ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

نيٺ ڇا ٿيندو ۽ ڇا ٿيڻ گهرجي؟ : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-05
داخلا نمبر 1110
عنوان نيٺ ڇا ٿيندو ۽ ڇا ٿيڻ گهرجي؟
شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
پڙهيو ويو 1259
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

نيٺ ڇا ٿيندو ۽ ڇا ٿيڻ گهرجي؟ جا بنياد
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي / بدر ابڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

نيٺ ڇا ٿيندو ۽ ڇا ٿيڻ گهرجي؟ - مان نڪتل ٻيون شاخون-

نيٺ ڇا ٿيندو ۽ ڇا ٿيڻ گهرجي؟


شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

5 نومبر 1995ع
نيٺ ڇا ٿيندو ۽ ڇا ٿيڻ گهرجي؟

قتل ڪرڻ ”کانپوءِ بي درد قاتل اجتماعي قتل جي مذمت ڪرڻ لڳا آهن ۽ چون ٿا ته سرڪاري ايجنسيون ئي بيگناهه عوام جي قتل ۾ ملوث آهن ۽ اهو سلسلو پراڻو آهي“ ڇا ڪڏهن قاتل به اقرار ڪيو آهي ته هو پاڻ قاتل آهي؟يئن ٿي سگهي ٿو پر تڏهن جڏهن ڪنهن کي ضمير جو چڪ پوي! پر ضمير جو ٻوٽو دهشتگرد جي دماغ ۾ ٺيڪ ان مهل سڪي ويندو آهي، جڏهن هو بندوق کڻندو آهي. ايم ڪيو ايم گلبرگ ۾ سرائيڪي ماڻهن کي سنڌي سمجهي ماريو واقعي سرائيڪي سمجهي قتل ڪيو؟ اهو سوال اڃا تائين باقي آهي، پر جيڪڏهن فرض ڪجي ته بيگناهه مزدورن کي پنجاب جا ماڻهو سمجهي قتل ڪيو ويو آهي ته پوءِ سمجهڻ گهرجي ته ايم ڪيو ايم آهي ”سوکڙيون“ نصيرالله بابر ۽ عبدالله ساهه کي نه، خود ميان نواز شريف کي پيش ڪيون آهن. ڇو؟ شايد ان ڪري پنجاب جي ماڻهن سنڌ جي صورتحال خراب ڪرڻ ۾ ايم ڪيو ايم سان ڪو به تعاون نه ڪيو آهي ۽ نه وري ميان صاحب سڄي ملڪ ۾ اهو انتسار پيدا ڪري سگهيو آهي، جنهن جو وعدو هو لنڊن ۾ الطاف حسين سان ڪري آيو هو.
اهي ته اکين ۾ رت لهڻ جون ڳالهيون آهن، اڄ ان ڳالهه تي سوچڻ ۽ خواب ڳولڻ جي ضرورت آهي ته اسان ڪٿي بيٺا آهيون؟ نيٺ ڇا ٿيندو ۽ ڇا ٿيڻ گهرجي؟ اهو درست آهي ته سنڌ ۾ مهاجر آبادي 64ع 22 سيڪڙو آهي پر اهو به درست آهي ته انهن جي اڪثريت شهرن ۾ رهي ٿي ۽ اڪثر شهرن ۾ انهن جو تعداد اصلي سنڌين جي ڀيٽ ۾ وڌيڪ آهي. شهرن ۾ جيڪڏهن نسلي طاقتن جو ڪو توازن باقي آهي ته اهو صرف ان ڪري ته شهرن ۾ پنجابي ۽ پٺاڻ به چڱي خاصي تعداد ۾ آهن. جيڪڏهن اهو توازن نه هجي ها ته شايد سنڌي ڳالهائيندڙ آباديون وڌيڪ ڏکين حالتن هجي ها!
