ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

هڪ دوزخ کان ٻئي دوزخ تائين ڊوڙون : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-05
داخلا نمبر 1118
عنوان هڪ دوزخ کان ٻئي دوزخ تائين ڊوڙون
شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
پڙهيو ويو 1112
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

هڪ دوزخ کان ٻئي دوزخ تائين ڊوڙون جا بنياد
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي / بدر ابڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

هڪ دوزخ کان ٻئي دوزخ تائين ڊوڙون - مان نڪتل ٻيون شاخون-

هڪ دوزخ کان ٻئي دوزخ تائين ڊوڙون


شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

14 نومبر 1995ع
هڪ دوزخ کان ٻئي دوزخ تائين ڊوڙون

بنگالي بنگلاديش مان نڪري دهليءَ وٽان ٿيندا، راجستان مان ڦيرو ڪڇ يا راجستان مان هندستان جي سرحد ٽپي پاڪستان اچي رهيا اهن.اها دستاويزي رپورٽ ڪنهن ٻئي نه خود هندستان جي ”زي“ ٽي ويءَ ڏني جيڪا اڄڪلهه ڀارت ۾ ايم ڪيو ايم جي ترجمان ٿي پئي آهي. زي ٽي وي جو ”سچ“ پي ٽي ويءَ کان مختلف ڪونهي. بس! ڪوشش اها ٿي ڪئي وڃي ته ڪوڙ اهڙيءَ طرح ٻڌايو وڃي جو سچ لڳي!
بنگلاديش ۽ سنڌ جي سرحدن جي وچ ۾ هوائي مفاصلو هڪ هزار ميلن کان گهٽ نه آهي، زميني رستي سان اچبو ته قصو ڏيڍ پوڻن ٻن هزار ميلن کان گهٽ نه بيهندو. تعجب آهي ته بنگلا ديش مان غير قانوني طور نڪتل ماڻهن کي ڏيڍ هزار ميلن جي پنڌ هندستان جي ڪا به ايجنسي نه ٿي جهلي! هو اوپرا ماڻهو صحيح سلامت ۽ خير خوبيءَ سان سڄو هندستان ۽ ان جون سڀ ماٿريون اڪري ٿو ۽ سنڌ جي ڊيلٽا ۾ داخل ٿي وڃن ٿا، شايد وٽن ڪا سليمان ٽوپي هوندي آهي. اڄ سوچڻ جي ڳالهه فقط اها آهي ته ڇا پاڪستان ۾ آيل سڀ بنگالي سچ پچ بنگلا ديشي آهن يا اهي هندستان واري اولهه بنگال جو باشندا آهن جن کي هندستان آباديءَ جي لوڊشيڊنگ يا ڪنهن ٻئي مقصد لاءِ پاڪستان ۾ داخل ڪري رهيو اهي؟ زي ٽي ويءَ پاڪستان ۾ بهارين ۽ بنگالين جي ”حقن“ جي وڪالت اهڙي ريت ڪئي، ڄڻ انهن جو ڪيس وڙهي رهي هجي!
