ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

نئين جهاد جون تياريون : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-05
داخلا نمبر 1116
عنوان نئين جهاد جون تياريون
شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
پڙهيو ويو 1255
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

نئين جهاد جون تياريون جا بنياد
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي / بدر ابڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

نئين جهاد جون تياريون - مان نڪتل ٻيون شاخون-

نئين جهاد جون تياريون


شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

12 نومبر 1995ع
نئين جهاد جون تياريون

ڇا ان کان به وڌيڪ ڀوائتو منظر ٿي سگهي ٿو ته جنهن شهر جو وڏو حصو کنڊر ٿي چڪو هجي، ان شهر جي کنڊرن ۾ ٻار ڦري رهيا هجن! اڄ ڪابل ۾ اهو منظر به ڏسڻ ۾ آيو آهي ته ڪي ڪابلي ٻار پنهنجي کنڊر ٿي ويل گهرن کي حيرت سان ڏسي ۽ راند کيڏي رهيا آهن. صدر رباني ۽ طالبان نه اهڙا منظر ڏسي رهيا هوندا، پر اقتدار وڏي شئي آهي. اقتدار هٿ ڪرڻ يا بچائڻ لاءِ انهن شهرن کي به راڪيٽ هلائي کندڙ بڻائي سگهجن ٿا جن جي گهرن ۽ گهٽين ۾ ٻار به موجود آهن.
طالبان ڪابل جو گهيراءُ تنگ ڪرڻ ۾ مصروف آهن ۽ هر وقت ان دعوا ۾ مصروف آهن ته هو ڪنهن به وقت ڪابل فتح ڪري وٺندا. جڏهن ڪابل ڊهندو تڏهن طالبان هنڀوڇيون هڻندا، انهن ماڻهن جي لاشن مٿان جن ڪابل جي گهٽين ۽ بازارن ۾ ٽهڪ ڏنا هئا. انهن ٻارن جي لاشن جي مٿان جن ڪابل جي اسڪولن ۾ ”سٺو انسان“ ٿيڻ جا سبق پڙهيا هئا. ايران ۽ پاڪستان پاڻ ۾ افغانستان جي مسئلي تي ڳالهائين ٿا. خبر ناهي ته ٻنهي ملڪن کي افغانستان جي گهٽين ۾ مرندڙ ماڻهن جي ڪيتري ڳڻتي آهي پر کين اها ڳڻتي ضرور آهي ته ايندڙ افغان حڪومت سندن چئي ۾ هجي! ضروري ناهي ته جيڪا نئين افغان حڪومت اچي اها جيڪڏهن پاڪستان جي چئي ۾ هجي ته ايران جي چوڻ ۾ حڪومت اچي ها جيڪڏهن پاڪستان جي چئي ۾ هجي ته ايران جي چوڻ ۾ به هجي ۽ اهو به ضروري ناهي ته ايران جي چئي ۾ رهندڙ نئين افغان حڪومت پاڪستان جي چوڻ ۾ هجي! ايران کي طالبان نٿا وڻن ۽ پاڪستان کي صدر رباني!
