ابڙو اڪيڊمي Abro Academyابڙو اڪيڊمي Abro Academy

پاڪستان جي ثقافتي پاليسي : (ابڙو اڪيڊمي)

2020-11-05
داخلا نمبر 1067
عنوان پاڪستان جي ثقافتي پاليسي
شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
پڙهيو ويو 1188
داخلا جو حوالو:

هن داخلا لاءِ تاريخ جا حوالا موجود نه آهن

هن داخلا جون تصويرون نه مليون

پاڪستان جي ثقافتي پاليسي جا بنياد
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي / بدر ابڙو / ابڙو اڪيڊمي Abro Academy / علمي ادبي پورهيو /

پاڪستان جي ثقافتي پاليسي - مان نڪتل ٻيون شاخون-

پاڪستان جي ثقافتي پاليسي


شاخ ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي
ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳلو صفحو-0--1-گذريل صفحو

30 سيپٽمبر 1995ع
پاڪستان جي ثقافتي پاليسي

يقيناً اسان تاريخ، رسمن ۽ روايتن جي هڪ جدا ۽ اهڙي سڃاڻپ آهيون، جيڪا ٻين کان مختلف آهي. ڀلي ته ايئن چئجي ته سڄي دنيا جا انسان بنيادي طور تي ساڳي نفسيات رکن ٿا پر جڏهن ڪو نسل ۽ قوم پنهنجي ارتقا جا ڏاڪا پنهنجي الڳ ٿلڳ ماحول ۾ طئه ڪري ٿي ته ان جي ٻولي، فڪر ۽ ثقافت، تجربي ۽ ورثي ۾ به فرق اچي وڃي ٿو. پاڪستان گهڻين قومن جو ملڪ آهي ۽ هتي محلاتي سازشين ثقافت جي تشريح ڪرڻ مهل ان جو روح ئي چچري ڇڏيو آهي.
تاريخ ۽ ثقافت بابت قومي ڪميشن ۽ اڪيڊمي آف ليٽرز جي چيئرمين فخرز مان پاڪستان جي جنهن ثقافتي پاليسيءَ جو اعلان ڪيو آهي، اها ان تصور کان گهڻي ويجهي آهي، جيئن سنڌ جا ماڻهو سمجهن ٿا پر اڃا گهڻيون ئي وضاحتون آهن، جيڪي گهرجن ٿيون ۽ گهڻا ئي سوال آهن جيڪي جواب طلب آهن. گذريل سال اسلام آباد ۾ اڪيڊمي آف ليٽرز جي پليٽ فارم تي پهريون ڀيرو انهن اديبن ۽ دانشورن کي به سڏايو ويو هو جن کي مارشل لا جي زمان ۾ بليڪ لسٽ تي رکيو ويو هو. ان ئي سبب ڪري ان ڪانفرنس کي پاڪستان جي نمائنده ادبي ميڙ قرار ڏئي چيو ويو ته اها پاڪستان جي اديبن جي اسيمبلي آهي.
اديبن جي ان اسيمبليءَ ان پليٽ فارم تان جيڪي ڪجهه ڳالهايو، ڏک سور بيان ڪيا ۽ تجويزون ڏنيون اهي سڀ رڪارڊ تي موجود آهن. پڇاڙيءَ ۾ ٺهراءَ به پاس ڪيا ويا جيڪي اخبارن ۾ اکر به اکر ڇپجي چڪا آهن. گڏجاڻي جي اختتامي اجلاس کي خطاب ڪندي مسٽر فخر زمان دعوا ڪئي هئي ته ”ايندڙسال جڏهن اديبن جو ٻيهر ميڙاڪو ٿيندو، تڏهن کين اهي ڳالهيون چوڻ جي ضرورت ئي نه پوندي جيڪي ان ڪانفرنس ۾ چيون ويون يا ٺهرائن جي صورت ۾ پاس ڪيون ويون آهن.“