هاڻي جڏهن بنگله ديش يا اولهه بنگال (هندستان) جي ماڻهن پاڻ لاءِ ”پاڪستاني بنگالي“ جو ٺپو ٺهرايو آهي تڏهن ٻيو ڪجهه به نه ٿيو آهي سواءِ ان جي ته حڪومت پاڪستان جون اهي سڀ حڪومتون جيڪي 1947ع کان وٺي اڄ تائين قائم ٿيون، عوامي عدالت جي ڪٽهڙي ۾ بيهجي ويون آهن ته ان سوال جو جواب ڏين ته هنن پنهنجي پنهنجي وقت ۾ ڪهڙي رٿابندي ڪئي جو هر ٻئي ملڪ جو ماڻهو جڏهن پاڻ کي ”فلاڻو پاڪستاني“ چئي کپ کوڙي ويهي رهي ٿو، تڏهن ان کي آئين ”ڇو؟“ به نٿو ڪري سگهي؟
وزارت داخله لاءِ هن وقت هڪ عدد اهم سوال اهو به آهي ته ان معاملي جي پڙتال به ڪئي وڃي ته خود بهارين ۽ بنگالين ۾ ڪيترا هندستاني آهن؟ زي ٽي ويءَ پاڪستانين کان هڪ دلچسپ سوال به ڪيو ”توهان اهو ڇو وساري ويٺا آهيو ته ڪالهه توهان به هندستاني مسلمان هئا، جو اڄ ٻين هندستاني مسلمانن کي قبول نٿا ڪيون؟“ ان سوال جي جواب حڪومت ته خبر ناهي ڪهڙو ڏيندي پر ان سوال جو جواب سنڌ وارن پاران اهو آهي ته ”هن بوتل ۾ جيڪو شراب آهي، اهو ئي آهي، ڪنهن ليبل بدلائڻ سان شراب ڪو نه بدلجندو آهي!“ هڪ ليبل هندستان چنبڙائڻ گهري ٿو ۽ ٻيو ليبل تاريخ هنيو آهي. سنڌ ڪالهه به سنڌ هئي ۽ اڄ به آهي، اها ٻي ڳالهه آهي ته هاڻي ”آباديءَ جي ملاوٽ“ سبب سنڌي سماج جو رنگ روپ بدلجي ويو آهي.
بنگالين، بهارين ۽ ٻي خلق جي لڏ پلاڻ کي انساني بنيادن تي ڏسڻ جي گنجائش تڏهن هئي جڏهن اهي سنڌ جي مقامي ماڻهوءَ جي بنيادي حقن جي خلاف نه وڃن ها! سنڌ جي ماڻهن کي شڪ آهي ته اهي هڪ اهري جنگ جي رٿابنديءَ هيٺ سنڌ ۾ داخل ٿيا آهن جيڪا سڀاڻي سنڌ لاءِ وڏو ڏچو ثابت ٿيڻي آهي. جيڪڏهن ايئن نه آهي ته پوءِ غير جمهوري قوتون سندن ساٿاري ٿي ڇو بيٺيون آهن؟ اسان کي اهو قطعي نه وسارڻ گهرجي ته اڳرائيءَ جو ارادو ڪندڙ هر ملڪ سڀ کان پهرين لڏ پلاڻ ذريعي آباديءَ جو مسئلو پيدا ڪندو آهي ۽ جواز پيدا ڪندو اهي.
ان هوندي به زي ٽي ويءَ جڏهن بدين مان لڏي راجستان ويل هڪ ڪولهي ڪٽنب جو انٽرويو ڏنو ته سنڌ جي ماڻهن جون اکيون ڏوهه جي احساس سان هيٺ جهڪي ويون. اهو ڪولهي ڪٽنب بدين جي ڪنهن ظالم زميندار جي جڪڙ کان نڪري ڀڳو هو. هو رات جي پهر ۾ چپ چاپ پنهنجا ٻار ۽ ٻچا ۽ مال ڪاهي ٿر جي ريگستان ۾ نڪري پيا ۽ منزلون ڪندا هڪ رات سرحد ٽپي وڃي هن پار پهتا ۽ گرفتار ٿيا. هڪ ڪولهڻ انٽرويوءَ وٺندڙ آڏو هٿ ٻڌي چئي رهي هئي ”خدا جي واسطي اسان کي ان دوزخ ۾ واپس نه موڪليو جتان اسان نڪري آيا آهيون!“ اسان سنڌ وارن ته سنڌ کي بهشت ٿي سمجهيو پر هي ڇا جو سنڌ جا آدي لوڪ سنڌ کي دوزخ سمجهي ان مان ڀڄي نڪتا آهن! هڪ پوڙهي ڪولهيءَ چيو ” اسان جو زميندار اسان کي هندو هجڻ جو مهڻو ڏيئي اکيون ڏيکاريندو هو، عزتون لٽيندو هو ۽ ظلم ڪندو هو.“ سنڌ جا عام شهري هن المئي تي ان ڪولهي ڪٽنب آڏو شرمسار آهن پر اهو نٿا ڄاڻن ته هيل تائين ڪيترا ڪولهي ۽ ڀيل بي رحم زميندارن جي ظلمن کان ڀڄي ملڪ جون سرحدون اڪري ويا آهن؟