فيصلو ڪير ڪري؟ فيصلو ته افغانستان جي بندن کي ڪرڻ گهرجي پر فيصلو افغانستان جي بندن تي ڇڏيل نه آهي. هيءَ فري اسٽائيل ڪشتي هلي رهي آهي، جنهن ۾ رنگ کان ٻاهر بيٺل پهلوان گهڙي گهڙي اندر گهڙي اچن ٿا ۽ ٻنهي پسند جي پهلوان جي مدد ڪن ٿا. صورتحال کان تنگ ٿي گڏيل قومن جو ريفري به في الحال رنگ کان باهر نڪري هليو ويو آهي. ٻين اکرن ۾ هر ڪنهن کي اشارو آهي ته، ”ڪري وٺو جيڪو ڪرڻو اٿو!“
افغانستان ۾ ته جيڪي ٿيندو ۽ ٿي رهيو آهي سو جڳ ڏسي رهيو آهي. پاڻ کي پنهنجي ڳڻتي ڪرڻ گهرجي. اسلام آباد ۾ بظاهر سڀ ڪجهه ٺيڪ ٺاڪ آهي. بس ڪي به چار واقعا اهڙا ٿيا آهن جن تي مٽي وڌي وئي آهي. هڪ ته فوج مان ڪي بنياد پرست آفيسر سنڀريا هئا جن پاڪستان ۾ افغانستان جهڙو ڪو اسلامي انقلاب پئي آندو. چوڻ وارا ته ايئن ٿا چون ته سڀ ڪجهه ايڏي لڪ ڇپ ۾ ٿي رهيو هو جو پاڪستان جا جاسوس ادارا جن جي ”ٽين اک“ ننڊ ۾ کليل هوندي آهي، انهن کي به خبر نه پئي ۽ پاڪستان ۾ فوج مان اسلامي انقلاب آڻڻ جي ڪوشش جي خبر آمريڪي جاسوس ادارن جي ٽين اک ڪجهه به نه ڏٺو؟ ماڻهو ته سڙٻاٽن ۾ اهو به چون ٿا ته پاڪستان جي ڏورانهين ماٿرين ۾ ڪي رٽائرڊ عملدارن ”اسلامي انقلاب“ لاءِ تربيتون به ڏيئي رهيا آهن! جيڪڏهن اهو سچ آهي ته پاڪستان جي جاسوس ادارن جي ٽين اک خراب ٿي وئي آهي ته پوءِ کين گهٽ ۾ گهٽ ايترو ڪرڻ گهرجي ته باقي ٻئي اصلي اکيون کليل رکن!
پاڪستان چوي ٿو ت اسان جو طالبان سان ڪو به واسطو نه آهي. اها ٻي ڳالهه آهي ته پاڪستان ۾ جڏهن به ڪو طالبان جو نالو کڻي ٿو ته پاڪستان جي ٽن اهم ماڻهن جا نالا هرو ڀرو به ذهن تي تري اچن ٿا. پرڏيهي وزير سردار آصف، گهرو معاملن وارو وزير نصيرالله بابر ۽ مولانا فضل الرحمان. ”طالبان“ رڳو افغانستان ۾ ئي ڪونهن، سڄي ملڪ ۾ اهڙا نوجوان پکڙيا پيا آهن، جيڪي پشتو کانسواءِ ٻي ڪا به ٻولي ڪو نه سمجهن پر پاڪستان جي وڏن شهرن ۾ مسافرن وانگر ڦرندا ۽ هوٽلن ۾ مانيون کائيندا ٿا وتن. ڪنهن ماڻهوءَ کي هٿ ۾ اخبار ڏٺائون ته ڀڳل ٽٽل اڙدوءَ ۾ پڇندا ”طالبان ڪا ڪوئي خبر هئه؟“
سال ڏيڍ اڳ جي ڳالهه آهي جو سنڌ سميت سڄي ملڪ مان مجاهدن جي ڀرتين جون خبرون اخبارن ۾ ڇپيون هيون. ٿي سگهي ٿو ته اهي ”جذبه شوق شهادت“ ۾ افغانستان ۽ ڪشمير ۾ وڙهي رهيا هجن ۽ ڪي شهيد يا غازي به ٿيا هجن. ڪشمير جي ويڙهه ته خبر ناهي ڪيترو وقت هلندي پر افغانستان لڳي ٿو ته ”آيو بيٺو“ آهي. جڏهن افغانستان ۾ جنگ پوري ٿيندي، تڏهن اهي طالبان ۽ مجاهد ڇا ڪندا؟ جيئن فوجي عملدار رٽائرمينٽ کانپوءِ به نوڪريءَ تي هوندا آهن تيئن مجاهد به هميشه مجاهد رهندو آهي. جيئن فوج هڪ جنگ کانپوءِ ٻي جنگ لاءِ تيار رهندي آهي تيئن ”مجاهد“ به هڪ جهاد کانپوءِ ٻئي جهاد لاءِ تيار هوندا آهن. ”مجاهد“ جو ڪم ڪفر ۽ ڪافر کي ختم ڪرڻ هوندو آهي. توهان ڪنهن به مجاهد کان پڇي ڏسو، هو توهان کي ٻڌائيندو ته ”ڪفر“ ۽ ”بدعتون“ جيتريون پاڪستان ۾ آهن اوتريون ڪٿي به ڪو نه آهن. گهڻو ممڪن آهي ته افغانستان جي جهاد کانپوءِ مجاهد پاڪستان ۾ جهاد لاءِ ميدان تي لهي پون ٿا!