پاڪستان جا سڀ اديب ان وعدي جي ڳنڍ ٻڌي پنهنجن پنهنجن علائقن ڏانهن موٽي ويا هئا ۽ هر هڪ کي ٻڌايو هئائون ته ”ڀائو! هاڻي اسلام آباد ۾ عقل ۽ سمجهه جون ڳالهيون ٻڌيون وڃن ٿيون. قوم، ٻولي ۽ ثقافت جا مسئلا سمجهيا وڃن ٿا ۽ توهان ڏسجو ته تمام جلد انهن ڳالهين تي عمل ٿيندو ڇاڪاڻ ته اهڙو وعدو اسان سان ڪنهن ٻئي نه، فخر زمان ڪيو اهي جيڪو پاڻ به ان ئي مڪتبه فڪر جو آهي جنهن تي توهان ۽ اسان سميت اڪثريت جو ايمان آهي.“ ان ڳالهه کي سال لنگهي ويو آهي پر ڪو نتيجو سامهون نه آيو آهي. مڃون ٿا ته اڌ صديءَ جون غلطيون هڪ سال ۾ درست ڪرڻ سولي ڳالهه نه آهي پر جڏهن اسلام آباد مان وعدو وٺي ويل اديب پنهنجي گهر مان ٻاهر نڪري ٿو ۽ کانئس پڇيو ٿو وڃي ته ڀائو اسلام آباد ۾ ٿيل وعدي تي عمل ڇو نه ٿيو آهي؟ ته ان مهل ڪو جواب نٿو ملي.
قومي ثقافتي پاليسيءَ هيٺ تاريخ لکجي رهي آهي. تمام سٺو! پر اها تاريخ ڪير لکي رهيو آهي؟ ڇا ان تاريخ ۾ هر هڪ پهلوءَ جو جواب موجود آهي؟ سنڌ جي تاريخ ڪير لکي رهيو آهي؟ ڇا سنڌ جي تاريخ فقط اها آهي جنهن جو ڪو نه ڪو حوالو تاريخ جي ڪنهن نه ڪنهن ڪتاب ۾ موجود آهي؟ تاريخ رڳو بادشاهن جي ته ڪو نه هوندي آهي، اصل تاريخ ته عوام جي ويڙهه ۽ تجربي جي حصول جي تاريخ آهي. تاريخ ۾ فقط قائداعظم ۽ قائد عوام ئي نه، روپلو ڪولهي، چوٿين مارچ ۽ ٽوڙهي ڦاٽڪ به آهن. ڇا انهن تي قلم جو پورهيو جاري آهي ۽ ڪير ڪري رهيو آهي؟ سڄي تاريخ سهيڙڻ لاءِ مواد لئبريرين کان وڌيڪ پٽن ۽ برپٽن ۾ پکڙيل آهي. ڇا ان پهلوءَ تي ڪو وسيع ڪم ٿي رهيو آهي؟
جڏهن ٽيلي ويزن ذريعي علائقائي ثقافت جي فروغ جي ڳالهه ڪئي وئي ته ان مان اها مراد هرگزهرگز ڪو نه هئي ته علائقائي تهذيبن کي اهڙي طرح پيش ڪيو وڃي جو اهو جاهلن ۽ بدمعاشن جو جهان نظر اچي. تازو، خود وزارت داخله اها ڳالهه قبول ڪئي ته پاڪستان ٽيليويزن تي اثر انداز مخصوص لساني لابي ايم ڪيو ايم جي چوڻ تي اهڙي سيريل هلائڻ ۾ ڪامياب ٿي وئي جنهن جو مقصد سنڌي تهذيب کي بڇڙو ڪرڻ هو. خراب ۽ چڱا پهلو هر تهذيب ۾ آهن، چڱا ۽ خراب فرد هر معاشري ۾ آهن پر ٿورو ئي غور ڪيو وڃي ته سنڌ جي تهذيب جي عڪاسي ڪجهه ارن ريت ٿي رهي آهي جو ان جو هر وڏيرو فيوڊل لارڊ آهي، هر هاري جاهل آهي، هر عورت غلام آهي ۽ باقي خلق ڌاڙيل آهي جيڪا وڏيري جي حڪم تي هلي رهي آهي. جيڪڏهن اهي سڀ ڳالهيون سچيون آهن ته پوءَ چئبو ته اهو شخص جنهن کي قائد عوام جو لقب ڏنو ويو مڪمل طور ناڪام ٿي ويو هو. ماڻهن پيرپاڳاري جي بدران پرويز شاهه کي ووٽ ڪو نه ڏنا هئا ۽ سنڌي ماڻهو ڌاڙيلن