ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

ياري سائينءَ جو مقبرو : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-04
داخلا نمبر 918
عنوان ياري سائينءَ جو مقبرو
شاخ منڇر گورک گاج دنيا
پڙهيو ويو 1204
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

ياري سائينءَ جو مقبرو جا بنياد
منڇر گورک گاج دنيا / بدر ابِڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

ياري سائينءَ جو مقبرو - مان نڪتل ٻيون شاخون-

ياري سائينءَ جو مقبرو


شاخ منڇر گورک گاج دنيا
ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0-گذريل صفحو

ياري سائينءَ جو مقبرو
اسان واهي پانڌيءَ کان ٿيندا منجهند ڌاري ياري سائينءَ جي مقبري تي پهتاسون، جيڪو نئه تڪيءَ جي ٻاهرين ڏاٺ وٽ ڳاڙھي جبل جي لڪ تي آهي. مزار جي اتر کان نئه تَڪي لنگهي ٿي. هي ماڳ تپو ڊرگهه بالا، تعلقو جوھي ۾ پوي ٿو. ياري سائينءَ جو مقبرو ننڍو ۽ چورس آھي. مقبري جو دروازو اوڀر کان آهي. بخاري صاحب جو خيال آهي ته ھن وقت موجود مقبرو پوءِ جو ٺھيل آھي ۽ اصل اڏاوت ياري سائينءَ پنھنجي جيئري ٺھرائي ھئي. مزار جي چوڌاري خاص ڪري ڏکڻ ۽ اولهه طرف قبرون پکڙيل آھن. قبرستان ۾ چار قبرون پٿر جي اڪر جون ملن ٿيون. ياري سائينءَ جي مقبري تي ڳچ جي مٿان گنبذ ٺھيل آھي. ڳچ، چوڪنڊي ڪمري کي پاسن ۾ ڪنڊ ـ جوڙون (squinches) ڏئي اٺ ڪنڊو ڪري ڳچ ٺاھيو ويو آھي. الھندي طرف محراب وانگر جارو ڏنل اٿس ۽ فرش چيروليءَ سان پلستر ٿيل آھي. مقبرو ھڪ ٿَلھي تي اڏيل آھي جنهن جو ڪجهه حصو اڱڻ طور ڪم اچي ٿو. ٻاھران ديوارون ونگن وارن پانيلن سان سينگاريل آھن. لنگهه اوڀر ۾ ڏنل اٿس. مقبري جي ڪنڊن ۽ ڳچ وٽ برجيون ٺھيل آھن. روايتن موجب يارو سائين ميان نصيرمحمد جو مال چاريندو هو ۽ يارو ريڍار سڏبو آهي . هاڻي هن کي بزرگ پِير جو درجو مليل آھي، ۽ هتي اڪثر مقامي مريد ايندا رهندا آهن. يارو سائين جا هاڻوڪا مجاور رند قبيلي جا آهن.
هن ماڳ يا ڏاٺ وٽان ٿورو اوڀر ڏانهن نهاربو ته سامهون چئن پنجن ڪلوميٽرن جي پنڌ تي نئه گاج جي وهڪرن جي وچ ۾ ڊرگهه بالا وارا ٽالپرن جا قبا نظر ايندا، جن بابت اڪثر محققن جو خيال آهي ته ’کوڙ واري جنگ‘ اتي لڳي هئي. ياد رهي ته پشتو ۾ نئه کي ’خوڙ‘ ۽ بلوچيءَ ۾ ’کؤر‘ چوندا آهن. انڪري اهو چوڻ درست ٿيندو ته ’کوڙ واري جنگ‘ معني ٿيندي ”نئه (گاج) واري جنگ“ جيڪا نئي ٿڪيءَ جي ڏاٺ جي سامهون گاج جي ڪنڌيءَ تي لڳي. يارو فقير ميان نصير محمد جي وقت جو فقير آهي، ان ڪري گمان اهو ئي آهي ته جڏهن کوڙ واري جنگ لڳي تڏهن ياري سائينءَ جي قبر هتي اڳي ئي موجود هئي، البت قبو پوءِ ٺهيو آهي، يعني، ميان يار محمد ڪلهوڙي جي قلات کان واپسيءَ کان پوءِ ٺهي. ممڪن آهي ته اهو ڪم ميان يار محمد ڪرايو هجي!
اسان مقبري کان موٽ کاڌي ته ٻروچن جي گهرڙن وٽ هڪ جانڊهه تي نظر پئي، جنهن ۾ هڪ گڏهه جوٽيل هو. جانڊاهي (گڏهه) پنهنجي ڊيوٽي ڏيئي رهيو هو. ان جون اکيون ٻڌل هيون ۽ ڪلڪ کن کان پنهنجي ڪِرت ۾ لڳل هو. هيءَ جانڊهه رندن جي هئي، جيڪي مزار جي پانڌيئڙن جي خدمت لاءِ هتي ڳوٺڙو ٻڌي ويٺا آهن. اسان جي ملاقات گل حسن فقير ۽ رمضان فقير رند سان ٿي.




