ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

ولي خان ۽ ايم ڪيو ايم : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-06
داخلا نمبر 1228
عنوان ولي خان ۽ ايم ڪيو ايم
شاخ پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي
پڙهيو ويو 1128
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

ولي خان ۽ ايم ڪيو ايم جا بنياد
پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي / بدر ابڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

ولي خان ۽ ايم ڪيو ايم - مان نڪتل ٻيون شاخون-

ولي خان ۽ ايم ڪيو ايم


شاخ پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

13 فيبروري 1996ع
ولي خان ۽ ايم ڪيو ايم

پاڪستان ۾ ”افغانستان ڪارڊ“ استعمال ڪندڙ اڳواڻ ڪراچيءَ تي حق واسطا قائم ڪرڻ جي ڳالهه اڻسڌيءَ طرح ڪري ٿو ۽ سنڌ جي امن امان جو نقاد ٿي ايم ڪيو ايم جي حق ۾ ڳالهائي ٿو. سوال اهو آهي ته ولي خان جي زبان سنڌي ماڻهن جي حق ۾ ڇو نه ٿي وري؟ سنڌ دوست هجڻ جي دعويٰ ڪندڙ ولي خان جڏهن سنڌ جي بزرگ اڳواڻ جي ايم سيد جي وفات کانپوءِ عذر خواهيءَ لاءِ سن پهتو ۽ ان چکڻ کان اهو چئي انڪار ڪيو هئائين ته ”سندن روايتن ۾ تڏي جي موقعي تي ان نه کائبو آهي!“
ولي خان چوي ٿو ته پوءِ ايئن ئي هوندو پر سنڌ جر وايت ۾ ايئن نه آهي. جيڪو مهمان ان کان انڪار ڪري، ان جي نيت ۾ کوٽ سمجهي ويندي آهي. جي ايم سيد جي حياتيءَ ۾ ۽ هن کانپوءِ ڪو به دوست يا دشمن سن مان بکئي پيٽ واپس نه ويو هوندو. اهو فقط عوامي نيشنل پارٽي جو ”سياسي وفد“ هو جنهن ايئن ڪيو، نه ته سنڌ واسين ڪيئي پٺاڻ ڏٺا جن ولي خان واري روايت جو ذڪر نه ڪيو. ڀلي ته اهو پراڻو قبائلي تصور هجي ۽ نئين زماني ۾ ان کي ڪنهن ٻي نظر سان ڏٺو ويندو هجي، سنڌ ۽ پشتون علائقا اڃا تائين اهڙين بيشمار روايتن تي هلي رهيا اهن جيڪي نه رڳو سٺيون آهن پر انهن کي واقعي اهميت به ڏني وڃي ٿي. پاسڪتان جي ڪنهن به صوبي ۾ جيڪڏهن ڪو مهمان دسترخوان تي نه اچي ته هن تي شڪ ڪبو آهي ته هو پنهنجي اندر ۾ ويٺل دشمنيون ساڻ کڻي آيو آهي.
ولي خان جو سنڌ ڏانهن رويو ان شڪ جي تصديق ڪري ٿو، جنهن جو بنياد هن سن ۾ پنهنجي رويي سان وڌو. ولي خان ظاهر ظهور سنڌ دشمن ٿي بيٺو آهي. هڪ طرف سنڌ جا قومپرست ۽ جمهوريت پسند ڪچڙي اتحاد سان يا ڪنهن اڌوري هم خياليءَ سان گڏجي ايم ڪيو ايم جي دهشتگرديءَ کي منهن ڏيئي رهيا آهن ته ٻئي طرف ولي خان چوي ٿو، ”پيپلز پارٽيءَ جي حڪومت مان فقط اهي ماڻهو خوش آهن جن کي وات ۾ هڏي ڏني وئي آهي!“