هندو ڪٽنب ته زميندارن جي ظلم کان يا ٻين ڏاڍن مڙسن جي ڏاڍاين کان ملڪ جون سرهدون اڪري ٿا وڃن پر انهن کان اهو سوال به پڇي سگهجي ٿو ته ڀائو! ڇا ظلم رڳو ڪولهي، ڀيل ۽ ميگهواڙ سان آهي؟ هن جنڊ ۾ ته مسلمان هاري به اٽو ٿي رهيا آهن. ڇا توهان اهو اهو نٿا ڄاڻو ته ڪيترن نجي جيلن مان مسلمان هاري، مرد، عورتون ۽ ٻار نڪتا آهن؟ هي هندو يا مسلمان جو سوال نه آهي. سوال صرف اهو آهي ته جهنم هر هنڌ آهي.بنگله ديش ۾ به جهنم آهي، سنڌ ۾ به ۽ هندستان ۾ به. ڏاڍن مرسن هر هنڌ جهنم جاکورا قائم ڪري رکيا اهن. ڪڏهن ان کوري ۾ ٻارڻ لاءِ بنگله ديش مان ”ٻارڻ“ سنڌ ڏانهن موڪليو وڃي ٿو ته ڪڏهن سنڌ مان راجستان ڏانهن لڏ پلاڻ کي همٿايو وڃي ٿو. اهو فيصلو ته هاڻي هر ان ماڻهوءَ کي ڪرڻو آهي جيڪو هڪ جهنم مان ٻئي جهنم ڏانهن ”ٻارڻ“ ٿيڻ لاءِ لڏي ٿو. سوال ان بهشت کي ٻيهر بهشت ڪرڻ جو آهي، جنهن کي جهنم بڻايو ويو آهي. لڏڻ مان ته ڪجهه به ورڻو نه آهي. نه بنگله ديش مان، نه سنڌ مان. اها ته هڪ کڏ مان نڪري ٻي کڏ ۾ ڪرڻ جي ڳالهه آهي.
شايد اهو وقت اچي پڳو آهي جڏهن سرحدون ٽپايل ماڻهن کي ”ٻارڻ“ بڻائن جي ارادي تي عمل ٿيڻو آهي. ڪراچيءَ ۾ شهرين جو موت ان ئي سلسلي جي ڪڙي ٿي لڳي. بهارين ۽ بنگالين ۽ هندستان جي وڪالت پنهنجي جاءِ تي اهي پر هاڻي ڀارتي وزيراعطم نرسمهارائو کي به پاڪستان جي ”پناهه گيرن“ جي ”رحم جوڳي“ حالت تي روئڻ آيو آهي. چاڻڪيه نيتي پنهنجو ڪم ڪري رهي آهي. نرسمهارائو جڏهن مولانا ابوالڪلام آزاد جي اڳڪٿيءَ جو ورجاءُ ڪري ٿو ته اصل ۾ هو ايم ڪيو ايم جي پٺي ٺپري رهيو آهي. مولانا آزاد جيڪي چيو سو ان حد تائين درست هو ته، ”بهشت جي ڳولا ۾ رلڻ کان بهتر آهي ته ان ڌرتي کي بهشت ٺاهيو، جتي توهان رهو ٿا.“ پر جڏهن نرسمهارائو سندس لفظ ورجائي ٿو ته سندس نيت مختلف آهي، هو ”مهاجرن“ جي حالت (جيڪا پاڪستان ۾ سڀني قومن کان بهتر آهي) تي افسوس ظاهر ڪندي چوي ٿو ته ”جيڪي ماڻهو هڪ نئين وطن لاءِ پنهنجي سر زمين ڇڏي ويا هئا اهي، اتي وڃي به پناهگير بڻجي ويا آهن... انساني تاريخ ۾ اهڙو ڪو ٻيو مثال نه آهي جتي هڪ نئين ملڪ جي قيام لاءِ ويندڙ ماڻهو پناهگير ٿي ويا هجن.“
پهرين ڳالهه ته جيئن پاڪستان ٺهيو، اهڙو مثال به دنيا ۾ ورلي ملندو، ٻي ڳالهه ته هندستان مان لڏي آيل ماڻهو پاڪستان ۾ ”پناهگيرن“ وانگر تنبن ۾ رهيل نه آهن بلڪه ملڪ جون سڀ کان بهتر شهري سهوليتون، ملڪيتون ۽ مکيه ادارن ۾ نوڪريون ماڻي رهيا آهن، ڇا هو نٿو ڏسي ته سنڌ جي شهرن تي ڪنه




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

هڪ دوزخ کان ٻئي دوزخ تائين ڊوڙون ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
هڪ دوزخ کان ٻئي دوزخ تائين ڊوڙون
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي - موضوع جون ٻيون داخلائون-
جيڪڏهن تون به پاڪستان ۽ مان به پاڪستان!