”افغانستان جي جهاد“ ۾ اهي سڀ مذهبي لهجا، فرقا ۽ گروهه شامل آهن، جيڪي پاڪستان ۾ آهن جمعيت علماءِ اسلام کان وٺي جماعت اسلاميءَ تائين ڀلي ته اهي جماعتن ان ڳالهه کان انڪار ڪن پر ايئن آهي. لاهور ۾ جماعت اسلاميءَ مينار پاڪستان وٽ هڪ تمام وڏو جلسو ڪري ٿابت ڪيو آهي ته جماعت اڄ به هڪ وڏي تنظيم آهي، جيتوڻيڪ ان عام چونڊن ۾ ڪاميابي حاصل نه ڪئي. ان جو امير قاضي حسين احمد پنهنجي ڪراچي واري ڳڙهه مان به هارائي ويو هو، جيتوڻيڪ ”آ گيا قاضي، لي گيا بازي“ واري نعري کي هن جي حامين وڏي پئماني تي گونجايو هو. عام چونڊن ۾ هارائي وڃڻ يا کٽڻ هروڀرو ڪو پئمانو نه آهي. اصل ڳالهه اها آهي ته مذهبي تنظيمون به پنهنجو حق استعمال ڪري رهيون آهن. ان تي ڪنهن به ٻي ڌر کي ناراض ٿيڻ گهرجي.
پر، اصل ڳالهه اها آهي ته جيستائين ڪا به دعوت زبان ۽ ڪلام جي حد تائين ۽ جمهوريت جي دائري ۾ آهي، اها قابل قبول آهي، جنهن وقت دعوت کي لٺ ۽ بندوق جي زور تي لاڳو ڪرڻ جي ڪوشش ٿي، اها پاڻ سان پنهنجي مخالفت ۾ به لٺ ۽ بندوق کڻي ايندي آهي. جماعت اسلاميءَ جي سڏ تي بقول قاضي صاحب ”ڏسندي ئي ڏسندي لکين رپيا جمع ٿي ويا آهن“ پر اهي لکين رپيا ”جهاد فنڊ“ ۾ جمع ٿيا آهن. پاڪستانجي ماڻهن لاءِ اهو وڏي ۾ وڏو سوال ٿي سگهي ٿو ته اهو جهاد ڪٿي ٿيڻو آهي؟ جنگ جو اهو ميدان ڪهڙو آهي جتي ”اسلام ۽ ڪفر“ جي وچ ۾ ويڙهه ٿيڻي آهي؟
امير جماعت اسلامي اعلان ڪري ٿو ته، ”اسلام لاءِ ملڪ گير تحريڪ ۾ ڪراچي به شامل هوندي.“ جماعت اسلامي ۽ پيپلز پارٽيءَ ۾ پراڻي اڻبڻت آهي پر قاضي صاحب هاڻي مسلم ليگ کي به ساڳي قطار ۾ بيهاري ٿو، جيڪا هونئن سندس پراڻي اتحادي تنظيم آهي. مولانا نورانيءَ ساڳئي جلسي ۾ جماعت اسلاميءَ جي قائدين کي لاهور اجتماع ڪرڻ تي مبارڪ ڏيندي چيو ته، ”ان عام جلسي جا نتيجا نظام مصطفيٰ جي صورت ۾ نڪرندا.“ مولانا نورانيءَ ساڳئي ڏينهن تي وائس آف آمريڪا تان اهو به چيو ته، ”جيڪڏهن انتظامي مسئلن جي حل لاءِ نوان صوبا ٺاهڻا پون ته ان ۾ ڪو به حرج نه آهي“ ساڳئي جلسي ۾ جيڪي ٺهراءُ پاس ڪيا ويا انهن مان هڪ اهو به هو ته ”ڪراچي ۾ اڳوڻن تڪن جي بنياد تي مڪاني چونڊون ڪرايون وڃن!“ هوڏانهن مولانا فضل ال




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

نئين جهاد جون تياريون ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
نئين جهاد جون تياريون
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي - موضوع جون ٻيون داخلائون-
جيڪڏهن تون به پاڪستان ۽ مان به پاڪستان!