عملي صورتحال اها آهي ته ايم ڪيو ايم سان همدرديون رکندڙ لساني گروپ اهم ترين ملڪي ۽ صوبائي کاتن تي قابض آهي. هر سرڪاري دستاويز تائين هن جي پهچ آهي، اسٽيٽ بينڪ، پاسپورٽ، سڃاڻپ ڪارڊ، ڪي ڊي اي، ڪي ايم سي، واپڊا، ڪي اي ايس سي، وارٽر بورڊ ۽ ٽيليفون ۽ ٽيڪنالاجي تي سندن قبضو آهي. هو انٽيليجنسنيٽ ورڪ ۽ پوليس ۾ به وڏي تعداد ۾ موجود آهن. ايئن حادثاتي طور ٿيو يا سوچي سمجهي ائين ڪيو ويو؟ اها ڳالهه الڳ بحث جي آهي. اڄ جي صورتحال اها آهي ته اهو ايئن ئي آهي. ايم ڪيو ايم هن وقت ان پوزيشن آهي ته هڙتال جي سڏ تي سڄي شهر جو ڪاروبار اثر هيٺ اچي ٿو. ڀلي ته سڄي شهر ۾ هڙتال نه ٿئي، سڄي شهر جو ڪاروبار اثر هيٺ اچي ٿو. سڄو شهر متاثر ٿيو آهي، ان ڪري ئي ته ڪراچيءَ مان صنعت ۽ مالياتي ادارا پنجاب منتقل ٿي رهيا آهن.
سنڌ جي مفادن جون اهي منفي پوائنٽون آهن پر ڪي مثبت ڳالهيون به آهن، 1- سنڌ جي آئيني تقسيم ان مهل تائين ٿي نٿي سگهي جيستائين خود سنڌ اسيمبلي اهڙي رٿ پيش نٿي ڪري. خوش قسمتيءَ سان سنڌ ۾ في الحال اهڙي ڪا به صورتحال نه آهي. 2- سنڌ ۾ غير ملڪي ايجنٽن ۽ سندن تخريبڪاريءَ کي روڪڻ جي ذميواري وفاق جي آهي، جنهن تي عمل جاري آهي (گهٽ يا مناسب اهو جدا موضوع آهي). 3- ايم ڪيو ايم دهشتگردي ڪري پاڻ کي اڪيلو ڪري ڇڏيو آهي. 4- سنڌ ۾ رهندڙ پنجابي، پٺاڻ ۽ خاص ڪري سنڌي ماڻهن ايم ڪيو ايم جي شديد اڳراين خلاف ڪمال جي سهپ جو مظاهرو ڪري امن جي وڏي طاقت هجڻ جو مظاهرو ڪيو آهي، جنهنڪري اها ”ظالم“ هجڻ جي الزام کان بچي ”مظلوم“ طور سامهون آئي آهي.
سنڌ جي منفي ۽ مثبت عنصرن جي ٽڪراءَ جيڪي نتيجا نڪري سگهن ٿا،اهي ڪهڙا ٿي سگهن ٿا؟ ايم ڪيو ايم پنهنجي لاءِ سنڌ مان جدا ملڪ ڪڍڻ چاهي ٿي پر ايئن ٿيڻ انڪري ممڪن نه آهي جو ڪراچيءَ کانسواءِ پاڪستان جي زندگيءَ جي ڪا به ضمانت ڪو نه آهي. وفاق پاڪستان، ڪراچيءَ کي بچائڻ لاءِ آخري هد تائين وڙهندو ۽ ايم ڪيو ايم ڪيتري به طاقتور ڇو نه هجي پاڪستان جي فوج کان وڌيڪ طاقتور نه آهي. اها ڳالهه ايم ڪيو ايم جي قيادت به سمجهي ٿي ته ”مهاجر“ عوام کي ان حقيقت جو وڌيڪ احساس آهي. جيئن سڄي سنڌ ”پيپلز پارٽي“ آهي تيئن سڀ ”مهاجر“ به ايم ڪيو ايم نه آهن، پر جيئن سنڌ جا قديم ماڻهو سمجهن ٿا ته هن وقت پيپلز پارٽي ۽ سنڌ جا مفاد ساڳيا ٿي پيا آهن تنهنڪري هو پيپلز پارٽي جا حمايتي بڻجن ٿا. ساڳي طرح ”مهاجرن“ جي وڏي اڪثريت به ايم ڪيو ايم بابت ايئن ئي سوچي ٿي. ڀلي ته کڻي اسان سمجهون ته اها ”مهاجرن“ جي وڏي ۾ وڏي غلطي آهي پر ان کي ڇا ڪجي جو ”مهاجر“ ان کي وڏي ۾ وڏي حقيقت سمجهن ٿا. هو ايم ڪيو ايم کي ”تباهي آڻيندڙ“ان گڏ اميد جو آخري ڪرڻو به سمجهن ٿا.