هاڻي يا وري ڪڏهن به نه
آپريشن لاءِ خون جو ٻليدان ضروري هو؟
سرڪار! عوام لاءِ هاڻي ڇا حڪم آهي؟
حيدرآباد: دهشتگرد ناڪام نه ٿيا آهن
محبتن جا ٻج پوکيندڙ – جي ايم مهڪري
لياري ۽ ملير ڊيولپمينٽ اٿارٽيز
سياسي اتحادين جي امپورٽ جو سلسلو
ڪراچي پئڪيج يا ڪجهه ٻيو؟
پريس جي خلاف روايتي اڳرائي
آپگهات ڪندڙ قديم آثار ۽ هڪ مئل گهوڙو
سرڪاري دستاويزن تائين عوام جي پهچ
پنهنجي ئي خول ۾ بند ڪراچي سياست
دهشتگرديءَ واري هڙتال ۽ ”دهشتزدهه“ عوام
صنعتڪار ۽ کنڊ جو هٿرادو بحران
ڌاڙيلن لاءِ به هڪ ”نصيرالله بابر“ گهرجي
استادن ۽ ڪلارڪن جي هڙتال
سنڌ جي برپٽن لاءِ پاڻيءَ جو خواب
غير قانوني پرڏيهين جي سڃاڻپ ڏکي ناهي
اسڪول في لاءِ اسڪول ۾ پِنايل ٻار
دهشتگردي ۽ سياستدانن جون خوش فهميون
دهشتگرد، ايجنسيون ۽ سنڌ
پاڪستان: دنيا ۾ ٽيون نمبر رشوتي ملڪ
دهشتگردن جي موت تي ماتم
مقدس رشتا ته بارود ۾ نه ٻاريو!
ملازمتن تان برطرفين جو مامرو
پاڻيءَ جو مسئلو: پنجاب ۽ هندستان جو هڪجهڙو رويو
جنگ بنديءَ جي بدلي ۾ اقتدار جي آڇ
وچ مدي واريون چونڊون ۽ جناتي چُرپُر
اخباري ڪاغذ جو بحران
سنڌي ٻوليءَ جو بااختيار ادارو جنگي بنيادن تي ڪم جي ضرورت
هڪ جيل ۾ بک هڙتال، ٻئي ۾ شاهي دعوت
ڳالهه جڏهن پاڻ تي آئي......
پيپلز پارٽيءَ جو وڻ ۽ وڻ ويڙهيون
ڪوڙ کي پير نه سهي، پَرَ ته آهن!
