙاڏو
سيوهڻ
مي رقصم قلندر شهباز
ڇُٽو اُمراڻي
بودلو بهار ۽ هُنود ڪاسائي
يڪ ٿنڀي
لال باغ
نه ملاح نه مڪڙي
کيرٿر ۽ ان جي ڀرپاسي ۾ گبر بند
نُڪو بٺي آثار
ڪائي ماٿري
جِنن جا گهر
نئگ ڏانهن
شاهه روهي
لنگم تي رت ڀيٽا
لکمير جي ماڙي
هتي نالو لکڻ سان بخار لهي ٿو
سنڌو کيرٿر ماٿري تهذيب
سيوهڻ کان اڳتي
لڪي
بهشت جي دري
تيرٿ ڌارا
بِزن جهڏو
آمري
سن
رني ڪوٽ
رني ڪوٽ بابت ڪجهه تجويزون
سنڌ: پنڊ پهڻن جي دنيا
سنڌ جا ٻيلا
هُڙيون
ڪچي جا ٻيلا
پڪي جا ٻيلا
وڏن ماڻهن سان سنڌوءَ جي جُٺ
حيدرآباد
حيدرآباد ۾ ٽالپرن جي دلچسپي
شهر جون چاڙهيون
قديم آثار
گنجو ڏونگر گام
سياسي ماضي
مرسون مرسون سنڌ نه ڏيسون
مياڻيءَ واري جنگ کانپوءِ
ڪوٽڙي
جِهرڪَ
ميل ـ101
ماجيران جي ماڙي
ڪينجهر
ڪينجهر لڳ ٻيا قديم آثار
هيم ڪوٽ
سونڊا
سونڊا پتڻ
کبڙ پاتڻيءَ جون خبرون
ميربحر ڪير آهن؟
جهنڊو پاتڻي
ٺٽو
دبگير مسجد
مسجد خضري
شاهجهاني مسجد
ٺٽي جا پراڻا پاڙا
سريچند درٻار - فقير جو ڳوٺ
مڪلي
قديم مسجد
پير پٺي ۽ شاهه ڏاتار جي ڪٿا
پير پٺو ماڳ
ٻيڙيءَ جي مرمت ٿي وئي
خدا آباد
ڪلان ڪوٽ
سنڌ ۾ تيل ۽ گئس
قديم غارون
سنياسيءَ جي غار
جَت ۽ وَڳ
اُڏيرو مندر
جنگي سرڏانهن
درياهه ۽ کاريون
جنگي سر پتڻ جي اهميت
مانگر مڇ يا ويسر
ڊيلٽا ۾ ڦيرڦار
ڪيٽي بندر
ڳاڙهن چانورن جي پوک
ٻيا فصل
شڪارين جون تياريون
گهاتو ڪيئن گهارين؟
پورٽ قاسم ڏانهن
تِمر جا ٻيلا
ڊيلٽا ۾ فطرت جي دهشتگردي
بئراجن جي تعمير کان اڳ
جاکي بندر
رتوڪوٽ
ملاڪي ڪوٽ
درياهه پير ماڳ
ٿنڀن واري مسجد
وڏا هڏا
گُجو
سنڌ ۾ قديم ترين لکت
ٿرون ٽڪري
هاليجي
پکين جا رستا
ڀنڀور
موکي متارا
اوچتو ڦاٽ
سمنڊ ۽ ويرون
مهم جي پڄاڻي
چوکنڊي
سانڊي تان جنگ
بلوچ ٽومبس
ملير ماٿري
ڪراچيءَ جا ڪجهه ٻيا آثار
ريڙهي مياڻ
کديجي
منگهو پير
مورڙيو مانگر مڇ
پڄاڻي
حوالا
بُلهو کوسو ۽ بُـلهي جي بُـٺي


.....سنڌوءَ جو سفر موضوع جون وڌيڪ داخلائون