وات ۾ هڏي ڪتي کي ڏني ويندي آهي ۽ سنڌ توڻي پنجاب ۾ عوام جي اڪثريت پيپلز پارٽيءَ سان گڏ آهي. ولي خان ڇا ٿو چوڻ چاهي؟ ڇا هو سنڌ، پنجاب ۽ باقي صوبن جي انهن سڀني ڪارڪنن کي وات ۾ هڏي ڏنل جانور سمجهي ٿو؟ سنڌ ۽ باقي ملڪ جا ماڻهو پيپلز پارٽيءَ مان خوش آهن يا ناهن؟ اهو هڪ جدا سوال آهي پر اها حقيقت آهي ته ملڪ ۾ سڀ کان گهڻا ووٽ کڻندڙ پارٽيءَ جو نالو پيپلز پارٽي اهي. جڏهن ولي خان پيپلز پارٽيءَ جي همدردن کي ”وات ۾ هڏي ڏنل“ سڏي ٿو ته اصل ۾ هو ملڪ جي اڪثريت کي انسان جي پد تان لاهي ”جانور“ سڏي ٿو. هڪ اڳواڻ جي حيثيت ۾ ولي خان کي پنهنجي لفظن تي هڪ ڀيرو ضرور سوچڻ گهرجي ۽ توري تڪي ڳالهائڻ گهرجي.
اها ڳالهه رڳو خان صاحب ڪو نه ٿو چوي، هر عام ماڻهو تسليم ڪندو ته پيپلز پارٽي قوم کي پٽڪا ڪو نه ٻڌايا آهن پر ولي خان سان سندس ان موقف تي ڪو به سهمت ڪو نه ٿيندو ته ”پيپلز پارٽيءَ جي حڪومت مان صرف اهي خوش آهن جن کي وات ۾ هڏي ڏني وئي آهي.“ شايد اها گستاخي سمجهي وڃي جيڪڏهن اهي ئي لفظ موٽايا وڃن ۽ ايئن چيو وڃي ته ڇا سڄي ڪاوڙ ان ڳالهه تي آهي ته ”هڏي“ ٻين کي ڇو ملي!؟ ولي خان جي ان غير پارليامينٽري تبصري تي ان کان وڌيڪ ڳالهائڻ شايد مناسب نه ٿئي!
ولي خان جو چوڻ آهي ته ”مسئلو بندوق سان حل نه ٿيندو، ان ڪري ايم ڪيو ايم کي اعتماد ۾ ورتو وڃي!“ اها ئي ڳالهه شروع کان هر ڪنهن ڪئي. هر ڀيري ڳالهيون ٿيون پر صاف نظر آيو ته ڳالهين جي نيت ئي ڪو نه هئي. ايم ڪيو ايم ڳالهين سان گڏ لاش ڪيرائي پنهنجي سوديڪار پوزيشن ٺاهيندي رهي... ۽ نيٺ عوام ڏٺو ته ڪراچيءَ ۾ ٿوري گهڻي نظر ايندڙ بهتر صورتحال صرف ان ڪري ممڪن ٿي ته حڪومت رياست جي طاقت استعمال ڪئي. جيڪڏهن ايئن نه ٿئي ها ته پوءِ اڄ لنڊن مان جاري ٿيندڙ ”فيڪس هدايتون“ روپوش ٿيڻ لاءِ نه چون ها بلڪ اڳي وانگر ”هڙتال“ ڪرڻ جي هدايت ڏني وڃي ها! سنڌ جا سڀ سياسي حلقا اڄ به چون ٿا ته ڳالهيون ٿيڻ گهرجن پر جن ماڻهن بندوق کنئي آهي، اهي ڪير آهن؟ اعتماد ته رياست ۽ قانون کي ڏيارڻ ضروري ٿي پيو آهي. حڪومت ايم ڪيو ايم کي ڪيئن اعتماد ۾ وٺي؟ اعتماد ته ايم ڪيو ايم کي ڏيارڻو آهي ته هو بندوقون ڦٽي ڪري رهيا آهن.