جي خلاف مزاحمت ڪو نه ٿا ڪن. حقيقت اها آهي ته هن وقت مڊل ڪلاس سماج جي مٿئين طبقي کي گهڻو پوئتي ڌڪي چڪو آهي. روايتي جاگيرداري ٽٽي چڪي آهي پر ان کان انڪار ناهي ته جاگيردار پاڇيون ۽ نفسيات اڃا ملڪ ۾ موجود آهي بالڪل ايئن، جيئن ضياءَ الحق جون پاڇيون به موجود آهن توڻي جو ضياءَ باقي نه آهي. اسان سينسر بورڊ ۽ سڌ سماءَ جي کاتن کان اها توقع ضرور ڪنداسون ته حالتن جي عڪاسي ڪرڻ مهل سچايون بي رحميءَ سان ضرور پيش ٿين پر تعصب ۽ مصلحتن جي اثر هيٺ نه.
اها به نوٽ ڪرڻ جي ڳالهه آهي ته اسان جون فلمون ۽ ٽي وي ڊراما جڏهن به ڪنهن انگريز يا هندوءَ جو ڪردار پيش ڪن ٿا ته اهو پهرين درجي جو ”بڇڙو انسان“ ڏيکاريو وڃي ٿو. ان ريت اسان ڇا پيا ڪريون؟ اسان هر مسلمان ٻار جي دل ۾ مذهب جي بنياد تي نفرت جا ٻج پوکي رهيا آهيون. سياسي بنيادن تي مذهبن سان نفرتون ڪچڙن ذهنن ۾ پوکڻ جو سلسلو هاڻي بند ٿيڻ گهرجي. ان کان ته هندستان جا ڊراما ۽ فلمون چڱيون جيڪي ڪردارن کي هندو، مسلمان، سک ۽ عيسائي جي بنياد تي چڱو ۽ خراب ڪرڻ بدران ”ڪردار“ جي ذاتي چڱائي ۽ بڇڙائيءَ تي ٻڌل هجن ٿا. ٿي سگهي ٿو ته هندستان جون ڪي فلمون شو سينا ۽ PJP جي اثر ۾ هجن پر پهتي ذڪر مجموعي صنعت جو آهي.
ٽي هفتا کن اڳ ڊاڪٽر فهيم اعظمي هڪ اڙدو اخبار ۾ پاڪستان جي قومي پاليسيءَ تي لکندي لکندي وڃي هڪ اهڙي بحث ۾ ڦاٿو جنهن ۾ تعصب جو لوهي ڄار کيس وڪوڙي ويا ۽ ايئن لڳو ته هو ان تاندوري مان نڪرڻ ئي نٿو چاهي جنهن پاڪستان ۾ ثقافتي بحران پيدا ڪيو آهي. ڊاڪٽر صاحب ڀلي ته ان کي ”پڪو پاڪستاني جذبو“ قرار ڏئي پر پاڪستان جي اها تشريح هاڻي مدي خارج ٿي چڪي آهي. جيئن درياهه پنهنجي وهڪري سان تازو رهندو آهي تيئن ثقافت کي به پنهنجي رواني گهرجي. ڊاڪٽر صاحب قائد اعظم ۽ پاڪستان جا نالا استعمال ڪري ثقافت جي معنيٰ کي ئي لٻي ڇڏيو. ان لٻيل معنيٰ وارو پاڪستان ڊاڪٽر صاحب کي پسند هجي ته هجي، پاڪستان تشڪيل ڪندڙ ڪا به قوم ۽ قبلو ان تشريح کي پسند ڪو نه ٿو ڪري. اها ڳالهه به ثقافتي پاليسيءَ جو حصو هئڻ گهرجي ته قائداعظم، پاڪستان، اسلام آباد ۽ قرآن شريف جهڙا عزت لائق حوالا ڏيئي جذبا ڀڙڪائن جي حوصلي شڪني ڪئي ويندي.
قومي زبان جي حوالي سان اڙدوءَ جي نفاذ تي زور ڏيڻ جي تجويز ته ڏني وڃي ٿي پر اصل قومي ٻولين کي علائقائي زبانون چئي ملڪ کي وري هڪ ٻئي تڪرار ڏانهن نيڻ جي ڪوشش ڪئي وئي. جڏهن ته اديبن جي ان ڪانفرنس ۾ گڏيل راءِ سان اها ڳالهه تسليم ٿي چڪي هئي ته پاڪستان ڳالهائجندڙ سڀ زبان