ايم ڪيو ايم جي ڪا به هڙتال ڪامياب نه ٿي آهي
سنڌ جو وڪيل برطانيا ۾
گهاتوئڙن جي نِڙيءَ ۾ ڦاٿل دانهن
.... خطرو اڃا موجود آهي
پنجاب جو سياسي بحران
افغانستان ۾ پاڪستاني سفارتخاني جي تباهي
ڪرپشن جي ڪينسر ۾ وڪوڙيل صحت کاتو
سيڙپ ڪمپنين ۾ ڦاٿل رقمون ملي سگهن ٿيون
بيجنگ ڪانفرنس تي مهربانن جي چڙ
جوکم کانسواءِ ڪا ٻي واٽ نه هئي
معاشي ون يونٽ ڏانهن وڌندڙ وکون
محمود غزنوي سومناٿ ۾ ڇا پيو ڪري؟
رينجرز هٿان برمي ۽ بنگالي ملاحن جي سرپرستي
ڪوڙ ۽ منظم پرچار جو ٽوڙ ڇاهي؟
اقليت جي مٺ ۾ اڪثريت
رت جا نشان ڌوئڻ لاءِ ڪيئي برساتون گهرجن
سچ ضرور ڳالهايو پر زور سان
سفيرن خلاف اڳرائيءَ بابت لنڊن مان آڪاش واڻي
طالبان راڄ ۾ ڇوڪرين جا اسڪول بند
انتظاميا کان مايوس 200 ڳوٺاڻن جي لڏ پلاڻ
سنڌي ميڊيم اسڪول ڪنهن ڳڙڪايا؟
هڪ دهشتگرد ”هيرو“ جو بُت
ڇا ڪالاباغ ڊيم جي اڏاوت جاري آهي؟
آزاد رهڻ جو حق ڦري نٿو سگهجي؟
ڪابل سان ناتن جو نئون مرحلو
پر ”اونداهي ۾ فرار“ جو ڇا ٿيندو؟
ڊيلٽا: شڪاري ٻار جي مٺ ۾ جهرڪي
ڳالهين جي نائين دور کانپوءِ به.....
ڏکئي وقت ۾ پراڻن ساٿين جي سار
برائون ترميم
هندي اسٽائل فساد ۽ ايم ڪيو ايم
”ڇا پنجاب کي ويٽو پاور حاصل آهي؟“
ڪراچيءَ جي سنڌين جو اعتماد نه لوڏيو
قتلام ڪندڙ ڪارخاني کي رعايت ڏيئي نٿي سگهجي
غير قانوني غير ملڪي ۽ ووٽر لسٽن جو مرحلو
سرڪار! ”غريبن لاءِ بينڪاريءَ“ تي سوچيو
گرينڊ الائنس جون تياريون
ايم ڪيو ايم پاران گهرو لڙائيءَ جي ڌمڪي
وڏو وزير پنهنجي حڪم تي عمل ڪرائي سگهندو؟
گهرو لڙائيءَ ڏانهن پهرين وک؟
ٿر ۾ ڏڪار ۽ نمائنده نانگ
پاڪستان جي ثقافتي پاليسي
انسٽيٽيوٽ..... پر ڪنهن جي لاءِ؟
ولي، الطاف ۽ نواز اتحاد عمل
پهرين آڪٽوبر 1988ع کان پهرين آڪٽوبر 1995ع تائين
ڪور ڪمانڊرن جي اجلاس ۾ الطاف حسين کي جواب
سنڌ بابت مولانا فضل الرحمان جو موقف
خوني پرولي ڪڏهن ڀڄندي؟
... ۽ هاڻي سنڌوءَ ۾ سم جو پاڻي
پوليس: هڪ مافيا
ٺٽو – جتي پورهيتن پيٽ سان پٿر ٻڌا
پور بندر ۾ ڦاٿل پاڪستاني
بينڪاريءَ جو ڏيوالو نڪرندو؟
جهاز اغوا ڪرڻ جي ڪوشش
غير قانوني پرڏيهي خلاف وٺ پڪڙ ۽ پاسپورٽ دڪان
پي ٽي سي ريفرنڊم
گهڻن بنيادي مسئلن جو حل لياقت – نهرو ٺاهه تي عمل
پوليس مايوس ڪيو آهي
ٻهراڙيءَ ۾ ڊاڪٽرن جي تقرري حقيقت پسنديءَ جي ضرورت
سنڌ سيڪريٽريٽ تي حملو سنڌ جي تاريخي، سياسي ۽ انتظامي وجود کي للڪار
دهشتگردن جو موت ۽ ذهني گدلاڻ
امن جا گيت ڳائيندڙ ٿڪجي پيا آهن؟
ڇاڪاڻ ته توهان ٽين دنيا جا آهيو!