هاڻي يا وري ڪڏهن به نه
آپريشن لاءِ خون جو ٻليدان ضروري هو؟
سرڪار! عوام لاءِ هاڻي ڇا حڪم آهي؟
حيدرآباد: دهشتگرد ناڪام نه ٿيا آهن
محبتن جا ٻج پوکيندڙ – جي ايم مهڪري
لياري ۽ ملير ڊيولپمينٽ اٿارٽيز
سياسي اتحادين جي امپورٽ جو سلسلو
ڪراچي پئڪيج يا ڪجهه ٻيو؟
پريس جي خلاف روايتي اڳرائي
آپگهات ڪندڙ قديم آثار ۽ هڪ مئل گهوڙو
سرڪاري دستاويزن تائين عوام جي پهچ
پنهنجي ئي خول ۾ بند ڪراچي سياست
دهشتگرديءَ واري هڙتال ۽ ”دهشتزدهه“ عوام
صنعتڪار ۽ کنڊ جو هٿرادو بحران
ڌاڙيلن لاءِ به هڪ ”نصيرالله بابر“ گهرجي
استادن ۽ ڪلارڪن جي هڙتال
سنڌ جي برپٽن لاءِ پاڻيءَ جو خواب
غير قانوني پرڏيهين جي سڃاڻپ ڏکي ناهي
اسڪول في لاءِ اسڪول ۾ پِنايل ٻار
دهشتگردي ۽ سياستدانن جون خوش فهميون
دهشتگرد، ايجنسيون ۽ سنڌ
پاڪستان: دنيا ۾ ٽيون نمبر رشوتي ملڪ
دهشتگردن جي موت تي ماتم
مقدس رشتا ته بارود ۾ نه ٻاريو!
ملازمتن تان برطرفين جو مامرو
پاڻيءَ جو مسئلو: پنجاب ۽ هندستان جو هڪجهڙو رويو
جنگ بنديءَ جي بدلي ۾ اقتدار جي آڇ
وچ مدي واريون چونڊون ۽ جناتي چُرپُر
اخباري ڪاغذ جو بحران
سنڌي ٻوليءَ جو بااختيار ادارو جنگي بنيادن تي ڪم جي ضرورت
هڪ جيل ۾ بک هڙتال، ٻئي ۾ شاهي دعوت
ڳالهه جڏهن پاڻ تي آئي......
پيپلز پارٽيءَ جو وڻ ۽ وڻ ويڙهيون
ڪوڙ کي پير نه سهي، پَرَ ته آهن!