مهاجرن جي دلين ۾ فقط ٻه خوف يا مسئلا آهن جيڪي کين ايم ڪيو ايم جي ويجهو ڪن ٿا. 1، سڃاڻپ جو بحران ۽ 2، مستقبل جو عدم تحفظ. سڃاڻپ جو بحران هر ان قوم کي هوندو آهي، جيڪا لڏ پلاڻ ڪندي آهي. سنڌ ۾ اچڻ کانپوءِ 50 سالن ۾ به ”مهاجر“ سنڌي ٿي نه سگهيو آهي ته ان ۾ رڳو ”مهاجر“ جو ڏوهه ڪو نه هوندو! تاڙي ٻنهي هٿن سان وڄندي آهي.
جيتوڻيڪ ”پل هيٺان گهڻو پاڻي لنگهي چڪو“ آهي ۽ جيتوڻيڪ جسمن، دلين ۽ ذهنن تي ايترا داغ لڳي چڪا آهن جو ايندڙ نسلن تائين اهي نظر ايندا رهندا پر پوءِ به سوال اهو آهي ته نيٺ ڇا ڪرڻ گهرجي؟ ڇا اهي زخم وڌ کان وڌ لڳندا رهن يا اهو سلسلو هاڻي ختم ٿيڻ گهرجي؟ ڪير چاهيندو ته ظلم جاري رهي! سنڌ جي ماڻهن کي شاباس آهي جن لساني ظلم جو جواب ظلم سان نه ڏنو آهي ۽ دهشتگرديءَ جي موت ۾ دهشتگردي نه ڪئي آهي. بس هڪ ئي واقعو (30 سيپٽمبر) سنڌين جي ڳچي ۾ وڌو ويو آهي جنهن جي واکاڻ هڪ به سنڌي اديب، دانشور يا صحافيءَ ڪو نه ڪئي آهي. حقيقت ته اها آهي ته ان 30 سيپٽمبر تي قتل ٿيل ماڻهن ۾ 50 سيڪڙو سنڌي هئا. سنڌين جي ”ڏوهن“ ۾ هڪ ڏوهه ”سنڌي ٻولي بل“ وڌو وڃي ٿو جنهن تي اڄ تائين عمل نه ٿيو آهي ۽ نه وري اڃا تائين ”اڙدوءَ جو جنازو، نڪتو آهي جنهن جو خطرو رئيس امروهويءَ ۽ هڪ وڏي اڙدو اخبار ڏيکاريو هو. وقت ثابت ڪيو ته اڙدوءَ جو جنازو سنڌ حڪومت نه، فقط ان اخبار ۽ مرحوم امروهويءَ ڪڍيو ۽ سنڌيءَ وارو بل به محض پاس ڪري ڪٻٽ ۾ بند رکيو ويو.
ته پوءِ ڇا ٿيڻ کپي؟ سنڌ ۾ امن لاءِ ضروري آهي ته ”مهاجرن“ کي خاطري ڏياري وڃي ته اڙدوءَ جو جنازو ڪو نه نڪرندو ۽ سنڌي ٻوليءَ جي ترقي سان ٻنهي ڌرين کي ڳنڍيندڙ پل تان ٻه طرفي ٽريفڪ ۽ رابطو ٿيندو جيڪو هن وقت تائين ون وي رهيو آهي. ”مهاجرن“ جي مسئلن کي سمجهڻ لاءِ سندن مسئلن کي ”مهاجرن“ جي اک ۽ سندن دل جي خوف سان ڏسڻو پوندو، بالڪل ايئن جيئن سنڌ جا ماڻهو چاهين ٿا ته سندن مسئلن کي سندن اک ۽ دل سان ڏٺو وڃي!