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

ولي خان ۽ ايم ڪيو ايم ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
ولي خان ۽ ايم ڪيو ايم
پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي - موضوع جون ٻيون داخلائون-
انساني حقن جي ڳالهه تي بغاوت جو ڪيس!
خاص مهمان جي آمد
ڪنهن کي ساهه جي، ڪنهن کي سُود جي
عالمي ادبي ڪانفرنس ڇا ڏنو؟
وفاقي مرڪزيت ناڪام ٿي وئي آهي؟
چيلهه ڀڳل پورهيت، صارف ۽ مستقبل جون اميدون
ڪالاباغ تي ”همخياليءَ“ لاءِ سختي ڇو؟
ديوتائن جي محل ۾ ڌرتيءَ جي صورتحال تي بحث
سنڌ جي سوچ بدلجي رهي آهي؟
الطاف حسين جي مائٽن جو پراسرار قتل
ٽن تلوارن کان مڪه چوڪ تائين ...
ٺهڻ ۽ نه ٺهڻ جون ڳالهيون
جنازي تي گوليون هلڻ نه ڏنيون ويون پر ...
آمريڪي مداخلت ۽ ڪراچيءَ جي ڳِجهن جا سڏ
ڀور ڀور ٿيل اعتماد تي ڪالاباغ بند جا بنياد ڪيئن رکبا؟
ٽين دنيا ۾ آزاديءَ جا ”نوحا“ ڳائيندڙ ملڪ
ائٽمي هٿيارن جي ڊوڙ ۾ ڪيستائين ڊوڙبو؟
سنڌ سوچي ٿي ...
قوم کي گاهه کارايو ويندو!؟
حڪومت جي ”بي وفائيءَ“ سبب دهشتگردن ۾ ڀاڄ
واپڊا جو نئون وار سنڌ ۽ بلوچستان ۾ تڪرار جا ٻج پوکڻ جي ڪوشش
رياست جي چئني ٿنڀن کي اڏوهي کائي وئي!
پشاور ۾ قيامت
شديد ٽڪراءُ واري سياست ڇا ڏيندي؟
”تحويل ۾ موت“ ۽ زندگيءَ جي ضمانت جو سوال
ٺڪر تي پاڙ لڳڻ کانپوءِ!
اعلانِ ”اسلام آباد“ سنڌ جي آئيني حيثيت کي چئلينج
اين ايف سي ايوارڊ: ايڊهاڪ ازم جو شڪار نه ٿيڻ گهرجي
ڪارو ڪاري مسئلو: قانون ۾ ترميم جي ضرورت
پرائي جنگ پنهنجي شهر ۾
جتي ٻار ٿاڻن منجهه مرن – سو ديس مسافر!
جنگ جي ميدان ۾ سال بدلجي ٿو
پاڪستانين لاءِ 1996ع جو پهريون تحفو، اگائيز گَن
شاگردن جو ٽيون طبقو
دهشتگرن جو اعلان نامو!
نواز شريف ۽ اجمل دهلوي لنڊن ڏانهن
غير قانوني پرڏيهي – آدمشماريءَ ۾ رنڊڪ
مسيحا کانپوءِ
جڏهن جهونا به بغاوت جون ڳالهيون ڪن!
مزاحمتي جنگ جي پر امن واٽ به آهي
ڌرتيءَ جي قوتن کي گڏجڻ گهرجي
حڪومت جي هجڻ جو جواز وڌي ويو آهي
گاج جا گهايل ۽ ”دنيا جو دستور
ٽه ڌري سياست کان وحشت تائين
وفاق ۽ صوبن وچ ۾ تڪرار جو سوال
سياسي امتحان مان نڪتل نتيجا
ڳالهه، طاقت جي نشي جي آهي
ٿر جي ترقيءَ جو ڇا ٿيو؟
هڪ مڪمل انفارميشن ۽ ريسرچ سينٽر جي ضرورت
وحشت جي ميدان ۾ پٺاڻي خان جو آواز
رت هاڻيون گهٽيون ڌوئڻ لاءِ سفر
عورت ”اڌوري“ پر ووٽ ”پورو“
بنگالين جا ساٿي صنعتڪار قانون کان مٿي ناهن
ڪالاباغ: عبدالله شاهه جا خيال بدلجي ويا؟
ماحوليات، مافيا ۽ پوليس جو ڪردار
پڙاڏو سوئي سڏ
آبادگار ڪمند ڪن يا ڪاٺيون؟
ڪراچيءَ ۾ پٺاڻن کي قربان ڪرڻ جي ڳالهه
سرڪاري گولين جا آواز ايوانن تائين نه پهتا؟
ٿر اڌ ۾، ڪيٽي بندر پنڌ ۾
بئنچن تي بيٺل سياستدان
... ۽ هاڻي ”روپوش“ سياست
ڪراچي ڇا ٿي سوچي؟.
”گورک، منڇر، بڊو ٽوئرسٽ زون“- ڏسو ته ڪيئن مڪمل نٿو ٿئي!