ايم ڪيو ايم جي ڪا به هڙتال ڪامياب نه ٿي آهي
سنڌ جو وڪيل برطانيا ۾
گهاتوئڙن جي نِڙيءَ ۾ ڦاٿل دانهن
.... خطرو اڃا موجود آهي
پنجاب جو سياسي بحران
افغانستان ۾ پاڪستاني سفارتخاني جي تباهي
ڪرپشن جي ڪينسر ۾ وڪوڙيل صحت کاتو
سيڙپ ڪمپنين ۾ ڦاٿل رقمون ملي سگهن ٿيون
بيجنگ ڪانفرنس تي مهربانن جي چڙ
جوکم کانسواءِ ڪا ٻي واٽ نه هئي
معاشي ون يونٽ ڏانهن وڌندڙ وکون
محمود غزنوي سومناٿ ۾ ڇا پيو ڪري؟
رينجرز هٿان برمي ۽ بنگالي ملاحن جي سرپرستي
ڪوڙ ۽ منظم پرچار جو ٽوڙ ڇاهي؟
اقليت جي مٺ ۾ اڪثريت
رت جا نشان ڌوئڻ لاءِ ڪيئي برساتون گهرجن
سچ ضرور ڳالهايو پر زور سان
سفيرن خلاف اڳرائيءَ بابت لنڊن مان آڪاش واڻي
طالبان راڄ ۾ ڇوڪرين جا اسڪول بند
انتظاميا کان مايوس 200 ڳوٺاڻن جي لڏ پلاڻ
سنڌي ميڊيم اسڪول ڪنهن ڳڙڪايا؟
هڪ دهشتگرد ”هيرو“ جو بُت
ڇا ڪالاباغ ڊيم جي اڏاوت جاري آهي؟
آزاد رهڻ جو حق ڦري نٿو سگهجي؟
ڪابل سان ناتن جو نئون مرحلو
پر ”اونداهي ۾ فرار“ جو ڇا ٿيندو؟
ڊيلٽا: شڪاري ٻار جي مٺ ۾ جهرڪي
ڳالهين جي نائين دور کانپوءِ به.....
ڏکئي وقت ۾ پراڻن ساٿين جي سار
برائون ترميم
هندي اسٽائل فساد ۽ ايم ڪيو ايم
”ڇا پنجاب کي ويٽو پاور حاصل آهي؟“
ڪراچيءَ جي سنڌين جو اعتماد نه لوڏيو
قتلام ڪندڙ ڪارخاني کي رعايت ڏيئي نٿي سگهجي
غير قانوني غير ملڪي ۽ ووٽر لسٽن جو مرحلو
سرڪار! ”غريبن لاءِ بينڪاريءَ“ تي سوچيو
گرينڊ الائنس جون تياريون
ايم ڪيو ايم پاران گهرو لڙائيءَ جي ڌمڪي
وڏو وزير پنهنجي حڪم تي عمل ڪرائي سگهندو؟
گهرو لڙائيءَ ڏانهن پهرين وک؟
ٿر ۾ ڏڪار ۽ نمائنده نانگ
پاڪستان جي ثقافتي پاليسي
انسٽيٽيوٽ..... پر ڪنهن جي لاءِ؟
ولي، الطاف ۽ نواز اتحاد عمل
پهرين آڪٽوبر 1988ع کان پهرين آڪٽوبر 1995ع تائين
ڪور ڪمانڊرن جي اجلاس ۾ الطاف حسين کي جواب
سنڌ بابت مولانا فضل الرحمان جو موقف
خوني پرولي ڪڏهن ڀڄندي؟
... ۽ هاڻي سنڌوءَ ۾ سم جو پاڻي
پوليس: هڪ مافيا
ٺٽو – جتي پورهيتن پيٽ سان پٿر ٻڌا
پور بندر ۾ ڦاٿل پاڪستاني
بينڪاريءَ جو ڏيوالو نڪرندو؟
جهاز اغوا ڪرڻ جي ڪوشش
غير قانوني پرڏيهي خلاف وٺ پڪڙ ۽ پاسپورٽ دڪان
پي ٽي سي ريفرنڊم
گهڻن بنيادي مسئلن جو حل لياقت – نهرو ٺاهه تي عمل
پوليس مايوس ڪيو آهي
ٻهراڙيءَ ۾ ڊاڪٽرن جي تقرري حقيقت پسنديءَ جي ضرورت
سنڌ سيڪريٽريٽ تي حملو سنڌ جي تاريخي، سياسي ۽ انتظامي وجود کي للڪار
دهشتگردن جو موت ۽ ذهني گدلاڻ
امن جا گيت ڳائيندڙ ٿڪجي پيا آهن؟
ڇاڪاڻ ته توهان ٽين دنيا جا آهيو!