ٽوٽل صفحا2
موجودہ صفحو0
اڳيون صفحو-0--1-گذريل صفحو

پاڪستان جي ثقافتي پاليسي ھنن داخلائن ۾ پڻ استعمال ٿيل آھي
پاڪستان جي ثقافتي پاليسي
ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي - موضوع جون ٻيون داخلائون-
جيڪڏهن تون به پاڪستان ۽ مان به پاڪستان!
هاڻي يا وري ڪڏهن به نه
آپريشن لاءِ خون جو ٻليدان ضروري هو؟
سرڪار! عوام لاءِ هاڻي ڇا حڪم آهي؟
حيدرآباد: دهشتگرد ناڪام نه ٿيا آهن
محبتن جا ٻج پوکيندڙ – جي ايم مهڪري
لياري ۽ ملير ڊيولپمينٽ اٿارٽيز
سياسي اتحادين جي امپورٽ جو سلسلو
ڪراچي پئڪيج يا ڪجهه ٻيو؟
پريس جي خلاف روايتي اڳرائي
آپگهات ڪندڙ قديم آثار ۽ هڪ مئل گهوڙو
سرڪاري دستاويزن تائين عوام جي پهچ
پنهنجي ئي خول ۾ بند ڪراچي سياست
دهشتگرديءَ واري هڙتال ۽ ”دهشتزدهه“ عوام
صنعتڪار ۽ کنڊ جو هٿرادو بحران
ڌاڙيلن لاءِ به هڪ ”نصيرالله بابر“ گهرجي
استادن ۽ ڪلارڪن جي هڙتال
سنڌ جي برپٽن لاءِ پاڻيءَ جو خواب
غير قانوني پرڏيهين جي سڃاڻپ ڏکي ناهي
اسڪول في لاءِ اسڪول ۾ پِنايل ٻار
دهشتگردي ۽ سياستدانن جون خوش فهميون
دهشتگرد، ايجنسيون ۽ سنڌ
پاڪستان: دنيا ۾ ٽيون نمبر رشوتي ملڪ
دهشتگردن جي موت تي ماتم
مقدس رشتا ته بارود ۾ نه ٻاريو!
ملازمتن تان برطرفين جو مامرو
پاڻيءَ جو مسئلو: پنجاب ۽ هندستان جو هڪجهڙو رويو
جنگ بنديءَ جي بدلي ۾ اقتدار جي آڇ
وچ مدي واريون چونڊون ۽ جناتي چُرپُر
اخباري ڪاغذ جو بحران
سنڌي ٻوليءَ جو بااختيار ادارو جنگي بنيادن تي ڪم جي ضرورت
هڪ جيل ۾ بک هڙتال، ٻئي ۾ شاهي دعوت
ڳالهه جڏهن پاڻ تي آئي......
پيپلز پارٽيءَ جو وڻ ۽ وڻ ويڙهيون
ڪوڙ کي پير نه سهي، پَرَ ته آهن!
ايم ڪيو ايم جي ڪا به هڙتال ڪامياب نه ٿي آهي
سنڌ جو وڪيل برطانيا ۾
گهاتوئڙن جي نِڙيءَ ۾ ڦاٿل دانهن
.... خطرو اڃا موجود آهي
پنجاب جو سياسي بحران
افغانستان ۾ پاڪستاني سفارتخاني جي تباهي
ڪرپشن جي ڪينسر ۾ وڪوڙيل صحت کاتو
سيڙپ ڪمپنين ۾ ڦاٿل رقمون ملي سگهن ٿيون
بيجنگ ڪانفرنس تي مهربانن جي چڙ
جوکم کانسواءِ ڪا ٻي واٽ نه هئي
معاشي ون يونٽ ڏانهن وڌندڙ وکون