ٽوٽل صفحا1
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0-گذريل صفحو

ياري سائينءَ جو مقبرو ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
ياري سائينءَ جو مقبرو
منڇر گورک گاج دنيا - موضوع جون ٻيون داخلائون-
ٻه ڍُنگ ڳالهيون
پهريون ڏينهن : سيوهڻ ڏانهن
سيوهڻ ۾
عَلم
مکڻ ماکي
دستارسازي
دستاربندي
پُراڻين دستارن جو سفر
قلندر شهباز
قلندر شهباز جو مقبرو
ڌمال
لال ڪنوار
سيوهڻ جون ڪافيون
پٺاڻ جي ڪافي
مزار سائين علي احمد قريشي
سخي دلير جو مقبرو
لفظ ’ڪائي‘ جو بڻ بنياد ڇا آهي؟
ڪائيءَ ۾ نوحاڻي سردار سان ڪچهري
محمد بن قاسم جو خزانو
سانجهيءَ تارو
ست گهريون جنن جا گهر
ڪائي باغ ۾ فقيرن جي دنيا
هاهوت جون خبرون
هڪ سرڪش ڪردار
ھاھوت، بازارِ مصطفى خريدارِ خُدا
بگا شير
پٿر جي اڏي
فقيرن وٽ جاگرافياڻي ڄاڻ
بٺي ٿل ۾ قديم تحريرن جو ڏس
70 خچرن جو خزانو
لکمير ڪافر ۽ حضرت علي سائين
گابار جي گُري، خزاني جو هڪ باب
بڊي ۾ جهنگلي جيوت
لُنڊي بُٺي
دخمو يا اسٽوپا؟
سيوهڻ جو قلعو
سيوهڻ جي قلعي جي تاريخ
بودلو سڪندر
بودلي جي ڏاچي
درگاهه ڇُٽو امراڻي
احمد علي قريشي جي مزار
مخدوم بلاول جو نئون مقبرو
ڳاڙهيءَ ڏانهن
ميان وال تحريڪ
ڪلهوڙن جي ڪهاڻي
سيد محمد جونپوري
ميان آدم شاهه ڪلهوڙو
ميان دائود ڪلهوڙو
محمد الياس ڪلهوڙو
ميان شاهل محمد ڪلهوڙو
ڪلھوڙا حاڪم (جنھن ترتيب سان حاڪم ٿيا)
ڪلھوڙن جا ڪي وزير ۽ سالار
ڪلهوڙن جي راڄ جو نمونو
کاڌو خوراڪ ۽ ماحولياتي حالتون
اخلاقي صورتحال
سرڪاري محصول
ڳاڙهيءَ واري مسجد
ميان نصير جو قبرستان
سرندو نواز فقير
ست قاضي، نر نه مادي
ميان نصير قبرستان ۾ ڪير ڪير دفن آهي؟
ٽوڙ ڏانهن
ٽوڙ ۾
مست ڪيهر شاهه
ڪاڇي جا آثار ۽ ڳوٺ
موالين جي دنيا
سبيءَ جي ھوا ’ڪُنبي‘
بد امنيءَ وارو ڪارو دور
چور نلي
نئه گاج ۾
نئه گاج ۾ آثار
جاڙي جي قلات
ڇُٽي جي ڪُنڊ
نزگاڻيءَ جي ڪُنڊ
روهيل جي ڪُنڊ
راڄو ديرو
پئي جو ڪوٽيرو
ڪاڇي ۾ ڪلهوڙا ۽ ٽالپر
سنڌ جون قديم ثقافتون ۽ تهذيبون
نئه گاج
گاج جو وهڪرو
مير الهيار جي قبن ڏانهن
ڊِگهه بالا جا مقبرا
ڪاڇي ۾ رات
هڙيو، پکين جو بادشاهه
هُرلو
مٽِيءَ جي شاعري
جوهيءَ کان اڳتي
ڪوٽ جي ديوار
ميان يار محمد ڪلهوڙو
ڪلهوڙن جا يادگار
ميان مرادياب جو مقبرو
منگو فقير جتوئيءَ جو مقبرو
گمنام ڇٽي
منڇر عروج ۽ زوال
منڇر ڍنڍ
منڇر جا جوڀن ڏينهن
زوال بابت سائنسي رپورٽون
زراعت
منڇر ۽ پکي
جولاءِ 2002 ۾ منڇر جو منظر نامو