اهو سچ آهي ته اتر پرديش جي ”مهاجر“ آبادي هڪ تاريخي حادثي سبب سنڌ جي شهرن ۾ اچي ان خال کي ڀريو جيڪو سنڌ جي شهرن مان هندن جي لڏڻ سبب پيدا ٿيو. اهو به سچ آهي ته سنڌ جي شهري وسيلن تي پهريون حق سنڌ جي قديم لوڪن جو هو، پر ان کي ڇا ڪجي جو اهو سڀ ڪجهه 40-50 سال اڳ ٿي چڪو آهي. ان کي مهاجرن جي خوش قسمتي چئو يا هڪ بي رحم رٿابندي پر اهو ٿي چڪو آهي ته شهرن ۾ ”مهاجر“ آ




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

نيٺ ڇا ٿيندو ۽ ڇا ٿيڻ گهرجي؟ ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
نيٺ ڇا ٿيندو ۽ ڇا ٿيڻ گهرجي؟
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي - موضوع جون ٻيون داخلائون-
جيڪڏهن تون به پاڪستان ۽ مان به پاڪستان!
هاڻي يا وري ڪڏهن به نه
آپريشن لاءِ خون جو ٻليدان ضروري هو؟
سرڪار! عوام لاءِ هاڻي ڇا حڪم آهي؟
حيدرآباد: دهشتگرد ناڪام نه ٿيا آهن
محبتن جا ٻج پوکيندڙ – جي ايم مهڪري
لياري ۽ ملير ڊيولپمينٽ اٿارٽيز
سياسي اتحادين جي امپورٽ جو سلسلو
ڪراچي پئڪيج يا ڪجهه ٻيو؟
پريس جي خلاف روايتي اڳرائي
آپگهات ڪندڙ قديم آثار ۽ هڪ مئل گهوڙو
سرڪاري دستاويزن تائين عوام جي پهچ
پنهنجي ئي خول ۾ بند ڪراچي سياست
دهشتگرديءَ واري هڙتال ۽ ”دهشتزدهه“ عوام
صنعتڪار ۽ کنڊ جو هٿرادو بحران
ڌاڙيلن لاءِ به هڪ ”نصيرالله بابر“ گهرجي
استادن ۽ ڪلارڪن جي هڙتال
سنڌ جي برپٽن لاءِ پاڻيءَ جو خواب
غير قانوني پرڏيهين جي سڃاڻپ ڏکي ناهي
اسڪول في لاءِ اسڪول ۾ پِنايل ٻار
دهشتگردي ۽ سياستدانن جون خوش فهميون
دهشتگرد، ايجنسيون ۽ سنڌ
پاڪستان: دنيا ۾ ٽيون نمبر رشوتي ملڪ
دهشتگردن جي موت تي ماتم
مقدس رشتا ته بارود ۾ نه ٻاريو!
ملازمتن تان برطرفين جو مامرو
پاڻيءَ جو مسئلو: پنجاب ۽ هندستان جو هڪجهڙو رويو
جنگ بنديءَ جي بدلي ۾ اقتدار جي آڇ
وچ مدي واريون چونڊون ۽ جناتي چُرپُر
اخباري ڪاغذ جو بحران
سنڌي ٻوليءَ جو بااختيار ادارو جنگي بنيادن تي ڪم جي ضرورت
هڪ جيل ۾ بک هڙتال، ٻئي ۾ شاهي دعوت
ڳالهه جڏهن پاڻ تي آئي......
پيپلز پارٽيءَ جو وڻ ۽ وڻ ويڙهيون
ڪوڙ کي پير نه سهي، پَرَ ته آهن!