محمود غزنوي سومناٿ ۾ ڇا پيو ڪري؟
رينجرز هٿان برمي ۽ بنگالي ملاحن جي سرپرستي
ڪوڙ ۽ منظم پرچار جو ٽوڙ ڇاهي؟
اقليت جي مٺ ۾ اڪثريت
رت جا نشان ڌوئڻ لاءِ ڪيئي برساتون گهرجن
سچ ضرور ڳالهايو پر زور سان
سفيرن خلاف اڳرائيءَ بابت لنڊن مان آڪاش واڻي
طالبان راڄ ۾ ڇوڪرين جا اسڪول بند
انتظاميا کان مايوس 200 ڳوٺاڻن جي لڏ پلاڻ
سنڌي ميڊيم اسڪول ڪنهن ڳڙڪايا؟
هڪ دهشتگرد ”هيرو“ جو بُت
ڇا ڪالاباغ ڊيم جي اڏاوت جاري آهي؟
آزاد رهڻ جو حق ڦري نٿو سگهجي؟
ڪابل سان ناتن جو نئون مرحلو
پر ”اونداهي ۾ فرار“ جو ڇا ٿيندو؟
ڊيلٽا: شڪاري ٻار جي مٺ ۾ جهرڪي
ڳالهين جي نائين دور کانپوءِ به.....
ڏکئي وقت ۾ پراڻن ساٿين جي سار
برائون ترميم
هندي اسٽائل فساد ۽ ايم ڪيو ايم
”ڇا پنجاب کي ويٽو پاور حاصل آهي؟“
ڪراچيءَ جي سنڌين جو اعتماد نه لوڏيو
قتلام ڪندڙ ڪارخاني کي رعايت ڏيئي نٿي سگهجي
غير قانوني غير ملڪي ۽ ووٽر لسٽن جو مرحلو
سرڪار! ”غريبن لاءِ بينڪاريءَ“ تي سوچيو
گرينڊ الائنس جون تياريون
ايم ڪيو ايم پاران گهرو لڙائيءَ جي ڌمڪي
وڏو وزير پنهنجي حڪم تي عمل ڪرائي سگهندو؟
گهرو لڙائيءَ ڏانهن پهرين وک؟
ٿر ۾ ڏڪار ۽ نمائنده نانگ
پاڪستان جي ثقافتي پاليسي
انسٽيٽيوٽ..... پر ڪنهن جي لاءِ؟
ولي، الطاف ۽ نواز اتحاد عمل
پهرين آڪٽوبر 1988ع کان پهرين آڪٽوبر 1995ع تائين
ڪور ڪمانڊرن جي اجلاس ۾ الطاف حسين کي جواب
سنڌ بابت مولانا فضل الرحمان جو موقف
خوني پرولي ڪڏهن ڀڄندي؟
... ۽ هاڻي سنڌوءَ ۾ سم جو پاڻي
پوليس: هڪ مافيا
ٺٽو – جتي پورهيتن پيٽ سان پٿر ٻڌا
پور بندر ۾ ڦاٿل پاڪستاني
بينڪاريءَ جو ڏيوالو نڪرندو؟
جهاز اغوا ڪرڻ جي ڪوشش
غير قانوني پرڏيهي خلاف وٺ پڪڙ ۽ پاسپورٽ دڪان
پي ٽي سي ريفرنڊم
گهڻن بنيادي مسئلن جو حل لياقت – نهرو ٺاهه تي عمل
پوليس مايوس ڪيو آهي
ٻهراڙيءَ ۾ ڊاڪٽرن جي تقرري حقيقت پسنديءَ جي ضرورت
سنڌ سيڪريٽريٽ تي حملو سنڌ جي تاريخي، سياسي ۽ انتظامي وجود کي للڪار
دهشتگردن جو موت ۽ ذهني گدلاڻ
امن جا گيت ڳائيندڙ ٿڪجي پيا آهن؟
ڇاڪاڻ ته توهان ٽين دنيا جا آهيو!