ٻيڙي
بوبڪ هڪ جيئرو کنڊر
بوبڪ جا مخدوم
بوبڪ: جا مخدوم
نئگ ۽ نگهاول ڏانهن ٻيهر
سخي دلير رند
گاجي شاهه واهي ۽ گبر بند (گاجي گنج بخش)
گاجي شاهه بطور عقيدو
گاجي شاهه (غازي شاهه) جي تاريخي حيثيت
گاجي شاهه جي ڏاچيءَ جي قبر
ماڙي کڙ/ غازي شاهه سائٽ
ڏاند جي چٽسالي:
گورانڊي
ڪائيءَ ۾
ڪائي بٺي
بڊو جبل
ڪائي کان ڏلهه ڏانهن
درگاهه آري پير:
آري پير سائٽ
قدرتي ڪُونر/جوالائي سرگرمي
ٻنڌڻي گبربند: ٻنڌاڻ
سون پٽي، ڏڪار سبب خالي هڪ ڳوٺ
چورڙو/چورلو ماڳ
ڏلهه ماڳ
ڪورن واري ڀر
ٻه ٽنگو/ڦاڙوٽي
لڪي جي گندرفي چشمي وٽ
شاهه اويس قرني
ڄامشورو المنظر تي
ڪـاڇـو
الهندو نارو، ايف پِي بند ۽ ايم اين وِي ڊِي (MNVD):
ڇــــِـنـي
شهداد خان کوسي جو قبرستان
ڇِني ڪوٽ جا نشان
مَـسـاڻ
ڏاڏو شهڪ
قربانيءَ جي روهي
صاحب خان جي مقبري ۾ چـــِٽسالي
واهي پانڌي شهر
واهي پانڌي ڪوٽيرو
واهيءَ لڳ روميون قبرستان
پِيشُ / ڦِيشُ
ياري سائينءَ جو مقبرو
جانڊهه
ڪاڇي جا جمالي
هليلي مقبرا
اسماعيل شاهه جي ڇٽي
قديم تحرير جي ناڪام ڳولا
گولو کوسو :
گولو کوسو: گولي کوسي جو ٽڪر
مِٺو ڪلوئي/ علي مراد دڙو
بهليل شاهه
ٺـُلـهه
هيرو خان ٺُلهه
جوهي لڳ ٻيا ٺلهه
لنگهه ٺُلهه
مارو ٺلهه
ڌامراهه ٺلهه
سنڌ ۾ ٻيا معلوم اسٽوپا:
نـئـه نـري ۾
ٻُڌڪو تيرٿ
سدو ڊهه
ٿاڻو ڪوٽيرو:
ميان جو ڪوٽ:
قديم نالِي:
بَٺ ڪارو ڪوٽ:
نئه نري ۽ اُونڌ
قديم نقاشي
پٽ سليمان قبرستان
حاجي عارب لنڊ جي اَٺ دري قبي
ٻُٽا قبا
لاوارث اٺڪنڊي ڇٽي:
بکر شهيد
نا معلوم اٺ دري، ويجهو بکر شهيد
ڪَنڊيءَ ۾ ٽنگيل کلون، کوپڙيون ۽ هڏا
اوائلي قربان گاهه يا تدفيني ٿلها
ڪي ٻيا آثار
نئنگ
دُنب بٺي
سَناسي بُٺي
اين جي مجمدار
مـنـڇـر لـڳ آثـار
مَشاڪ ( مشاخ) Mashaak / شاھه حسڻ:
روھينڊو Rohindo ۽ مَـڏي بُـٺي Mādi Buti :
لـوھـڙي پـيـر Lohri Pir:
لاکـو پـيـر Laakho Pir :
ٽـنـڊو رحـيـم:
سخي گوز بند
دهل ڍوري ڏانهن
چُنگڻ، نور واهي ۽ گابار جي گري
جُڙيو ڇُٽو ڪوٽيرو:
چاڪر لاڪارو ڪوٽيرو:
دهل ڍوري جو نالو:
واپسي:
گورک :
گورک جي ترقي، هڪ خواب جو سفر
جڏهن گورک جو رستو کليو ....
گورک جو رستو
گورک تي ٻروچ
گورک جي ترقيءَ لاءِ ابتدائي ڪم
گورک ڏانهن
مَمَ ۽ مائيءَ جي ڳالهه
ڄموري ڏانهن:
مم جو وجود:
گورک 2
گورک جي نباتات
گورک تي پاڻي
گورک ڊيولپمينٽ
کيرٿر ٿڌي سڙڪ،
گورک جي خواب کان اڳتي
گورک جي خواب کان اڳـتي


.....منڇر گورک گاج دنيا موضوع جون وڌيڪ داخلائون