ايم ڪيو ايم جي ڪا به هڙتال ڪامياب نه ٿي آهي
سنڌ جو وڪيل برطانيا ۾
گهاتوئڙن جي نِڙيءَ ۾ ڦاٿل دانهن
.... خطرو اڃا موجود آهي
پنجاب جو سياسي بحران
افغانستان ۾ پاڪستاني سفارتخاني جي تباهي
ڪرپشن جي ڪينسر ۾ وڪوڙيل صحت کاتو
سيڙپ ڪمپنين ۾ ڦاٿل رقمون ملي سگهن ٿيون
بيجنگ ڪانفرنس تي مهربانن جي چڙ
جوکم کانسواءِ ڪا ٻي واٽ نه هئي
معاشي ون يونٽ ڏانهن وڌندڙ وکون
محمود غزنوي سومناٿ ۾ ڇا پيو ڪري؟
رينجرز هٿان برمي ۽ بنگالي ملاحن جي سرپرستي
ڪوڙ ۽ منظم پرچار جو ٽوڙ ڇاهي؟
اقليت جي مٺ ۾ اڪثريت
رت جا نشان ڌوئڻ لاءِ ڪيئي برساتون گهرجن
سچ ضرور ڳالهايو پر زور سان
سفيرن خلاف اڳرائيءَ بابت لنڊن مان آڪاش واڻي
طالبان راڄ ۾ ڇوڪرين جا اسڪول بند
انتظاميا کان مايوس 200 ڳوٺاڻن جي لڏ پلاڻ
سنڌي ميڊيم اسڪول ڪنهن ڳڙڪايا؟
هڪ دهشتگرد ”هيرو“ جو بُت
ڇا ڪالاباغ ڊيم جي اڏاوت جاري آهي؟
آزاد رهڻ جو حق ڦري نٿو سگهجي؟
ڪابل سان ناتن جو نئون مرحلو
پر ”اونداهي ۾ فرار“ جو ڇا ٿيندو؟
ڊيلٽا: شڪاري ٻار جي مٺ ۾ جهرڪي
ڳالهين جي نائين دور کانپوءِ به.....
ڏکئي وقت ۾ پراڻن ساٿين جي سار
برائون ترميم
هندي اسٽائل فساد ۽ ايم ڪيو ايم
”ڇا پنجاب کي ويٽو پاور حاصل آهي؟“
ڪراچيءَ جي سنڌين جو اعتماد نه لوڏيو
قتلام ڪندڙ ڪارخاني کي رعايت ڏيئي نٿي سگهجي
غير قانوني غير ملڪي ۽ ووٽر لسٽن جو مرحلو
سرڪار! ”غريبن لاءِ بينڪاريءَ“ تي سوچيو
گرينڊ الائنس جون تياريون
ايم ڪيو ايم پاران گهرو لڙائيءَ جي ڌمڪي
وڏو وزير پنهنجي حڪم تي عمل ڪرائي سگهندو؟
گهرو لڙائيءَ ڏانهن پهرين وک؟
ٿر ۾ ڏڪار ۽ نمائنده نانگ
پاڪستان جي ثقافتي پاليسي
انسٽيٽيوٽ..... پر ڪنهن جي لاءِ؟
ولي، الطاف ۽ نواز اتحاد عمل
پهرين آڪٽوبر 1988ع کان پهرين آڪٽوبر 1995ع تائين
ڪور ڪمانڊرن جي اجلاس ۾ الطاف حسين کي جواب
سنڌ بابت مولانا فضل الرحمان جو موقف
خوني پرولي ڪڏهن ڀڄندي؟
... ۽ هاڻي سنڌوءَ ۾ سم جو پاڻي
پوليس: هڪ مافيا
ٺٽو – جتي پورهيتن پيٽ سان پٿر ٻڌا
پور بندر ۾ ڦاٿل پاڪستاني
بينڪاريءَ جو ڏيوالو نڪرندو؟
جهاز اغوا ڪرڻ جي ڪوشش
غير قانوني پرڏيهي خلاف وٺ پڪڙ ۽ پاسپورٽ دڪان
پي ٽي سي ريفرنڊم
گهڻن بنيادي مسئلن جو حل لياقت – نهرو ٺاهه تي عمل
پوليس مايوس ڪيو آهي
ٻهراڙيءَ ۾ ڊاڪٽرن جي تقرري حقيقت پسنديءَ جي ضرورت
سنڌ سيڪريٽريٽ تي حملو سنڌ جي تاريخي، سياسي ۽ انتظامي وجود کي للڪار
دهشتگردن جو موت ۽ ذهني گدلاڻ
امن جا گيت ڳائيندڙ ٿڪجي پيا آهن؟
ڇاڪاڻ ته توهان ٽين دنيا جا آهيو!