جتي دهشت کي سوڳ چئجي ٿو
مالاڪنڊ کان کاري ڇاڻ تائين
ايمنسٽي انٽرنيشنل ساک وڃائي ڇڏي
پڙدي جي پويان ڪهڙو ڊرامو هليو؟
باغي آفسيرن لاءِ آئين ڇا ٿو چوي؟
ڪارو ڏينهن: سياسي سج گرهڻ
ايم ڪيو ايم تاملن جي نقش قدم تي
گڏيل قومون ۽ ٽين دنيا
”آسمان“ ايمنسٽي انٽرنيشنل جو هيڊ ڪوارٽر ناهي
”اگر ... مگر“ مان نڪرڻ جون تياريون
سياسي ڪروکيتر ۾ شهيد ٿيل خواب ڳڻيو!
نواز شريف ۽ خالي بوتل جو نشو
رُپيو، روبل جو پوئلڳ!
”گرم هوا“ کان گرم هوا تائين
قومي حڪومت – ڪنهن حادثي کان بچڻ جي ڪوشش
نجڪاريءَ ڇا ڏنو؟
ڦلنگين کي ملڪي معيشت جي ٻيڙيءَ تان لاهڻو پوندو
ڪراچيءَ ۾ خون ئي خون
هو، جي اونداهين راتين ۾ ماريا ويا!
نانگ کي ريجهائڻ جي ڳالهه
نيٺ ڇا ٿيندو ۽ ڇا ٿيڻ گهرجي؟
ازهاڪ رابن جو موت
اهو بُروٽس وارو خنجر ته نه آهي؟
بُک ۽ بنيادي حق گڏ ڪيئن هلندا؟
رت جي پيالي ۾ سچ ۽ ڪوڙ
اڳوڻا معاشي زخم ۽ ڀرڻ بدران هڪ ٻيو چهڪ
نئين جهاد جون تياريون
توهان ماڻهو ٽنگي سگهو ٿا، خيال ۽ آدرش نه
هڪ دوزخ کان ٻئي دوزخ تائين ڊوڙون
سنڌ جو تعليمي ماحول مٿي ۾ گولي هڻي آپگهات جي ڪوشش
ووٽر، اميدوار ۽ سياسي پارٽين وارا جاڳن!
ناڪام بغاوت کانپوءِ هڪ سوال
آمريڪي معيشت جو ڀرم باقي نه رهيو
مخالف ڌر جي باغي فوجين لاءِ همدردي!!
سڻيءَ جي ديس مان نڪري ڪپهه جي ملڪ ۾ ڦاٿل ماڻهو
سنڌ ۾ غلاميءَ جي دور جي واپسي
سنڌ دشمن آفيسرن کي ڇـُوٽ ڇو؟
جافنا: امن ۽ دهشت جي آخري جنگ؟
پاڪستان: سڀني لاءِ جنگ جو کليل ميدان
ماڻهو هيڏانهن هوڏانهن ڇو پيا ڏسن؟
عوام ”عالمي مقروض“ هجڻ کان انڪار ڪري ٿو
رسول بخش مريءَ جو فلسفو
قيامت کان اڳ ۾ قيامت جي ڳالهه!
سڀ بيگناهه شهيد منهنجا ڀائر آهن!
ڌڌڙ ۾ پير
بنگله ديش ۾ سياسي بحران
چڪنا چور ٿيل سنڌي سماج: هڪ سوال
دهشتگردي-اولهه جو تحفو
رت ۽ ماس بچيو هجي ته ڀلي ٻيهر ڪهو!
ڪشڪول کپائڻ جي نوبت آدمشماري
پنجاب کي سنڌ سان ويڙهائڻ جون ڳالهيون
ڪو ڪيئن ڪري!؟
ادب، ثقافت ۽ جمهوريت ڪانفرنس


.....ڪشالو ڪيچ ڏي: ايڊيٽوريل-1روزاني برسات ڪراچي موضوع جون وڌيڪ داخلائون