هٿيارن جي ڊوڙ- ماريو ماريو نه، خدا خدا ڪيو!
اهو خدا جو حڪم نه، ڪجهه ٻيو آهي
ڪيٽي بندر: ڪجهه خطرا، ڪجهه تجويزون
اُڀو ايئن چوين ته آڳڙيو آهيان!
ملير ۾ دهشتگردي
هڪ ڊٺل گهر جو نقشو
ساهه کڻڻ تي به ٽيڪس لڳندو؟
حواله ڪيس قسط 2 ڪڏهن رليز ٿيندي؟
ورلڊ ڪپ ۽ دهشتگرديءَ جو ماحول
هڪ قوم جا ڏک، فنڊ وڌائڻ جو اسم
ڏنڊا ٻيڙين ۾ پوڙهو موت
ڪراچي يونيورسٽي ۾ ميرٽ جو خون
ڪراچيءَ ۾ روزگار، سنڌين جو آئيني حق
...۽ هٿيارن جي سپلاءِ لائين برقرار آهي
ايندڙ ٻوڏن جو اونو
فوجي بغاوت لاءِ اُڀارڻ ڏوهه ناهي؟
زرعي شعبو ۽ غير پيداواري طبقن جو نفعو
ايٽمي هٿيارن کان آجي دنيا ڇو نه؟
وحشت ختم ته ڪو نه ٿي آهي!
ولي خان ۽ ايم ڪيو ايم
سنڌوءَ مان پاڻي جي چوري
سنڌ اسيمبلي ٽوڙڻ جي فرمائش
آمريڪا، ميان صاحب ۽ ڪراچي
اتحاد ڙي اتحاد!
عيد: دليون ڌوپجن پر ڪيئن؟
اڄ ته هڪٻئي جي زخمن تي پٽيون ٻڌو!
بجلي سستي ڪرڻ طرف سوچيو!
ڪجهه ڪاوڙ پاڻ تي به ڪيو!
پوليس جي تعريف تي عوام تاڙيون نه وڄايون!
نئون معاشي نظام: هڪ خواب جي تعبير؟
.... ڳالهه پهتي صدر پاڪستان تائين
عام چونڊون ۽ سڃاڻپ ڪارڊ جو سوال
هٿيارن اڳ ڇا ڏنو آهي جو وري کڻجن؟
ڇا ڪجهه ”آف دي رڪارڊ“ به آهي؟
قوم ڪرڪيٽ ڏسي..... ايم ڪيو ايم پنهنجو ڪم ڪري!
مڊل مين: زرعي شعبي جو قاتل ڪردار
سنڌ مان هڪ لک ڪتاب ۽ قديم وستو پنجاب منتقل ڪرڻ جون ڪوششون
هيءَ چوٿين مارچ جي ڪهاڻي آهي
هاڻي اچو جعلي دستاويز ٺاهيندڙ مافيا تي ....
ٽيليفون کاتي مان نيڪاليون ۽ نيون ڀرتيون!
جان جي امان ملي ته عرض ڪجي!
اسپتال جي جنرل وارڊ ۾ رلندڙ صدارتي ايوارڊ
امداد محمد شاهه – مل جي حدن ۾ قيد ماڻهو
وڏيرن جي رياستن ۾ زخمي صحافت
هاليجيءَ تي وائلڊ لائف ڇاپو
واپڊا جو سنڌ دشمن رويو
وسيم اڪرم کي پيپسي نه ملندي!
اينٽيڪس جي ملڪيت جو سوال
رلي ويل رٿائون ۽ ترقيءَ جي خواهش
شهر ٺريا ته ٻهراڙيون ٻرڻ لڳيون
هڪ شيطان جي شهادت
رضيه ڀٽي سنڌ توکي ياد رکندي!
”جاڙيجا“ رڳو هندستان ۾ ناهن!
ثقافتي اڳراين ۾ ايڏو اڳتي نه وڃو!
.. ۽ هاڻي عظيم ٿل ڪئنال رٿا
سينٽرل ضلعي مان ماس ٽرانزٽ پروگرام
عالمي فورم ۾ پاڪستان جي پيشي!
سياسي دڪانن آڏو بيٺل غير منظم صارف
الطاف حسين جو خط – ساڳيا لاٽون ساڳيا چگهه
تعليمي ماحول هڪ قومي ضرورت
سنڌي ٻوليءَ جي سرڪاري حيثيت ۽ مهڻا
انتظام جي معنيٰ ”انتظام“ آهي، لٺ نه
نياڻي – ست قرآن ۽ سنڌو ماٿري
هڪ مقدس تحرير جنهن جو احترام نه ٿيو
غلطيءَ کان پاڪ سچ ڳالهايو!
قديم آثار: متان عدالت تائين وڃڻو پوي!
نازڪ سوالن تي به غير سنجيده سياست
هندستاني جنرل شرما جا دليل
ٺيڪيدارن کي ڍر ڏني ته ڪنهن؟
۽ هاڻي مادام به چيو….
ماحوليات دشمن مافيا جا قانون جي ڳچيءَ ۾ هٿ
”خبيث چڪر“ ۾ ڦاٿل عوام ۽ سگا


.....پنهونءَ ڪارڻ پَٻ ۾: ايڊيٽوريل-2 روزاني برسات ڪراچي موضوع جون وڌيڪ داخلائون