جتي دهشت کي سوڳ چئجي ٿو
مالاڪنڊ کان کاري ڇاڻ تائين
ايمنسٽي انٽرنيشنل ساک وڃائي ڇڏي
پڙدي جي پويان ڪهڙو ڊرامو هليو؟
باغي آفسيرن لاءِ آئين ڇا ٿو چوي؟
ڪارو ڏينهن: سياسي سج گرهڻ
ايم ڪيو ايم تاملن جي نقش قدم تي
گڏيل قومون ۽ ٽين دنيا
”آسمان“ ايمنسٽي انٽرنيشنل جو هيڊ ڪوارٽر ناهي
”اگر ... مگر“ مان نڪرڻ جون تياريون
سياسي ڪروکيتر ۾ شهيد ٿيل خواب ڳڻيو!
نواز شريف ۽ خالي بوتل جو نشو
رُپيو، روبل جو پوئلڳ!
”گرم هوا“ کان گرم هوا تائين
قومي حڪومت – ڪنهن حادثي کان بچڻ جي ڪوشش
نجڪاريءَ ڇا ڏنو؟
ڦلنگين کي ملڪي معيشت جي ٻيڙيءَ تان لاهڻو پوندو
ڪراچيءَ ۾ خون ئي خون
هو، جي اونداهين راتين ۾ ماريا ويا!
نانگ کي ريجهائڻ جي ڳالهه
نيٺ ڇا ٿيندو ۽ ڇا ٿيڻ گهرجي؟
ازهاڪ رابن جو موت
اهو بُروٽس وارو خنجر ته نه آهي؟
بُک ۽ بنيادي حق گڏ ڪيئن هلندا؟
رت جي پيالي ۾ سچ ۽ ڪوڙ
اڳوڻا معاشي زخم ۽ ڀرڻ بدران هڪ ٻيو چهڪ
نئين جهاد جون تياريون
توهان ماڻهو ٽنگي سگهو ٿا، خيال ۽ آدرش نه
هڪ دوزخ کان ٻئي دوزخ تائين ڊوڙون
سنڌ جو تعليمي ماحول مٿي ۾ گولي هڻي آپگهات جي ڪوشش
ووٽر، اميدوار ۽ سياسي پارٽين وارا جاڳن!
ناڪام بغاوت کانپوءِ هڪ سوال
آمريڪي معيشت جو ڀرم باقي نه رهيو
مخالف ڌر جي باغي فوجين لاءِ همدردي!!
سڻيءَ جي ديس مان نڪري ڪپهه جي ملڪ ۾ ڦاٿل ماڻهو
سنڌ ۾ غلاميءَ جي دور جي واپسي
سنڌ دشمن آفيسرن کي ڇـُوٽ ڇو؟
جافنا: امن ۽ دهشت جي آخري جنگ؟
پاڪستان: سڀني لاءِ جنگ جو کليل ميدان
ماڻهو هيڏانهن هوڏانهن ڇو پيا ڏسن؟
عوام ”عالمي مقروض“ هجڻ کان انڪار ڪري ٿو
رسول بخش مريءَ جو فلسفو
قيامت کان اڳ ۾ قيامت جي ڳالهه!
سڀ بيگناهه شهيد منهنجا ڀائر آهن!
ڌڌڙ ۾ پير
بنگله ديش ۾ سياسي بحران
چڪنا چور ٿيل سنڌي سماج: هڪ سوال
دهشتگردي-اولهه جو تحفو
رت ۽ ماس بچيو هجي ته ڀلي ٻيهر ڪهو!
ڪشڪول کپائڻ جي نوبت آدمشماري
پنجاب کي سنڌ سان ويڙهائڻ جون ڳالهيون
ڪو ڪيئن ڪري!؟
ادب، ثقافت ۽ جمهوريت ڪانفرنس


.....ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي موضوع جون وڌيڪ داخلائون