جتي دهشت کي سوڳ چئجي ٿو
مالاڪنڊ کان کاري ڇاڻ تائين
ايمنسٽي انٽرنيشنل ساک وڃائي ڇڏي
پڙدي جي پويان ڪهڙو ڊرامو هليو؟
باغي آفسيرن لاءِ آئين ڇا ٿو چوي؟
ڪارو ڏينهن: سياسي سج گرهڻ
ايم ڪيو ايم تاملن جي نقش قدم تي
گڏيل قومون ۽ ٽين دنيا
”آسمان“ ايمنسٽي انٽرنيشنل جو هيڊ ڪوارٽر ناهي
”اگر ... مگر“ مان نڪرڻ جون تياريون
سياسي ڪروکيتر ۾ شهيد ٿيل خواب ڳڻيو!
نواز شريف ۽ خالي بوتل جو نشو
رُپيو، روبل جو پوئلڳ!
”گرم هوا“ کان گرم هوا تائين
قومي حڪومت – ڪنهن حادثي کان بچڻ جي ڪوشش
نجڪاريءَ ڇا ڏنو؟
ڦلنگين کي ملڪي معيشت جي ٻيڙيءَ تان لاهڻو پوندو
ڪراچيءَ ۾ خون ئي خون
هو، جي اونداهين راتين ۾ ماريا ويا!
نانگ کي ريجهائڻ جي ڳالهه
نيٺ ڇا ٿيندو ۽ ڇا ٿيڻ گهرجي؟
ازهاڪ رابن جو موت
اهو بُروٽس وارو خنجر ته نه آهي؟
بُک ۽ بنيادي حق گڏ ڪيئن هلندا؟
رت جي پيالي ۾ سچ ۽ ڪوڙ
اڳوڻا معاشي زخم ۽ ڀرڻ بدران هڪ ٻيو چهڪ
نئين جهاد جون تياريون
توهان ماڻهو ٽنگي سگهو ٿا، خيال ۽ آدرش نه
هڪ دوزخ کان ٻئي دوزخ تائين ڊوڙون
سنڌ جو تعليمي ماحول مٿي ۾ گولي هڻي آپگهات جي ڪوشش
ووٽر، اميدوار ۽ سياسي پارٽين وارا جاڳن!
ناڪام بغاوت کانپوءِ هڪ سوال
آمريڪي معيشت جو ڀرم باقي نه رهيو
مخالف ڌر جي باغي فوجين لاءِ همدردي!!
سڻيءَ جي ديس مان نڪري ڪپهه جي ملڪ ۾ ڦاٿل ماڻهو
سنڌ ۾ غلاميءَ جي دور جي واپسي
سنڌ دشمن آفيسرن کي ڇـُوٽ ڇو؟
جافنا: امن ۽ دهشت جي آخري جنگ؟
پاڪستان: سڀني لاءِ جنگ جو کليل ميدان
ماڻهو هيڏانهن هوڏانهن ڇو پيا ڏسن؟
عوام ”عالمي مقروض“ هجڻ کان انڪار ڪري ٿو
رسول بخش مريءَ جو فلسفو
قيامت کان اڳ ۾ قيامت جي ڳالهه!
سڀ بيگناهه شهيد منهنجا ڀائر آهن!
ڌڌڙ ۾ پير
بنگله ديش ۾ سياسي بحران
چڪنا چور ٿيل سنڌي سماج: هڪ سوال
دهشتگردي-اولهه جو تحفو
رت ۽ ماس بچيو هجي ته ڀلي ٻيهر ڪهو!
ڪشڪول کپائڻ جي نوبت آدمشماري
پنجاب کي سنڌ سان ويڙهائڻ جون ڳالهيون
ڪو ڪيئن ڪري!؟
ادب، ثقافت ۽ جمهوريت ڪانفرنس


.....ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي موضوع جون وڌيڪ داخلائون