جتي دهشت کي سوڳ چئجي ٿو
مالاڪنڊ کان کاري ڇاڻ تائين
ايمنسٽي انٽرنيشنل ساک وڃائي ڇڏي
پڙدي جي پويان ڪهڙو ڊرامو هليو؟
باغي آفسيرن لاءِ آئين ڇا ٿو چوي؟
ڪارو ڏينهن: سياسي سج گرهڻ
ايم ڪيو ايم تاملن جي نقش قدم تي
گڏيل قومون ۽ ٽين دنيا
”آسمان“ ايمنسٽي انٽرنيشنل جو هيڊ ڪوارٽر ناهي
”اگر ... مگر“ مان نڪرڻ جون تياريون
سياسي ڪروکيتر ۾ شهيد ٿيل خواب ڳڻيو!
نواز شريف ۽ خالي بوتل جو نشو
رُپيو، روبل جو پوئلڳ!
”گرم هوا“ کان گرم هوا تائين
قومي حڪومت – ڪنهن حادثي کان بچڻ جي ڪوشش
نجڪاريءَ ڇا ڏنو؟
ڦلنگين کي ملڪي معيشت جي ٻيڙيءَ تان لاهڻو پوندو
ڪراچيءَ ۾ خون ئي خون
هو، جي اونداهين راتين ۾ ماريا ويا!
نانگ کي ريجهائڻ جي ڳالهه
نيٺ ڇا ٿيندو ۽ ڇا ٿيڻ گهرجي؟
ازهاڪ رابن جو موت
اهو بُروٽس وارو خنجر ته نه آهي؟
بُک ۽ بنيادي حق گڏ ڪيئن هلندا؟
رت جي پيالي ۾ سچ ۽ ڪوڙ
اڳوڻا معاشي زخم ۽ ڀرڻ بدران هڪ ٻيو چهڪ
نئين جهاد جون تياريون
توهان ماڻهو ٽنگي سگهو ٿا، خيال ۽ آدرش نه
هڪ دوزخ کان ٻئي دوزخ تائين ڊوڙون
سنڌ جو تعليمي ماحول مٿي ۾ گولي هڻي آپگهات جي ڪوشش
ووٽر، اميدوار ۽ سياسي پارٽين وارا جاڳن!
ناڪام بغاوت کانپوءِ هڪ سوال
آمريڪي معيشت جو ڀرم باقي نه رهيو
مخالف ڌر جي باغي فوجين لاءِ همدردي!!
سڻيءَ جي ديس مان نڪري ڪپهه جي ملڪ ۾ ڦاٿل ماڻهو
سنڌ ۾ غلاميءَ جي دور جي واپسي
سنڌ دشمن آفيسرن کي ڇـُوٽ ڇو؟
جافنا: امن ۽ دهشت جي آخري جنگ؟
پاڪستان: سڀني لاءِ جنگ جو کليل ميدان
ماڻهو هيڏانهن هوڏانهن ڇو پيا ڏسن؟
عوام ”عالمي مقروض“ هجڻ کان انڪار ڪري ٿو
رسول بخش مريءَ جو فلسفو
قيامت کان اڳ ۾ قيامت جي ڳالهه!
سڀ بيگناهه شهيد منهنجا ڀائر آهن!
ڌڌڙ ۾ پير
بنگله ديش ۾ سياسي بحران
چڪنا چور ٿيل سنڌي سماج: هڪ سوال
دهشتگردي-اولهه جو تحفو
رت ۽ ماس بچيو هجي ته ڀلي ٻيهر ڪهو!
ڪشڪول کپائڻ جي نوبت آدمشماري
پنجاب کي سنڌ سان ويڙهائڻ جون ڳالهيون
ڪو ڪيئن ڪري!؟
ادب، ثقافت ۽ جمهوريت ڪانفرنس


.....ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي موضوع جون وڌيڪ داخلائون